اربعین کلیمیّه
🔹️فضيلتى كه خداوند براى ماه ذیالقعده و دهه اول ذیالحجه قرار داده است، خود يادآور عبادت خداست؛ چرا كه در اين چهل روز حضرت موسى(عليه السلام) به دعوت خداوند متعال در كوه طور به عبادت مشغول گشت. خداوند در اين باره مىفرمايد:
🔹️«وَ وَاعَدْنَا مُوسىَ ثلثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْر فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة؛ و با موسى سى شب وعده نهاديم، چون پايان يافت ده شب ديگر بر آن افزوديم تا آنكه زمان وعده به چهل شب تكميل شد»(اعراف،۱۴۲)
🔹️چهل روزى كه موسى(سلام الله علیه) در كوه طور به عبادت سپرى كرد، به «اربعين كليميّه» مشهور است و اهل سير و سلوك اهميت فراوانى براى آن قائلند و آداب و دستورات خاصى را براى آن ذكر كرده اند و در آن بيشتر به عبادت مىپردازند؛ چه اينكه در منابع روايى ما براى «اربعين» ويژگى خاص ذكر شده، مثلا در روايتى وارد شده كه:
🔹️«مَنْ أَخْلَصَ لِلِّهِ أَرْبَعينَ يَوْماً فَجَّرَ اللّهُ يَنابيعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ؛ كسى كه چهل روز براى خداوند متعال خالص گردد، خداوند چشمههاى حكمت را از قلبش بر زبانش جارى مىكند.»(عدة الداعی و نجاح الساعي، جلد ۱، صفحه ۲۳۲)، (يا براى چهل روز عبادت و يا حفظ چهل حديث و از اين قبيل ثمرات فراوانى ذكر كردهاند.)
📚 ره توشه ،جلد۲،صفحه۱۹۲
🔹️در اين ايام بر اساس روايات اسلامى، گفتن ذكر «لا اله الا الله» مستحب و بسيار مؤكد است. چند «لا اله الا الله» در شبانه روز گفتن چندان مؤونهاى ندارد. انسان در اين ايام اين ذكر را تكرار كند و بگويد، خدايا چون تو دوست داشتنى هستى و چون تو خدا هستى اين ذكر را مىگويم و هيچ پاداش و عوضى نيز نمىخواهم.
🔹️اين ذكر را مىگويم به شكر گوشهاى بسيار كم از نعمت هاى بى كرانى كه به من ارزانى داشته اى، هر چند پاداشى هم به من عطا نفرمايى. به هر حال بايد از همين مراتب محدود و پايين شروع كنيم تا به تدريج ان شاء الله به مراتب عالىتر نايل آييم.
📚 به سوی او، صفحه۲۸۲
#اربعین_کلیمیه
💠 @mesbahyazdi_ir
تمام امیدم به عنایت این بی بی است!
💠 بنده بعد از یک عمر ۷۵ ساله، فقط امیدم به عنایت این بی بی است. همه برکاتی که بر این انقلاب مترتب شده و خواهد شد، شاخهای از برکات این بارگاه [حضرت معصومه سلام الله علیها] است.
💠 ما کاهل هستیم؛ «گر گدا کاهل بُوَد تقصیر صاحبخانه چیست؟» اگر بخواهیم بار عظیم [وظایف] را برداریم، قدم اول این است که بگوییم: بی بی جان! با شما عهد می کنیم، «کاری که شما را ناراحت می کند، انجام ندهیم».
💠 اگر در این قدم پابرجا باشیم، گامهای دیگر هم به روی ما باز خواهد شد.
🔺️ بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)، ۱۳۸۸/۰۱/۲۰
#حضرت_معصومه
📱 @mesbahyazdi_ir
اعجوبهای در جهانِ معارف اسلام
🔸️وجود این [اندیشمندان متقدم] بزرگترین نعمت برای امثال ماست. کسانی این زحمتها را کشیدند، از این استعدادهای خدادادی بهره بردند و افکاری را تنظیم کردند. حالا گیرم در بعضی جاهایش اشتباهاتی هم باشد، هر غیرمعصومی ممکن است اشتباه کند؛ اما زمینه تحقیق و تفکر در این مسائل را برای نسلهای آینده، فراهم کردند که بسیار خدمت بزرگی است.
🔸️ولی از زمان شیخالرئیس، علیرغم نوسانات مختلفی که بوده، کمتر کسی مانند مرحوم ملاصدرا (رضوان الله علیه)، طلوع کرد. او یک نقطه عطفی در فلسفه اسلامی ترسیم کرد.
🔸️اندیشههای او از سرچشمههای مختلفی بهره میبرد و بدون شک از مباحث عرفانی بسیار متاثر بوده است. افکار و نوشتههای ایشان، در بعضی موارد، صبغه غالبش، عرفانی بود و در بسیاری موارد صبغه عرفانی هم چاشنی مسائل فلسفی بود.
🔸️...انسی که با منابع دینی داشت، ریاضتهای عملی، عبادتها و سفرهای پیاده به حج که معروف است هشت سفر پیاده رفته -بعضی در تعدادش تشکیک کرده اند اما با همه اینها- ایشان مسلما در این جهات امتیازی داشته؛ یعنی هم از لحاظ عبادت، هم از لحاظ خلوت، هم از لحاظ توسل به اهل بیت(علیهم السلام)، هم از لحاظ استفاده از منابع فلسفی مختلف مشائی-اشراقی و هم از لحاظ استفاده از منابع عرفانی [ویژه بودند].
🔸️او یک اعجوبهای بود که با چنین ویژگیهایی در عالم معارف اسلامی پیدا شد، زحمات زیادی کشید تا آثار متنوع فراوانی عرض کرد.
🔺️ بیانات آیت الله مصباح یزدی ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
🗓 به مناسبت ۱ خرداد ماه، روز بزرگداشت مرحوم ملاصدرا (ره)
#ملاصدرا
📱 @mesbahyazdi_ir
📚 #معرفی_کتاب | اصلاحات، ریشهها و تیشهها
⬅️ برشی از کتاب:
🔸️کسانی که در حال حاضر بحث اصلاحات دینی را پیش کشیدهاند، باید مراد خود را از اینگونه اصلاحات مشخص نمایند؛ در صورتی که مراد، اصلاحاتی باشد که براساس دین شکل میگیرد، بدون تردید مورد پذیرش ما نیز خواهد بود. براساس این معنا از اصلاحات، مفروض این است که هدف مقدسی وجود دارد که دین مبین اسلام، راه رسیدن به آن را نشان داده است. ممکن است کسانی در درون جامعه اسلامی از این مسیر منحرف گشته، از دین فاصله بگیرند...
✅️ ادامه این مطلب را در صفحه ۹۹ کتاب «اصلاحات، ریشهها و تیشهها» مطالعه کنید.
🛒 لینک خرید کتاب:
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2876
📱 @mesbahyazdi_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ناگهان چشمم به گنبد طلایی حضرت معصومه (س) افتاد ...🔸
وقتی طلبۀ جوانی بودم، عزت نفس بالایی داشتم. خیلی بدم میآمد کسی با نظر حقارت به من نگاه کند. چون میگفتند طلبگی عزت دارد و باید عزتش حفظ شود.
برای خرید نان در نانوایی سنگکی ایستاده بودم. نوبتم که شد، یکی دیگر آمد و نانوا هم به او زودتر داد. من به او اعتراض کردم، اعتراض محترمانهای هم کردم، اما یک جواب سربالا و تندی به من داد. دلم از او رنجید. نان نگرفتم و از مغازه بیرون آمدم. در راه که میآمدم، دلم از دست او آتش گرفته بود. در همین آشفتگی میخواستم نفرینی به او کنم.
یک دفعه سرم را بلند کردم و چشمم افتاد به گنبد طلایی #حضرت_معصومه (س). گفتم نانوا از شیعیان حضرت است. من اگر نفرین کنم، از چشم اینها میافتد. اهل بیت خوششان میآید که من دعایش کنم. دعایش کردم و گفتم: «خدایا این آدم را صالح کن».
وقتی دعا کردم، آتشی که در دلم بود خنک شد. خدا را شکر کردم. بعد دیدم هر وقت کسی اذیتم میکند، اگر دعایش کنم دلم خنک میشود. به شما هم توصیه میکنم هر وقت کسی اذیتتان کرد، به او دعا کنید.
اینها شیعه هستند. چقدر «یا حسین» «یا علی» میگویند. به تمام کسانی که به شما ظلم کردند دعا کنید؛ فقط به خاطر اینکه شیعه هستند. مثل مادری که به بچهاش دعا میکند و از حقش میگذرد.
وقتی شما از این طرف بخشیدی و سختگیری نکردی، دل دیگران به شما نرم میشود و آنها هم برای شما طلب مغفرت میکنند؛ دل به دل راه دارد. حق دارانِ شما هم از شما صرف نظر میکنند. وقتی حق داران صرف نظر کردند راهت باز میشود.
@haerishirazi
31.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هشدار صریح حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح نسبت به خط سکولاریسم حوزوی
🔺«آن چیزی که احساس میشود امروز یک خطر بالفعل برای جامعیت اسلام و اسلامِ جامع، که مبنای نظام اسلامی هم هست، بهوجود آمده و دارد رشد میکند و بهنوعی همه ما را مکلف میکند که نسبت به این مسئله بیتفاوت نباشیم این است که بعضی از کسانی که مدعی علم دین هستند و منتحل به اسلام هستند شروع کردند یا دارند این مطلب را پرورش میدهند که از منابع دینی و از زاویه دروندینی این مسئله (سکولاریسم) را جا بیندازند و این انحراف از درون خطر بیشتری نسبت به انحرافات بیرونی دارد.
به نظر میآید جریان سکولاریسم حوزوی رو به رشد است و کمکم دارد خود را عرضه میکند و بیپردهتر در مجامع عمومی و فضای علمی خود را مطرح میکند. عرض بنده این است آن وظیفه روشنگری و مبارزه با انحرافات فکری، شاید یکی از نمونههای روشنش همین مسئله است.»
#سکولاریسم_حوزوی
📌━━💠🍃🌸🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_Velayat_T
ما جنگیدیم و خدا شرایط را فراهم کرد
🔸️امام رحمه الله فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» در حقیقت ما در آن حادثه به وظیفه عمل کردیم و خدا هم این نتیجه را عنایت کرد...ما مکلف به وظیفه جنگیدن بودیم، [و تحقق نتیجه دست ما نیست.].
🔸️عمل ما، [تنها] یکی از اسباب و مُعِدّات تحصیل آن نتیجه بوده و شرطهای فراوان دیگری هم دارد...هماهنگی این مجموعه، در اختیار خدای متعالی است. اوست که در هر لحظه میتواند مهرهها را جابجا کند.
۱۳۹۲/۰۳/۰۱
#خرمشهر
📱 @mesbahyazdi_ir
460_10793786237681.mp3
13.03M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی
💻 Farsi.Khamenei.ir
✏️ متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شد. ۱۴۰۲/۳/۳
🔍 بخوانید👇
khl.ink/f/52934
36.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی
🏷 #دیدار_مجلس
📥 سایر کیفیتها👇
https://khl.ink/f/52924
https://aparat.com/v/CdGoy
27.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | اهل دنیا به این علت، خودمحور هستند
🔺️قسمت صد و ششم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
📱 @mesbahyazdi_ir
اهل دنیا به این علت، خودمحور هستند
🔸️[در این حدیث نورانی ذکر شد که:] اهل آخرت، افرادی با حیا هستند که کارهای احمقانه نمی کنند. در ادامه می فرماید:«کثیر نفعهم، قلیل مکرهم؛ منفعتشان زیاد و مکر و حیلهشان اندک است.»(بحارالأنوار، جلد۷۴، صفحه۲۸) اینها نفعشان زیاد به مردم می رسد.
🔸️اگر، فردی در جامعه نیازی، مشکلی یا غم و غصه ای داشته باشد و آدمی دلش را شاد کند، غم از دلش بردارد، کمکی کند، این کار بر اساس بسیاری از روایات، ثوابش از صدها حج و عمره مقبوله بیشتر است. یعنی به این میزان، اسلام برای خدمت کردن به دیگران، و ارزش قائل شدن به دیگران، اهمیت داده است.
🔸️اما در مقابل، [حضرت] در مورد اهل دنیا، [می فرماید:] «قلیل نفعهم؛ منفعتشان کم است.» این بر چه اساسی است؟ [این یعنی اگر] آدمی واقعا قائل به آخرت و معنویتی نباشد، خدمت و دلسوزی به دیگران برایش توجیه عقلانی ندارد؛ «ان هی الا حیاتنا الدنیا نموت و نحیی؛ و ( مشرکان که معاد را منکرند ) گفتند: زندگی جز همین زندگی دنیای ما نیست که همواره می میریم و زنده می شویم...»(جاثیه، ۲۴)، [آنها چنین باوری دارند که] همین است دیگر، آدم متولد می شود، چند روز زندگی می کند و بعدش هم خاک می شود و تمام.
🔸️منطق این دیدگاه اقتضای همین را دارد [که روایت اشاره کرد، یعنی طبیعتاً نفعشان باید به دیگران کم شود.] هر اندازه ادم بیشتر معتقد به عالم دیگر و پاداش و کیفر باشد، آن وقت آدم مراقبت می کند که به دیگران ظلم نکند که مبادا، آخرت، در جهنم بسوزد. آن وقت مراقب است که به دیگران ظلم نکند.
🔸️پس این که اهل دنیا طبیعت فکر و بینششان این است که فردگرا، لذتگرا و خودمحور باشند، [نتیجه آن است که باوری به معاد و پاداش جزا وجود ندارد.] امروز می بینید هر جای دنیا این فرهنگ الحادی بیشتر رواج پیدا می کند این رفتارها بیشتر می شود.
🔸️هر چه شخص به دنیاگرایی، اصالت دنیا و اصالت مادیت بیشتر معتقد باشد، لذتگراتر، فردگراتر و خودمحورتر می شود. برعکس، هر چه آدمی اعتقاد بیشتری به قیامت و حساب و کتاب داشته باشد، آن وقت مراقب است که از لذتهای زودگذرش صرف نظر کند برای این که صدها برابر...، [عبارت] صدها برابر نیز، چیزی است که در زبان می گوییم و الا در واقع نسبت [مقایسه قابل شمارشی] میان پاداش های اخروی و این پاداش های زندگی دنیایی ما وجود ندارد.
لینک صوت جلسه
لینک متن کامل جلسه
#درس_اخلاق
📱 @mesbahyazdi_ir