eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
106 عکس
123 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
عقرب و تشبیه زن به آن در روایات.خارج فقه جنسی ج۴۱.mp3
28.32M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(10) 💠 تشبیه زن به عقرب که نیش میزند ولی نیشش شیرین است در روایت چه وجوهی دارد❓ 💠تشبیه زن به دنده کج در روایات❓ 💠بررسی عبارات کتاب زن در آینه جمال و جلالِ آیت الله جوادی آملی حفظه الله❗️ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (9) ⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای‌ این تن دارم که از دریچۀ‌ این تن، نظاره‌گر‌ این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت سوم) ادعای ما‌ این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از‌ این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است: 1️⃣دلیل اول: طبقه بندی ادراکات انسان 2️⃣ و 3️⃣ دلیل دوم و سوم: خصوصیات عالم اجسام و نفس انسانی 4️⃣دلیل چهارم: دلیل چهارمی‌ که بر تجرد نفس وجود دارد، خواب‌های صادقه است. ⚠️نکتۀ مهم در‌ این استدلال آن است که در‌ اینجا با یک بحث فلسفی مواجه نیستیم، بلکه با یک بحث آماری و حساب احتمالات مواجهیم و‌ این خواب‌ها از نظر آماری به مقداری است که طبق روش‌شناسی علوم تجربی می‌تواند مستند یک تحقیق علمی‌ قرار گیرد. در‌ این استدلال می‌گوییم که در دنیا تعداد بسیار زیادی خواب وجود دارد که: 1. نوعی ادراک صادق از گذشته و‌ آینده دارد؛ یعنی مطابق با واقع (عالم بیداری) هستند. مثلاً شخصی خوابی از اتفاقات‌ آینده می‌بیند و عین همان اتفاقات در‌ آینده محقق می‌شود. یا خوابی از اتفاقات گذشته می‌بیند که از آن خبر نداشته و بعداً متوجّه می‌شود که آن اتفاقات واقعاً در گذشته رخ داده‌ است. 2. گزارش صادقی از وقایعی هم‌زمان با ما است که در دوردست اتفاق افتاده است؛ مثلاً شخصی حالات بد یا خوب دوست خودش که در کشور دیگری است را در عالم خواب می‌بیند و بعداً متوجه می‌شود که دوست او واقعاً در همان حالات بوده است. ✅از سویی می‌دانیم که «تن» در حجاب زمان و مکان قرار دارد و راهی به گذشته و‌ آینده ندارد و می‌فهمیم عالمی وراء‌ این ظاهر هست که انسان با بُعد دیگری از وجودش بدان متّصل گشته و از آنجا خبر گرفته است. پس حقیقت انسان صرفاً «تن» او نیست. 📚انسان شناسی(چکیده چندین صفحه) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفان در بیان امام سجاد (علیه السلام) بخش ۲.mp3
1.03M
✨عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام (۲) 📌 امام سجاد علیه السلام چه مراتب عرفانی را برای توحید بیان میفرمایند؟ 📌 اهمیت مناجات انجیلیه(المتوسطة) نزد اهل معرفت 📌فَسُبْحانَكَ اَيُ عَيْنٍ يُرْمى بِها نَصْب نُورِكَ، اَمْ تَرْقى اِلى نُورِ ضِياءِ قُدْسِكَ؟! اَوْ اَيُ فَهْمٍ يَفْهَمُ مادُونَ ذلِكَ اِلاَّ الاَْبْصارُ الَّتى كَشَفْتَ عَنْها حُجُبَ الْعَمِيَّةِ؟! 📌 فَرَقَتْ اَرْواحُهُمْ عَلى اَجْنِحَةِ الْمَلائِكَةِ، فَسَمّاهُمْ اَهْلُ الْمَلَكُوتِ زُوّارا، وَاَسْماهُمْ اَهْلُ الْجَبَرُوتِ عُمّارا، فَتَرَدَّدُوا فى مَصافِّ الْمُسَبِّحينَ، وَتَعَلَّقُوا بِحِجابِ الْقُدْرَةِ... https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-22.mp3
10.41M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۲۲ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش پنجمین| ســفـــر دوماهه‌ی زیارتــی حـــضرت آقا حاج ســـیـــدهــــــاشــــــم حـــــداد قدس‌الله‌سره به ایران و توقف در تهران و زیارت حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضاعلیه‌السلامادامه‌ی شرح حدیث‌عنوان‌بصری 📎 ۹سفارش امام‌صادق‌علیه‌السلام به کسانی‌که می‌خواهند راه خدا را طی کنند: ✓ نفس 👈🏻 چه وقت غذا بخوریم؟ 👈🏻 چه غــــذایـــی بخوریم؟ 👈🏻 چـگونه غـــــذا بخوریم؟ ✓ حلم 👈🏻 اگر کسی ده تـا گفت ما ... 👈🏻 اگر کسی ناسزا گفت ما ... 👈🏻 اگر کسی تهدیـد کـرد ما ... ✓ علم 👈🏻 از علـما بپرس؛ اما نه‌ از روی‌ امتحان‌شان! 👈🏻 از روی رای خود حرکت نکن؛ احتیاط کن! 👈🏻 از خــود فـتــوا نده؛ گردنت را پـل عــبور دیــگران قــرار نده! https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(11) 💠روایات مخالف با نظر متکلمان ب)روایات دال بر نامتناهی بودن خداوند 🔸مجموعه ای از روایات دلالت می کند بر آنکه خداوند نامتناهی است و این روایات نیز در بحث آتی بسیار مهم است به برخی از آنها اشاره می شود: 1⃣َ لَا يُقَالُ لَهُ حَدٌّ وَ لَا نِهَايَةٌ وَ لَا انْقِطَاعٌ وَ لَا غَايَةٌ... وَ للَيْسَ فِي الْأَشْيَاءِ بِوَالِجٍ وَ لَا عَنْهَا بِخَارِج َ2⃣أَمَّا الِاحْتِجَاجُ عَلَى مَنْ أَنْكَرَ الْحُدُوثَ مَعَ مَا تَقَدَّمَ فَهُوَ أَنَّا لَمَّا رَأَيْنَا هَذَا الْعَالَمَ الْمُتَحَرِّكَ مُتَنَاهِيَةً أَزْمَانُهُ وَ أَعْيَانُهُ وَ حَرَكَاتُهُ وَ أَكْوَانُهُ وَ جَمِيعُ مَا فِيهِ وَ وَجَدْنَا مَا غَابَ عَنَّا مِنْ ذَلِكَ يَلْحَقُهُ النِّهَايَةُ وَ وَجَدْنَا الْعَقْلَ يَتَعَلَّقُ بِمَا لَا نِهَايَةَ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يَجِدِ الْعَقْلُ دَلِيلًا يُفَرِّقُ مَا بَيْنَهُمَا وَ لَمْ يَكُنْ لَنَا بُدٌّ مِنْ إِثْبَاتِ مَا لَا نِهَايَةَ لَهُ مَعْلُوماً مَعْقُولًا أَبَدِيّاً سَرْمَدِيّاً لَيْسَ بِمَعْلُومٍ أَنَّهُ مَقْصُورُ الْقُوَى وَ لَا مَقْدُورٌ وَ لَا مُتَجَزِّئٌ وَ لَا مُنْقَسِمٌ فَوَجَبَ عِنْدَ ذَلِكَ أَنْ يَكُونَ مَا لَا يَتَنَاهَى مِثْلُ مَا يَتَنَاهَى وَ إِذْ قَدْ ثَبَتَ لَنَا ذَلِكَ فَقَدْ ثَبَتَ فِي عُقُولِنَا أَنَّ مَا لَا يَتَنَاهَى هُوَ الْقَدِيمُ الْأَزَلِي‏‏ 3⃣َ مَنْ قَالَ إِلَامَ فَقَدْ نَهَّاهُ وَ مَنْ قَالَ حَتَّامَ فَقَدْ غَيَّاهُ وَ مَنْ غَيَّاهُ فَقَدْ غَايَاهُ وَ مَنْ غَايَاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ وَصَفَهُ وَ مَنْ وَصَفَهُ فَقَدْ أَلْحَدَ فِيه‏ 4⃣وَ لَوْ حُدَّ لَهُ وَرَاءٌ إِذاً حُدَّ لَهُ أَمَامٌ وَ لَوِ الْتُمِسَ لَهُ التَّمَامُ إِذاً لَزِمَهُ النُّقْصَان‏ 5⃣ً لَيْسَ بِشَبَحٍ فَيُرَى وَ لَا بِجِسْمٍ فَيَتَجَزَّأَ وَ لَا بِذِي غَايَةٍ فَيَتَنَاهَى‏ 6⃣ يا من كلّ مدرك من خلقه، و كلّ محدود من صنعه‏ 7⃣قَالَ فَحُدَّهُ لِي قَالَ لَا حَدَّ لَهُ قَالَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ كُلَّ مَحْدُودٍ مُتَنَاهٍ إِلَى حَدٍّ وَ إِذَا احْتَمَلَ التَّحْدِيدَ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ فَهُوَ غَيْرُ مَحْدُودٍ وَ لَا مُتَزَايِدٍ وَ لَا مُتَنَاقِصٍ وَ لَا مُتَجَزِّئٍ وَ لَا مُتَوَهَّم‏ 8⃣ُ وَ نِظَامُ تَوْحِيدِهِ نَفْيُ التَّحْدِيدِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ مَحْدُودمَخْلُوق‏ 9⃣يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُود 🔟ِ فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ فَقَدْ حَدَّهُ وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ وَ مَنْ عَدَّهُ فَقَدْ أَبْطَلَ أَزَلَه‏ 🔹این روایات شریفه با بیانات مختلف نشان می دهد که خداوند متعال از حد مبراست در حالی که در نظریه متکلمان چنانکه پس از این بازهم توضیح داده خواهد شد خداوند محدود بوده و در هستی کمالات برای خود شریک دارد. 📚عیار نقدها ص ۵۸۱ و ۵۸۲ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
استاد وکیلی. انسان کامل در آینه آیات و روایات_3.mp3
1.93M
⭕️استاد وکیلی؛انسان کامل(2) 💠سوال:معنای کامل در بحث انسان کامل چیست؟ 📝 کمال هرچیزی به فعلیت رسیدن استعداد های درونی آن است. 📖 انسان کامل دو لحاظ دارد. 📜کمال نوع انسانی و کمال فردی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛اصالت وجود صدرایی(2) 💠پیشینه بحث اصالت وجود 🔳در شرایط عادی تصور انسان ها در زندگی این است که در عالم هستی مجموعه ای حقائق یا ماهیات وجود دارند که این ماهیات قبل از اینکه تحقق پیداکنند انسان ها به طور ناخودآگاه می اندیشند که این ها در ظرفی هستند و علت پدید آمدن این ها هر چه باشد؛ چه خداوند متعال چه غیر خداوند متعال کارش این است که به این ها وجود می دهد. 🔲 الفاظ و اعتباراتی که در عرف برای این مسئله بکار می رود این تصور را خیلی خوب به ما منتقل می کند مثلا میگویند این شی وجود یافت گویا وجود و هستی چیزی است که آن را پیداش کرده و یافته یا می گویند علت به او وجود داد یعنی برای او در مرحله قبل از هستی و در رتبه سابق بر هستی یک نوع واقعیت و تحققی را انسان ها در نظر میگیرند که آن شیء به عنوان دریافت کننده هستی و وجود و واقعیت میاد و نقشی را بازی می کند بر اساس همین نگاه عرفی که بین مردم تحقق داشت فلاسفه هم بر اساس همین ارتکاز دستگاه فلسفی خودشان را چیده بودند و در کتاب های فلسفی وقتی میخواستند علت را توصیح بدهند میگفتند کار علت این است که ماهیت را موجود قرار می دهد گویا ماهیت چیزی است که متصف می شود به وجود و بر اساس همین مسئله می گفتند ماهیت دارای امکان ماهوی ست؛ لابشرطیت دارد برای امری که لا بشرطیت دارد یک تحقق و واقعیتی در نظر می گرفتند و بعدا به واسطه اینکه علت با او مرتبت میشد جنبه وجودش ترجیح پیدا می کرد و می گفتند علت تحقق و وجود یافتن او، نوع انتسابی است که با علت برقرار کرده این نگاه،نگاه عمومی ست است که در مکاتب فلسفی جاری بود. 🔳 اما همانطور که گفتند این نگاه به طور علمی و دقیق بررسی نشده بود، صرفا در حد یک ارتکاز بود گهگاهی در عبارات مطالبی کاملا مخالف این مطرح شده به هر حال پیش فرض ابتدایی انسان ها این است که برای ماهیت بدون وجود و خالی از وجود یک نحوه تحقق قائل بودند و وجود را بر دوش ماهیت قرار می دادند و میگفتند آمدن وجود بر دوش ماهیت به واسطه علتی است به او هستی بخشید. 🎙صوت استاد با موضوع اصالت وجود صدرایی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پنجم امام شناسی استادوکیلی زیدعزه.mp3
60.04M
✨هو العلیم 🔴درس هفتم: منصب امامت از نبوت بالاتر است 🔺معنای امام در آیه شریفه «و اذ ابتلى ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال انى جاعلك للناس اماماً ...» 🔺تفسير آيه مباركة: «و جعلنا منهم ائمة يهدون بامرنا الماصبروا وكانوا بآياتنا يوقنون» 🔺هدایت موجودات بدست امام است. 🔺تحقق امیرالمؤمنین به مقام امامت و ولایت 🔺حدیث اَنَس راجع به ولایت امیر المؤمنين علیه‌السلام 🔺مکر و آزار قریش به امیر المؤمنين علیه‌السلام 🟢درس هشتم: ولایت تکوینی امام به اذن خدا بر نفوس سعداء و اشقیاء 🔰مقام امامت اشرف از نبوت است 🔰معنای امام 🔰در امام باید قوه ملكوتيه نسبت به امور باشد 🔰تفسیر آیه كريمة « يوم ندعوا كل اناس بامامهم فمن اوتي كتابه بيمينه فاولئك يقرءون كتابهم ولا يظلمون فتيلاً ومن كان في هذه اعمى فهو في الآخره اعمى و اضل سبيلاً» 🔰معنای روایات وارده بر اینکه علی قسمت کننده بهشت و جهنم است. 🔰معنای «وسیله» در روایت پیامبر اکرم 🔰اشعار سید حِمیری و دعبل خزاعی با اشاره به روایت على قسيم الجنة والنار https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛نظام تربیت توحیدی(1) 💠نظام تربیت توحیدی ♦️در یک نگاه کلان نظام تربیت توحیدی نظام تربیتی است که 1.جهان بینی 2. هدف 3.شاخصه های رشد 4.روش تربیت در آن همه بر محور توحید شکل گرفته است وبقیه ابعاد تربیت در سایه آن قرار دارد. جهان بینی اسلام بر آن است که خداوند در همه کمالات یگانه و با هیچ کسی در هیچ کمالی شریک نیست و تمام مخلوقات هر چه دارند عاریه و امانتی بیش نیست. علم و حیات و قدرت منحصر در خداوند است و لذا هیچ موجودی جز او شایسته هیچ مرتبه از پرستش یا محبت یا تکیه کردن و اعتماد و کمک خواستن و... نیست مگر به اعتبار اینکه آینه ای از کمالات پروردگار است. 🔻هدف نهایی انسان در این نگاه رسیدن به توحید است.لذت بخش ترین و شیرین ترین حقیقت عالم ادراک توحید است؛یعنی انسان از تعلق به هر چیزی حتی خودش بریده شده و فقط به خداوند تعلق داشته باشد و هیچ موجودی را دارای اثر و کمالی مستقل از خداوند ندیده بلکه همه را آینه کمالات او بداند و ببیند. 🔺اوج رهایی و سعادت بشر در این مرتبه است و اسلام آن را به عنوان هدف زندگی بشر معرفی می‌فرماید در مدل تربیت توحیدی مهم‌ترین ابزار برای تربیت و رشد انسان تمرکز بر خود توحید است اگر کسی توحید را به شکل صحیح بفهمد و آن را دائماً به قلبش مرور داده و بر آن تمرکز کند( مانند کاری که در یک نماز صحیح و با حضور قلب باید انجام شود) و در همه امور خود را به تمام معنا به او بسپارد و از او مدد بگیرد خود به خود تمام صفات رذیله از درون او شسته شده و صفات حسنه در او شکوفا میگردد و در همه کارها به بالاترین ضریب موفقیت دست می یابد و بیشترین رشد و شکوفایی استعداد ها را خواهد داشت. ☑️البته اسلام سائر روش های تربیتی را هم به عنوان روش مکمل می پذیرد و از به کاربردن آنها با شرایطی استقبال می نماید ولی محور تربیت را بر دوام ذکر توحید و توجه بدان میداند و لذا نماز را ستون برنانه تربیتی خود نام نهاده و هیچ عملی را بدون آن مقبول نمی شمرد. شاخصه رشد و کمال هم در این نظام تربیتی میزان ادراک توحید از سوی شخص است و به هر مقدار که شخص به توحید نزدیک شده باشد به همان نسبت رشد یافته است. 🗯نزدیک شدن به توحید گاه به این است که عبودیت خود را بیشتر یافته و عظمت الهی و بی اعتباری ماسوی الله را بهتر ادراک نموده است و گاه به این است که مقدمات ادراک این امور بهتر در او فراهم شده است. مثلا کسی که بخواهد توحید را ادارک کند باید بار حق الناس بر دوشش نباشد وگرنه حقوق ضایع شده دیگر نفوس مانع از رشد معنوی انسان است.لذا اگر به کودکی مراعات حق الناس را آموختیم به درجه ای او را به توحید نزدیک نموده ایم. 📚نظام تربیت توحیدی (با تمرکز بر تربیت جوان معاصر)ص ۱۶تا۱۸ https://eitaa.com/taraef110
عامل رشد محبت و ولابت است ونه اعمال.الانسان ج ۱۱.mp3
666.2K
-عامل رشد و ترقی انسان محبت و ولایت است و نه اعمال. -رساله الانسان بعد الدنیا.تدریس استاد وکیلی جلسه ۱۱
⭕️ استاد وکیلی: وجود مبارک فاطمه زهرا سلام الله علیها هــم در عالم ملکوت جلودار هســتند و هــم در عالــم ظاهــر دســتگیری کــرده و انســانها را بــه طــرف خداونــد ســیر میدهنــد. ایشــان بــه خاطــر جنبــه مادریشــان در بیــن حضرات معصومیــن علیهم السلام یــک ویژگی خاصی دارند که از جهاتــی آن حضرت را از بقیهّ متمایــز میکند. به ســبب لطافتی کــه خداونــد در آن حضرت قرار داده و قلــب رئــوف و مهربانــی کــه دارنــد، در بســیاری از موارد که توســل بــه اهل بیــت علیهم السلام نتیجه نمیدهد، توســل به آن حضرت جــواب داده و دســتگیری آن حضرت به داد انســان میرســد. حتی گاهی واسطه بین شــیعیان و اهلبیــت میشــوند؛ یعنــی انســان وقتــی گــره بــه کارش میافتد، اگر ائمه علیهم السلام را ـ که خود دریای رحمت هستند.به حقّ مادرشان قسم دهد دستگیری می فرمایند. 📚تجلی توحید ص ۳۲ https://eitaa.com/taraef110
هدایت شده از استاد وکیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡حقیقتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تفسیری پیرامون حدیث قدسی ؛يـا أَحْمَدُ! لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما بابیان حضرت استاد وکیلی شهادت انسیة الحوراء،فاطمه الزهراء سلام الله علیها را بر مُحِبّین حضرت تسلیت عرض میکنیم ☑️ @ostad_vakili | towhid.org
﷽ فاطمَةُ بنتَ مُحمّدٍ https://eitaa.com/taraef110
مقیّدان تو از یاد غیر خاموشند به‌خاطری که تویی دیگران فراموشند https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه ششم امام‌شناسی استاد وکیلی .mp3
44.66M
✨هو العلیم ⚫️درس نهم : در معنی ولایت تکوینی ▪️میزان جزا و پاداش ملکوت اعمال است نه ظاهر آنها ▪️تحقیق در معنای صراط ▪️روايت «لا يجوز احد الصراط الا من كتب له على الجواز» به طرق مختلف ▪️توضیح معنای روایت فوق ▪️روایت «لا یجوز احد الصراط...» در اشعار سید حمیری 🔵درس دهم: لزوم امام زنده برای تمتع دلها 🔹شمول و عموم اصل علیت و معلولیت در نظام هستی 🔹تأثیر مجالست در انسان 🔹قلب امام كانون افاضه علوم است 🔹شیعه اساس تعالیم اسلام را بر امامت میداند 🔹شیعه دارای ملاطفت و رقت و ملایمت است 🔹بهشت تجلی صفات و اعمال است 🔹حقیقت نهرهای جاری در بهشت 🔹نهرهای چهارگانه جاری در بهشت، نهر آب 🔹نهرهای شیر، نهرهای شراب 🔹نهرهای عسل تصفیه شده 🔹نهر زنجبیل و چشمه کافور 🔹چشمه تسنیم از زیر پای امیرالمؤمنین جاری است 🔹ساقی حوض کوثر 🔹اشعار سید حمیری درباره حوض کوثر و ساقی آن https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(35) ✨ بررسی نظریة محقق اصفهانی (رحمه الله تعالی) 💠 «الحروف الربطیة » (۳) 🔹 قد یحمل کلامه علی انحصار الفرق بین الاسم و الحرف فی المحکی لکن التأمل فی عباراته یفید أنه یقول بتغایرهما فی الحاکی أیضا أی فی مفهومهما الذهنی. فالمعنی الحرفی _ و هو تصوره الذهنی _ نسبة ذهنیة قائمة بین الصور الذهنیة المستقلة. کما أن محکی ذلک التصور نسبة خارجیة قائمة بین الحقائق الخارجیة المستقلة(۱) 📝 قال: « الا أن الحق المصرح به فی کلمات اهل التحقیق أنهما [أی المعنی الاسمی و الحرفی] متفاوتان فی ذاتهما و أن الفرق بینهما کالفرق بین الوجود فی نفسه و الوجود لا فی نفسه » الی أن قال: « نسبة الشئ لیست شیئا من الأشیاء و إلا لم تکن نسبة. فعدم قبولها إلا اللحاظ الآلی لنقصان ذاتها عن قبول اللحاظ الاستقلالی و حیث إن حقیقة النسبة فی ذاتها متقومة بالمنتسبین ذهنا و عینا فلا تقرر لها مع قطع النظر عن الوجودین(۲) 📌 (۱) منتقی الاصول ، ج۱ ، ص ۱۰۶ 📌 (۲) الاصول علی النهج الحدیث ، ص ۲۵ 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۵(مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
جلسه1-22 شوال المكرم 29_3.mp3
4.1M
👤استاد وکیلی؛علم اللغة(3) 💠زبان فصیح یعنی چه❓ 📝دوره زبان فصیح و غیر فصیح 🔶زبان مولدین چیست؟ 📆سال تدریس: سال۱۴۲۹هجری قمری مصادف با ۱۳۸۷هجری شمسی https://eitaa.com/taraef110