علامه طباطبائی رحمه الله می فرمود :
گوشه نشینی ، ملازم با معرفت و یا موجب آن نیست ؛ ولی کسی که می خواهد اهل معرفت شود باید معاشرتش را مخصوصاً با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند و فرش هر مجلسی نباشد و کار شبانه روزی او در مجالس بیهوده صرف نشود و و از معاشرت های بی فایده و بی مغز تا می تواند اجتناب نماید و طوری نشود که با همه و در هر مجلسی حاضر شود.
@tareagheerfan
💢آیت الله جوادی آملی ؛
🔅تنها بودن ، خلوت کردن ، مقداری از مردم و کثرت فاصله گرفتن ، با هیاهو انس نداشتن ، این سهم تعیین کننده ای دارد که انسان با ملکوت رابطه برقرار کند، به همان دلیلی که انسان در خواب چون از کثرت جدا شده با ملکوت ارتباط برقرار می کند.
.
🗯اگر افراد در بیداری مواظب خود باشند و یک مقدار هم به تنهایی انس پیدا کنند، می توانند ببینند آنچه را که دیگران دیدند. پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) غار حراء را به همین علت انتخاب کرده است..
@tareagheerfan
دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد
به زیر آن درختی رو که او گلهای تر دارد
در این بازار عطاران مرو هر سو چو بیکاران
به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد
ترازو گر نداری پس تو را زو رهزند هر کس
یکی قلبی بیاراید تو پنداری که زر دارد
تو را بر در نشاند او به طراری که میآید
تو منشین منتظر بر در که آن خانه دو در دارد
به هر دیگی که میجوشد میاور کاسه و منشین
که هر دیگی که میجوشد درون چیزی دگر دارد
نه هر کلکی شکر دارد نه هر زیری زبر دارد
نه هر چشمی نظر دارد نه هر بحری گهر دارد
بنال ای بلبل دستان ازیرا ناله مستان
میان صخره و خارا اثر دارد اثر دارد
بنه سر گر نمیگنجی که اندر چشمه سوزن
اگر رشته نمیگنجد از آن باشد که سر دارد
چراغست این دل بیدار به زیر دامنش میدار
از این باد و هوا بگذر هوایش شور و شر دارد
چو تو از باد بگذشتی مقیم چشمهای گشتی
حریف همدمی گشتی که آبی بر جگر دارد
چو آبت بر جگر باشد درخت سبز را مانی
که میوه نو دهد دایم درون دل سفر دارد
@tareagheerfan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
امروز پنجشنبه چهاردهم شوال ۱۴۳۹
سی وششمین موضوع: نقش گریه و اشک در سیر و سلوک
✅کلام وحی...
در قرآن چهار نوع گریه و اشك داریم؛
1. اشك شوق: گروهى از مسیحیان با شنیدن آیات قرآن اشك مىریختند. «ترى اعینهم تفیض من الدمْع ممّا عرفوا من الحقّ»(157)
2. اشك حزن و حسرت: مسلمانان عاشق همین كه از رسولاكرمصلى الله علیه وآله مىشنیدند كه امكانات براى جبهه رفتن نیست گریه میكردند. «تفیض من الدمع حزناً الا یجدوا ما ینفقون»(158)
3. اشك خوف: همینكه آیات الهى براى اولیا تلاوت میشد، گریهكنان به سجده مىیافتادند، «خرّوا سُجدا و بُكیّاً»(159)، «و یخِرّون للأذقان یبكون و یزیدهم خشوعاً»(160)
4. اشك قلابى و ساختگى: كه برادران یوسف گریه كنان نزد یعقوب آمدند كه گرگ یوسف را درید. وَ جَآءُو أَبَاهُمْ عِشَآءً یَبْكُونَ (یوسف، 16)
و(بعد از انجام نقشه خود) شب هنگام گریهكنان نزد پدرشان آمدند
157) مائده، 83 .
158) توبه، 92.
159) مریم، 58 .
160) اسراء، 109.
@tareagheerfan
🌷کلام نور....
🔸امام باقر(علیهالسلام) فرمودند: «كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غَيْرَ ثَلَاثٍ عَيْنٍ سَهِرَتْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَيْنٍ فَاضَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ عَيْنٍ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»؛ یعنی روز قیامت همۀ چشمها اشکآلود است، غیر از سه چشم:
۱. چشمی که در راه خدا شب را بیدار مانده است، منظور حفاظت از کشور اسلامی و نوامیس مردم برای جلوگیری از نفوذ دشمن است؛
۲. چشمی که از خشیت الهی گریه کرده است و
۳. چشمی که از محارم الهی فروبسته شده است.
@tareagheerfan
🌷💐🌻
حضرت امام سجّاد عليه السلام:
مَا مِنْ قَطْرَةٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَتَيْنِ قَطْرَةِ دَمٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَطْرَةِ دَمْعَةٍ فِي سَوَادِ اللَّيْلِ لَا يُرِيدُ بِهَا عَبْدٌ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
هيچ قطرهاى نزد خدا محبوبتر از اين دو قطره نيست : قطره خونى كه در راه خدا ريخته شود و قطره اشكى كه براى خدا در دل شب فرو افتد .
بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 66 ، ص 378، ح31 - خصال ص 50 ، ح 60
حضرت امام صادق عليه السلام:
مَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا وَ لَهُ كَيْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعَ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ مِنْهَا تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَارٍ وَ إِذَا اغْرَوْرَقَتِ الْعَيْنُ بِمَائِهَا لَمْ يَرْهَقْ وَجْهَهُ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ فَإِذَا فَاضَتْ حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ وَ لَوْ أَنَّ بَاكِياً بَكَى فِي أُمَّةٍ لَرُحِمُوا
هر چيزى پيمانه و وزنى دارد مگر اشكها؛ زيرا قطرهاى اشك درياهايى از آتش را فرو مى نشاند . و هرگاه چشم در اشك خود غرق شود ، گَرد هيچ فقر و ذلّتى بر چهره آن ننشيند . و هرگاه اشكها سرازير شود خداوند آن چهره را بر آتش حرام گرداند . و اگر گرينده اى در ميان امتى بگريد همه آن امّت مشمول رحمت مى شوند .
بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 90 ، ص 331، ح 14
@tareagheerfan
💢آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی :
✨حقیقتاً گریه های ما ، گریه واقعی نیست ، زیرا گریه واقعی آن است که از سوز دل بیرون آید و گرنه هر اشکی گریه نیست و افتضاح اینجاست که ما از همان گریه دروغین هم محروم هستیم و آن بخاطر این است که اگر انسان بر همان گریه دروغین استمرار داشته باشد ، در آینده در قلب او تاثیر می گذارد و در نتیجه منجر به گریه واقعی میشود .
📕 رساله لقاءالله ص 93
@tareagheerfan
(اشکهای نیمه شب)
آیت الله خامنه ای سلمه الله می فرمود:
مرحوم حاج سید احمد در زمان حیات امام (رحمه الله)به من گفت:
نیمه شب که امام بلند می شود ،از بس گریه می کنداین دستمالهای معمولی برای پاک کردن اشکش کفاف نمی دهد،مجبور است اشک چشمش را با حوله پاک کند،آنقدر که اشک می ریزد.
منبع:عرفان عملی
@tareagheerfan
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی:
اگر اشک چشم دارید که خدا را بسیار شاکر باشید و اگر ندارید از خدا بخواهید اشک چشم به شما عنایت کند. انسان بدون اشک چشم، از خداوند دور است ولی غالبا این دوری را احساس نمیکند. همچون کسی که در غفلت بهسر میبرد و نمیداند که غافل است.
🔻گریه کاشف از اخلاص نیز هست. نشانگر سوختهشدن دل است و فرق بسیاری است بین کسی که گریه میکند با کسی که اهل گریه نیست.
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ایت الله مجتهدی:
ایت الله خونساری آخر عمر میفرمودند دست خالی میروم به جز اشک بر اباعبدالله علیه السلام
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
از صبر و حوصله شما سپاسگزاریم.
با نشر مطالب و تبلیغ کانال و دعوت از دوستان. در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک باشید.
انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان گزارید.👇
@mahdizolfaghary1371
هدایت شده از طریق عرفان
همچنین ان شاءالله بعد از پایان نکات کلیدی سیر الی الله معرفی بزرگان عرفان رو شروع خواهیم کرد.
با ما همراه باشید🌷
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
امروز جمعه پانزدهم شوال ۱۴۳۹
سی وهفتمین موضوع: نقش استغفار در سیر و سلوک
بسم الله الرحمن الرحیم
✍در مباحث قبل بحث توبه گذشت.لکن امروز بحث استغفار را پی میگیریم.
استغفار و توبه گاهی به جای هم به کار می روند .ولی در بسیاری از ایات و روایات ظاهر است که با هم تفاوت دارند.
توبه عملی قلبی یعنی پشیمانی و ترک گناه و جبران مافات است.
واستغفار یعنی طلب بخشش.که مسلم است یا همراه با توبه است یا مرحله بعد از توبه میباشد.یعنی کسی که توبه کرد طلب آمرزش میکند.
لکن در خود استغفار چه در دل و چه در زبان. آثار فراوانی علاوه بر ثواب هست.مثل اینکه نوعی اقرار بندگی. اقرار به معصیت نزد خداوند.طلب رحمت خدا.و نهایتا استغفار در روحیه سالک با حالت انکسار و خشوع و خضوعی که می اورد موجب تثبیت حالات بندگی در وی میگردد.
البته تفاوتهای زیاد و مطالب فراوانی بین توبه واستغفار گفته شده که ظاهراً در این مجال احتیاجی به ذکر انها نیست
@tareagheerfan
🌻کلام وحی...
هود
وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ
ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﺯ ﺑﻬﺮﻩ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺧﻮﺷﻰ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺻﻔﺎﺕ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮﻯ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ ، ﻣﻦ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﻭﺯﻯ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﻤﻨﺎﻛﻢ .(3)
@tareagheerfan
✅کلام نور...
«شخصی در خدمت حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - گفت: «استغفر الله» .
آن حضرت فرمود: مادرت بر تو بگرید آیا می دانی حقیقت استغفارچیست؟ ! به درستی که استغفار درجه «علیین»است. و بر مجموع شش معنی واقع می شود:
اول: پشیمانی بر گذشته.
دوم: عزم بر ترک گناه در مدة العمر.
سوم: ادا کردن حقوق مردم.
چهارم: قضا کردن هر واجبی که فوت شده.
پنجم: گداختن هر گوشتی که از حرام روییده به حزن و الم، تا پوست به استخوان چسبد و گوشت تازه بروید.
ششم: الم و زحمت طاعت و عبادت به بدن چشانیدن به ازای آنچه از شیرینی معصیت چشیده.
چون کسی این شش امر را به جا آورد بگوید:استغفر الله
@tareagheerfan