🔺مؤسسه وعظ و خطابه رضاخانی
▫️رهبر معظم انقلاب:
☄... این(تعطیلی حوزه ها و ممنوعیت پوشیدن لباس روحاتیت) قدم اوّل بود. در دستگاه رضاخانی، فقط رضاخان نبود. عدّهای از به اصطلاح ادبا، اندیشمندان و ایدئولوگهای دستگاه رضاخانی هم بودند كه طرّاحی میكردند و فكر میدادند.
🔹وقتی دیدند فشارها كارگر نشد، با پول و پشتیبانی و ادارهی فرماندهی و سیاستگذاری رضاخانی، طرح دیگری ریختند. این طرح عبارت از درست كردن بساطی به نام مؤسّسهی «وعظ و خطابه» در تهران بود. متأسفانه این مطالب را نسل جوان نمیداند.
🌀 تأسیس موسّسهی «وعظ و خطابه» به سالهای ۱۳۱۶ و ۱۳۱۷ - یعنی دو یا سه سال بعد از شروع قلع و قمع روحانیت - برمیگردد. تأسیس این مؤسّسه برای آن بود كه هر كس میخواست روحانی بماند، میتوانست تحت نظر این موسّسه كه وابسته به رضاخان بود، روحانی باقی بماند! به عبارتی آخوند باشد؛ اما آخوند رضاخانی، درباری و در خدمت سیاستهای استكبار باشد.
⚡️ البته آن موسّسه اساتید خوبی داشت. من نشریات مؤسّسهی «وعظ و خطابه» را در سالهای ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ از اوّل تا آخر مطالعه كردم. مطالب بسیار خوبی در زمینههای دینشناسی، ادیان باستانی و ادیان معاصر داشت. آنها اساتید برجستهای را جمع كرده بودند و از لحاظ مطلب، كمبودی نداشتند.
💢تنها هدف آنها این بود كه سازمان روحانیت وجود نداشته نباشد. مطالب دینی این موسّسه به وسیلهی غیر متخصّصین نوشته شده بود. تاریخ ادیان و فلسفهی دین از جمله علومی بود كه میشد روی آن كار كرد؛ امّا هدف آنها برچیدن سازمان روحانیت در دوران رضاخان بود.
🔅 بعد كه رضاخان قلع و قمع شد، مردم با احترام تمام و آغوش باز روحانیون را پذیرا شدند، حوزههای علمیّه شلوغ شد و مراجع تقلید مورد تجلیل و تقدیس مردم قرار گرفتند.
📆۱۳۷۴/۰۸/۱۰
📌روزشمار وقایع روحانیت
@taqvimeolama
🔺نخستین هدف طاغوت، کوبیدن فرهنگ و روحانیت
▫️امام خمینی:
🔹دو جناح بود که این دو جناح بیشتر از هر چیزی مورد توجه مخالفین ما بود؛ مخالفین اسلام بود: یکی جناح «روحانیت»؛ یکی جناح «فرهنگ». این دو تا قوه را اینها میدیدند که این دوتاست که میتوانند یک مملکتی را استقلال به آن بدهند و ادارهاش کنند و لهذا در هر دوی اینها کارشکنی کردند.
🔸 در روحانیت، کوبیدند روحانیت را در هر نوبت. از زمانی که رضا خان آمد، جز یک چند صباحی که میخواست بازی بدهد مردم را و اظهار دیانت کرد و اظهار چه کرد، از همان زمان، عمده نظرش را دوخت روی روحانیت که اینها را از بین ببرد، با هر بهانهای توانست.
⚡️او میدید که مجالس روضههایی که برپا میشود و در تمام ایران است، در تمام ده و قصبه و شهر و بیرون شهرها، این مجالس پر برکت هست؛ و از این مجالس پر برکت ممکن است که اشخاصی پیدا بشوند یا گروههایی پیدا بشوند که جلوگیری از این استفادههای غیر مشروع را بکنند.
🍁 این مجالس را... قدغن کردند در سرتاسر ایران، دیگر ما مجلس روضه نداشتیم. در یک موقع این طور بود [. که] هیچی نداشتیم. سرتاسر مملکت را اینها کنترل میکردند، مامورینشان که مبادا یک صدایی یکجا بلند بشود؛ روضهای در یکجایی باشد.
💢و از آن طرف، فشار به اینها برای اینکه عمامهها را بردارند! و عمامهها را برداشتند. و همین طور فرهنگ را، برنامههایش را، یکجوری درست کردند که آنجا دیگر نمیتوانستند بگویند که فرهنگ نباشد، میگفتند باشد؛ اما برنامهها جوری درست شد که به درد خود ملت نخورد.
🔅 و بالاتر از این، این است که تبلیغات زیاد برای اینکه محتوای ما را از ما بگیرند؛ خودمان را به خودمان بدبین بکنند؛ دانشگاهی را از روحانی جدا کنند، بلکه دشمن کنند؛ روحانی را با دانشگاهی جدا بکنند، بلکه دشمن بکنند؛ بازاری را با کذا. همین طور اینها را محتوایشان را بگیرند و بدبین کنند.
📆۱۳۵۸/۳/۲٠
🔺گزارش ساواک در مورد فعالیتهای شهید مطهری و باهنر
🔹این سند فعالیتهای سیاسی- مذهبی شهید مرتضی مطهری و شهید باهنر را در سال 1357 نشان میدهد.
🔸این بزرگواران در کنار آموزش صرف و نحو عربی و تفسیر قرآن و نهج البلاغه با ارائه سخنرانیهای سیاسی به دنبال افشای ماهیت رژیم پهلوی بودند.
📌روزشمار وقایع روحانیت
@taqvimeolama
🔺گزارش ساواک از انتقال امام خمینی به پادگان و بازجویی از ایشان
🔹در روز شنبه 25 خرداد 1342 امام خمینی (ره) در پادگان بیستم مورد بازجویی قرار گرفت.
🔸 در سندی که به این موضوع اشاره دارد آمده است:«آقای روحاله الموسوی خمینی... در پادگان بیستم حضور به هم رسانیده و پس از معرفی در مورد سوال از ایشان اقدام لازم معمول و لیکن مشارالیه از دادن جواب خودداری فرمودند».
🌀 بازجویی از حضرت امام (ره)که به وظیفهی شرعی و انسانی خود در قبال سیاستهای رژیم عمل کرده بود بسیار توهین آمیز بوده است.
⚡️ بر اساس این سند امام خمینی (ره) در مقام بزرگترین مرجع تقلید شیعیان با بیاعتنایی به سوالات بازجوها سکوت را انتخاب کرده است.
📌روزشمار وقایع روحانیت
@taqvimeolama
🔺گزارش ساواک از سخنرانی شجاعانه آیت الله سیدعباس ابوترابی
آیتالله سید عباس ابوترابی از شاگردان حضرت امام(ره) و از روحانیون انقلابی استان قزوین بود که در طول نهضت امام(ره) همواره در کنار ایشان قرار داشت و به دلیل محبوبیتش در میان مردم نقش مهمی در راهپیماییها و تظاهرات علیه رژیم برعهده داشت.
در این سند در سال 1357 به نقل از ایشان در بالای منبر آمده است: «از من خواستهاند به مناسبت حوادث اخیر حرفی نزنم، ولی خون من رنگینتر از دیگران نیست، من حرفم را میزنم، هر کاری میخواهند بکنند و روز یکشنبه 37/3/28 نیز مغازهها را میبندیم»
📌روزشمار وقایع روحانیت
@taqvimeolama
جدایی دین از سعادت.mp3
2.92M
🔺جدایی دین از سیاست
▫️امام خمینی:
⚡️یک چیز مهمی که هم در دانشگاه عمل شده و هم در منبر و محراب و روحانیت، این است که تبلیغات دامنهدار شده است که به خود روحانیون هم مطلب را مشتبه کنند که شما چه کار دارید به سیاست. شما بروید نمازتان را بخوانید! عبا را به سرتان بکشید بروید نماز را بخوانید. و بعد از نماز هم، اگر میتوانید چند کلمه بگویید. و بعد هم برگردید خانهتان. چه کار دارید به مملکت! به احتیاجات ملت شما چه کار دارید؟! این کارش با ماها.
💢حوزههای علمیه را از آن محتوایی که اسلام از اول میخواسته اینها [داشته] باشند و این کارها را بکنند [بازداشتند]. «حوادث واقعه» باید به روحانیین رجوع بشود. «حوادث واقعه» چه چیز است؟ حادثهها همین حوادث سیاسی است. حالا احکام جزء «حوادث» نیست. «و اما الحَوَادِثُ الْوَاقِعَهُ» رجوع کنید به فقها. حوادث همین سیاستهاست.
💠این «حادثه» ها عبارت از اینهایی است که برای ملتها پیش میآید. این است که باید مراجعه کنند به کسان دیگری که در راس مثلًا هستند. و الّا مساله گفتن و احکام شرعی جزء حوادث نیست. یک چیزهایی است که بوده است. در هر صورت، منِ طلبه را و شمای خطیب را از آن خاصیتی که باید داشته باشیم انداختند.
📆1358/03/27
📌روزشمار وقایع روحانیت
@taqvimeolama