eitaa logo
طریقت زندگی
772 دنبال‌کننده
303 عکس
921 ویدیو
4 فایل
مجموعه روش ها و برنامه های صحیح زندگی که انسان رابه کمال اخلاق فردی و اجتماعی خود نزدیکتر می کند . زیر نظر : حجت الاسلام علیرضا ساغندی ارتباط با مدیر : جهته مشاوره ، رفع شبهات اعتقادی ، استخاره و مسائل شرعی https://eitaa.com/Eslamdinehagh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌎 اعمال خوب و توهم مقامات بالا حقیقت این است که ، هر بدی به ما برسد از ناحیه خودمان است و هر خوبی و توفیق کار خیری هم از ناحیه خداوند است . اگر خدا قسمتمان کرد که خدمتی به اسلام و مسلمین بکنیم ، عنایت ، منت و دست لطف خداوند به ماست . و الا ما از خودمان هیچ چیز نداریم ، همه توفیقات و برکات از ناحیه خداوند است . اگر یک روز در دلمان شیطان القا کند که ما دیگر برای خودمان نزد خداوند کسی شده ایم ، این نشانه این است که معنای توحید ، خدا ، بندگی ، قرب و فقر و نیستی را هنوز نفهمیده ایم . انسان هر چه مقامش نزد خدا بالاتر برود ، از منیت و خودخواهی ، خودبینی و بزرگ بینی ، عجب و غرورش کاسته می شود ... و رفته رفته به درک و فهم فنا و نیستی ، نزدیک تر می شود . انسان مقرب ، جز قدرت ، علم ، مشیت و سلطنت او چیزی نمی بیند ... مومن واقعی کسی هست که اعمال خوبش در مقابل چشمانش بزرگ نمی شود بلکه مدام همیشه به خاطر نعمت ها و توفیقات الهی که او بر سرش منت گذارده شکر گذار است و دائم نگاه به کاستی ها ، خطاها و زشتی هایش می اندازد ، تا شرمنده شود و مدام استغفار کند و از خداوند می خواهد تا به او توفیق دهد تا در مقابل دیدگانش کوچک ترین قصوری از او سر نزند ... و اینچنین است که انسان رشد می کند .‌.. در مرام و بندگی الهی هر چه خاکی تر و خاشع تر و خاضع تر ، انسان مقرب تر است . البته نکته دیگر هم که خیلی حائز اهمیت است ، اگر انسان خودش را با اهل بیت و اولیا خدا مقایسه کند مسلما در می یابد که بندگی کردن او به مانند بازی های نوزادان در قنداق است ... و به جای غرور فقط باید تاسف بخورد و از خودش خجالت بکشد و خنده اش بگیرد که چگونه در مقابل این بزرگان توهم قرب الهی و بزرگی به سرش زده است و این در حالی است که اولیای واقعی خدا چنین جسارتی را نکرده اند و براستی انسان تا چه اندازه می تواند خیال پرداز باشد ؟ ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
41.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولی الله علی اسد الله علی ( کامل ) اثر پاکستان از : ندیم سرور @tarighatezendegi
🌎 اثبات ولایت حضرت علی و ۱۱ امام بعد از او ! قسمت اول در زمان پیغمبر یک حاکمیت بزرگ اسلامی به رهبری و ولایتمداری ایشان شکل گرفت ... پیامبر اسلام ، از هر جهت از بقیه برای رهبری و هدایت امت با فضیلت تر بودند ... چنان چه حرف و سخن پیامبر بر هر مسلمانی اطاعتش واجب بود . محال بود با وجود رسول الله مثلا از صحابه ای که خود یک عمر در تاریکی و ظلمات بودند و دست آخر هدایت یافته مسیر و سلوک پیامبر شدند ، کسی از آنها اطاعت می کرد و مثلا به جای پیامبر خلیفه آنها می شد . چنانچه که الان مرسوم است که یک عده ای با وجود علمای دین و افراد پرهیزکار ، در صدد تشکیل حکومت غیر دینی و سکولار هستند . بگونه ای که مثلا قصد دارند دین را از سیاست جدا کنند ، همان طور که می بینید عملا این جریان با وجود حیات پیامبر غیر ممکن و نشدنی بود . بسیار خنده دار است که ما دین و راهنمایی دنیا و آخرتمان را از کسی دریافت کنیم و از آن طرف در سیاست که باز هم مربوط به دین و دنیا و آخرتمان میشود از کس دیگری با تفکری غیر اسلامی ، اطاعت و پیروی کنیم و این دو با هم در تناقض و تضاد به سر می برند . اما نکته دیگر که بر همگان روشن است ، انقدر مسلمانان صدر اسلام از مردم مکه و تا به امروز ، از دشمنان و کفار ضربه خورده اند و همه این اتفاقات به خاطر نبود حاکمیت و قدرت اسلامی و وجودحکومت های غیر اسلامی بود . وقتی قدرت در دست اسلام نباشد مسلما مسلمانان نمی توانند به درستی و راحتی به شریعت خود و گرفتن حق از باطل و امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند . وقتی این اقتدار و حاکمیت برای آزادی و انجام اطاعت اوامر الهی بر هر عقلی واجب است مسلما رهبری و آن قطب اصلی این حکومت از هر جهتی بیشتر حساس تر و اثر گذار تر می باشد. از آن طرف که باید حکومت اسلام برپا شود ، و قوانین و عدالت و شریعت اسلام به درستی در جامعه پیاده شود ، نیازمند حاکم و رهبری است که از هر جهت از دیگران مسلمان تر ، مومن تر ، عالم تر ، حکیم تر و با تقواتر باشد تا بتواند بهترین تدبیر و راه حل ها را چنانچه که خدا می خواهد پیاده کند ، خیلی عاقلانه است که بگوییم چگونه ممکن است انسانی از درجه تقوا و بندگی خدا ضعیف باشد حال بتواند در راس جامعه و حکومت فراگیر ، آنچه را که درست است و مطابق با خواست الهی است را پیاده کند . در مسیر امامت و رهبری نباید شخص دیگری از او در این مقام بالاتر باشد که اگر کسی رهبر اسلام شد و شخص دیگری در ولایت از او بالاتر باشد ، عملا و در باطن این ولایت ارزشی ندارد و شخص گمنام ولی و خلیفه و رهبر واقعی امت اسلام است . در حقیقت مقیاس و میزان تقوا و ایمان را کسی نمی داند مگر کسانیکه از هر جهت در این مقام در رتبه های بالا قرار گرفته باشند و به واقع چه کسی بهتر و بالاتر از شخص خود پیامبر می توانست ولایت بعد از خودش را مشخص کند در حالیکه عرض کردیم چه قدر این امام و رهبر برای حکومت اسلامی از ارزش بالایی برخوردار است . آری تنها خدا و پیامبر خدا می داند که چه کسی لیاقت و ارزش امامت و رهبری بعد از پیامبر را دارد . سکوت خدا و نبی خدا ، در این امر و واگذاری آن به خود مردم ، کسانیکه مصلحت خودشان را نمی شناسند و دائم در جدال با وسوسه های شیطان و نفسشان هستند خیانت به اسلام و امت آن است در حالیکه دشمنان خدا و رسول خدا خائن هستند . شیعه ادعا می کند جانشینی بعد از پیامبر را خدا باید انتخاب کند و حقیقتا این کلام حق است و پیامبری که این همه دلسوز امت اسلام بوده است و آمده تا مردم را در دنیا و آخرت هدایت کند ، نمی تواند آنها را در این واقعه تنها بگذارد و آنها را به حال خودشان وابگذارد . فرض کنید که پیامبر بر فرض محال فراموش کرد ، آیا کسی از صحابه و امت اسلام از پیامبر نپرسیدند که ای نبی شما می میرید یا زنده می مانید؟ اگر می میرید بعد شما وضع اسلام چگونه خواهد بود ؟ آیا در اینجا پیامبر نباید اسم کسی را برای جانشینی بعد از خودش انتخاب می نمود ؟ اصلا همه این ها به کنار ، بعد از وفات پیامبر آیا نباید مساله رهبری و امامت امت را در حضور تمام علما و فضلا و صحابه مطرح می نمودند ؟ آیا نباید در چند مجلس آرای متفاوت از مقامات عالی رتبه حاکمیت اسلامی آن وقت شنیده می شد و در آخر ، با جمع آوری ادله و مدارک دیگران حاکم اسلامی بعدی انتخاب می شد ؟ چرا انقدر عجله کردند ؟ چرا سریع اقدام کردند ؟ چرا جای خیلی از بزرگان همچون حضرت علی و دیگر صحابه خالی بود ؟ با چه عدالت و با چه میزانی این انتخاب سلیقه ای شکل گرفت ؟ ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
اثبات ولایت حضرت علی و ۱۱ امام بعد از او ! قسمت ۲ آیا این تعجیل و سرعت و تشکیل شورای پنهانی و بدون تبلیغات و خبر کردن تمام یاران اسلام ، کسانی چون اهل بیت رسول اکرم و دیگر صحابه و یاران رسول خدا ، نشانگر ، حرص و آز و طمع خلافت و زیرآبی رفتن و سیاه نمایی برای نادیده گرفتن ومخفی کردن و پشت پازدن به سخن پیامبر نبود؟ جدن آیا برای رهبری یک امت اسلامی که شریعتشان بر مبنای بندگی خدا ، تقوا و عمل صالح سوار شده است ، رواست که سن و سال ، اصل و نسب یا پول و ثروت یا نژاد یا اجماع چند نفر به اسم اجماع امت تعیین گردد ؟ آیا با وجود پرونده و کارنامه درخشان خیانت های این خلفای سه گانه ، سابقه شرک و بت پرستیشان ، فرار در میدان نبرد ، گوش نکردن و احترام نگذاشتن به وصیت رسول اکرم آن موقع که حضرت درخواست قلم و کاغذ کردند و حتی اتفاقات و افراط و تفریط ها در زمان خلافتشان ، و یا جنایت ها و کشت و کشتارهایی که آن ها مسبب پدید آمدنش بودند همچون جنگ های صفین و نهروان ، صلح امام حسن و واقعه کربلا و مسبب اصلی فرقه فرقه شدن مسلمانان و نابودی و منع نقل حدیث از پیامبر و دیگر اتفاقات ... آیا باز هم بر کسی پوشیده می ماند که آنها لیاقت رهبری اسلام را داشتند یا نداشتند ؟ آیا با وجود مولا علی ع ، که از بچگی مسلمان بود و در دامان پیامبر رشد یافت و در جنگ ها از همه شجاع تر و دلیر تر بود ، و پیامبر نیز، بارها و بارها مثل داستان غدیر خم ، ولایت بر حق آن حضرت را بر همه یادآور می شد باز هم امامت و رهبری برای شخص دیگری بود ؟ براستی چه کسی وفادارتر ، عاقل تر و پرهیزگارتر و مطیع تر از علی ع در طول تاریخ می توان از او یاد کرد ؟ اگر کسی بپذیرد که ولایت و رهبری امت را باید خدا و پیامبر او معین کند، که طبق اصول مذهبی شیعه این امر اتفاق افتاده است ، باید بپذیرد که امامان بعدی هم یکی پس از دیگری باید توسط خدا انتخاب شوند ، که باز هم طبق اصول مذهبی شیعه ، این مساله رخ داده است و تا امام دوازدهم در روایات ما آمده است . سلسله این امام ها نباید تا به امروز قطع شود . زیرا قطع شدن آن به معنای بی امام و بی رهبر بودن امت اسلام است . بی امام بودن هم ، همان دلیل است بر بی رهبری بعد از پیامبر ... چنانچه در آنجا امام امت باید مشخص باشد بعد امام اول هم باید مشخص باشد و فاصله ای نیفتد ... حال آنکه همه می دانیم این خلافت ها و پادشاهی های ظاهری که حق اهلبیت پیامبر بود این ها سبب رشد و هدایت جامعه اسلامی نبود بلکه برعکس مایه سیاهی و تباهی جامعه اسلامی گشت . پس فهمیدیم اگر بعد از پیامبر جامعه نباید بدون امام قرار بگیرند مسلما بعد از امام بعدی هم این اتفاق نباید بیفتد . امام بعدی هم همین طور و ... و چون در اخبار و روایات شیعه سخنی از امامان گسترده و بیشمار نیامده و تنها به ذکر ۱۲ امام اشاره شده است ، امامانی که باید توسط خدا و امام قبلی تعیین گردند لذا امامان امت در همین ۱۲ تا خلاصه می شوند و ما نمی توانیم آنها را کمتر یا بیشتر بکنیم ... . و اینجاست که فلسفه وجوب وجود امام از طرف خدا برای همه آشکار می گردد . و ولایت ۱۲ معصوم اثبات می گردد . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
✍ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از اصحاب خود پرسیدند : فقیر کیست؟ اصحاب پاسخ دادند : فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد. 💠 حضرت فرمودند : آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست ، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست ، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته ، مال کسی را خورده ، خون دیگری را ریخته ، چهارمی را زده ، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند ، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند ، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند ، و روانه آتش دوزخ می نمایند ، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است. 📚 بحارالانوار ، ج 72 ، ص 6 @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلایل غفلت اهل سنت از واقعه غدیر خم عمار نخجوانی : استاد دانشگاه علوم دینی هارتفورد آمریکا @tarighatezendegi
🌎 چرا تحقیق و بررسی جانشینی بعد از پیامبر بعد از ۱۴۰۰ سال از اهمیت بالایی برخوردار است ؟ متاسفانه الان عده ای هستند ، که به خاطر غرق شدن در امور دنیا و غفلت از موارد روحانی ، حتی بحث در مورد خدا و معاد و آخرت را هم بیهوده می پندارند که البته این عده کلا معاف از هر چیز هستند و در حیطه و دایره بحث من قرار ندارند . اما عده دیگر هستند که امورات روحانی و عقلی و حقیقت و باطن دنیا و آخرت برایشان اهمیت دارد اما در بحث شیعه و سنی دچار شک و تردید شده اند . این عده می گویند خلافت ۱۴۰۰ سال پیش که حق با علی بوده یا ابوبکر چرا باید این همه اهمیت داشته باشد . اصل اسلام ایمان ، تقوا و عمل صالح است . مسلما اگر انسان های پاک سرشت ان موقع بودند و حقیقت را به چشم می دیدند اگر حق با علی ع بود همراه او می شدند و اگر هم حق با ابوبکر بود کنار او می ماندند . آنها این مباحث را مسبب تفرقه در امت اسلام می پندارند . آنها می گویند حالا علی ع خلیفه و امام امت باشد یا ابوبکر آیا نماز ۳ رکعتی ۴ رکعت می شود ؟ چرا تاریخ را شخم می زنید ، چرا مردگان را دوباره زنده می کنید ، هر چه بوده تمام شده و قضاوت کار آنها با خداست . چرا در کار خدا قضاوت می کنید و می خواهید صحابه رسول خدا را اگر گناهی هم داشته اند در بیاورید و پشت سر مرده حرف و حدیث درست کنید و قس علی هذا ... اینجانب به خاطر سهولت خواننده تنها به کلیات و مباحث کلیدی اشاره می کنم . ۱ - شیعه بحث امامت را از اصول دین می شمارد یعنی اگر اعتقاد به امامت نباشد دیانت مسلمان یا ناقص است یا کلا زیر سوال می رود و چون جانشینی و خلافت بعد پیامبر دقیقا به همین موضوع کاملا مربوط است پس بر هر متفکر اهل تحقیقی واجب است تاریخ صدر اسلام را بازخوانی کند . ۲ - امامت امام ها تا امام ۱۲ حضرت مهدی عج ، همه به نصب امام اول مربوط هستند و امام اول نیز به بحث خلفا و غصب حکومت همگی گره خورده اند . به عبارتی بحث شیعه و سنی به خاطر یک خلافت ساده تاریخی نیست . ۳ - نکته دیگر بحث فقه است . بالاخره پیغمبر یک جور نماز می خوانده یا دست باز یا دست بسته یا با مهر یا بی مهر و این که خداوند دقیقا چه تکلیفی برای ما قرار داده است و ما باید به کدام فقه تمسک کنیم باز هم بر می گردد به همان قضیه جانشینی بعد از پیامبر چون ، علمای اهل تسنن به منابع دینی شیعه توجهی ندارند و روایات معصومین را به عنوان مصدر فقهی نمی پذیرند . و همچنین علمای شیعه هم به اجتهادات و قیاسات امامان فقهی اهل تسنن توجهی ندارند . ۴- تحقیق و بررسی جریان های سیاسی معاصر برای فهم و انتخاب نوع حکومت اصلح و انتخاب راه و طریق درست و همراه شدن با جبهه حق ، همگی تاریخ صدر اسلام و جریان خلافت پیامبر را می طلبد . ۵ - تفسیر و ترجمه و برداشت صحیح از قران نیازمند به تاریخ درست و جریانات صحیح دارد که در بسیاری از مواقع بین شیعه و سنی به خاطر همین موضوع جانشینی اختلاف وجود دارد . البته موارد دیگری هم وجود دارد که به همین مقدار بسنده می کنم . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
امام صادق علیه السلام فرمود: روزی شیطان خود را در حضور حضرت یحیی، فرزند حضرت زکریا به شکل انسانی درآورده و رنگ‌های گوناگونی را به خود آویخته بود. حضرت یحیی به او گفت: «اینها چیست که به خود آویخته ای؟ » شیطان گفت: «شهواتی است که با آن، فرزندان آدم را شکار می‌کنم. » حضرت یحیی گفت: «آیا برای من نیز چیزی داری که با آن مرا به دام خود بکشی؟ » شیطان گفت: «تنها کار تو که مرا خشنود می‌سازد، این است که وقتی سر سفره غذا می‌نشینی، بسیار سیر غذا می‌خوری. هرگاه شکم را از غذا پر کنید، از یاد خدا و عبادت عقب می‌افتید و من، از آن رو خوش حالم که از عبادت غافل می‌شوید. » حضرت یحیی [با شنیدن این سخن شیطان ]سوگند یاد کرد دیگر هرگز شکم خود را از غذا پر نسازد. شیطان نیز سوگند یاد کرد دیگر کسی را نصیحت نکند و راه‌های رسیدن به کمال را به وی نشان ندهد. [۱] ---------- [۱]: [۱]. مهدی احدی امیرکلایی، سیره ماه رمضان و روزه داران، انتشارات مهر وفایی، ص ۶۳ ؛ به نقل از: کنز العرفان فی معرفة شهر رمضان، ج ۱، ص۶۱. @tarighatezendegi
🌎 گذشت و بخشندگی از ثمرات ایمان است ! يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﭼﻴﺰی ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﮕﻮ: گذشت ! ﺧﺪﺍ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﻜﺎﻣﺶ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ، ﺧﻮﺏ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻴﺪ. ( بقره٢١٩) شرح آیه : انسان موجود بسیار نیازمند است ، و این نیازمندی در او ، خساست ، بخل و من پروری را شدت می دهد . مادامیکه خدا در قلبش نباشد ، همه چیز را برای خودش می خواهد و تمام حق و حقوق ها را به خودش می دهد . اصلا به طرف مقابلش نگاه نمی کند ببیند شاید او هم حقی داشته باشد یا نداشته باشد . به چنین انسانی که با گناهانش و دور شدن از پروردگار ، خدای بزرگ و واقعی در قلب او نباشد ، آدم خودخواه ، خودبین و مغرور گفته می شود . اما در مقابل انسان هایی که به خاطر تقوا و عمل صالح خدا را در قلب هایشان عظیم و بزرگ یافتند . این ها دیگر خودشان را برحق نمی بینند بلکه خدا را حق صرف و تام می دانند و لذا فرمان خدا هر چه بود تنها آن را می پذیرند ‌. آنها فهمیده اند که خون آنها از دیگر انسان ها رنگین تر نیست ، آنها می دانند که این دارایی های آنها در دنیا به خاطر فضل و رحمت و همچنین به خاطر امتحان و رشد برای زندگی در سرای دیگر به آنها عطا شده است . آن ها فهمیده اند که این بی عدالتی های دنیا همه دستاورد انسان و گناهان او روی زمین است . آنها می دانند که همه قدرت ها به دست خداوند است و تا او نخواهد اتفاقی نمی افتد و این بالا و پایینی های دنیا فقط به خاطر این است تا انسان خودش و خدا را بشناسد و ببیند چه قدر در مقابل مشکلات و رنج های دنیا توانایی صبر و تحمل و بردباری را دارد . چه قدر می تواند در شرایط سخت اهل گذشت و بخشندگی باشد و الا اگر دنیا همه اش مطلوب انسان بود که دیگر امتحان صبر و گذشت او بی معنا بود . با سخت کردن دنیا بر انسان است که او در می یابد چه قدر خدا شناس و مومن و اهل تقواست . انسانی که خدا در قلبش عظیم و بزرگ است ، می داند که او تنها ذات فقر است و هیچ چیز از خودش ندارد ، تمام دارایی های ظاهریش از خداوند است و این دنیا تا الان برای کسی ماندگار نبوده است . او می داند که اگر خدا برای او اراده کند در راه خیر و صلاح به او نعمت می دهد و و اینکه شیطان همیشه انسان را به سمت کارهای خلاف ارجاع می دهد تنها وسوسه ای بیش نیست ! دنیا ظاهر فریبنده ای دارد ، به گونه ای که انسان یقین می کند که اگر فلان کار را بکنم‌مثلا پولدار میشوم ، اما حقیقت این است که خیلی ها کردند یا به مال نرسیدند یا اگر هم رسیدند خیرش را ندیدند . ظاهر این دنیا به ما می گوید که فلانی منبع رزق و نعمت است ، یا فلان عمل گناه ما تولید کننده آرامش و لذت ماست ، یا فلان حرکت اشتباه ما کار درست است اما حقیقت این است که اینگونه نیست و انسان ظاهر نما به این دلیل گول سراب های دنیا را می خورد که یا به خاطر پرداختن به هوا و هوسها و امیال و شهوات دنیایی اش با عقل خداحافظی کرده است یا که خیلی از او دور شده است . و الا انسان های اهل تقوا و عمل صالح در چنین مواقعی خوب می توانند حق و باطل را از هم تشخیص دهند و خودشان را از منجلاب سیاهی و تباهی نجات دهند . بله وقتی قرآن به صورت مطلق می فرماید انفاق یعنی گذشت ، این به این معناست که فقط گذشت های مادی و صدقات را شامل نمی شود ، بلکه هر جایی که هوای نفس و وسوسه های شیطان آنها را به غیر از خواست الهی راهنمایی کرد ، حرف آنها را نشنیده بگیرند و همه را فدای خواست خدا بکنند . این عفو بخشندگی و گذشت ، در تمام موارد و مراحل زندگی معنا دارد . انسان مومن همیشه اهل فراموشی ، گذشت و بخشندگی است و بالعکس انسان کافر و گناه کار چنین صفاتی را ندارد و دائم خسیس و حسود و کینه توز و متعصب و عقده ای است . انقدر این بخشندگی و گذشت در ایمان بندگی انسان دخالت دارد که خداوند در ابتدایی ترین سوره قرآن یعنی بقره و در ابتدایی ترین صفحه آن پس از آنکه می فرماید این قرآن مایه هدایت پرهیزکاران و اهل تقواست ، در اوصاف اهل تقوا چنین می فرماید ، که کسانی که ایمان به غیب خدا و قیامت دارند و اهل نماز و بندگی و عبادت خداهستند چنین صفتی دارند که از آنچه روزیشان را کرده ایم انفاق می کنند . یعنی نشانه و ثمره ، ایمان و درستی نماز بخشندگی و عفو و گذشت مسلمان است . حتی اگر توجه کرده باشید کسانی که بداخلاق و عبوث هستند دائم از زمین و زمان گله و شکایت دارند و کسانی که خوش اخلاق و قلب های پر از آرامش و امید دارند اینها چیزی در قلبشان نمی گذارند و دائم شکر گذار خدا هستند . اینکه می گویند اخلاق درست نشانه ایمان مسلمان است دروغ نگفته اند و چنانچه می بینید همه این مباحث از قبیل ایمان و گذشت و اخلاق به هم مربوطند . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام روایت کرده است : در مدینه، مردی یاوه گو بود که مردم را می‌خندانید . وی همواره از اینکه نمی توانست علی بن الحسین علیه السلام را بخنداند، ناراحت بود و می‌گفت: این مرد (علی بن الحسین علیه السلام) مرا درمانده کرده است و تا کنون نتوانسته‌ام وی را بخندانم. روزی آن حضرت با دو تن از غلامانش می‌گذشت. مرد یاوه گو آمد و ردای آن حضرت را از روی شوخی از دوشش کشید و رفت. امام هیچ توجهی به او نکرد. مردم رفتند و ردای آن حضرت را از آن مرد گرفتند و آوردند و بر دوش مبارکش انداختند. حضرت پرسید: این مرد که بود؟ گفتند: مردی است که مردم مدینه را می‌خنداند. حضرت فرمود: «به او بگویید: اِنَّ لِلّهِ یَوْما یَخْسَرُ فِیهِ الْمُبْطِلُونَ؛ خدا را روزی است که یاوه گویان در آن روز، زیان کارند». [۱] ---------- [۱]: بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۶۸. @tarighatezendegi
امام صادق علیه السلام نیز به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: یا مَعْشَرَ مَنْ اَسْلَمَ بِلِسانِهِ وَ لَمْ یُخْلِصِ الاْءِیمانَ اِلی قَلْبِهِ لا َتذُمُّوا الْمُسْلِمِینَ وَ لاتَتَّبِعُوا عَوْراتِهِمْ فَاِنَّهُ مَنْ تَتَّبَعَ عَوراتِهِم تَتَّبَعَ اللّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَن تَتَّبَعَ اللّهُ عَورَتَهُ یَفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی بَیْتِهِ. [۲] ای مردمی که به زبان، اسلام آورده اید، ولی در قلبتان [نشانی از آن] نیست! مسلمانان را نکوهش نکنید و در جست وجوی عیب‌های آنان نباشید که هر کس عیب‌های مسلمانان را جست وجو کند، خداوند عیب‌های او را دنبال می‌کند و هر کس که خداوند عیبش را پی گیرد، رسوایش می‌کند؛ اگرچه در خانه اش باشد. ---------- [۲]: اصول کافی، ج ۴، ص ۵۷. شرح حدیث : البته منظور این روایت در جایی است که شخص از ظاهر شدن عیب خودش و حفظ آبرویش بیم داشته باشد و در این راه هم تلاش می کند و خوشش نیاید که مومنین به نگاه بد به او نگاه کنند و آوازه اش نقل مجالس خصوصی و عمومی شود . اما انسانی که بی پروا ، در ملا عام با گستاخی و بی شرمی عیوب و گناهان خودش را به نمایش در می آورد و قصد دارد به همه اعلام کند که من رعایت شرعیات نه تنها برایم مهم نیست بلکه با ترک آن به صورت علنی تبلیغ ضد اسلامی هم می کنم ، شامل حدیث نمی شود بلکه اگر هم شخص پس از نهی از منکر باز به عملش ادامه دهد و بگوید من راضی نیستم عیوبم را ذکر محافل خود کنید دروغ گفته است چون عملش با بیانش در تناقض است . البته که مومن بدون قصد و ضرورت خاص حرف لغو و بی مورد نمی زند ، اما به طور کل حدیث به کسی بر می گردد که برای آبروی خودش حرمت قائل باشد و نخواسته باشد که عیوبش در بین چشم ها و زبان مردم پخش شود . این را گفتم چون بعضی ها تا صحبت امر به معروف و نهی از منکر می شود ، یا که در اجتماع مسلمین به خاطر رفع و دفع فساد و مفسده و راه حل برای آن ، صحبت از فلانی و فلانی ها که به صورت علنی بدون هیچ حیا و عفتی گناهی را در جامعه ترویج می دهند ، سریع می گویند که چرا در کار مردم تجسس می کنید و خدا را خوش نمی آید ! نخیر این کار تجسس نیست ، بلکه آنچه عیان است چه حاجت به بیان است ... البته که بیان گناهان علنی مردم و احساس غرور که ما از آن ها برتریم و این از خصوصیات ذاتی و از چیز هاییست که خودمان کسب کردیم ، سبب می شود که شیطان هم تمام قوای خودش را برای نابودی ما فراهم کند تا دیگر چنین حس منیت ها و برتری هایی در ما بوجود نیاید . البته که مومن خدا را به خاطر منت اسلام و پاکی و عفاف که به او داده است شکر می کند و همه الطاف را از خدا می بیند و هیچ گاه حس غرور و منیت و برتری به خاطر اعمالش به او دست نمی دهد اگر هم بدهد سریع توبه می کند و اعمالش نزد خودش بزرگ نمی شود @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افرادی که به دنبال ضعف ها و خطاهای انسان می گردند تا آن را بزرگ کنند تا خوبی های او که بیشتر است را کوچک و ناچیز نشان دهند ... قرائتی @tarighatezendegi
21.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روشنگری ، شجاعت و ایستادگی و ضربه جانانه از طرف فربد طلایی کارشناس دعوت شده به عوامل بهایی و ضد انقلاب و ضد اسلامی شبکه منوتو و رسوایی تمام برای معاندین و مخالفین جمهوری اسلامی ایران ... درود بر شرف پاکت ... ! برای ما تو یک آزاد مردی هستی ، که از ناحق و جمعیت شعبان بی مخ ها و پلیس کشوری که هیچ امنیتی برای موافقین جمهوری اسلامی و طرفداران حق ندارد ، نترسیدی و با شجاعت تمام و در کمال آرامش تمام آنچه که باید می گفتی را خیلی خلاصه و مفید بیان کردی ... این شیوایی و رسایی بیان تو زحمات چندین و چند ساله تمام شبکه های معاند نظام اسلامی را به باد داد .👌👏 @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش های دیگر صحبت های تکان دهنده فربد طلایی در برنامه منوتو @tarighatezendegi
37.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعترافات و بیانات کامل فربد طلایی از نحوه و چگونگی تعرض و ضرب و شتم عوامل برنامه منوتو تا بازداشت و آمدن پلیس لندن پس از تمام شدن ماجرا... @tarighatezendegi
عکس سمت چپ مزدور و وطن فروش همن سیدی که عضو حزب دموکرات و گروهک های تروریستی کردستان هست و بیشترین اهانت و جسارت رو به فربد طلایی داشتند . و عکس سمت راست پتکین آدر مهر کسی که گوشی فربد طلایی رو به زور میگیره و فیلم های ضبط شده رو پاک پی کنه ... جدن با وجود این شعبان بی مخ های شبکه منوتو چه دلی داشته این فربد طلایی... آدم هایی که از فاصله ۲۰۰ متری نزدیک تر باهاشون دربیفتی ریسک خیلی بزرگی کردی ، فکر کنم وجود این قلدر ها در شبکه های معاند به خاطر این باشه که مهمانان برنامه حساب کار دستشون بیاد و حواسشون باشه چی باید بگن که اگه به ضرر برنامه صحبت کنن بعد از برنامه به حسابشون می رسن ! @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سگ بیار ولی بچه نه ! هزینه بچه زیاده ولی سگ نه ! بعدم تهشو که در میاریم چند برابر پول بچه باید خرج سگ کنن که آخرش سگ ، سگ بشه ولی بچه بزرگ میشه آدم میشه وارد جامعه میشه ، موقع مریضی و گرفتاری هات عصای دستت میشه ، موقع مرگت زیر تابوت تو میگیره ، دو تا فاتحه برات میفرسته ، سر کار میره ، اقتصاد کشور رو رونق میده ، به نفع انسانیت کار می کنه و ... نه این فایده ای نداره ... ارزش سگ خیلی بیشتره یک انسانه ... با سگ شب و روز لاس و لیس میزنی ، زبون نفهمه نق نقات و اعصاب خوردگی هاتو اصلا نمی فهمه ...، با یک استخوان کلی برات پارس می کنه ... تو رو از تنهایی هات نجات میده ... موقع مرگتم دو تا زوزه میکشه و کنار نعش تنهات تو خونه دراز میکشه و هم ندیمت میشه ... چنین تفکری منو یاد اون فکر کثیف می اندازه که طرف نمیره ازدواج کنه که خرج زن و بچه سنگینه ... کی می تونه از پسه خرج و مخارج زندگی بربیاد ... اون وقت آقا چند ده برابر خرج دوست دختر و معشوقه های حرام می کنه ، آخرشم هر روز تنهاش میذارن ، مالشو بالا می کشن ، آبروشم می برن ،جامعه را به گند می کشند ، دنیای بقیه هم خراب می کنن آخرتشم خراب می کنند ... واقعا وسوسه های شیطان چه قدر ملموسه ، خیلی راحت میشه وجود شیطان جنی رو فهمید... آخه این تحقیر و بی ارزش کردن حلال و موهبت خدا که به نفع خود فرد و جامعه است و بزرگ نمایی حماقت و خریت و کثافت کاری و ضرر زدن به خود و دیگران ، کار چه کسی می تونه باشه جز همون شیطان ماردی که به خاطر گناهان زیادت خدا اونو همنشین همیشگیت قرار داد تا همدم و هم نشینت باشه ... @tarighatezendegi
🌎 چگونه با کارهای خوب اعمال بدتان پاک می شود ؟ در آیه ۲۲ رعد خداوند می فرماید : «وَ یَدْرَؤنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ ؛ خردمندان آن کسانی هستند که بدی ها را با خوبی کردن دفع کنند . برای درک این آیه و چگونگی تبدیل بدی به نیکی ها کافی است که فقط نگاه به خودتان و روابطتان با دیگران بکنید . فرض کنید شما به خاطر کوتاهی و عملکرد نامناسب دوستتان رنجیده اید ، ولی بعد از آن اتفاق دوباره از ناحیه همان دوست مورد لطف و کرم قرار می گیرید . اگر انسان منصفی باشید و اهل کینه نباشید ، از او به خاطر عمل گذشته اش در می گذرید و آن را به فراموشی می سپارید و در دل به خودتان می گویید دوست من آن موقع یا به خاطر غفلت یا فشار یا فراموشی یا ندانستن یا وسوسه های شیطان یا هر چیز دیگری مرا رنجیده است . اگر او مرا دوست نمی داشت و من برایش بی ارزش بودم و یا با من دشمن بود یا من را کلا فراموش کرده بود الان به خاطر من از خودگذشتگی نمی کرد و آنچه که به صلاح من است را برای رضایتم و آرامشم انجام نمی داد . اینجاست که از این رابطه کوچک دو دوست ، وجه مشابهت با رابطه بزرگ عبدو مولا تا حدی شناخته می شود . خداوند درک می کند که مسلمان ها به خاطر جهل و فراموشی و فشارهای زندگی در دنیا ، لجبازی ها و تمایلات نفسانی و عوامل شیطانی ، بسیار او را در زمین مخالفت می کنند ... اما از آنها انتظار دارد که سرشان به سنگ بخورد ، سریع توبه کنند و با مراقبه و محاسبه ، تمسک و چنگ زدن به قرآن و اهل بیت خودشان را از گناه حفظ کنند و با اعمال نیکشان گناهان گذشته اشان را محو کنند . البته این را هم تاکید کنم هیچ دوستی نمی پذیرد که من یک مدت مثلا در طول سال دوستم را فراموش می کنم و با بی توجهی به او و خودخواهی خودم به او ضربه می زنم ولی مثلا در اعیاد غدیرو شب قدر و ایام محرم و اعیاد خاص سریع به خاطر خودم و نجاتم توبه می کنم و در شرکت در مجالسش و بلد کردن بنرش و سینه زدن و کف زدن به خاطرش ، از دلش در می آورم و بعد دوباره روز از نو روزی از نو ...! شما هیچ انسانی را نمی توانید پیدا کنید که چنین رفاقتی را قبول کند و طرف مقابل را دوست و رفیق خودش بداند . این انسان از نگاه همه آدم ها یک خودخواه مغرور و متکبر است که فقط قصد دارد کارهای بدش را در قالب این چند روز نادیده جلوه دهد ... هم در مسجد می خواهد بخورد هم در میکده ... همان طور که می دانید چنین رفاقت و دوستی نزد هیچ عاقلی پسندیده نیست . لااقل من باید ببینم که دوست من هر روز چگونه با اعمال درستش به من شبیه تر و نزدیک تر میشود . نه آنکه کل سال با دشمنم در یک سفره نشسته و حالا برای اینکه خودشو من را گول بزند و بگوید من همیشه در سفره تو هستم الان بخواهد تظاهر و ادای رفاقت را در بیاورد . برای همین در روایت است که می فرمایند مومن کسی است که امروزش با دیروزش یکسان نباشد بلکه دائم با تلاشش خودش را لااقل یک قدم به خدا نزدیک تر می کند . هر انسانی وجدانی دارد خودتان را العیاذ بالله جای خدا نمی توانید بگذارید اما خودتان را با دوستتان می توانید مقایسه کنید یک سوزن به خودتان بزنید دو تا سوزن به دوستتان... ببینید آیا چنین رفاقتی مطلوب خودتان هست یا خیر ؟ البته ذکر این مساله تنها یک مثال بود و در مثال قابل مناقشه نیست و البته این اعیاد و مجالس خاص تشکیل شده است تا افراد در آن منقلب شوند و توبه نصوح کنند و دست از کردار طول سالشان بکشند و دیگر گناهان قبلی را تکرار نکنند . بلکه تا سال بعد لااقل یک قدم در ایمان و تقوا به خدا نزدیکتر شده باشند نه آنکه فقط پسرفت بکنند و تغییری در آنها ایجاد نشود به جای رسیدن به باطن و حقیقت دین رعایت تقوا و عمل صالح دلخوش به شرکت در همین چند روز سال و اعیاد و مراسمات باشند و مسلمانی و رفاقت را در همین ها ببینند تا این ها حجابی شود و تولید غرور کند و ایام و اعمال طول سالشان را طریقت و راه و روش اسلامی را که هدف اصلی زندگی در دنیاست را به امید توبه در این ایام خاص کامل فراموش کنند . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
🌎 چرا قانون حجاب پیاده نمی شود ؟ حجاب یا مطمئنن قانون است یا هنوز شک داریم که قانون باشد یا نباشد . متاسفانه مجریان قانون ما به این مساله شک دارند . این شل گرفتن مساله خودش عاملی شده که مردم هم جرئت کنند حجاب را زیر سوال ببرند . به عقیده من این شل و سفت کردن حجاب به این برمی گردد که مسئولین هنوز خودشان هم به قانون بودن حجاب ایمان ندارند . البته این ها هم دلیل دارد ، وقتی شخص به خاطر رفتار و کردارش از اسلام دور می شود ، افکار و منشش به سمت جبهه مقابل اسلام می رود . هر چه به سود قشر سرمایه دار و قدرتمند جامعه باشد ، همان قانون است . هر چه به ضررشان باشد یا که به مذاقشان خوش نیاید آن قانون نیست و باید در مورد قانون بودنش بحث کنند .‌ درست می گویند که اول بروید اقتصاد را درست کنید بعد دقدقه اتان حجاب باشد . چون آنها در اقتصاد هم قوانین را زیر پا گذاشتند . قرار بود ، با تولید و تکیه به قوا و نیرو های داخلی ، به استقلال برسیم ، اما یک عده به خاطر منافعشان قانون را زیر سوال بردند و خواستند که ما مدت ها به غرب وابسته بمانیم . قرار بود مذاکره باعث شود تا دشمنان ما عقب نشینی کنند و بعضی چیز ها از خط قرمز ها باشد اما مذاکره ضربه های محکم به پایه های مملکت عزیزمان وارد کرد . به راستی آیا قوانین روشن نبود ؟ آیا فرمان ها و تدابیر و مصلحت های نظام به آنها دیکته نشده بود ؟ پس چرا قوانین را زیر پا گذاشتند ؟ بله پای منفعت که وسط می آید ، لقمه ها که بالا و پایین می شوند ، دیدگاه ها عوض می شود . اینگونه میشود که ولایت فقیه اسلامی دستور می دهد اما آنها مواضعشان بر خلاف ایشان می گردد و این بلند پروازی و خودخواهی سبب می گردد که خودشان را از حکام و پادشاهان ایران ببینند و با سیاست ضد اسلامی که دارند اصلا بنایشان بر این است که ولایت فقیه که هیچ اصلا پرچم اسلام را از مملکت پایین بیاندازند . بله حجاب هم اگر مثل اقتصاد قانون باشد و مسئولین یعنی کسانی که قدرت در دستشان است بپذیرند که قانون است و قبول کنند بدون شک باید به آن اطاعت شود و چنانچه پای منافع و مقاصد خودشان وسط نباشد این بار مثل خیلی چیز ها در مملکت بدون وقفه جاری میشود و برای خاطی آن مجازات و برای کسانی که به آن احترام می گذارند ، تشویق خواهد بود . تا قدرت ها در مملکتمان با هم متحد نشوند و یک صدا قانونمندی بحث حجاب را ملتفت نشوند مثل خیلی از مشکلات اقتصادی و رانت ها و اختلاس ها و بزن درو ها ، و قانون های یک طرفه دیگر وضع درست نخواهد شد . و تا بازی شیطان و هوای نفس و پستی و بلندی ها و امتحانات و فتنه های دنیا وجود دارد ، این اتفاقات در دنیا و ناهماهنگی حتی در ممالک اسلامی عادی و طبیعی خواهد بود . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
🌎 آیا با توسل به قانونمندی حجاب ، می توان آن را به مردم گوش زد کرد ؟ اگر فرض کنیم که قانون حجاب نباشد ... مثل وضع الان ما ... مگر وقتی به قانون عمل نکنند و کسی جلویشان را نگیرد باز قانون بودن آن ممکن است ؟ پس وقتی در حال حاضر قانون حجاب وجود ندارد ... و هر کس با پوشش و ظاهر دل بخواهش به خیابان می آید ... حالا آیا میشود با تذکر به قانونمندی در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم بدحجاب که به دنبال هزار بهانه نداشته برای انکار می گردند ، متوسل شد و از این بهانه آنها را ترساند ؟ خیر نمیشود ! چون وقتی مجریان قانون علاقه ای به این کار ندارند و به آن اهمیت نمی دهند مسلما قانون بودن مساله حجاب برای خیلی از مردم عادی هم زیر سوال می رود و در ثانی مسلما بازخورد این افراد این است که خیلی از قوانین مملکت مثل اقتصاد مشکل دارد ، اول بروید آن را درست کنید چرا یهو به مساله حجاب گیر می دهید . پس وقتی قدرت و اتحادی وجود ندار با توپ و تشر و جنگ اعصاب شما چیزی که درست نمی شود تازه نسبت به همدیگر هم دشمنی و تنازع به وجود می آید . پس باید چه کرد دست روی دست گذاشت و سکوت کرد ؟ خیر ، با فرهنگ سازی های زیبا ، همراه با عشق و محبت، همکاری و همیاری ، با اخلاق زیبای اسلامی و نشان دادن و تبلیغ کردن اسلام زنده در رفتار شما ، فعالیت در عرصه های مختلف مثل ساخت فیلم و کلیپ و ... عزیزم و جانم و احترام ... با این ترفند ها و تدابیر خود مردم طرفدار حجاب ، می توانند آن را در جامعه توسعه دهند ! بله شدنی هست البته نباید انتظار داشت که اکثر مردم هدایت شوند بلکه آیه فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا در همه جا و در همه حال و زمان مصداق دارد و جمعیت اکثرهم لایعلمون به گفته خود قران صادق است . اما نباید ناامید شد ، باید همین طور کار کرد تا شاید روزی لااقل یک نفر هدایت شود و به سمت اسلام حرکت کند . نباید دست از امر به معروف و نهی از منکر و تبلیغ دین برداریم بلکه این تکلیف تا آخرین نفس یک مسلمان با او خواهد بود ولی انتظار بهشت شدن دنیا هم لااقل تا ظهور مهدی زمان عج را نباید داشت . زیرا این پستی و بلندی ها و فتنه ها و آزمایش ها از صفات ذاتی دنیاست . اگر قرار باشد در دنیا حقیقت واقعی اسلام به ظاهر و یک آن برای همه مثل روز روشن شود که دیگر اسمش دنیا نخواهد بود . دیگر شیطان ابزاری نداشت تا توسط آن انسان را گمراه کند . دیگر دنیا آسان بود و همه چیز با هدایت ناگهانی انسان ها به صلح و آرامش می رسید و دیگر کسی در حق کسی ظلم نمی کرد که صبر و پایداری و استقامت و جها برای خدا معنا پیدا کند که وجود بهشت و جهنم به عنوان پاداش و جزا وعده داده شود ! دیگر دنیا بهشت می شد . حال آنکه تا دنیا هست حکومت انسان های جاهل ظالم خودخواه ادامه دارد و به همین خاطر دنیا همیشه محل رنج و سختی است . پس در کنار تبلیغ اسلام ، برای در امان ماندن خودمان از این وضعیت های وخیم ، چشم ها و گوش ها و لقمه هایمان را کنترل می کنیم ! خودمان را با قران و معصومین به تقوای الهی نزدیک می کنیم . چنانچه تا الان کرده ایم این راه را همچنان ادامه می دهیم . در مقابل سختی ها مجاهدت می کنیم و این را به خودمان خاطر نشان می کنیم که خیابان را درست کردیم ، این وسیله ارتباطی هوشمند که در هر لحظه می تواند انسان را به منجلاب جهنم بکشاند با آنچه باید کرد ... ؟ لذا خطر همیشه در کمین است و همیشه باید حواسمان به خودمان حسابی باشد . به گفته آقای قرائتی اگر جامعه خراب شد تقوا پیشه می کنیم اگه خراب تر شد ، تقوایمان را محکمتر می کنیم و دوباره خراب تر از خراب تر شد ما هم محکم تر از محکم تر آن را می بندیم و همینجور تا به بالا ... ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi