🔴 گفتاری کوتاه درباره کارگزاران حکومت اسلامی
💬 #محمدتقی_جعفری
🔹 کارگزاران بایستی از میان مردمی انتخاب شوند که باحیاء و متین و از خاندانهای صالح و در قلمرو معرفت و عمل اسلامی پیشقدم باشند، زیرا آنان دارای اخلاقی شریفتر و حیثیت و آبرویی صحیحتر از دیگران، و نیز طمع آنان کمتر و نظریاتی که در آیندۀ امور ابراز میکنند دقیقتر و رساتر از دیگران میباشد.
🔸 اما از نظر اخلاق و شرافت درونی، و کرامت ذاتی، زمامدار باید کسانی را به کارهای حکومت نصب کند که به اضافۀ علم و اطلاع و تجربه، دارای اخلاق انسانی عالی باشند و از صفات رذل و پست مانند حسادت و خودبزرگبینی و خودکوچکبینی و جاهطلبی و ثروتاندوزی و شهرتپرستی مبرا و از انواع هوا و هوسهای حیوانی پاک و منزه باشند، زیرا هوا و هوس انسان را چنان در لجن فرو میبرد که توانایی بیرون آمدن را از وی سلب مینماید.
✅ کسی که خود در لجن فساد دست و پا میزند، چگونه میتواند، دربارۀ نجات دیگران و تنظیم مصالح آنان بیندیشد و برای آنان در این راه قدمی بردارد؟!
💢 رشوهگیری و قوم و خویشبازی و استبداد در امور، آن عوامل فساد اخلاقی هستند که نه تنها مانع از انجام وظایف کارگزاری صحیح میباشند، بلکه درهای هرگونه اصلاح زندگی اجتماعی را بر روی مردم میبندند، زیرا سقوط جامعه به دنبال سقوط کارگزاران جامعه قطعی است.
✅ جعفری، محمدتقی. حکمت اصول سیاسی اسلام. ص 464
#سیاسی
➖➖➖➖➖➖➖
✨﷽✨
💠انواع برخورد انسان با نعمتهای دیگران... 💠
✅ آدم وقتی می بیند که دیگران نعمتی دارند، مثلاً یک کسی خانه، ماشینی، درآمدی، شکلی، جهیزیه ای، تجارت موفقی دارد، در انتخابات رأی می آورد و... چهار رقم برق او را میگیرد:
1⃣ «غبطه» می خورد.
می گوید: خوب نعمت دارد، الحمدلله! خدایا تو که به او دادی، نوش جانش! به من هم بده! این مثبت فکر می کند. به قول سیاسیون برد برد است.
2⃣ «حسادت» می کند.
میگوید: من ندارم، ان شاء الله او هم نداشته باشد. این فکر منفی است. باخت باخت است.
3⃣ «بخل» می ورزد.
می گوید: من داشته باشم، او نداشته باشد. این هم بد است.
4⃣ «ایثار» می کند.
می گوید: او داشته باشد، من نداشته باشم. مثل مادری که پتو را از روی خودش برمی دارد و روی بچه اش می اندازد. می گوید من سرما بخورم طوری نیست، این بچه سرما نخورد.
❌ ما باید حساب کنیم که خداوند اگر چیزهایی به دیگران داده است، در عوض چیزهایی دیگری به ما داده است که به آن ها نداده است. «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» (زخرف/32) «ما معيشت آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كرده ايم»
طریقت زندگی
✨﷽✨ 💠انواع برخورد انسان با نعمتهای دیگران... 💠 ✅ آدم وقتی می بیند که دیگران نعمتی دارند، مثلاً ی
بهترین برخورد از بهترین تفکر و ایدولوژی بیرون میاد !
بهترین تفکر ، و اعتقاد هم اینه که انسان دنیا را خانه خدا بدونه !
و بدونه خداوند حق کسی رو پایمال نمی کنه ! به هر کس هر چیزی رو داده به همون اندازه هم بازخواست می کنه !
و به هر کس هر چیزی و نداده به همون اندازه هم یا تو مجازاتش تخفیف میده یا تو امتحاناتش اگه پیروز بشه مقامات عالیه ای در آخرت نصیبش می کنه !
دنیا خونه خداست و خدا هم سر سفره هر کسی یه مقدار چیزی رو می ذاره ...
دنیا خونه بسیار کوچک و پر از امتحانه ...
یادمون باشه خدا سفره رو پهن کرده و به همه آزادی و اختیار داده تا زندگی بکنند .
اما چون می داند که این اختیار انسان، عده ای را یاغی و گستاخ و ظالم می کند و عده ای را مظلوم و بیچاره ، لذا خداوند وعده داده است که اگر درست زندگی کنید شما اهل بهشت خواهید شد و اگر در حق هم ظلم کنید وعده من جهنم است .
لذا آدمه عاقل در جایی که زورش نمی رسد حقش را بگیرد کارو میسپارد به صاحب حق ، و دنیا برای او بی ارزش می شود ! و ارزش واقعی را در بهشت خداوند می بیند .
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید💢 لجبازیها را باید کنار گذاشت
💐 گاهی اوقات با یک ببخشید میتوان اختلافات را برطرف کرد و حتی عزیز شد!
🔸 مطمئن باشیم عزّت دست خدا هست.
📎 #مشاوره
📎 #همسرداری
📎 #انتخاب_درست
📎 #خانواده
💠امام صادق عليه السلام :
🔸تجِبُ للوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثُ خِصالٍ : اختِيارُهُ لِوالِدَتِهِ ، و تَحسينُ اسمِهِ ، و المُبالَغَةُ في تَأديبِهِ 🔸
🍃فرزند سه حق بر گردن پدرش دارد: مادر خوبى برايش انتخاب كند، نام نيكويى بر او بگذارد و در تربيت او بكوشد.
📚ميزان الحكمه جلد 13 ص 505
#تربیت_دینی
🍃🌸🍃🌸🍃
🍃🔺 عاقبت عالِم بی عمل!
🍃💐قال النبیّ صلی الله علیه وآله: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ لَمْ يَعْمَلْ بِمَا فِيهِ حَشَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى.💐🍃
🍃💐پيامبرخدا(ص)فرمود:💐🍃
كسی که دانش بياموزد و به آن عمل نكند، خداوند در روز قيامت او را نابينا محشور فرمايد.
📗مكارم الأخلاق، ص: 451
منظورازعالم بی عمل
فقط طلبه ها
وعمامه به سرها نیستند
مواظب شیطان باشیم
که به ذهن هاالقا نکند
که منظورحدیث
فقط طلبه هاست
بلکه هرکس چیزی می داندوچیزی خوانده وشنیده.عالم .حساب می شود
واگر به آن عمل نکند
گرفتاری درمتن این حدیث به سراغش می آید
یعنی اگرمی دانی غیبت کردن حرام است وغیبت کنی.کورمحشورمی شوی
🔻چمران شدن محال است
🔹چمران را نسل جوان این چندوقت اخیر به لطف فیلم "چ" قدری شناختهاند. برای حزباللهی ها هم یک مجاهد فی سبیل الله نوستالوژیک است، نماد روح ناآرام و بیقرار یک مسلمان که در جستجوی وظیفه و تکلیفش از آمریکا تا لبنان و ایران را میپیماید.
🔹چمران آیندهی شغلی دکترای فیزیک پلاسمای آمریکا را ول کرد. با زن و زندگی رفت لبنان، وسط بچه شیعههای فقیر و محروم جنوب. آنقدر شرایط سخت شد که زن آمریکایی اش او را ول کرد رفت کشورش. قبلش هم دو سال در مصر دوره آموزشی جنگهای چریکی و پارتیزانی دیده بود. چمران بعد از او، همسری از اهالی لبنان اختیار کرد به نام غاده. انقلاب که شد آمد ایران، با همسر لبنانی اش. نه درآمدی داشت، نه اندوختهای. شد معاون نخست وزیری در امور انقلاب، تازه اول کار و فعالیتش بود. کردستان که به هم ریخت رفت آنجا، تجربه ی چریکی اش به کار میآمد. مدتی بعد شد وزیر دفاع، بعد شد نماینده تهران. اینها اسم و رسمش بود، چمران ولی بین منطقه و تهران در رفت و آمد بود. جنگ هم که شروع شد رفت منطقه و ستاد جنگهای نامنظم را راه انداخت. آخرین روز خرداد 60 هم در دهلاویه شهید شد.
🔹"چمران" را ما با تصویر و تصورات ذهنمان میشناسیم، خیلیهامان با عکسهای قشنگ و برخیهامان هم با دستنوشتههای شورانگیز و زندگینامه اش. ما اما با "زندگی و زیست چمران" بیگانهایم. برایمان این جملهی امام جذاب است که "مثل چمران بمیرید."، اما حواسمان نیست مثل چمران مردن، مقدمهاش مثل چمران زیستن است.
🔹چمران را به ظاهر زندگی مادی اش که نگاه کنی چیزی ندارد، رسما باخته است. نه شغل ثابتی، نه درآمدی، نه پیشرفتی، نه اندوختهی مالی درست درمانی، میگویند وقتی شهید شد وسایل خانهاش هم چیز قابل ذکری نبود. در زندگی خانوادگی اش هم فراز و فرود و ناکامی کم ندارد.
🔹رک و روراست اگر امروز یک جوان حزباللهی اینطور زندگی کند، یعنی در راه آرمان و انقلاب و معتقَداتش از آسایش و آرامش و ثبات و درآمد زندگیاش بزند، یک بار زنش رهایش کند برود، آنقدر درگیر جهاد فی سبیل الله _به معنای عامش_ بشود که بعد از چند دهه زندگی، نه اندوختهی مالی داشته باشد و نه بار و بساط زندگی؛ سایرین او را چگونه قضاوت میکنند؟ همین جماعت حزباللهیها را میگویم. نمیگویند بی عرضه بود؟ اولویت نشناس بود؟ مدیر نبود؟
🔹زندگی چمران را بدون ذکر نام بنویسید و بدهید به رفقای خودمان بخوانند، بگویید نظرتان درباره این مدل زندگی کردن چیست؟ خودتان یا فرزندانتان حاضرید اینطور زندگی کنید؟ بگویید الان یک نفر در سال 98 میخواهد اینطور زندگی کند، میخواهد این مَنش را در زندگیاش پیاده کند، نمیخواهد همه زندگی اش خودش و زن و بچهاش شود، میخواهد وقتی همه دنبال خدمت به انقلاب با حقوق و بیمه و ثبات شغلی و مزایا هستند، مثل چمران زندگیاش را وقف دین خدا و انقلاب کند، چه جوابی میشنوید؟
🔹چمران بهار 1339وقتی داشت در آمریکا درس میخواند، وقتی رفقایش به دنبال زندگیشان بودند نوشت: "عالَم و مافیها مرا راضی نمیکند. مردم را میبینم که به هر سو میدوند، کار میکنند، زحمت میکشند، تا به نقطهای برسند که به آن چشم دوختهاند. ولی ای خدای بزرگ از چیزهایی که دیگران به دنبال آن میروند بیزارم. اگرچه بیش از دیگران میدوم و کار میکنم، اگرچه استراحت شب و نشاط روز را فدای فعالیت و کار کرده و میکنم، ولی نتیجهی آن مرا خشنود نمیکند فقط به عنوان وظیفه قدم به پیش میگذارم و در کشمکش حیات شرکت میکنم." چند درصد یا چند دهم درصد از جوانهای ما حزباللهی حاضرند پا را از حد شعار_ استوری اینستاگرام و توییت و پیکسل روی کیف و امثال اینها_ فراتر بگذارند و مثل چمران زیست کنند؟ اولین نفرش خودِ نگارنده ی این سطور....
🔹توصیف این زمانه را باید سید مرتضی آوینی بکند با آن قلم فاخرش: "نگاهي به شهر بيندازيد! عقل غربي سيطره يافته و وجود بشر را در دائرهالمعارف خويش معنا کرده است. بيدردي و لذتپرستي توجيهي عقلايي يافته است و از ميدانهاي ورزش تا کلاسهاي دانشگاه، «ربالنوع تمتع» است که پرستيده ميشود و باز در اين ميان، بسيجي حزبالله، تنها و غريب است و با آن چوب زيربغل و پاي مصنوعي و دست فلج و چشم پلاستيکي و موي کوتاه و محاسن و لباس ساده و فقيرانه و لبخند معصومانه، مظهري است از يک دوران سپري شده که با «خونين شهر» آغاز شد و در «والفجر 10» به پايان رسيد و بعد از «مرصاد»، از ظاهر اجتماع به باطن آن هجرت کرد و بيماردلان را در اين غلط انداخت که ديگر تمام شد!"
✍ امین فرجاللهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘امام باقر(ع)
افزایش نعمت از جانب خدا قطع نمیشود، مگر آنکه شکر نعمت از جانب بنده قطع شود.🌹
بحار71:56
#علما
#علم #غفلت
🌼علامه طباطبایی:
آنچه مانع شناخت خداوند است جهل نیست بلکه غفلت است و این غفلت نیز در اثر مشغول شدن به امور بی ارزش و پست دنیا ایجاد می شود.
@tarighatezendegi