eitaa logo
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
254 دنبال‌کننده
101 عکس
17 ویدیو
24 فایل
📝 برای مرور و بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارتباط با ادمین: @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 «بیست‌وچهارمین جلسه از سلسله‌ جلسات طرح کلی» که در بیستم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود. 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
4️⃣2️⃣ | 🎙 📢 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 4️⃣2️⃣ جلسۀ بیست‌وچهارم: پیوندهای امت اسلامی 📆 شنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۲۵ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭───────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰──────────────
از 🚫 توجه داشته باشید. اینکه می‌گوییم با دولت‌های غیر مسلمان و با اُمم غیر مسلمان رابطه‌ها قطع است، 👈 نه به‌این‌معناست که عالم اسلام و در انزوای سیاسی به سر خواهد برد، نه. ♨️ مسئله مسئلۀ انزوای سیاسی نیست که خیال کنید عالَم اسلام با هیچ‌کس نه رابطۀ بازرگانی دارد، نه رابطۀ سیاسی دارد، نه روابط دیپلماسی دارد، نه سفیر می‌فرستد، نه سفیر می‌گیرد، نه، این‌جور نیست، روابط معمولی دارد. ⚠️ ولی: 🔸 با آنها ندارد، 🔸 پیوستگی با آنها ندارد. 🔸 پیوند جوهری و ماهَوی با آنها ندارد. 🔸 آن‌جوری نخواهد بود که اگر آنها خواستند، بتوانند عالم اسلام را تحت تأثیر خودشان قرار بدهند. ✂️ بریده‌ای از 🎤 مورخ: شنبه ۲۰ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔖 🤲 خداوندا، تلخی این روزها را به شیرینی فرج حضرت بقیـه‌الله اَرواحُنا لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء و رسیدن به خودت جبران فرما. 🎤 صحیفه حضرت امام 📚 کتاب از هراره تا تهران ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
🔄 💫 ولایت، 👈 یعنی ارتبـ🤝ــاط مستحکم و نیرومند هر یک از آحاد ، در همه حال با آن قلب امت. 🔖 برگرفته از جلسه بیست‌ودوم کتاب اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: [منویات]
4️⃣2️⃣ 🖼 🔺ولايت داراى سه بُعد شد تا حالا: - يكى حفظ پيوندهاى داخلى، - يكى قطع پيوند و وابستگى به قطب‌هاى متضاد خارجى، - يكى هم حفظ ارتباط دائمى و عميق با قلب پيكر اسلامى و قلب امت اسلامى، يعنى امام و رهبر. ⁉️ حالا اگر اين سه بُعد را مراعات كرديم، چگونه خواهد شد؟ 🔅 آيۀ قرآن جواب مى‌دهد به ما: «وَ مَن يَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسولَهُ‏» آن‌كسی‌كه قبولِ ولايت كند با خدا و با رسولش و با كسانى كه ايمان آورده‌اند، با مؤمنان اين پيوند را مراعات كردند و حفظ كردند و نگسستند، اينها غالبند، پيروزمندانند. ✌️ از همه پيروزتر همين‌ها هستند و اينهايند كه بر همۀ جناح‌هاى ديگر غلبه خواهند داشت. ✂️ بریده‌ای از 🎤 مورخ: شنبه ۲۰ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
📆 «بیست‌وپنجمین جلسه از سلسله‌ جلسات طرح کلی» که در بیست‌ویکم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود. 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
5️⃣2️⃣ | 🎙 📢 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 5️⃣2️⃣ جلسۀ بیست‌وپنجم: بهشت ولایت 📆 یکشنبه ۲۱ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۲۶ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰───────────────────
از  💠 ولایت در یک انسان، به‌معنای وابستگی فکری و عملیِ هرچه بیشتر و روزافزون‌تر با ولیّ‌ست. 🔍  را پیدا کن، ولیِّ خدا را بشناس، آن‌کسی‌که او ولیّ حقّانی جامعۀ اسلامی‌ست، او را مشخص کن، 🔍 بعد از آنکه را مشخص کردی، 👈👈 شخصاً از لحاظ فکر، از لحاظ عمل، از لحاظ روحیات، از لحاظ راه و رسم و روش، خودت را به او متصل کن، مرتبط کن، دنبالش راه بیفت، حرکت بکن. ☝️ اگر تلاشِ تو تلاشِ او، جهادِ تو جهادِ او، دوستیِ تو دوستی او، دشمنیِ تو دشمنی او، جبهه‌بندی‌های تو جبهه‌بندی‌های او باشد؛ تو دارای . ⬇️ آدمِ دارای ولایت این است؛ ▫️ولیّ را بشناسد، ▫️فکر ولیّ را بداند، ▫️با ولیّ همفکر بشود، ▫️عمل ولیّ را بشناسد، ▫️با ولیّ هم‌عمل بشود، ▫️دنبال او راه بیفتد، ▫️خودش را فکراً و عملاً پیوسته با ولیّ کند، این با ولایت است. ✂️ بریده‌ای از 🎤 مورخ: یکشنبه ۲۱ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
5️⃣2️⃣ 🖼 ✳️ اگر جامعه‌ای دارای شد، چه می‌شود؟ خوب است در یک کلمه بگویم: «مُرده‌ای‌ست که دارای جان خواهد شد. همین یک کلمه کافی‌ست». 💭 یک مُرده را شما در نظر بگیرید، این بی‌جان افتاده آنجا. مغز دارد، کار نمی‌کند. چشم دارد، نمی‌بیند. دهان دارد، غذا را هضم و بلع نمی‌کند. رگ دارد، خون در آن نمی‌گردد؛ خون دارد و در آن نمی‌گردد، ⁉️ چرا؟ چون جان ندارد. 🌱 جان که دمیده شد: مغز کار می‌کند، اعصاب کار می‌کند، دست می‌گیرد، دهان می‌خورد، دستگاه گوارش جذب می‌کند، خون می‌چرخد و می‌گردد، نیرو را به همۀ بدن می‌رساند، بدن را گرم می‌کند، او را در تلاش می‌اندازد، راه می‌رود، دشمن را می‌کوبد، دوستی‌ها را جلب می‌کند، خود را هرچه بیشتر کامل‌تر و آبادتر می‌کند. 📌 این مَثَل را در مقام فهمیدن اهمیتِ در یک جامعه، بگذارید مقابل چشمتان. پیکر مردۀ انسان را بردار، یک جامعۀ انسانی را بگذار سر جایش؛ روح را بردار، ولایت را بگذار سر جایش. ✂️ بریده‌ای از 🎤 مورخ: یکشنبه ۲۱ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
📖 انس با کتاب، چیز بسیار باارزشی است و من خواهش می‌کنم همه و همه با کتاب انس پیدا کنند. ۱۳۷۱/۲/۱۷ 🌸 هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد. 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5️⃣2️⃣ 🖼 🏙 جامعه‌ای که ولایت ندارد: 🔹 استعدادها در این جامعه هست، اما: یا خنثی می‌شود، به هدر می‌رود، نابود می‌شود، هرز می‌شود یا بدتر، به زیان انسان به‌کار می‌افتد. 🔹 مغز دارد و می‌اندیشد، اما: می‌اندیشد برای فسادآفرینی، می‌اندیشد برای انسان‌کشی، می‌اندیشد برای عالَم سوزی، می‌اندیشد در راه بدبخت‌کردن انسان‌ها، می‌اندیشد برای محکم‌کردن پایه‌های استثمار و ظلم و استبداد. 🔹 چشم دارد انسان، اما: آنچه باید ببیند، نمی‌بیند، و آنچه باید نبیند، می‌بیند. 🔹 گوش دارد، اما: سخن حق را نمی‌شنود، اعصاب، سخن حق را به مغز نمی‌رساند. مغز فرمانی برطبق حق به جوارح و اعضا نمی‌دهد. جوارح و اعضا عملی برطبق حق در عالم انجام نمی‌دهند. شرایط عالم اجازۀ کار برطبق حق به انسان نمی‌دهند. این جامعۀ بی‌ولایت است. 👇👇👇 🌅 در جامعۀ بی‌ولایت، چراغ‌ها نه‌فقط شعله نمی‌کشند و روشنی‌شان بیشتر نمی‌شود، همان یک‌ذره روغنی هم که دارد، مدام تمام می‌شود، تمام می‌شود، تا به‌کلی خشک می‌شود. 🏮روغن‌هایی که پیغمبر پای چراغ‌ها و مشعل‌های هدایت ریخته بود، دیدی چطور خشک شد؟ دیدی روزهای بعد از وفات پیغمبر، شعله می‌کشید، منوّر می‌کرد، روشن می‌کرد؛ روغنش را پیغمبر ریخته بود، اما چون دستِ ولایت بالای سر این مشعل‌ها و چراغ‌ها نبود، چطور روغنش ته کشید، ته کشید، خشک شد، بد شد، بدبو شد، پردود شد، کم‌نور شد. ✂️ بریده‌ای از 🎤 مورخ: یکشنبه ۲۱ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
📆 👇 «بیست‌وششمین جلسه از سلسله‌ جلسات طرح کلی» که در بیست‌ودوم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود. 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6️⃣2️⃣ | 🎙 📢 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 6️⃣2️⃣ جلسۀ بیست‌وششم: در پیرامون ولایت (۱) 📆 دوشنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۲۷ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰──────────────────
از آن انسانی یا انسان‌‌‌‌هایی که قرار است: 🔺بر بشر و جامعۀ بشری، 🔺 عملاً فرمانروایی بکنند، 🔺 عملاً ولیّ جامعه باشند، 🔺 عملاً ولایت جامعه را به عهده بگیرند، ⁉️ اینها ‌چه کسانی باشند؟ 💬 پاسخ دين و مكتبِ دین به اين سؤال، اين است كه: 👇 «اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ»‏ آن‌كسی‌كه عملاً در جامعه، زمام فرمان را و امر و نهی را به دست می‌گيرد از سوی پروردگار عالم، «رسول» او‌ست. 👈👈 لذا در جامعه‌‌‌‌ای، وقتی‌که پيامبری آمد، معنی نـ ❌ـدارد كه با بودن پيغمبر، حاكم ديگری به جز پیغمبر بر مردم حكومت بكند. ✂️ بریده‌ای از 🎤 مورخ: دوشنبه ۲۲ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔖 🏴 به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ▪️️ خیلی‌ها خیال می‌کنند که زن از نظر اسلام در صحنۀ جامعه، کاری ندارد، درحالی‌که ما نگاه می‌کنیم می‌بینیم نه‌خیر، فاطمۀ زهرا در متن جامعه، آن‌هم در خطرناک‌ترین بخش‌های جامعه حضور دارد. آن‌وقتی‌که صحبت از خلافت است، و مبارزات سیاسی در اسلام مطرح می‌شود؛ آن قهرمانی که وسط می‌ایستد و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حذیفه و حتی خود علی‌بن‌ابی‌طالب دور او جمع می‌شوند، او فاطمۀ زهراست. ▪️ عَلَم مبارزه اوست. این یک واقعیت تاریخی است، ارتباط به بحث کلامی ندارد. فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها بعد از رحلت پیغمبر برای خلافت علی‌بن‌ابی‌طالب به یک مبارزۀ مستمرِ شبانه‌روزی خستگی‌ناپذیر دست زده، این را که کسی نمی‌تواند منکر بشود. خود فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها محور مبارزه بود. 🎤 بیانات مقام معظّم رهبری در تاریخ ۱۳۶۴/۱۲/۱۱ 📚 کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله» ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
📆 👇«بیست‌وهفتمین جلسه از سلسله‌ جلسات طرح کلی» که در بیست‌وسوم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود. 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
7️⃣2️⃣ | 🎙 📢 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 7️⃣2️⃣ جلسۀ بیست‌وهفتم: در پیرامون ولایت (۲) 📆 سه‌شنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۲۸ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
از 📖 در قرآن كريم، هر ولايتی غير از ولايت خدا را به‌عنوان ولايت طاغوت معرفی كرده‌‌‌‌‌اند. آن‌كسی‌كه تحت ولايت خدا نباشد، تحت ولايت طاغوت است. ⁉️ طاغوت يعنی چه؟ ♦️ طاغوت از مادۀ طغيان است. ♦️ طغيان يعنی سركشی كردن، از آن محدوده و دايرۀ طبيعی و فطری زندگی انسان فراتر رفتن. 💢 انسان بايد دائماً در جِدّ‌و‌جهد و تلاش باشد، برای اينكه وجود خود را به ثمر برساند. 👈👈 هر عاملی كه انسان را به عدم جديت، به عدم تلاش كردن، به تنبلی، به راحت‌‌‌‌‌طلبی، به عافيت‌‌‌‌‌جويی، تشويق و ترغيب بكند، 👈 او طاغوت است. 👉 ✂️ بریده‌ای از 🎤 مورخ: سه‌شنبه ۲۳ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
7️⃣2️⃣ 🖼 💫 «فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ‎﴿٩٨﴾‏ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ‎﴿٩٩﴾‏ إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ﴿١٠٠﴾» (سورۀ نحل) 💫 پس چون قرآن می‌خوانی از شیطان مطرود به خدا پناه بر، چرا که او را بر کسانی که ایمان آورده‌اند، و بر پروردگارشان توکل می‌کنند، تسلّطی نیست. تسلّط او فقط بر کسانی است که وی را به سرپرستی برمی‌گیرند، و بر کسانی که آنها به او [خدا] شرک می‌ورزند. ⚓️ يعنی چه؟ طاغوت از ماده طغيان است. طغيان يعنی سركشی كردن، از آن محدوده و دايرۀ طبيعی و فطری زندگیِ انسان فراتر رفتن. ❌ ..پس طاغوت، اسم خاص نيست، كه بعضی خيال می‌كنند كه طاغوت، اسم برای يك بُتی‌ست. بله اسم بت است، اما آن بت، بتِ معينی نيست. ◀️ گاهی آن بت، تو خودت هستی؛ ◀️ گاهی آن بت، توست؛ ◀️ گاهی آن بت، راحت‌‌‌‌‌طلبانۀ معمولی تو‌ست؛ ◀️ گاهی آن بت، آن مراد توست؛ ◀️ گاهی آن بت، آن كسی‌ست كه تو دستت را توی دست او گذاشتی و چشمت را بستی و سرت را پايين انداختی تا هرجا كه تو را می‌‌‌‌‌برد، ببرد. ◀️ گاهی اين بت، و نقره است، بی‌‌‌‌‌جان است، فلز است؛ ◀️ گاهی هم است، جاندار است، نظام اجتماعی‌ست، قانون است؛ ❗️ طاغوت، بنابراین، يک اسم خاص نيست. ✂️ بریده‌ای از 🎤 مورخ: سه‌شنبه ۲۳ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────