eitaa logo
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
255 دنبال‌کننده
101 عکس
17 ویدیو
24 فایل
📝 برای مرور و بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارتباط با ادمین: @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 🏴 به مناسبت شهادت امام حسن علیه‌السلام ◾️ امام حسن زمینه‌ساز عاشورا بود. ◾️ امام حسن زمینه‌ساز تداوم امامت در شیعه و در خاندان پیغمبر بود. ◾️ نام امام مجتبی صلوات‌الله‌علیه نام بسیار عزیز و پُرعظمتی است. ♨️ و لازم است ما بدانیم که:👇👇 ❗ افشای خط نفاق در مواردی به شیوۀ امام حسن است. و مبارزه در گلوگاهش، در مواردی، زنده به شیوۀ حسنی؛ اگرچه در مواردی هم زنده به شیوۀ حسینی است. ❗ انقلابی‌بودن یعنی همۀ راه‌ها و شیوه‌ها را در زمان خود و در هنگامۀ خود به‌کاربستن، و نه‌فقط مشت‌ها را گره‌کردن و حسن‌بن‌علی را مذلّ‌المؤمنین دانستن. 🔍 همچنانی‌که پیغمبر اسلام هم در صلح حدیبیه، وقتی با کفار قریش صلح کرد، چپ‌روها و چپ‌نماهای دستگاه پیغمبر گفتند ما امروز در پیغمبری تو شک کردیم، که تو با کفار ساختی؛ اما پیغمبر از همۀ آنها مسلمان‌تر و انقلابی‌تر و موحدتر و ضد کفرتر بود. او می‌فهمید چه دارد می‌کند. 📃 بیانات مقام معظّم رهبری در تاریخ ۱۳۵۹/۵/۶ 📚 کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله» ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽سرمشق | گلوله‌های آتش 📝روایتی از جلسات تفسیر قرآن حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مسجد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) 🖥 کیفیت اصلی در سایت 🌐 Enghelab.ir
👇🔄 بازنشر به مناسبت سالروز جلسات 👇 📆 این جلسه در ششم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد اما حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود. 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0⃣1⃣ 🖼️ عکس‌نوشت توجه کنید 👈 استدلالات قرآن این‌جوری‌ست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب را اثبات می‌کند. گاهی خیلی رویاروی استدلال نمی‌کند، زمینۀ استدلالِ مغزی خودِ آدم را، قرآن گاهی برای انسان فراهم می‌کند. اینجا خدای متعال در این آیات می‌خواهد ثابت کند که فقط درمقابل خدا باید اطاعت و عبودیت کرد؛ از این راه وارد می‌شود: 🔆 «قُل مَن یرزُقُكُم مِنَ السَّماءِ وَ الاَرضِ» ﴿یونس، آیه ۳۱﴾‏ بگو چه کسی روزی می‌دهد شما را از آسمان و زمین؟ از آسمان، باران حیات‌بخش و زندگی‌بخش؛ از زمین، مواد حیاتی. 🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ» یا کیست آن‌کسی‌که مالک است شنوایی و بینایی‌ها را؟ سمع را با گوش اشتباه نکنید. 🔆 «وَ مَن یخرِجُ الحَی مِنَ المَیتِ»‏ و کیست آن‌که برون می‌آورد زنده را از مرده. ..«وَ یخرِجُ المَیتَ مِنَ الحَی‏» و کیست که به در می‌آورد، برون می‌کشد، مرده را از زنده؟ 🔆 «وَ مَن یدَبِّرُ الاَمرَ» کیست که امر تکوینی عالم را تدبیر می‌کند؟ کیست که این نیروی جاذبه را در زمین قرار می‌دهد تا انسان بتواند در آن زندگی کند؟ کیست که در زمین و در دریا و در کوه، استعدادهای زندگی به ودیعه می‌گذارد؟ کیست که به انسان نیروی استخراج می‌دهد؟ .. و ازاین‌قبیل. 🔆 «فَسَیقولونَ اللهُ‏» خواهند گفت «الله». خب، حالا که خداست، «فَقُل»، همین‌جا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما.. 🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳ ادامه دارد.. 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
ادامه: همین‌جا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما، ای مُبشّر دعوت ما، ای مسئولِ کمالِ انسان، «فَقُل» بگو: «اَفَلا تَتَّقونَ»؟ آیا تقوا و پروا نمی‌کنید؟ یعنی چه؟ یعنی پروا نمی‌کنید از این خدای عظیم، از این خدای عظمت‌آفرین، که غیر او را در اطاعت، در عبودیت شریک او قرار می‌دهید؟ ببینید!🔍 اگر تدبیر تکوینی عالم به دست اوست، چرا تدبیر تشریعی عالم به دست او نباشد؟ ..آن‌کسی‌که تکوین عالم را می‌آراید، چرا در تشریع عالم میدان به دیگری بدهد؟ آن‌کسی‌که قوانین و سنت‌های طبیعی را در جهان و انسان، او به‌وجود آورده و آفریده، چرا جَعل و تشریع قوانین مدنی و جزایی و غیره و غیره را به دست افراد ضعیف و عقل‌های ناقص و دانش‌های محدود و اراده‌های ضعیفی، امثال بشر و بشر معمولی بدهد، چرا؟ چرا خودش جامعه را اداره نکند؟ چرا خودش قانون نگذارد؟ چرا خودش قدرت نگاهبان و پاسدار قانون را معین نکند و از او حمایت نکند؟ امامت، ولایت، چرا نکند؟ چرا امام قرار ندهد؟ چرا وَلی مِن قِبَلِ الله قرار ندهد؟ بگذارد به عهدۀ عقول ناقص مردم، چرا؟ 🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ» کیست آن‌کسی‌که مالک است شنوایی و بینایی‌ها را؟ 👂 سمع را با گوش اشتباه نکنید. اسم این جارحۀ مخصوص که ما در فارسی به آن می‌گوییم گوش، در عربی اُذُن است. سمع، حالت شنوایی‌ست، قدرت شنوایی‌ست؛ اگر هم بر این اطلاق شود، به آن اعتبار است. آن‌کسی‌که گوشش را مثلاً بریده‌اند، نمی‌گویند سمعش را بریده‌اند، می‌گویند اُذُنش را بریده‎اند. اسم این جارحۀ مخصوص سمع نیست؛ همچنانی‌که بَصَر. 👀 بَصَر به‌معنای این عضو معین و مخصوص که ما به آن می‌گوییم چشم نیست؛ به‌معنای دید است، بینایی‌ست، آن روح است و این عضو جسم. اگر چنانچه به این عضو هم بگویند بَصَر، به اعتبار همان دارا بودن چشم است. مثلاً به چشم کور نمی‌گویند بَصَر. 🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ» یا کیست که مالک و در قبضۀ ملکیتِ اقتدار اوست، قوۀ شنوایی و بینایی‌ها؟ آن کیست که به شما این درک و فهم و نیرو را داده؟ کیست که می‌تواند آن را از شما بگیرد؟ درحقیقت این آیه دارد اشاره می‌کند به داشتن بصیرت، به داشتن نیروی فهم و خِرَد، که‌ ای انسان که بناست حالا فکر کنی و جواب این سؤال را به ما بدهی، تو دارای سمعی و دارای بصری. 🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
این سؤال 👇 درضمن اینکه از مشرکانِ زمان نزول وحی بود، از من و شما هم در قرن بیستم هست: ❓ «مَن یدَبِّرُ الاَمرَ» کیست که دارد همۀ عالم را تدبیر می‌کند؟ از دلِ ذرات تا اعماق دنیاهای دوردست را او دارد می‌گرداند با دستِ قدرت. بی‌تعصب، بی‌غرض، آگاهانه فکر کن تا جواب واقعی را پیدا کنی. 🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
🔖 📆 هفتۀ وحدت 🍃 رسول که می‌آید، می‌آید تا جهانی را با قواره‌ای که اسلام پیشنهاد می‌کند، بسازد. 🍃 برای این مبعوث می‌شود تا شکل زندگی و نظام زندگی انسان‌ها را به‌صورتی که خدا می‌گوید، درست کند. 🔺 اگر شما در زمان خودتان دیدید که بشریت با شکلِ خدافرموده زندگی نمی‌کند؛ 🔺 دیدید که انسانیت از داشتن یک جامعۀ الهی محروم است؛ 🔺 دیدید که مکتب‌های گوناگون دارند بشریت را به این‌سو و آن‌سو می‌کشند و اسلام برای گوشۀ مغز و گوشۀ دل انسان‌ها باقی مانده و بس؛ 👈 وظیفۀ شما و تعهد شما بر اساس شهادتی که به رسالت پیغمبر می‌دهید این است که بکوشید تا دنیا را به‌شکل اسلام‌فرموده در بیاورید؛ این مسئولیت و تعهد نبوت است. ۱۳۵۳/۷/۱۸ 📚 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، جلسه ۲۲ ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
🔄 بازنشر به مناسبت سالروز جلسات 📆 هفدهمین جلسه از سلسله جلسات طرح کلی در سیزدهم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود. 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
7️⃣1️⃣ 🧩 قسمت اول: 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 7️⃣1️⃣ جلسۀ هفدهم: هدف‌های نبوت 📆 شنبه ۱۳ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۸ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔖 کتاب که نیست! جواهـــــره 💎 ❓ نظر شما چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔄 💫 پیغمبران به این جهان می‌آیند تا.. برگرفته از جلسه هفدهم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📲 تولیدِ: منویات
از انبيا مى‌‌آيند تا انسان‌ها را از - بدي‌ها، - از پستى‌‌ها، - از جهالت‌‌ها، - از رذيلت‌‌هاى اخلاقى، - از پوشيده‌ماندن استعدادهاى درونى خلاص كنند، نجات بدهند. ✨ آنها را انسانِ كامل و متعالى بسازند؛ اين هدف اوّلى انبياست. 🎤 مورخ: سیزدهم مهرماه سال ۱۳۵۳
🌿برگزاری هیئت دانشجویی دختران تمدن ساز با حضور استاد روضه سرا و با موضوع سلسله جلسات طرح کلی اندیشه اسلامی 🌍 @Bso_Kh_Qom
🔄 بازنشر به مناسبت سالروز جلسات 📆 نوزدهمین جلسه از سلسله‌جلسات طرح کلی در پانزدهم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود. 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9️⃣1️⃣ 🖼️ 🔆 «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ» ﴿انعام، آیه ۱۱۲﴾‏ این شیطان‌هایى که دشمنان پیغمبر هستند، بعضى‌شان به بعض دیگر الهام مى‌دهند، یاد مى‌دهند. 🔺 گاهى طبقۀ احبار و رهبان به طبقۀ ملأ درس مى‌دهد، 🔺 گاهى طبقۀ ملأ به احبار و رهبان درس مى‌دهد، 🔺 گاهى مترفین به هر دو طبقه آموزش مى‌دهند و غالباً هر سه طبقه از طاغوت الهام مى‌گیرند. 🔆 «یوحی‏ بَعضُهُم اِلى‏ بَعضٍ» بعضى از این دشمن‌ها به بعضى دیگر الهام و آموزش مى‌دهند، «زُخرُفَ القَولِ» با سخنان زیبا و آراسته و خوش‌ظاهر، با سخنان خوش‌ظاهر. این‌قدر خوش‌ظاهر، فرعون می‌گوید که «ذَرونی‏ اَقتُل موسى‏»، بگذارید بکشم من این موسی را، چرا بکشی؟ «اِنّی اَخافُ اَن یبَدِّلَ دینَکم‏»، می‌گوید می‌ترسم موسی دین شما را خراب کند. این حرف فرعون است. فرعون می‌ترسد که موسی بیاید دین مردم را خراب کند. 🔆 «وَ لَو شاءَ رَبُّک ما فَعَلُوهُ‏» اگر خدا می‌خواست و اراده می‌کرد، اینها این کار را نمی‌کردند، امکانات پیدا نمی‌کردند. اگر خدا می‌خواست، تمام این طبقات معارض را در یک‌لحظه خاکستر کند و بر باد 🌪️ بدهد، می‌توانست؛ اما خب، سنت الهی بر این نیست، قانون خدا بر این نیست. 🗞️ قانون الهی این است که آنها دشمنی‌هایشان را بکنند تا مؤمن از غیر مؤمن بازشناخته بشود. ۵۳/۷/۱۵ ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔄 بازنشر به مناسبت سالروز جلسات 🔄 📆 «بیست‌ویکمین جلسه از سلسله‌ جلسات طرح کلی در هفدهم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود». 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1️⃣2️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 1️⃣2️⃣ جلسۀ بیست‌ویکم: فرجام نبوت (۲) 📆 چهارشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۲۲ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰──────────────────
1️⃣2️⃣ 🖼 🇵🇸✌️ 🔆 «إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ» ﴿سوره مؤمن،آیه۵۱﴾‏ بی‌تردید ما پیامبران خود و مؤمنان را در زندگی دنیا و روزی که گواهان برای گواهی‌دادن به‌پا ایستند، یاری می‌کنیم. ✌️ پيغمبران الهى، علاوه‌برآنکه در سلسلۀ نبوت‌ها كارشان توأم با پيروزى‌ست، در پايان كار، فتح و فرجام ابدى و نهايى با آنهاست؛ در همين دنيا هم پيغمبران، فتح و پيروزى و دست‌يافتن بر خواسته‌هاى خود و خواسته‌هاى مكتبشان برايشان مسلّم است. ❗️ اما به‌شرط اینکه: 🔺 پيروانشان، همراهانشان، ايمان بياورند؛ 🔺 ايمان واقعى به خرج بدهند؛ 🔺 كمک بكنند؛ 🔺 و در ميدان‌هاى مبارزه و جهاد صبر كنند. ✨ به شرط و 👈 اين حاصل كلام است. 🎤 مورخ: ۱۷ مهرماه سال ۱۳۵۳ 📷 طراحی تصویر زمینه با هنرمند بزرگوار آقای حسین باقری 🇵🇸✌️ 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔄 بازنشر به مناسبت سالروز جلسات 🔄 📆 «بیست‌ودومین جلسه از سلسله‌ جلسات طرح کلی در هجدهم مهرماه سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی مشهد مقدس برگزار شده بود». 👇👇