eitaa logo
طریق عرفان
4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
784 ویدیو
30 فایل
🌺مراحل ومطالب عرفانی به صورت موضوع بندی🌺 📿ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی📿 ✅ فهرست مطالب eitaa.com/tareagheerfan/10012 📲 طریق عرفان در دیگر پیام‌رسان ها zil.ink/tareagheerfan2 🟠 مسئول کانال @Sayyed_mahdi1214 🟠 ادمین تبادل @MahdiZolfaghary1371
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶آنكه خداداردچرابینواست؟تعبيرامام حسين(ع)دردعاى عرفه چقدرشيرين ودلنشين وشيواست كه:ماذاوجدمن فقدك؟وماالذى فقدمن وجدك؟ آنكس كه توراداردجانا ز چه محروم است؟ من كه نشدم محروم تاباتوبپیوستم. علامه_حسن زاده
بسم الله الرحمن الرحیم سلام امروز چهار شنبه چهارم ذیقعده الحرام۱۴۳۹ موضوع امروز: ادامه آشنایی با عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمت الله علیه
گر چه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود رندی آموز و کرم کن که نه چندان هنر است حیوانی که ننوشد می و انسان نشود گوهر پاک بباید که شود قابل فیض ور نه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود اسم اعظم بکند کار خود ای دل خوش باش که به تلبیس و حیل دیو مسلمان نشود عشق می‌ورزم و امید که این فن شریف چون هنرهای دگر موجب حرمان نشود دوش می‌گفت که فردا بدهم کام دلت سببی ساز خدایا که پشیمان نشود حسن خلقی ز خدا می‌طلبم خوی تو را تا دگر خاطر ما از تو پریشان نشود ذره را تا نبود همت عالی حافظ طالب چشمه خورشید درخشان نشود 🌷 @tareagheerfan
نامه معروف و مهم مرحوم حاج میرزا جواد اقا ملکی تبریزی به علامه شیخ محمد حسین غروی اصفهانی رحمهما الله که در برنامه ریزی سیر وسلوک الله بسیار مهم و کاربردی است.👇👇👇👇👇👇
✅ دستور العملى كه ایت الله میرزا جواد اقا ملکی تبریزی به جناب آیة الله حاج شیخ محمد حسین غروی اصفهانی معروف به ایة الله کمپانی - رضوان الله تعالى علیهما - ارسال داشت ، چنین است :   🌷بسم الله الرحمن الرحیم   فدایت شوم ! در باب اعراض از جد و جهد رسمیات و عدم وصول به واقعیات كه مرقوم شده و از این مفلس استعلام مقدمه موصله فرموده اید، بى رسمیت بنده حقیقت آنچه كه براى سیر این عوالم یاد گرفته و بعضى نتایجش را مفصلا در خدمت شریف ابتداى خود صحبت كرده ام و از كثرت شوق آنكه با رفقا در همه عوالم همرنگ بشوم ، است و مخ آنچه از لوازم این سیر مى دانستم ، بى مضایقه عرضه داشتم ، حالا هم اجمال این را به طریقه اى كه یاد گرفته ام ، مجددا اظهار مى دارم :   طریق مطلوب را براى راه معرفت نفس گفتند: چون نفس انسانى تا از عالم مثال خود نگذشته ، به عالم عقلى نخواهد رسید، و تا به عالم عقلى نرسیده ، حقیقت معرفت حاصل نبوده و به مطلوب نخواهد رسید لذا به جهت اتمام این مقصود مغفور - جزاه الله عنا خیر جزاء المعلمین - مى فرمود كه :    باید انسان یك مقدار زیاده بر معمول تقلیل غذا و استراحت بكند، تا جنبه حیوانیت كمتر، و روحانیت قوت بگیرد، و میزان آن را هم چنین فرمود: كه انسان اولا روز و شب زیاده از دو مرتبه غذا نخورد، حتى تنقل ما بین الغذائین نكند.    ثانیا هر وقت غذا مى خورد، باید مثال یك ساعت بعد از گرسنگى بخورد، و آن قدر بخورد كه تمام سیر نشود، این در كم (  كمیت ) غذا، و اما كیفش ، باید غیر از آداب معروفه ، گوشت زیاد نخورد، به این معنى كه شب و روز هر دو نخورد، و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را، یعنى هم روز و شب را ترك كند، و... اگر بتواند روزه هاى سه روز هر ماه را ترك نكند.   و اما تقلیل خواب مى فرمودند: شبانه روز شش ساعت بخوابد. و البته در حفظ لسان و مجانبت دورى از اهل غفلت اهتمام زیاد نماید. اینها در تقلیل حیوانیت كفایت مى كند.    و اما تقویت روحانیت اولا، دائما باید هم و حزن قلبى به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد. تا مى تواند ذكر و فكر را ترك نكند كه این دو جناح سیر آسمان معرفت است .   در ذكر، عمده سفارش اذكار صبح و شام اهم آنها كه در اخبار وارد شده ، و اهم تعقیبات صلوات و عمده تر ذكر وقت خواب كه در اخبار ماثور است ، لا سیما متطهرا در حال ذكر به خواب رود.   و شب خیزى ، مى فرمودند: زمستانها سه ساعت ، تابستانها یك ساعت و نیم و و مى فرمودند كه در سجده ذكر یونسیه ، یعنى در مداومت آن ، كه شبانه روز ترك نشود، هر چه زیادتر توانست كردن ، اثرش زیادتر، اقل اقل آن چهارصد مرتبه است ، خیلى اثرها دیده ام .    بنده خود هم تجربه كرده ام . چند نفر مدعى تجربه اند. یكى هم قرآن كه خوانده مى شود به قصد هدیه به حضرت ختمى مرتبت صلوات الله علیه و آله خوانده شود.   و اما فكر براى مبتدى ، مى فرمودند: در مرگ فكر بكن تا آن وقتى كه از حالش مى فهمیدند كه از مداومت این مراتب گیج شده ، فى الجمله استعدادى پیدا كرده ، آن وقت به عالم خیالش ملتفت مى كردند یا آنكه خود ملتفت مى شد، چند روزى همه روز و شب فكر در این مى كند كه بفهمد كه هر چه خیال مى كند و مى بیند خودش است و از خودش خارج نیست .   اگر این را ملكه مى كرد، خودش را در عالم مثال مى دید، یعنى حقیقت عالم مثالش را مى فهمید و این معنى را ملكه مى كرد. آن وقت مى فرمودند كه باید فكر را تغییر داد و همه صورتها و موهومات را محو كرد و فكر در عدم كرد، و اگر انسان این را ملكه نماید، لابد تجلى سلطان معرفت خواهد شد.   و به جهت ترتیب این عوالم كه باید انسان از این عوالم طبیعت (مرتبه ) اول ترقى به عالم مثال نماید، بعد به عالم ارواح و انوار حقیقیه ، البته براهین علمیه را خودتان احضر (آگاه ) هستید.   عجب است كه تصریحى به این مراتب در سجده دعاى شب نیمه شعبان كه اوان وصول مراسله است ، شده است كه مى فرماید: سجد لك سوادى و خیالى و بیاضى .    اصل معرفت آن وقت است كه هر سه فانى بشود كه حقیقت سجده عبارت از فناست كه عندالفناء عن النفس بمراتبها یحصل البقاء بالله - رزقنا الله و جمیع اخواننا بمحمد و آله الطاهرین - بارى بنده فى الجمله از عوالم دعاگویى اخوان الحمدلله بى بهره نیستم و دعاى وجود شریف و جمعى از اخوان را براى خود ورد شبانه قرار داده ام ...   حد تكمیل فكر عالم مثال كه بعد از آن ، وقت محو صورت است ، آن است كه باید خود به خود ملتفت شده ، عیانا حقیقت مطلب را ببینید، یا آن قدر فكر بكند كه از علمیت گذشته ، عیان بشود، آن وقت محو موهومات كرده ، در عدم فكر بكند تا اینكه از طرف حقیقت خودش تجلى بكند @tareagheerfan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام امروز پنجشنبه پنجم ذیقعده الحرام۱۴۳۹ ادامه موضوعات معرفی بزرگان.مزار اهل معرفت.کلمات و دستور العملهای عرفانی.
✅معرفی اجمالی و کلمات اسوهٔ اهل معرفت سیدالعرفاء والمجتهدین قبله اهل سلوک مرحوم علامه ایت الله العظمی علامه میرزا سید علی اقای قاضی طباطبائی مدفون در وادی السلام نجف اشرف @tareagheerfan
مزار علامه قاضی در وادی السلام نجف اشرف قسمت شد رفتید نجف حتما زیارت مرقد ایشان بروید @tareagheerfan
سنگ مزار قبلی علامه قاضی رضوان الله تعالی علیه
آیت الله علامه سید علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی، فقیه، حکیم و عارف کم نظیر و بزرگ شیعه و اسلام، روز 13 ذی حجه سال 1282 یا 1285 قمری در تبریز به دنیا آمد. پدرش آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی از علما و عرفاء معروف و همواره پناهگاه مردم و عاشقان اهل بیت علیهم السلام بود. آیت الله علامه میرزا علی آقا قاضی پس از سالها تدریس معارف بلند اسلامی و تربیت شاگردان الهی، در روز دوشنبه چهارم ماه ربیع المولود سال 1366 مطابق هفتم بهمن ماه 1325 در نجف اشرف وفات کرد و در وادی الاسلام نزد پدر خود دفن شد. مدت عمر شریف ایشان هشتاد و سه سال و دو ماه و بیست و یک روز بوده است. ایشان در سال های آخر عمر عطش و بی تابی، جسم و روحش را با هم می‌سوزاند و او مرتب آب می‌خواهد و می‌گوید: « در سینه‌ام آتش است ساکت نمی‌شود» و دائم با خود تکرار می‌کند: گفت من مستسقی ام آبم کشد / گر چه می‌دانم که هم آبم کشد لحظات احتضار سخت ترین لحظات برای زمین و زیباترین لحظات برای عارف است. آیت الله کشمیری می‌فرمودند: هنگام احتضار، خودش با اشاره به بدن خود می‌فرمود: «این دارد می‌رود» و هنگام غسل مشاهده شد که صورتش باز و لبانش خندان بود. آیت الله کشمیری فرمود: «بعد از وفاتش خواستم بفهمم مقام ایشان چقدر است، در رؤیا دیدم از قبر آقای قاضی تا به آسمان نور کشیده شده است، فهمیدم خیلی مقام والایی دارد» @tareagheerfan
🌷مرحوم سید هاشم حداد: از صدر اسلام تا به حال، عارفی به جامعیت مرحوم قاضی نیامده است. @tareagheerfan
✅چگونگی فتح باب برای علامه قاضی ⚡️⚡️سیّد علی، سیّد علی، امروز مرجع اولیاء در تمام دنیا حضرت ابوالفضل علیه‌السلام هستند 💢💢💢آیت الله قاضی همیشه نماز مغرب و عشاء را، در حرمین شرفین امام حسین علیه‌السلام و حضرت ابوالفضل علیه‌السلام به جا می‌آورد، و چون به حرم حضرت ابوالفضل علیه‌السلام می‌رسد، با خود می‌اندیشد که تا به حال در مدت این چهل سال هیچ چیز از عالم معنا برایم ظهور نکرده، هر چه دارم به عنایت خدا و به برکت ثبات است. در راه سیّد ترک زبانی که دیوانه است، به طرف او می‌دود و می‌گوید؛ سیّد علی، سیّد علی، امروز مرجع اولیاء در تمام دنیا حضرت ابوالفضل علیه‌السلام هستند، و او آن قدر سر در گریبان است که متوجه نمی‌شود آن سید چه می‌گوید! به حرم حضرت ابوالفضل علیه‌السلام می‌رود. اذن دخول و زیارت و نماز زیارت می‌خواند و می‌خواهد که مشغول نماز مغرب شود. آیت الله نجابت می‌گوید: تکبیره الاحرام را که می‌گوید، می‌بیند که وضع در اطراف حرم حضرت ابوالفضل علیه‌السلام به طور کلی عوض می‌شود، آن گونه که نه چشمی تا به حال دیده و نه گوشی شنیده و نه به قلب بشری خطور کرده است. قرائت را کمی نگه می‌دارد تا وضع تخفیف یابد و بعد دوباره نماز را ادامه می‌دهد، مستحبات را کم می‌کند و نماز را سریع‌تر از همیشه به پایان می‌رساند. به حرم امام حسین علیه‌السلام نمی‌رود و به دنبال جایی خلوت به خانه رفته و برای این که با اهل منزل هم برخورد نکند به پشت بام می‌رود. آن جا دراز می‌کشد و دوباره آن حال می‌آید و بیشتر می‌ماند. تا اهل منزل سینی چای را می‌آورد، آن حال می‌رود. نماز عشاء را می‌خواند و دوباره آن وضع بر می‌گردد؛ چیزی که تا به حال حتی به گفته خودش یک ذره‌اش را هم ندیده است و حالا که دیده نه می‌تواند در بدن بماند و نه می‌تواند بیرون بیاید. دوباره که شام را می‌آوردند، آن حال قطع می‌شود و نیمه شب دوباره بر می‌گردد و مدت بیشتری طول می‌کشد. آری و بالاخره درهای آسمان برایش گشوده و فتح باب می‌شود. می‌گوید: « آن چه را می‌خواستم، تماماً بدست آوردم و امام حسین علیه‌السلام در را به رویم گشود. ابن فارض یک قصیده تائیه برای استادش گفته؛ من هم یک قصیده تائیه برای امام حسین علیه‌السلام گفته‌ام نمره یک! که کار مرا ایشان درست کرد و در غیب را به نحو اتم برایم باز کرد» @tareagheerfan
▪️آیت الله کشمیری : آقای قاضی تمام مکاشفه بود و در اواخر عمرش ، بسیار لطیف و رقیق شده بود و با دیدن آب به یاد امام حسین (علیه السلام) افتاده و می گریست . اسوه ی عارفان ، ص ۱۷۶ @tareagheerfan
مرحوم آقای قاضی -میرزا علی آقای قاضی- یکی از حسنات دهر است، یعنی واقعاً شخصیت برجسته علمی  و عملی مرحوم آقای قاضی، حالا اگر نگوییم بی‌نظیر، حقاً در بین بزرگان کم ‌نظیر است‌. همین سلسله مرحوم آقای قاضی - مجموعه این بزرگواران که از مرحوم حاج سیدعلی شوشتری آغاز می شود - همه شأن مجتهدان تراز اول بودند. خب، ایشان عمر طولانی هم الحمدلله داشتند و توفیقات زیادی هم داشتند، شاگردهای زیادی هم تربیت کردند، از لحاظ معانی سلوک و عرفان و مانند اینها هم از افرادی است که عرض کردم حداقل این است که بگوییم کم‌نظیر (است)، یعنی واقعاً شخصیت ایشان برجسته است. @tareagheerfan
علامه حسن زاده آملی یکى از اساتید بزرگ جناب استاد علامه طباطبائى مدظلّه العالى، آیة اللّه العظمى عارف عظیم الشأن فقیه عالیمقام صاحب مکاشفات و کرامات مرحوم حاج سید میرزا على آقاى قاضى تبریزى در نجف بود. ... قاضى مذکور از اعجوبه‌‌هاى دهر بود. @tareagheerfan
علامه سید محمد حسین طباطبایی علامه طباطبائی می‌فرمود: ما هر چه داریم، از مرحوم قاضی داریم. چه آنچه را که در حیاتش از او تعلیم گرفتیم و از محضرش استفاده کردیم، چه طریقی که خودمان داریم، از مرحوم قاضی گرفته‌ایم. علامه طهرانی می‌نویسد: استاد ما نسبت‌ به‌ استاد خود مرحوم‌ قاضی علاقه‌ و شیفتگی‌ فراوانی‌ داشت‌، و حقّاً در مقابل‌ او خود را کوچک‌ می‌‌دید؛ و در چهره مرحوم‌ قاضی‌ یک‌ دنیا عظمت‌ و ابَّهت‌ و اسرار و توحید و ملکات‌ و مقامات‌ می‌‌جست‌. @tareagheerfan
امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) حضرت امام خمینی (رحمه الله) درباره علامه قاضی فرموده بود: قاضی، کوهی بود از عظمت و مقام توحید. @tareagheerfan
آیت‌الله بهجت می‌فرمودند: « شب قبل از وفات آقای قاضی، کسی خواب دیده بود که تابوتی را می برند که رویش نوشته شده بود « توفی ولیّ الله » فردا دیدند آقای قاضی وفات کرده است.» @tareagheerfan
🌷علامه مجلسی رحمت الله علیه فرمودند: ✍در یک شب جمعه ای این دعای شریف نظر مرا زیاد به خود جلب نمود . بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله من اول الدنیا الی فنائها و من الآخره الی بقائها الحمدلله علی کل نعمه استغفرالله من کل ذنب و اتوب الیه یا ارحم الراحمین! پس من در آن شب جمعه این دعا را خواندم. در شب جمعه ی دیگر نیز باز در میان دعاها این دعا بیشتر از همه برایم لذیذ آمد و مشغول به خواندن آن شدم. در حین قرائت این دعا بودم که ناگهان شنیدم هاتفی (ندا دهنده ای) از سقف خانه آواز داد: اًیّهَا العالِمُ الفاضِلُ! همانا در شب جمعه ی گذشته که این دعا را قرائت کردی هنوز کِرام الکاتبین از نوشتن ثواب آن فارغ نشده اند که بار دیگر شروع به خواندن آن کردی.... پس من فهمیدم که این دعای عجیب چقدر در درگاه الهی آثار و برکات دارد کانال معرفتی طریق عرفان @tareagheerfan👈
آیت الله العظمےقاضی(رحمه الله): شب جمعه صدمرتبه و عصر جمعه صد مرتبه قرائت سوره قدر را از دست مده @tareagheerfan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام امروز جمعه ششم ذیقعده الحرام۱۴۳۹ ادامه موضوعات معرفی بزرگان.مزار اهل معرفت.کلمات و دستور العملهای عرفانی.
✅رگ غیرت حسینی علامه قاضی (رحمةالله علیه )
مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می‌کنند که می‌فرمود: اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند.