ادامه:
همینجا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما، ای مُبشّر دعوت ما، ای مسئولِ کمالِ انسان، «فَقُل» بگو: «اَفَلا تَتَّقونَ»؟ آیا تقوا و پروا نمیکنید؟ یعنی چه؟ یعنی پروا نمیکنید از این خدای عظیم، از این خدای عظمتآفرین، که غیر او را در اطاعت، در عبودیت شریک او قرار میدهید؟
ببینید!🔍
اگر تدبیر تکوینی عالم به دست اوست، چرا تدبیر تشریعی عالم به دست او نباشد؟ ..آنکسیکه تکوین عالم را میآراید، چرا در تشریع عالم میدان به دیگری بدهد؟ آنکسیکه قوانین و سنتهای طبیعی را در جهان و انسان، او بهوجود آورده و آفریده، چرا جَعل و تشریع قوانین مدنی و جزایی و غیره و غیره را به دست افراد ضعیف و عقلهای ناقص و دانشهای محدود و ارادههای ضعیفی، امثال بشر و بشر معمولی بدهد، چرا؟ چرا خودش جامعه را اداره نکند؟ چرا خودش قانون نگذارد؟ چرا خودش قدرت نگاهبان و پاسدار قانون را معین نکند و از او حمایت نکند؟ امامت، ولایت، چرا نکند؟ چرا امام قرار ندهد؟ چرا وَلی مِن قِبَلِ الله قرار ندهد؟ بگذارد به عهدۀ عقول ناقص مردم، چرا؟
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
کیست آنکسیکه مالک است شنوایی و بیناییها را؟
👂 سمع را با گوش اشتباه نکنید.
اسم این جارحۀ مخصوص که ما در فارسی به آن میگوییم گوش، در عربی اُذُن است. سمع، حالت شنواییست، قدرت شنواییست؛ اگر هم بر این اطلاق شود، به آن اعتبار است. آنکسیکه گوشش را مثلاً بریدهاند، نمیگویند سمعش را بریدهاند، میگویند اُذُنش را بریدهاند. اسم این جارحۀ مخصوص سمع نیست؛ همچنانیکه بَصَر.
👀 بَصَر بهمعنای این عضو معین و مخصوص که ما به آن میگوییم چشم نیست؛ بهمعنای دید است، بیناییست، آن روح است و این عضو جسم. اگر چنانچه به این عضو هم بگویند بَصَر، به اعتبار همان دارا بودن چشم است. مثلاً به چشم کور نمیگویند بَصَر.
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
یا کیست که مالک و در قبضۀ ملکیتِ اقتدار اوست، قوۀ شنوایی و بیناییها؟ آن کیست که به شما این درک و فهم و نیرو را داده؟ کیست که میتواند آن را از شما بگیرد؟ درحقیقت این آیه دارد اشاره میکند به داشتن بصیرت، به داشتن نیروی فهم و خِرَد، که ای انسان که بناست حالا فکر کنی و جواب این سؤال را به ما بدهی، تو دارای سمعی و دارای بصری.
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
این سؤال 👇 درضمن اینکه از مشرکانِ زمان نزول وحی بود، از من و شما هم در قرن بیستم هست:
❓ «مَن یدَبِّرُ الاَمرَ» کیست که دارد همۀ عالم را تدبیر میکند؟ از دلِ ذرات تا اعماق دنیاهای دوردست را او دارد میگرداند با دستِ قدرت.
بیتعصب، بیغرض، آگاهانه فکر کن تا جواب واقعی را پیدا کنی.
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
11 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - روح توحید نفی عبودیت غیر خدا.mp3
20.18M
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید:👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
1⃣1⃣ جلسۀ یازدهم: روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا
📆 یکشنبه ۷ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۲ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
🔖 #نظر_خوانندههای_کتاب
✍️ کتاب را به افرادی که علاقه به کار فرهنگی و تشکیلاتی دارند، پیشنهاد میکنم، چون: بنیان فکری 🧠 شما رو تشکیل میده..
❓ نظر شما چیه؟
👈 ارسال به آیدی: @sahba_admin
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱
🧩 قسمت اول
هرچه فکر مىکنیم، از #توحید به این آسانى نمىشود رد شد:
🔹 اولاً، پایۀ اعتقادىست.
🔹 ثانیاً، اصل مهمِ عملىِ فردى و اجتماعىست.
🔹 ثالثاً، ملت مسلمانِ موحد، از آن خیلى کم چیزی مىدانند، بلکه مىشود گفت چیزى نمىدانند.
🔸 اگرچه که در مکتبخانهها هم به بچهها مىآموزند که خدا یکىست و دو نیست، ولیکن غالباً موحدین از شناخت وجهههاى گوناگون توحید تا سنین نزدیک به رحلتِ از این جهان هم، چیزى درست نمىدانند.
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
💢 خلاصۀ مطلب در زمینۀ نقطهنظر امروز ما، این است که:
1⃣ یکوقت کسى را #عبادت مىکنند، به این صورت که او را مقدس و داراى نیروهاى مافوق عالم طبیعت مىدانند؛ مثل اینکه بتهایى را یا قدّیسینى را در طول تاریخ، مردمى عبادت مىکردهاند.
اما غیر از این مفهوم، یک معناى دیگر، یا بگویید یک گوشۀ دیگر از همین مفهوم وجود دارد که آن را هم عبادت مىشود گفت، و در قرآن عبادت بهاینمعنا استعمال شده است.
❓ معناى دوم عبادت چیست؟
2⃣ معناى دوم عبادت خیلى ساده است. در فارسى لغت دارد. این لغت رایج است بر سر زبانها و او عبارت است از #اطاعت. اطاعتِ هرکسى بهصورت مستقل و بىقیدوشرط، عبادتِ اوست. اگر کسى را، یک انسانى، یا یک جامعۀ انسانى، بىقیدوشرط اطاعت بکند، فرمان او را در زندگى خود، در جسم و جان خود، در عمل خود، مُتّبَع بشمارد، او را عبادت کرده.
🧐 از کجا این حرف را مىزنیم؟
با استناد به آیات قرآن این سخن را مىگوییم. این قرآن است که براى ما عبادت را به اطاعت معنا مىکند.
.. بنابر فرهنگ قرآنى، عبادت از یک موجود غیر خدایى، ..یعنى اطاعت کردن اینها. هرکسى که اطاعت کند از کسى یا از چیزى، عبادتِ او را کرده است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱
🖼️ عکسنوشت
🔆 «اَفَغَيرَ اللهِ اَبتَغى حَكَماً» ﴿انعام، آیه ۱۱۴﴾
آيا جز خدا كسى را بهعنوان حَكَم بپذيرم و طلب كنم؟ حَكَم را در تفاسير گفتهاند هم بهمعناى داور است، هم بهمعناى حاكم است. آنكسىكه انسان حُكم را از او مىخواهد، يعنى فرمان را از او مىخواهد، يا داورى را از او مىخواهد؛ به هر دو مىگويند حَكَم. و خداى متعال هم بهترين داور است، هم بهترين حاكم است.
🔆 «وَ هُوَ الَّذي اَنزَلَ اِلَيكُمُ الكِتابَ مُفَصَّلاً»
درحالىكه خداست كه اين مجموعه را، قرآن را، با تفصيل، با تبيين، بدون اختلاط و امتزاج، براى شما فرستاده است. «مُفَصَّلاً» يعنى بدون اينكه خَلطى در مباحثش باشد، بدون اينكه مطالبش قروقاطى باشد، بدون اينكه سخنِ غير خدا در او مخلوط شده باشد. «مُفَصَّلاً» يعنى مُبَيَّناً، با تبيين تمام و كامل.
🔆 «وَ الَّذينَ آتَيناهُمُ الكِتابَ» آنها كه كتاب را به آنها دادهايم، «يَعلَمونَ اَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِن رَبِّكَ بِالحَقِّ» مىدانند كه اين قرآن نازل شده است از پروردگارِ تو به حق. حقاً از خدا نازل شده، از سوى خدا آمده، «فَلا تَكونَنَّ مِنَ المُمتَرينَ» پس تو از مردّدان و دودِلان مباش ـ خطاب به پيغمبر است ـ مبادا مردّد باشى!
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
✨ «ما جالَسَ اَحَدٌ هَذا القُرآنَ اِلّا قامَ بِزِیادَة اَو نُقصانٍ زِیادَة فی هُدًى اَو نُقصانٍ مِن عَمًى»
این کلام امیرالمؤمنین است. مىفرماید هیچ کسى با قرآن مجالست و همنشینى نکرد، مگر آنکه چون برخاست از کنار قرآن، افزونى در او پیدا شد و کاستى؛ یک زیادى در او پیدا شد، افزایش پیدا شد، یک کاستى و کمى پیدا شد؛
➕ «زِیادَة فی هُدًى» آن افزونى در هدایت بود، یک مقدار راهیابىاش و هدایتش بیشتر شد، حتماً.
➖ «اَو نُقصانٍ مِن عَمًى» آن کوردلى، آن نابینایى روح و درک و باطن او اندکى کم شد و کاستى گرفت.
ببینید 🔦
جملۀ امیرالمؤمنین با این بیان شروع مىشود: «ما جالَسَ اَحَدٌ هَذا القُرآنَ» هیچکس، عام است دیگر، نیست؟ مطلق است. براى خاطر اینکه بدانید شما برادران و خواهران، که دامهاى فراوانى، وسایل بىپایانى براى دور نگهداشتن مردم از قرآن، تاکنون در طول زمان تدارک دیده شده و یکى از این بهانهها و دامها و وسیلهها که تا امروز هم هنوز هست، هنوز یک عده جاهل یا مغرض این مطلب را تکرار مىکنند، این است که آقا! قرآن را هیچکس نمىفهمد جز ائمۀ معصومین صلواتاللهعلیهم، ائمۀ معصومین هستند که قرآن را مىفهمند. 🤫
👈👈 ..بله! ائمۀ هُدى بر قرآن مسلطند، آنچنانکه بالاتر از آن تصورشدنى نیست. آنها آن روحها و مغزها و فکرهاى بلند و بزرگى هستند که قرآن در مشتشان است، خودشان یک قرآنند، هرکدامشان یک قرآنند؛ در این هیچ حرفى نیست، ❗ اما اینکه امام علیهالسلام قرآن را خیلى خوب مىداند، بهاینمعنا نیست که بنده و جنابعالى یک کلمهاش را هم نمىفهمیم، یک قشر از قرآن را هم نمىتوانیم بفهمیم.
🔺 این جمله درست است که ائمۀ هدى علیهمالصلاةوالسلام آگاهان و دانایان به قرآنند، اما منظور گوینده این نیست که امام را بالا ببرد؛ منظور آنکسیکه این حرف را مىزند این است که تو از #قرآن دور بمانى.
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱
🧩 قسمت پنجم
روایت از امام جواد صلواتاللهوسلامهعلیه است، که مىفرماید: 💫 «مَن اَصغَى اِلَى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَه»
خیلى وسیعتر است دایرۀ عبادت، نهفقط اطاعت کردن، بلکه حتى ششدانگ حواس را هم به یکى دادن، عبادت اوست.
⁉️ خب، شما خواهید گفت: پس ما حرفهاى درست را هم گوش نکنیم؟
لذا دنبال حدیث مىفرماید: «فَاِن کانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَد عَبَدَ اللهَ» اگر آنکسىکه سخن مىگوید و ششدانگ حواس و مشاعر تو را بهطرف خود جذب کرده است، از زبان خدا سخن مىگوید، تو درحالىکه دل به او دادى، ذهن به او دادى، فکر و روحت را به او سپردى، دارى عبادت خدا مىکنى.
💫 «وَ اِن کانَ النّاطِقُ ینطِقُ عَن لِسانِ اِبلیسَ فَقَد عَبَدَ اِبلِیسَ»
اما اگر چنانچه آن گوینده دارد از زبان شیطان سخن مىگوید، از زبان ابلیس دارد حرف مىزند، برخلاف منطق و فلسفۀ فکر الهى دارد بحث مىکند و حرف مىزند، و تو مذعنانه و معترفانه دارى گوش مىکنى، در همان حال مشغول عبادت و اطاعت ابلیسى؛ یعنى خود او شیطان است اصلاً. 😮 خود همانیکه آنجور دارد حرف مىزند شیطان است، نمىخواهد بگوییم نمایندۀ شیطان یا بلندگوى شیطان، نه؛ خود شیطان، بهآنمعنایى که شیطان را گفتیم، که معناى قرآنى شیطان هم همان است.
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
12 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید و نفی طبقات اجتماعی.mp3
18.52M
2️⃣1️⃣ #جلسه_۱۲ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
2️⃣1️⃣ جلسۀ دوازدهم: توحید و نفی طبقات اجتماعی
📆 دوشنبه ۸ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۳ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
🔖 #نظر_خوانندههای_کتاب
✍️ عالی.. عالی.. تازه فهمیدم اسلام چیه و چی میگه... نمیدونم چرا همین کتاب رو تو مدارس تدریس نمیکنن؟؟؟
❓ نظر شما چیه؟
👈 ارسال به آیدی: @sahba_admin
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
13 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - تأثیرات روانی توحید.mp3
18.11M
3️⃣1️⃣ #جلسه_۱۳ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
3️⃣1️⃣ جلسۀ سیزدهم: تأثیرات روانی توحید
📆 سهشنبه ۹ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۴ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
🌀 کلمۀ توحید از باب تفعیل است. توحید را از هر طلبهای شما بپرسید که یعنی چه، معنای لغویاش چیست؛ خواهد گفت یکی کردن. توحید از وحدت است، از مادۀ وحدت، از ریشۀ وحدت؛ یعنی یکی بودن. توحید صیغۀ باب تفعیلش، بهقول ما طلبهها، میشود یکی کردن. توحید یعنی یکی کردن، واحد کردن، واحد ساختن.
❓ یعنی چه؟
یعنی خدایان متعدد را بهصورت خدای واحد درآوردن، جامعۀ غیرتوحیدی را توحیدی کردن، مغز مشرک و دل مشرک را مغز موحد و دل موحد قراردادن.
🔹 توحید، یکی کردن، همهاش تعهد است. انجامدادن است در آن، کار است در آن، اصلاً کلمۀ توحید این اقتضاء و ایجاب را دارد. و این یک نکتهای است که توجه به این نکته موجب میشود که در باب توحید، یک روشنبینی مخصوصی در انسان بهوجود بیاید.
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🤔🤔 جا دارد که ما بررسی کنیم، ببینیم تأثیر این ایمان، تأثیر این عقیدۀ عملزا، در روان معتقد چه خواهد بود و چه باید باشد.
👇👇
فایدۀ این بحث دو چیز است:
1️⃣ یکی این است که ما با توحید یکقدری بیشتر آشنا میشویم. میفهمیم که توحید بهمعنای چه آموزش روحی و روانیست. اگر از توحید یک استنتاج تخدیرآمیزی یکوقتی کسی کرد، میگوییم آقا این غلط است، تأثیر توحید آنیکه تو میگویی نیست، آنیکه من میگویم، آن است. پس توحید را میشناسیم، این فایدۀ اول.
2️⃣ فایدۀ دوم این است که خودمان را میشناسیم 🎭 که موحدیم یا موحد نیستیم. محکیست برای شناختن مایۀ توحید در دل خویشتن.
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
⁉️ من از کجا بفهمم که موحدم؟
⁉️ از کجا بدانم من که این ایمان، در روح من، در اعماق وجود من، تأثیر و نفوذ کرده است؟
💢 وقتی دانستم که تأثیر روانی توحید چگونه چیزی است، وقتی فهمیدم این دارو چه تأثیرات قطعی در وجود میگذارد؛ آنوقت میفهمم که وقتی نگاه کردم، ببینم این تأثیرات هست یا نیست، میفهمم که این دارو 💊 را درست خوردم یا عوضی خوردم، درستش را به من دادند یا تقلبیاش را به من دادند. اگر دیدم آن تأثیراتِ مورد نظر در من وجود ندارد، میفهمم آن شیشۀ دوایی که به ما داده بودند، شیشۀ دوای تقلبی بود، درست نبود، اگر درستش بود، تأثیرات دیگری باید میگذاشت.❗
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🌿 انسان موحد از جملۀ تأثیراتی که روح او از ناحیه و قِبَلِ توحید میبرد، یکی این است؛ دارای وسعت افق دید میشود.
موحد از تنگنظریها، از کوتهبینیها، از نزدیکبینیها آسوده و راحت است. ۵۳/۷/۹
از #متن_کتاب
#جلسه_۱۳
🔄 #بازنشر_تولیدات_شما
💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۱)
برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
📲 تولیدِ: منویات
💪 آدم موحد نمیگوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهۀ ما دراینزمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او اینقدر نزدیکبین نیست. ۵۳/۷/۹
از #متن_کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_۱۳
🔄 #بازنشر_تولیدات_شما
💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۲)
برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
📲 تولیدِ: منویات