eitaa logo
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
292 دنبال‌کننده
105 عکس
22 ویدیو
24 فایل
📝 برای مرور و بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارتباط با ادمین: @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
5️⃣ 🧩 قسمت چهارم 💰 نفع‌طلبان این‌جورند. ..سیرۀ آنها این است که ایمان و عمل را تا آنجا می‌خواهند و دوست می‌دارند که به سود شخص آنهاست و با نام ایمان و تظاهر به عمل می‌توانند بهره‌اى، کامی‌ ببرند. 👈 این‌گونه افراد از‌نظر اسلام مؤمن نیستند، آیۀ قرآن صریحاً اعلام می‌کند که اینها ایمان ندارند. 💫 همۀ مردم دنیا نفع‌طلبند، چه کسی است که طالب زیان خود باشد؟ منظور ما از نفع‌طلبان، آن کسانى هستند که براى نفع شخص خود، حاضرند منافع دنیایى را فدا کنند؛ نفع‌طلبانِ متجاوز. ۵۳/۷/۱ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
5️⃣ 🖼️ عکس‌نوشت 🔆 «وَ اللهُ یهدی مَن یشاءُ اِلى‏ صِراطٍ مُستَقیمٍ‏» خدا رهنمون می‌شود هرکه را بخواهد به‌سوى راه راست. هرکه را خدا بخواهد. ⁉️ خواستن خدا یعنى چه؟ ⁉️ یعنى یک نفر را خدا می‌خواهد، یک نفر را نمی‌خواهد؟ ⁉️ با بعضى‌ها یک نظر خاصى دارد، آنها را می‌کشاند می‌برد، بعضى‌ها را پس می‌زند؟ این‌جور نیست قضیه. ارادۀ خدا و مشیت خدا ـ در موارد معمولى البته ـ جز در قالب علت‌هاى طبیعى و عادى جلوه‌گرى نمی‌کند. ▫️ شما اگر چنانچه خواستید، تصمیم گرفتید، پاى یک سخن هدایتگر و روشنگر نشستید و هدایت شدید، خدا خواسته بود که هدایت بشوید. ▫️ همین شما اگر تنبلى کردید، اگر سستى کردید، اگر راهِ فهمیدن را روى خودتان بستید، خدا اراده کرده بود که شما نفهمید. 👈 اراده کردن خدا به‌این‌معناست که وسایل و اسباب عادى پیش آمده یا نیامده؛ اگر با ارادۀ شما، با خواست شما وسایل و علل عادى، پیش آمده براى انجام گرفتن این معلول، اینجا خدا خواسته، اگر چنانچه شما نخواستید، پیداست که خدا نخواسته؛ نه‌اینکه نخواستن خدا موجب بشود شما اراده نکنید، نه، شما در اراده کردن آزادید. خدا نخواسته یعنى علت لازم مترتّب نشده، این معنى خدا نخواسته. ۵۳/۷/۱ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
5️⃣ 🧩 قسمت ششم آن‌کسی‌که مؤمن است و می‌خواهد مؤمن بماند و از ثمرات مؤمن بودن بهره ببرد: 🔺 درمقابل همۀ احکام خدا باید احساس تعهد کند 🔺 و در همه‌جا باید احساس تعهد کند. ۵۳/۷/۱ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
5️⃣ 🧩 قسمت هفتم ❗ موسمی‌ نیست تعهد، ❗ گاه‌گاهى نیست تعهد. ❗ نسبت به زمانی، نه زمان دیگر نیست؛ ❗ نسبت به شخصی و به شخص دیگر نیست؛ 👈 تعهد همگانى و همه‌جایى و همیشگى است. 💢 قرآن در مقام توبیخ بنى‌اسرائیل می‌فرماید: «اَفَتُؤمِنونَ بِبَعضِ الکتابِ وَ تَکفُرونَ بِبَعضٍ» به بعضى از دین ایمان دارید، به آنجاهاى بی‌دردسرِ راحتش مؤمنید و متعهد، به بعضى دیگر از دین بى‌ایمانید؟ بى‌عقیده‌اید؟ مگر می‌شود این‌جور چیزى؟ مگر می‌توان تفکیک قائل شد میان دو سخن و دو فرمان که هر دو از یک مبدأ و یک نقطه سرچشمه گرفته است. ۵۳/۷/۱ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
5️⃣ 🧩 قسمت هشتم 💢 امامِ عظیم‌الشأن ما، امام باقر صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه ..اشاره می‌کند به همین‌جور مردمی‌: ❌ اینها کسانى هستند که به نماز و روزه که بى‌دردسر و کم‌مایه هست رو می‌آورند. ✅ به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که پردردسر و به ظاهر پرضرر است اقبالى ندارند، اعتنایى نمی‌کنند. اینجا امام علیه‌السلام دیگر نمی‌گوید اینها مؤمنند یا مؤمن نیستند، نمی‌گوید فاسقند یا منافقند، اما آیۀ قرآن اینجا صریح می‌گوید، آن‌کسانى‌که آنجا که پاى منافعشان در میان است، دین را نمی‌خواهند، اینها مؤمن نیستند. ۵۳/۷/۱ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
5️⃣ 🧩 قسمت نُهم اما ⁉️ چرا آنجایى که به سود شخصی‌شان نیست، دین را قبول نمی‌کنند؟ 💢 یکى از سه چیز است: 🟡 «اَ فی‏ قُلوبِهِم مَرَضٌ‏» آیا در دل آنان بیماری‌ست؟ بیمارى نفاق؟ بیمارى هوا و هوس؟ بیمارى جهل و غرور؟ این بیماری‌ها در دل آنهاست که نمی‌پذیرند حکم را؟ یا بالا‌تر از این است: 🟡 «اََمِ ارتابوا» یا اصلاً در دین شک کردند اینها؟ اگر شک در دین ندارى، اگر مردّد نیستى، در رِیب نیستى نسبت به دین، چرا آنجایى که به سودت نیست، آنجایى که برایت زحمت دارد، آنجا حاضرى زیرش بزنى، اصلاً دین را منکر بشوى، یعنى آن حکم را منکر بشوى؟ یا از این‌هم بالا‌تر است: 🟡 «اَم یخافونَ اَن یحیفَ اللهُ عَلَیهِم وَ رَسولُهُ‏» شاید می‌ترسند خدا و پیامبر به آنان ظلم کنند؛ که این از آن شک کردن بالا‌تر است، این عین کفر است. این‌قدر آدم نداند و معتقد نباشد که خدا و پیامبر در حکم‌ها به انسان ظلم نمی‌کنند! آن‌کسی‌که چنین ترسى داشته باشد، بترسد که خدا ظلم کند به او یا پیامبر ظلم بکند، این آدم پیداست که خدا و پیامبر را اصلاً نمی‌شناسد و قبول ندارد. «بَل اُولئِک هُمُ الظّالِمونَ‏» خودشان ظالمند. خدا که به کسى ظلم نمی‌کند، اینها هستند که ستم می‌کنند به خود و ستم می‌کنند به حقیقت. ۵۳/۷/۱ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
5️⃣ 🧩 قسمت آخر: دعای امروز 🤲 پروردگارا! در آنچه که مى‌گوییم و مى‌کنیم قلب ما را خالص بگردان و همه را براى خودت قرار بده. 🤲 پروردگارا! به محمد و آل محمد طعم زندگى موحدانه را به ما بچشان. 🤲 پروردگارا! به محمد و آل محمد شرک را از منطقۀ دل‌هاى ما هم بزدا. ۵۳/۷/۱ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔖 ✍️ یعنی واقعاً یک گنج واقعی هست، که از خوندنش آدم سیر نمیشه... ای خدا تو شاهدی که گفتنی‌ها در این کتاب گفته شده و هر عقل و قلبی که مُهر نخورده باشه، ازش بهره‌مند میشه... این کتاب بی‌نظیره. واقعاً یک حکیم واقعی مطالبش رو بیان کرده... ای کاش همه می‌خوندنش... نظر شما در مورد کتاب چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
06 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - نویدها 1.mp3
16.95M
6️⃣ | 📝 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 6️⃣ جلسۀ ششم: نویدهای ایمان (۱) 📆 سه‌شنبه ۲ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۷ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
6️⃣ 🧩 قسمت دوم سه مسئله‌‌‌اى که دربارۀ ایمان گفته شد، دو، سه مسئلۀ اساسى و مهم بود. از جمله این بود که: ..ایمان باید آگاهانه باشد، نه کورکورانه. ⭐ ..ایمان باید با تعهد و عمل توأم باشد، تعهدآفرین باشد و زایندۀ عمل و نه یک باور خشک‌وخالى در دل و در مغز. ⭐ ..مؤمنِ متعهد، آن‌وقتى مؤمن است که ایمانش گاه‌گاهى نباشد، فرصت‌‌‌طلبانه نباشد، نفع‌‌‌طلبانه نباشد، بلکه همیشگى باشد، همه‌‌‌جایى باشد، همگانى باشد، همه‌‌‌جانبه باشد. 👌 اینها مسائلى است که در زمینۀ ایمان به آنها اشاره شد و لازم بود دانستن آنها. ۵۳/۷/۲ 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
6️⃣ 🧩 قسمت سوم ✋ قبل از آنى‌که وارد اصل موضوعات مورد نظر، یعنى معارف اعتقادى اسلام بشویم، یک بحث کوتاه دیگر هم ضرورت دارد ..و آن بحث این است که: ❓ حالا براى اینکه ما ارزش ایمان را و نتیجۀ ایمان را بدانیم، لازم است از مژده‌‌‌‌‌‌ها و نویدهایى که خدا به مؤمنین داده است، آگاهى پیدا کنیم، ببینیم خداى متعال براى مؤمن، درمقابل ایمانش و درمقابل عمل شایسته‌‌‌اش و انجام تعهداتش، متقابلاً چه چیزى را تعهد مى‌‌‌کند. 😊 ..این یک مسئله‌‌‌اى است که ازنظر مؤمن و ازنظر کسى که مى‌‌‌خواهد در وادى ایمان، ثابت‌قدم و راسخ و استوار باشد، موضوع جالب، شیرین، خواستنى و دوست‌‌‌داشتنى‌ست، امیدبخش به مؤمن است. ۵۳/۷/۲ 🌸 🌙 📚
🤔 انسان براى اینکه سعادتمند باشد چه چیزهایى احتیاج دارد؟ آن چیزهایى که انسان احتیاج دارد تا به‌‌‌طورکامل و همه‌‌‌جانبه سعادتمند باشد، تماماً به مؤمن و بر ایمان نوید داده شده. ⏪ ..ایمان، باورِ توأم با عمل، آن‌چنان‌که فرهنگ قرآنى معین مى‌‌‌کند، مساوى‌ست با تمام شرایط خوشبختى و سعادت، ازنظر احتیاجات و نیازهایى که یک انسان براى خود تصور بکند. 👇👇👇
1️⃣ یک، محتاج است به اینکه هدف و سرمنزل سعادت را بشناسد. بداند به کجا مى‌‌‌خواهد برسد، بداند براى چه هدفى مى‌‌‌خواهد تلاش بکند، نقطۀ اتمام و پایان راه را از آغاز ببیند و راه آن را بداند. ..بداند که به‌سوى این هدف، از کدام راه باید رفت تا رسید و زودتر رسید و تحقیقاً رسید. 👇
ادامه دارد..
2️⃣ دو، و اینکه پرده‌‌‌هاى جهل و غرور و پندار و هر آن‌چیزى که گوهر بینش و خردِ او را در حجابى ظلمانى مى‌‌‌پیچد و نیروى دیدن و فهمیدن را از او مى‌‌‌گیرد، زائل گردد. 👇
3️⃣ سه، و اینکه در راه طولانى‌‌‌اش به‌سوى سعادت، در این راهى که دارد طى مى‌‌‌کند به‌طرف آن سرمنزل و پایان راه، از دغدغه‌‌‌‌‌‌ها و وسوسه‌‌‌هاى درونى، که توان‌‌‌فرساتر از عامل‌‌‌هاى بازدارندۀ برونى است، برَهد. 👇
4️⃣ تلاش خود را ثمربخش بداند، امیدوار باشد که این تلاش به جایى مى‌‌‌رسد. ..مطمئن باشد که تلاشش ثمربخش است، بداند هر کارى که مى‌‌‌کند، یک اثر مثبتى به‌جا مى‌‌‌گذارد، بداند هر گامى که برمى‌‌‌دارد، یک قدم به مقصد نزدیک مى‌‌‌شود. ❗ آن‌کسانى‌که امیدوار نیستند که تلاششان و حرکتشان به نتیجه‌‌‌اى منتهى خواهد شد، مسلّم به سرمنزل خوشبختى و رستگارى نمى‌‌‌رسند. 👇
5️⃣ لغزش‌‌‌ها و خطاهایش قابل جبران و مورد بخشایش باشد، این‌هم خیلى مهم است. انسان در طول زندگى و حرکتش اشتباهاتى دارد، خطاهایى دارد، اگر هر خطایى که انجام داد، به‌صورت یک جراحتِ غیر قابل التیامى بماند، به‌صورت یک عمل غیر قابل جبرانی بماند، انسان همیشه در دغدغه است که نکند باز یک خطاى دیگر بکنم و این خطاى دیگر، بیشتر مرا دور بیندازد از هدف؛ و از راه کنار بیندازد. همیشه مأیوس است از گذشته و همیشه بدبین است نسبت به آینده. 😔😔 👌 اما اگر بداند که خطاهاى او به‌شرط آنکه خودش درصدد جبران باشد، قابل جبران است؛ اشتباهات او مشروط بر اینکه خود او از آن اشتباهات پشیمان باشد، قابل صرف‌نظر شدن است؛ اگر اینها را بداند، شوق او، امید او، نشاط او و شور او چند برابر خواهد شد. (مغفرت و رحمت)👇
6️⃣ در همه حال، از دستاویزِ ⛓️ تکیه‌‌‌گاهى مورد اطمینان برخوردار باشد. بداند همه جا، در تمام شرایط، یک کمک‌‌‌کارى هست که مى‌‌‌تواند از او استفاده کند. عیناً مثل آدمى که نقشۀ جامعِ راه را در جیبش گذاشته، وارد راه شده، در این جاده‌‌‌‌‌‌ها دارد مى‌‌‌رود، اشتباه هم نمى‌‌‌کند البته، اما دغدغه هم ندارد. 👇
7️⃣ در مواجهه با دشمن‌‌‌‌‌‌ها و دشمنى‌‌‌‌‌‌ها از نصرت و مدد خدا برخوردار گردد؛ این‌هم یک شرط دیگر سعادت، خوشبختى و کامیابى‌ست‌‌‌.
8️⃣ بر جبهه‌‌‌‌‌‌ها و صف‌‌‌هاى مخالف برترى و رجحان داشته باشد، بداند که بالاخره برترى و رجحان و ارجحیت برای اوست. 💪 این‌هم خودش تأثیر عجیبى دارد در اینکه بتواند انسان این راه را با سهولت بیشترى طى کند. 👇
9️⃣ بر دشمنان راه و هدفش که مانع و خنثى‌‌‌کنندۀ تلاش اویند، پیروز گردد. 😟 آدم همۀ این تلاش‌‌‌ها را بکند، بعد هم شکست بخورد؟! اینکه به سعادت نمى‌‌‌رسد. 👌 پس یکى از مهم‌ترینِ عناصر سعادتمندى یک انسان، این است که آخرش پیروز بشود، غیر از این است مگر؟ مگر مکتب‌‌‌های دنیا براى پیروزى نمى‌‌‌کوبند؟ پس یکى از عناصر و عوامل سعادت انسانی، فردى، اجتماعى و گروهى، این است که در مواجهۀ با دشمن‌‌‌ها، بالاخره بر آنها پیروز بشود. 👇
🔟 عاقبت، از همۀ سختى‌‌‌‌‌‌ها و فشار‌‌‌ها و بند‌‌‌ها و حصار‌‌‌ها، رسته و به مقصود و منظور خود نائل گردد، برسد به آن سرمنزل. (فوز و فلاح) 👇
1️⃣1️⃣ در همه حال، در راه و در منزل، هم در راهِ هدف، هم در خود سرمنزلِ هدف، از ذخیره‌‌‌هایى که براى آدمى در این جهان مهیا گشته، بهره‌‌‌مند و برخوردار گردد. ☀️ برکات آسمان و زمین بر او ببارد، گندم زمین 🌾 و قطرۀ باران آسمان 🌧️ و ذخائر دریاها 🌊 و ذخائر جنگل‌‌‌ها و معدن‌‌‌هاى کوه‌‌‌‌‌‌ها و همۀ مواد حیاتى و غیرحیاتىِ لازم براى انسان و بالاتر از همه، منبع و معدن هوش و درک و خرد و استعداد و ابتکار آدمى، بر روى او گشوده بشود، از همۀ اینها استفاده کند. این‌هم یکى از چیزهایى‌ست که در سعادت انسان دخیل است.