eitaa logo
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
278 دنبال‌کننده
101 عکس
19 ویدیو
24 فایل
📝 برای مرور و بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارتباط با ادمین: @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
«ما جالَسَ اَحَدٌ هَذا القُرآنَ اِلّا قامَ بِزِیادَة اَو نُقصانٍ زِیادَة فی هُدًى اَو نُقصانٍ مِن عَمًى» ‏ این کلام امیرالمؤمنین است. مى‌فرماید هیچ کسى با قرآن مجالست و هم‌نشینى نکرد، مگر آنکه چون برخاست از کنار قرآن، افزونى در او پیدا شد و کاستى؛ یک زیادى در او پیدا شد، افزایش پیدا شد، یک کاستى و کمى پیدا شد؛ ➕ «زِیادَة فی هُدًى» آن افزونى در هدایت بود، یک مقدار راهیابى‌اش و هدایتش بیشتر شد، حتماً. ➖ «اَو نُقصانٍ مِن عَمًى» آن کوردلى، آن نابینایى روح و درک و باطن او اندکى کم شد و کاستى گرفت. ببینید 🔦 جملۀ امیرالمؤمنین با این بیان شروع مى‌شود: «ما جالَسَ اَحَدٌ هَذا القُرآنَ» هیچ‌کس، عام است دیگر، نیست؟ مطلق است. براى خاطر اینکه بدانید شما برادران و خواهران، که دام‌هاى فراوانى، وسایل بى‌پایانى براى دور نگه‌داشتن مردم از قرآن، تاکنون در طول زمان تدارک دیده شده و یکى از این بهانه‌ها و دام‌ها و وسیله‌ها که تا امروز هم هنوز هست، هنوز یک عده جاهل یا مغرض این مطلب را تکرار مى‌کنند، این است که آقا! قرآن را هیچ‌کس نمى‌فهمد جز ائمۀ معصومین صلوات‌الله‌علیهم، ائمۀ معصومین هستند که قرآن را مى‌فهمند. 🤫 👈👈 ..بله! ائمۀ هُدى بر قرآن مسلطند، آن‌چنان‌که بالاتر از آن تصورشدنى نیست. آنها آن روح‌ها و مغزها و فکرهاى بلند و بزرگى هستند که قرآن در مشتشان است، خودشان یک قرآنند، هرکدامشان یک قرآنند؛ در این هیچ حرفى نیست، ❗ اما اینکه امام علیه‌السلام قرآن را خیلى خوب مى‌داند، به‌این‌معنا نیست که بنده و جناب‌عالى یک کلمه‌اش را هم نمى‌فهمیم، یک قشر از قرآن را هم نمى‌توانیم بفهمیم. 🔺 این جمله درست است که ائمۀ هدى علیهم‌الصلاةوالسلام آگاهان و دانایان به قرآنند، اما منظور گوینده این نیست که امام را بالا ببرد؛ منظور آن‌کسی‌که این حرف را مى‌زند این است که تو از دور بمانى. 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
1⃣1⃣ 🧩 قسمت پنجم روایت از امام جواد صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه است، که مى‌فرماید: 💫 «مَن اَصغَى اِلَى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَه‏» خیلى وسیع‌تر است دایرۀ عبادت، نه‌فقط اطاعت کردن، بلکه حتى شش‌دانگ حواس را هم به یکى دادن، عبادت اوست. ⁉️ خب، شما خواهید گفت: پس ما حرف‌هاى درست را هم گوش نکنیم؟ لذا دنبال حدیث مى‌فرماید: «فَاِن کانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَد عَبَدَ اللهَ» اگر آن‌کسى‌که سخن مى‌گوید و شش‌دانگ حواس و مشاعر تو را به‌طرف خود جذب کرده است، از زبان خدا سخن مى‌گوید، تو در‌حالى‌که دل به او دادى، ذهن به او دادى، فکر و روحت را به او سپردى، دارى عبادت خدا مى‌کنى. 💫 «وَ اِن کانَ النّاطِقُ ینطِقُ عَن لِسانِ اِبلیسَ فَقَد عَبَدَ اِبلِیسَ» اما اگر چنانچه آن گوینده دارد از زبان شیطان سخن مى‌گوید، از زبان ابلیس دارد حرف مى‌زند، برخلاف منطق و فلسفۀ فکر الهى دارد بحث مى‌کند و حرف مى‌زند، و تو مذعنانه و معترفانه دارى گوش مى‌کنى، در همان حال مشغول عبادت و اطاعت ابلیسى؛ یعنى خود او شیطان است اصلاً. 😮 خود همانی‌که آن‌جور دارد حرف مى‌زند شیطان است، نمى‌خواهد بگوییم نمایندۀ شیطان یا بلندگوى شیطان، نه؛ خود شیطان، به‌آن‌معنایى که شیطان را گفتیم، که معناى قرآنى شیطان هم همان است. 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید و نفی طبقات اجتماعی.mp3
18.52M
2️⃣1️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 2️⃣1️⃣ جلسۀ دوازدهم: توحید و نفی طبقات اجتماعی 📆 دوشنبه ۸ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۳ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔖 ✍️ عالی.. عالی.. تازه فهمیدم اسلام چیه و چی میگه... نمیدونم چرا همین کتاب رو تو مدارس تدریس نمیکنن؟؟؟ ❓ نظر شما چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
13 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - تأثیرات روانی توحید.mp3
18.11M
3️⃣1️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 3️⃣1️⃣ جلسۀ سیزدهم: تأثیرات روانی توحید 📆 سه‌شنبه ۹ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۴ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 کلمۀ توحید از باب تفعیل است. توحید را از هر طلبه‌ای شما بپرسید که یعنی چه، معنای لغوی‌اش چیست؛ خواهد گفت یکی کردن. توحید از وحدت است، از مادۀ وحدت، از ریشۀ وحدت؛ یعنی یکی بودن. توحید صیغۀ باب تفعیلش، به‌قول ما طلبه‌ها، می‌شود یکی کردن. توحید یعنی یکی کردن، واحد کردن، واحد ساختن. ❓ یعنی چه؟ یعنی خدایان متعدد را به‌صورت خدای واحد درآوردن، جامعۀ غیرتوحیدی را توحیدی کردن، مغز مشرک و دل مشرک را مغز موحد و دل موحد قراردادن. 🔹 توحید، یکی کردن، همه‌اش تعهد است. انجام‌دادن است در آن، کار است در آن، اصلاً کلمۀ توحید این اقتضاء و ایجاب را دارد. و این یک نکته‌ای است که توجه به این نکته موجب می‌شود که در باب توحید، یک روشن‌بینی مخصوصی در انسان به‌وجود بیاید. 🌸 🌙 📚
🤔🤔 جا دارد که ما بررسی کنیم، ببینیم تأثیر این ایمان، تأثیر این عقیدۀ عمل‌زا، در روان معتقد چه خواهد بود و چه باید باشد. 👇👇
فایدۀ این بحث دو چیز است: 1️⃣ یکی این است که ما با توحید یک‌قدری بیشتر آشنا می‌شویم. می‌فهمیم که توحید به‌معنای چه آموزش روحی و روانی‌ست. اگر از توحید یک استنتاج تخدیرآمیزی یک‌وقتی کسی کرد، می‌گوییم آقا این غلط است، تأثیر توحید آنی‌که تو می‌گویی نیست، آنی‌که من می‌گویم، آن است. پس توحید را می‌شناسیم، این فایدۀ اول. 2️⃣ فایدۀ دوم این است که خودمان را می‌شناسیم 🎭 که موحدیم یا موحد نیستیم. محکی‌ست برای شناختن مایۀ توحید در دل خویشتن. 📚
⁉️ من از کجا بفهمم که موحدم؟ ⁉️ از کجا بدانم من که این ایمان، در روح من، در اعماق وجود من، تأثیر و نفوذ کرده است؟ 💢 وقتی دانستم که تأثیر روانی توحید چگونه چیزی است، وقتی فهمیدم این دارو چه تأثیرات قطعی در وجود می‌گذارد؛ آن‌وقت می‌فهمم که وقتی نگاه کردم، ببینم این تأثیرات هست یا نیست، می‌فهمم که این دارو 💊 را درست خوردم یا عوضی خوردم، درستش را به من دادند یا تقلبی‌اش را به من دادند. اگر دیدم آن تأثیراتِ مورد نظر در من وجود ندارد، می‌فهمم آن شیشۀ دوایی که به ما داده بودند، شیشۀ دوای تقلبی بود، درست نبود، اگر درستش بود، تأثیرات دیگری باید می‌گذاشت.❗ 🌙
از تأثیر روانی توحید در چند جمله خلاصه می‌شود:
🌿 انسان موحد از جملۀ تأثیراتی که روح او از ناحیه و قِبَلِ توحید می‌برد، یکی این است؛ دارای وسعت افق دید می‌شود. موحد از تنگ‌نظری‌ها، از کوته‌بینی‌ها، از نزدیک‌بینی‌ها آسوده و راحت است. ۵۳/۷/۹ از
🔄 💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۱) برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
💪 آدم موحد نمی‌گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهۀ ما دراین‌زمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او این‌قدر نزدیک‌بین نیست. ۵۳/۷/۹ از
🔄 💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۲) برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
او می‌داند که فکر توحیدی به درازای عمرِ بشر دارای قلمرو است، عمرِ بشریت؛ با مقیاس عمرِ بشریت، ده سال و بیست سال و پنجاه سال و صد سال، یک‌لحظه و یک‌دقیقه بیش نیست. به بیان دیگر و از دیدگاه دیگر، آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی‌شود، متوقف نمی‌گردد. 💰 آدم موحد درمقابل خود وقتی نگاه می‌کند، در کنار نیازهای مادی، ده‌ها نیاز، صدها نیاز از عظیم‌ترین و عزیزترین نیازهای انسان را می‌بیند. تمام ذهنش و فکرش و حواسش، منحصر و متوقف نیست در نیازهای پست و حقیر و کوچک، آن‌گونه که انسان‌های در باطن مادی، اگرچه در ظاهر الهی، در ظاهر معنوی، خودشان را در آن محبوس و زندانی کرده‌اند. ۵۳/۷/۹ از 📖
🔄 💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۳) برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
🌇 آدم موحد وقتی‌که نگاه می‌کند، آینده را درمقابل خود بی‌نهایت وسیع می‌بیند. همان‌طوری‌که در یکی از روزهای گذشته عرض کردم، موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت می‌بیند. آخرت را با دنیا سر و تهِ یک طومار می‌داند. مرگ را دیوار زندگی نمی‌داند، پایان این راه فرض نمی‌کند، بلکه دریچه‌ای و مَمَرّی و معبری می‌داند، به‌سوی دنیایی وسیع‌تر. اینها خواص توحید است. ۵۳/۷/۹ 📖 از
از جملۀ تأثیرات توحید در روان یک موحد این است که ریشۀ ترس 😱 را در او می‌خشکاند، و این خیلی مهم است. ..بنده وقتی نگاه می‌کنم، تأمّل می‌کنم، محاسبه می‌کنم، می‌بینم ترس است: 😨 بیم و هراس است که دنیا را و آخرت را از دارندگانش سلب می‌کند. 😨 ترسِ از فقر موجب می‌شود انسان انفاق نکند، 😨 ترسِ از مبتلاشدن و دچارشدن به ناراحتی‌ها، موجب می‌شود که انسان تن به جنایت‌ها و فاجعه‌ها و ذلت‌ها و خواری‌ها بدهد. 😨 ترسِ از اینکه نتواند انسان دو روز دیگر، بیشتر در این عالم زندگی کند و چه زندگی‌ای! چگونه زندگی‌ای! ترسِ از دست دادن همین زندگی پست که معلوم نیست دو روز بشود، سه روز بشود، سند رسمی که ندادند تا فلان سال، تا فلان تاریخ، شما زنده خواهید بود؛ ترسِ از دست دادن یک‌چنین زندگی بی‌اعتباری، موجب می‌شود که انسان به زندگی‌ها خاتمه بدهد، زندگی اجتماعی را تلخ کند یا از بین ببرد. طمع‌ها برمی‌گردد به ترس، و ترس‌ها ریشۀ بدبختی‌ها در زندگی انسان‌هاست. ۵۳/۷/۹ از
🔄 💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۴) برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
🔖 ✍️ این کتاب را می‌توان سرآغاز تحول در قرائت مفاهیم قرآنی و معارف اسلامی دانست. خصوصاً یک بازنعریف از مفاهیم اساسی توحید، ایمان، نبوت، ولایت یا همان امامت را شاهد هستیم. محتوای این کتاب در حقیقت تفسیر قرآن است، ولی تفسیری نوین، عملکرد اجتماعی و سیاسی و عینی و پویا. درست برخلاف قرائت رایج در بسیاری از زمانهای گذشته و حتی امروز در نقاط بسیاری که متاسفانه اسلام سکولار بی تحرک و گوشه گیر را ترویج میکنند. ❓ نظر شما چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فلسفۀ نبوت.mp3
15.49M
4️⃣1️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 4️⃣1️⃣ جلسۀ چهاردهم: فلسفۀ نبوت 📆 چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۵ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔖 ✍️ منظومۀ فکری اسلام رو به خوبی طبق آیات و روایات مطرح می‌فرمایند. بسیار عالی هست. ❓ نظر شما چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────