eitaa logo
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
291 دنبال‌کننده
105 عکس
22 ویدیو
24 فایل
📝 برای مرور و بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارتباط با ادمین: @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔄 💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۱) برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
💪 آدم موحد نمی‌گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهۀ ما دراین‌زمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او این‌قدر نزدیک‌بین نیست. ۵۳/۷/۹ از
🔄 💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۲) برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
او می‌داند که فکر توحیدی به درازای عمرِ بشر دارای قلمرو است، عمرِ بشریت؛ با مقیاس عمرِ بشریت، ده سال و بیست سال و پنجاه سال و صد سال، یک‌لحظه و یک‌دقیقه بیش نیست. به بیان دیگر و از دیدگاه دیگر، آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی‌شود، متوقف نمی‌گردد. 💰 آدم موحد درمقابل خود وقتی نگاه می‌کند، در کنار نیازهای مادی، ده‌ها نیاز، صدها نیاز از عظیم‌ترین و عزیزترین نیازهای انسان را می‌بیند. تمام ذهنش و فکرش و حواسش، منحصر و متوقف نیست در نیازهای پست و حقیر و کوچک، آن‌گونه که انسان‌های در باطن مادی، اگرچه در ظاهر الهی، در ظاهر معنوی، خودشان را در آن محبوس و زندانی کرده‌اند. ۵۳/۷/۹ از 📖
🔄 💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۳) برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
🌇 آدم موحد وقتی‌که نگاه می‌کند، آینده را درمقابل خود بی‌نهایت وسیع می‌بیند. همان‌طوری‌که در یکی از روزهای گذشته عرض کردم، موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت می‌بیند. آخرت را با دنیا سر و تهِ یک طومار می‌داند. مرگ را دیوار زندگی نمی‌داند، پایان این راه فرض نمی‌کند، بلکه دریچه‌ای و مَمَرّی و معبری می‌داند، به‌سوی دنیایی وسیع‌تر. اینها خواص توحید است. ۵۳/۷/۹ 📖 از
از جملۀ تأثیرات توحید در روان یک موحد این است که ریشۀ ترس 😱 را در او می‌خشکاند، و این خیلی مهم است. ..بنده وقتی نگاه می‌کنم، تأمّل می‌کنم، محاسبه می‌کنم، می‌بینم ترس است: 😨 بیم و هراس است که دنیا را و آخرت را از دارندگانش سلب می‌کند. 😨 ترسِ از فقر موجب می‌شود انسان انفاق نکند، 😨 ترسِ از مبتلاشدن و دچارشدن به ناراحتی‌ها، موجب می‌شود که انسان تن به جنایت‌ها و فاجعه‌ها و ذلت‌ها و خواری‌ها بدهد. 😨 ترسِ از اینکه نتواند انسان دو روز دیگر، بیشتر در این عالم زندگی کند و چه زندگی‌ای! چگونه زندگی‌ای! ترسِ از دست دادن همین زندگی پست که معلوم نیست دو روز بشود، سه روز بشود، سند رسمی که ندادند تا فلان سال، تا فلان تاریخ، شما زنده خواهید بود؛ ترسِ از دست دادن یک‌چنین زندگی بی‌اعتباری، موجب می‌شود که انسان به زندگی‌ها خاتمه بدهد، زندگی اجتماعی را تلخ کند یا از بین ببرد. طمع‌ها برمی‌گردد به ترس، و ترس‌ها ریشۀ بدبختی‌ها در زندگی انسان‌هاست. ۵۳/۷/۹ از
🔄 💫 اثراتِ روانیِ توحید در انسان (۴) برگرفته از جلسه سیزدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
🔖 ✍️ این کتاب را می‌توان سرآغاز تحول در قرائت مفاهیم قرآنی و معارف اسلامی دانست. خصوصاً یک بازنعریف از مفاهیم اساسی توحید، ایمان، نبوت، ولایت یا همان امامت را شاهد هستیم. محتوای این کتاب در حقیقت تفسیر قرآن است، ولی تفسیری نوین، عملکرد اجتماعی و سیاسی و عینی و پویا. درست برخلاف قرائت رایج در بسیاری از زمانهای گذشته و حتی امروز در نقاط بسیاری که متاسفانه اسلام سکولار بی تحرک و گوشه گیر را ترویج میکنند. ❓ نظر شما چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فلسفۀ نبوت.mp3
15.49M
4️⃣1️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 4️⃣1️⃣ جلسۀ چهاردهم: فلسفۀ نبوت 📆 چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۵ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔖 ✍️ منظومۀ فکری اسلام رو به خوبی طبق آیات و روایات مطرح می‌فرمایند. بسیار عالی هست. ❓ نظر شما چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - بعثت در نبوت.mp3
17.56M
5️⃣1️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 5️⃣1️⃣ جلسۀ پانزدهم: بعثت در نبوت 📆 پنجشنبه ۱۱ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۶ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
5️⃣1️⃣ #جلسه_۱۵ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی
از موضوع صحبت امروز ما در این است که پیغمبر و نبى، در حینى که بار رسالت و نبوت بر دوشش قرار مى‌‌‌گیرد، بعد از آنى‌که پیام خدا را دریافت می‌‌‌کند، چه حالتى، چه کیفیتى، در خود او و در جهان پیرامونش به‌وجود مى‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. 🤔 👇👇
مى‌‌‌دانید که در قرآن، غالباً وقتى صحبت از آمدن پیغمبرى است، صحبت از بعثت اوست؛ «لَقَد بَعَثنا فی‏ کلِّ اُمَّـةٍ رَسولاً» ما مبعوث کردیم موسى را، ابراهیم را، پیغمبران دیگر را. ⁉️ این بعثت یعنى چه؟ ⁉️ و رابطۀ بعثت و نبوت چیست؟ ۵۳/۷/۱۱ از
از بعثت به‌معناى برانگیختگى‌ست. ۵۳/۷/۱۱
برانگیختگى یعنى چه؟ یعنى تحرک، حرکت بعد از رخوت و سستى و رکود. 🔹 مرده‌‌‌اى که سالیانى در گورستانى خوابیده و اجزای بدن او خاک شده، وقتى با قدرت پروردگار، در قیامت برمى‌‌‌خیزد، مى‌‌‌گویند برانگیخته شد. «هَذا یومُ البَعثِ»‏ روز برانگیختگى‌ست. 🔸 انسانى که در خانه خوابیده بود، یا در جریانِ عادىِ زندگى اجتماع حرکت مى‌‌‌کرد؛ ..یک‌چنین آدمى وقتى‌که به خود آمد، وقتى‌که از این ‌حال بى‌‌‌تفاوتى بیرون آمد، وقتى احساس کرد که این مسیر، این جریانِ طبیعى، این جریان معمولى، لازم نیست صددرصد براى او اطمینان‌‌‌بخش و قانع‌‌‌کننده باشد، اى‌بسا جریان دیگرى بتوان سراغ کرد که آن انسان را به سرمنزل سعادت برساند، وقتى بر اثر این فکرها انسان بیدار شد، هوشیار شد، تلاش پیدا کرد، حرکت پیدا کرد، این انسان را مى‌‌‌گویند برانگیخته شد. ۵۳/۷/۱۱
💡 مى‌‌‌خواهم بینش شما نسبت به نبوت اساساً یک بینش نویى بشود. نبوت را بعضى این‌‌‌جور خیال مى‌‌‌کنند؛ مثل اینکه واعظى مثلاً، وارد شهرى مى‌‌‌شود تا براى مردم آن شهر یک‌قدرى مطالبى از دین یا غیر دین بیان بکند؛ یا فرض کنیم مسئله‌‌‌گویى در میان مردمی بلند مى‌‌‌شود، مى‌‌‌ایستد تا چندتا مسئلۀ فرعى به آنها بگوید؛ یا یک سخنرانى، یک ناطقى، فرض کنید یک میتینگ‌بدهى در یک اجتماعى وارد مى‌‌‌شود که یک‌‌‌خرده های‌وهوى راه بیندازد و میتینگ بدهد؛ پیغمبر را معمولاً این‌جور آدمى فرض مى‌‌‌کنند؛ مثل یک آدمِ عالمِ روحانىِ نجیبِ سر به زیرِ سر به پایینی، در میان یک عده مردم. منتها این مردم هم: - گاهى قدر او را مى‌‌‌دانند، مردمان خوبى‌‌‌اند، به اینها مى‌‌‌گویند مؤمن. - گاهى قدر او را نمى‌‌‌دانند، اینها مى‌‌‌شوند کافر، و مشرک به آنها مى‌‌‌گویند. 🤨 خیال کردیم پیغمبر یک‌چنین چیزى است. ۵۳/۷/۱۱ از
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
💡 مى‌‌‌خواهم بینش شما نسبت به نبوت اساساً یک بینش نویى بشود. نبوت را بعضى این‌‌‌جور خیال مى‌‌‌کنند
از در پیغمبرى، یک تحول و دگرگونى هست، باید بگویم دو تحول و دگرگونى: 1⃣ اول در وجود خود پیغمبر. بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطنِ خود نبى به‌وجود مى‌‌‌آید. اول او عوض مى‌‌‌شود، اول او از حال رکود و رخوت خارج می‌شود. 2⃣ بعد از آنى‌که خلاصه خودِ نبى مسلمان شد، وقتى‌که خود او تحت تأثیر تحول وحى الهى قرار گرفت؛ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز، از این چشمۀ فیاضِ جوشان، که روح نبى و باطن نبى‌ست، مى‌‌‌ریزد به اجتماع، منتقل مى‌‌‌شود به متن جامعۀ بشرى. 🪴 بعد از آنى‌که در او تحول به‌وجود آمد، در جامعه تحول به‌وجود مى‌‌‌آید. 🪴 بعد از آنى‌که در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیم‌‌‌ترى در متن جامعه برپا مى‌‌‌شود. 🪴 بعد از آنى‌که در دل او انقلاب به‌وجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب به‌وجود مى‌‌‌آید و بعثت به‌معناى واقعى تحقق پیدا مى‌‌‌کند. 👈 پس مى‌‌‌بینید که در نبوت هرچه که هست، شور و تحول و دگرگونى و بعث و انبعاث است. ۵۳/۷/۱۱
پیغمبر، در مسیر معمولى جریانِ زندگىِ جمعى آن جامعه زندگى مى‌‌‌کند، ناگهان وحى الهى مى‌‌‌رسد. یک تحول عمیق در وجود او و در باطن او پدید مى‌‌‌آید؛ آن‌‌‌قدر این تحول عجیب 🌪️ است، آن‌‌‌قدر شدید است که حتى در جسم پیغمبر هم اثر مى‌‌‌گذارد، در اعصاب پیغمبر هم اثر مى‌‌‌گذارد. ۵۳/۷/۱۱ از
5️⃣1️⃣ 🖼️ 🔆 پیغمبر اکرم وقتى در کوه نور، اولین شعلۀ وحى به جانش خورد، آتش گرفت؛ دید که پیام‌‌‌آور خدا مى‌‌‌گوید «اِقرَأ» بخوان، پیغمبر که چیزى نمى‌‌‌خواند، «وَ ما اَقراَ» چه بخوانم؟ یا نمى‌‌‌خوانم، نمى‌‌‌توانم بخوانم. 🔆 «اِقرَأ بِاسمِ رَبِّک الَّذى خَلَقَ، خَلَقَ الاِنسانَ مِن عَلَقٍ، اِقرَأ وَ رَبُّک الاَکرَمُ، اَلَّذى عَلَّمَ بِالقَلَمِ، عَلَّمَ الاِنسانَ ما لَم یعلَم». ﴿علق، آیه ۱-۴﴾‏ آتـــ🔥ــش به جان پیغمبر مى‌‌‌زند، تحولى به‌وجود مى‌‌‌آورد؛ ناگهان در این انسان متفکر، انسانِ درست‌برو، انسان آماده، یک انقلابى به‌وجود مى‌‌‌آورد؛ یک رستاخیزى. اصلاً آدم، آدم قبلى نیست. محمد، محمدِ یک‌لحظه قبل نبود؛ انسان یک ساعت قبل نبود؛ یک چیز دیگرى بود اصلاً، یک عنصر دیگرى، یک جوهر دیگرى. اول، بعثت در وجود او، انقلاب و تحول در باطن او به‌وجود آمد و بعد همین انقلاب منشأ شد که بتواند دنیایى را به تحول بکشد. ❗️ اگر خودش عوض نمى‌‌‌شد، نمى‌‌‌توانست دنیا را عوض کند و این درسى‌ست براى پیروان پیغمبر. 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - رستاخیز اجتماعی نبوت.mp3
22.36M
6️⃣1️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 6️⃣1️⃣ جلسۀ شانزدهم: رستاخیز اجتماعی نبوت 📆 جمعه ۱۲ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۷ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
💡 دسترسی آسان به مطالب کانال: 🖼️ تولیدات تصویری، بر اساس محتوای کتاب 👈 🔄 بازنشر تولیدات شما مخاطبان عزیز 👈 ✍️ نظر افرادی که کتاب را مطالعه کردند 👈 🎙️ صوت کامل جلسات با صدای مقام معظّم رهبری 👈 📖 برش‌هایی از قسمت‌های مهم کتاب به تفکیک هر جلسه 👈 📉 نمودار 👈 🌀 کانال «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» بستری است برای انتشار و بازنشر تولیداتی که بر مبنای کتاب طرح کلی انجام شده‌اند. 👈 برای انتشار تولیداتتان، پیام به: @sahba_admin 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────