eitaa logo
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
255 دنبال‌کننده
101 عکس
17 ویدیو
24 فایل
📝 برای مرور و بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارتباط با ادمین: @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مى‌‌‌دانید که در قرآن، غالباً وقتى صحبت از آمدن پیغمبرى است، صحبت از بعثت اوست؛ «لَقَد بَعَثنا فی‏ کلِّ اُمَّـةٍ رَسولاً» ما مبعوث کردیم موسى را، ابراهیم را، پیغمبران دیگر را. ⁉️ این بعثت یعنى چه؟ ⁉️ و رابطۀ بعثت و نبوت چیست؟ ۵۳/۷/۱۱ از
از بعثت به‌معناى برانگیختگى‌ست. ۵۳/۷/۱۱
برانگیختگى یعنى چه؟ یعنى تحرک، حرکت بعد از رخوت و سستى و رکود. 🔹 مرده‌‌‌اى که سالیانى در گورستانى خوابیده و اجزای بدن او خاک شده، وقتى با قدرت پروردگار، در قیامت برمى‌‌‌خیزد، مى‌‌‌گویند برانگیخته شد. «هَذا یومُ البَعثِ»‏ روز برانگیختگى‌ست. 🔸 انسانى که در خانه خوابیده بود، یا در جریانِ عادىِ زندگى اجتماع حرکت مى‌‌‌کرد؛ ..یک‌چنین آدمى وقتى‌که به خود آمد، وقتى‌که از این ‌حال بى‌‌‌تفاوتى بیرون آمد، وقتى احساس کرد که این مسیر، این جریانِ طبیعى، این جریان معمولى، لازم نیست صددرصد براى او اطمینان‌‌‌بخش و قانع‌‌‌کننده باشد، اى‌بسا جریان دیگرى بتوان سراغ کرد که آن انسان را به سرمنزل سعادت برساند، وقتى بر اثر این فکرها انسان بیدار شد، هوشیار شد، تلاش پیدا کرد، حرکت پیدا کرد، این انسان را مى‌‌‌گویند برانگیخته شد. ۵۳/۷/۱۱
💡 مى‌‌‌خواهم بینش شما نسبت به نبوت اساساً یک بینش نویى بشود. نبوت را بعضى این‌‌‌جور خیال مى‌‌‌کنند؛ مثل اینکه واعظى مثلاً، وارد شهرى مى‌‌‌شود تا براى مردم آن شهر یک‌قدرى مطالبى از دین یا غیر دین بیان بکند؛ یا فرض کنیم مسئله‌‌‌گویى در میان مردمی بلند مى‌‌‌شود، مى‌‌‌ایستد تا چندتا مسئلۀ فرعى به آنها بگوید؛ یا یک سخنرانى، یک ناطقى، فرض کنید یک میتینگ‌بدهى در یک اجتماعى وارد مى‌‌‌شود که یک‌‌‌خرده های‌وهوى راه بیندازد و میتینگ بدهد؛ پیغمبر را معمولاً این‌جور آدمى فرض مى‌‌‌کنند؛ مثل یک آدمِ عالمِ روحانىِ نجیبِ سر به زیرِ سر به پایینی، در میان یک عده مردم. منتها این مردم هم: - گاهى قدر او را مى‌‌‌دانند، مردمان خوبى‌‌‌اند، به اینها مى‌‌‌گویند مؤمن. - گاهى قدر او را نمى‌‌‌دانند، اینها مى‌‌‌شوند کافر، و مشرک به آنها مى‌‌‌گویند. 🤨 خیال کردیم پیغمبر یک‌چنین چیزى است. ۵۳/۷/۱۱ از
از در پیغمبرى، یک تحول و دگرگونى هست، باید بگویم دو تحول و دگرگونى: 1⃣ اول در وجود خود پیغمبر. بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطنِ خود نبى به‌وجود مى‌‌‌آید. اول او عوض مى‌‌‌شود، اول او از حال رکود و رخوت خارج می‌شود. 2⃣ بعد از آنى‌که خلاصه خودِ نبى مسلمان شد، وقتى‌که خود او تحت تأثیر تحول وحى الهى قرار گرفت؛ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز، از این چشمۀ فیاضِ جوشان، که روح نبى و باطن نبى‌ست، مى‌‌‌ریزد به اجتماع، منتقل مى‌‌‌شود به متن جامعۀ بشرى. 🪴 بعد از آنى‌که در او تحول به‌وجود آمد، در جامعه تحول به‌وجود مى‌‌‌آید. 🪴 بعد از آنى‌که در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیم‌‌‌ترى در متن جامعه برپا مى‌‌‌شود. 🪴 بعد از آنى‌که در دل او انقلاب به‌وجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب به‌وجود مى‌‌‌آید و بعثت به‌معناى واقعى تحقق پیدا مى‌‌‌کند. 👈 پس مى‌‌‌بینید که در نبوت هرچه که هست، شور و تحول و دگرگونى و بعث و انبعاث است. ۵۳/۷/۱۱
پیغمبر، در مسیر معمولى جریانِ زندگىِ جمعى آن جامعه زندگى مى‌‌‌کند، ناگهان وحى الهى مى‌‌‌رسد. یک تحول عمیق در وجود او و در باطن او پدید مى‌‌‌آید؛ آن‌‌‌قدر این تحول عجیب 🌪️ است، آن‌‌‌قدر شدید است که حتى در جسم پیغمبر هم اثر مى‌‌‌گذارد، در اعصاب پیغمبر هم اثر مى‌‌‌گذارد. ۵۳/۷/۱۱ از
5️⃣1️⃣ 🖼️ 🔆 پیغمبر اکرم وقتى در کوه نور، اولین شعلۀ وحى به جانش خورد، آتش گرفت؛ دید که پیام‌‌‌آور خدا مى‌‌‌گوید «اِقرَأ» بخوان، پیغمبر که چیزى نمى‌‌‌خواند، «وَ ما اَقراَ» چه بخوانم؟ یا نمى‌‌‌خوانم، نمى‌‌‌توانم بخوانم. 🔆 «اِقرَأ بِاسمِ رَبِّک الَّذى خَلَقَ، خَلَقَ الاِنسانَ مِن عَلَقٍ، اِقرَأ وَ رَبُّک الاَکرَمُ، اَلَّذى عَلَّمَ بِالقَلَمِ، عَلَّمَ الاِنسانَ ما لَم یعلَم». ﴿علق، آیه ۱-۴﴾‏ آتـــ🔥ــش به جان پیغمبر مى‌‌‌زند، تحولى به‌وجود مى‌‌‌آورد؛ ناگهان در این انسان متفکر، انسانِ درست‌برو، انسان آماده، یک انقلابى به‌وجود مى‌‌‌آورد؛ یک رستاخیزى. اصلاً آدم، آدم قبلى نیست. محمد، محمدِ یک‌لحظه قبل نبود؛ انسان یک ساعت قبل نبود؛ یک چیز دیگرى بود اصلاً، یک عنصر دیگرى، یک جوهر دیگرى. اول، بعثت در وجود او، انقلاب و تحول در باطن او به‌وجود آمد و بعد همین انقلاب منشأ شد که بتواند دنیایى را به تحول بکشد. ❗️ اگر خودش عوض نمى‌‌‌شد، نمى‌‌‌توانست دنیا را عوض کند و این درسى‌ست براى پیروان پیغمبر. 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6️⃣1️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 6️⃣1️⃣ جلسۀ شانزدهم: رستاخیز اجتماعی نبوت 📆 جمعه ۱۲ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۷ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
💡 دسترسی آسان به مطالب کانال: 🖼️ تولیدات تصویری، بر اساس محتوای کتاب 👈 🔄 بازنشر تولیدات شما مخاطبان عزیز 👈 ✍️ نظر افرادی که کتاب را مطالعه کردند 👈 🎙️ صوت کامل جلسات با صدای مقام معظّم رهبری 👈 📖 برش‌هایی از قسمت‌های مهم کتاب به تفکیک هر جلسه 👈 📉 نمودار 👈 🌀 کانال «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» بستری است برای انتشار و بازنشر تولیداتی که بر مبنای کتاب طرح کلی انجام شده‌اند. 👈 برای انتشار تولیداتتان، پیام به: @sahba_admin 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
و اما در زمینۀ این رستاخیزى که ما براى پیغمبر فکر مى‌کنیم و تصور مى‌کنیم، چه مى‌شود گفت؟ 🤔 از جلسۀ ۵۳/۷/۱۲
از یک جامعه یعنى آن عده مردمى که دور هم زندگى مى‌کنند با یک خط‌مشى، با یک برنامۀ عمومى، اگرچه صدر و ذیل دارد، اما راه، به‌طورکلى یک راه و در یک مسیر است، این را مى‌گویند یک جامعه، یک واحد اجتماعىِ به هم بسته. ۵۳/۷/۱۲ از
از دوجور ساختمانِ اجتماع داریم: 1️⃣ یک ساختمانِ اجتماع است که مردمان، همه‌شان یا اکثریتشان بَرده و اسیرند درمقابل انسان‌هاى دیگر؛ 2️⃣ یک نوع ساختمان و بناى اجتماعى داریم که مردمان، همه‌شان آزادند از اسارت قدرت‌هاى دیگر. 💰 همان‌طورى‌که در قِسم اول، وقتى حساب مى‌کنید، اقتصاد به سود همان طبقۀ بالاست، حکومت در اختیار همان طبقۀ بالاست، حقوق و مزایاى اساسى جامعه، مخصوص به آن طبقۀ بالاست، یا هرکسی به آنها نزدیک باشد؛ همچنین در این اجتماع دومى، اجتماع بدون طبقه، اجتماعى که کسى بر کسى زور نمى‌گوید و تحمیل نمى‌کند و تحکم نمى‌کند، در این اجتماع، اقتصاد همگانى‌ست، حکومت به‌معناى زمامدارى، همگانی‌ست، در اختیار همه است. حقوق اساسى، همگانى‌ست، برای همه است. 👌 خلاصه، هرچه خوب است، برای همه است، هرچه بد است، مربوط به همه است. اگر ناراحتى پیش بیاید، همه در آن شریکند، اگر خیری پیش مى‌آید، همه در آن شریکند، و بهشت است دنیا. ۵۳/۷/۱۲
💢 این دوجور 👆 جامعه‌اى که بیان کردیم و تشریح کردیم براى شما، در طول تاریخ، هر دوجورش را داشتیم. ۵۳/۷/۱۲ از
نوع بدش را، آنى‌که عقل، آن را بد مى‌داند و انسانیت آن را تقبیح مى‌کند، همیشه قدرت‌هاى سیاسىِ ضد دینىِ عالَم و تاریخ داشتند. ✔️ نوع خوبش را، همیشه قدرت‌هاى الهى و معنوى تاریخ؛ یعنى انبیا. ۵۳/۷/۱۲ از
انبیا که مى‌آیند در یک اجتماعى، براى چه مى‌آیند؟ مى‌آیند تا آن نوع اول را تبدیل کنند به نوع دوم، این روح حرف بحث امروز ماست. ۵۳/۷/۱۲ از
🤔 غالباً تصور از انبیا، تصور دیگرى‌ست. ❌ مردم خیال مى‌کنند که انبیا در یک جامعه‌اى که ظهور مى‌کنند، مثل یک آدم حکیمِ فرزانۀ دانشمند بزرگوارى، که یک کوهى از معلومات است، مى‌آید در جامعه، یک خانه‌اى مى‌گیرد، یک گوشه‌اى مى‌نشیند تا مردم بیایند گروه‌گروه از خرمن فیض او و دانش او استفاده کنند. 😂 مثلاً ابراهیم خلیل‌الله یا موسى کلیم‌الله، وارد یک جامعه‌اى شده و یک خانه‌اى گرفته و حالا یا آبرومند یا کوچک یا بزرگ، نشسته آنجا و یک ساعتى هم براى ملاقات مؤمنین و غیرمؤمنین مهیا کرده، و هرکس هم مى‌آید پیش او، امربه‌معروفش مى‌کند، نهى‌ازمنکرش مى‌کند؛ مردم از خدا بترسید؛ مردم خدا هست؛ با آنها استدلال مى‌کند، بحث مى‌کند؛ یک عده‌اى را آدم مى‌کند، بعد هم از دنیا تشریف مى‌برد. خیال مى‌کنند نبى یک‌چنین چیزى است. ۵۳/۷/۱۲ از
👈👈 نبى این‌جورى‌ها نیست. 👉👉 نبى وقتى‌که در یک اجتماعى مبعوث مى‌شود، یعنى برانگیخته مى‌شود و همان‌طورى‌که تشریح کردم، در باطن او و در روح او رستاخیزى به‌وجود مى‌آید، این دیگر وقتى آمد در جامعه، یک آدمى‌ست که سر از پا نمى‌شناسد، یک آدمى‌ست که آرام و قرار ندارد، یک انسانى‌ست که تبدیل‌شده به یک شعلۀ جَوّالۀ 🔥 سوزانى. در اجتماع که مى‌آید، یک نگاهى به وضع اجتماع مى‌کند، مى‌بیند، هان! این ساختمان، ساختمان غلطى‌ست، این عمارت بد بنا شده، غلط پایه‌گذارى شده، دیوارهاى آن و پى‌هاى آن و شفته‌هاى آن نادرست و برخلافِ اسلوبِ معمارى فطرتِ انسان انجام گرفته؛ مى‌فهمد که این باید عوض بشود، مى‌فهمد که این عمارت باید تبدیل شود به یک عمارت نیکو. از جلسۀ ۵۳/۷/۱۲
یعنى چه؟ 🤨 یعنى مى‌فهمد که این جامعه، این جامعۀ طبقاتى، این جامعه‌اى که در آن تبعیض هست، ظلم هست، نابسامانى هست، نامردمى هست، بایستى عوض بشود و تبدیل بشود به یک جامعۀ توحیدى. از جلسۀ ۵۳/۷/۱۲
🔄 🔰 نکات مهم و خلاصۀ جلسۀ شانزدهم کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: «رستاخیز اجتماعی نبوت» | 📆 📲 تولیدِ: مکتب ناب
🔄 🔰 نکات مهم و خلاصۀ جلسۀ شانزدهم کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: «رستاخیز اجتماعی نبوت» | 📆 📲 تولیدِ: مکتب ناب
6️⃣1️⃣ 🖼️ ارادۀ خدا بر چه و سنت الهى بر کدام جهت قرار گرفته است؟ 🔆 «وَ نُریدُ» و مى‌خواهیم ما، یعنى سنت و ارادۀ تکوینى ماست، «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ‏»؛ نمى‌گوید وَ اَرَدنا، آن‌وقت دربارۀ بنى‌اسرائیل این اراده را کردیم، نه، برای همیشه است، همیشۀ تاریخ. خواسته‌ایم ما و مى‌خواهیم که منت گذاریم بر همان مستضعفان، بر همان طبقه‌اى که در پنجۀ قهر و اسیر چنگال ضعف و ناتوانى بوده‌اند، بر سر آنها مى‌خواهیم منت بگذاریم و آنها را از آن پستى نجات بدهیم، از استضعاف خارجشان کنیم. 🔆 «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ» بر مستضعفین زمین منت گذاریم، «وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّـة»، آنها را از دنباله‌روىِ اجتماع، از تابع بودن، به پیشروى و زمامدارى و متبوع بودن برسانیم، مستضعفین زمین را، مسلط کنیم بر عالَم، بر قدرتمندان زورگو. 🔆 «وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثینَ‏» و آنان را وارثان و میراث‌بَران خیرات زمین قرار بدهیم؛ این‌هم ارادۀ ماست. 🔆 «وَ نُمَکنَ لَهُم فِی الاَرضِ‏» آنان را در زمین متمکن و مستقر سازیم. ﴿قصص، آیه 5﴾‏ 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
نظر شما چیه؟ 1️⃣ بارگذاری مطالب، در شب‌های قدر، ادامه داشته باشه؟ 2️⃣ بارگذاری مطالب رو به بعد از شب‌های قدر موکول کنیم. 👈 لطفاً گزینۀ مدنظرتون رو برای @sahba_admin ارسال بفرمایید.
🌙✨ 🤲 «وَ اَن تَجعَلَنی بِرَحمَتِکَ مِمَّن خِرتَ لَهُ لَیلَـة القَدرِ وَ جَعَلتَها لَهُ خَیراً مِن اَلفِ شَهرٍ» 🤲 یعنی خدایا من را از کسانی قرار بده که توفیق درک لیلـةالقدر را به‌دست آوردند و لیلـةالقدر برای آنها از هزار ماه بهتر و باارزش‌تر شده. ۱۳۶۶/۳/۷ 📚 کتاب استغفار و توبه ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖 شب قدر کدام است؟ طبق روایتی که مرحوم «محدّث قمی» نقل می‌کند، که سؤال کردند که کدام‌یک از این سه شب ـ یا آن دو شب بیست‌ویکم و بیست‌وسوم ـ [شب قدر است]؟ 👈 در جواب فرمودند که چقدر آسان است که انسان، دو شب را حالا ملاحظۀ شب قدر کند، یا سه شب را. ⁉️ چه اهمیت دارد بین سه شب مردّد باشد؟ ⁉️ مگر سه شب چقدر است؟ 💫 کسانی بوده‌اند که همۀ ماه رمضان را از اول تا آخر، شب قدر به حساب می‌آوردند و اعمال شب قدر را انجام می‌دادند. ✨ قدر بدانید. خطبۀ اول نمازجمعۀ ۱۳۷۶/۱۰/۲۶ 📚 کتاب استغفار و توبه 📺 منتشرشده در شبکه دو، برنامۀ «صبح روز بعد» در دیدئو ببینید ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────