eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠دو مجتهد که منطقه‌ای از تهران را دگرگون کردند! ✍آیت‌الله حاج شیخ جواد فومنی در سال ۱۳۱۷ ش یعنی اواخر دوران سلطنت رضاخان از نجف به تهران آمد و در خیابان خراسان ساکن شد و با بنای به فعالیتهای تبلیغی خود استحکام بخشید. مرحوم آیت الله حاج شیخ علی‌اکبر برهان نیز سال ۱۳۱۸ش به تهران آمد و با اقامت در محله خیابان لرزاده زمینه بنای را فراهم آورد. مجاورت خیابان خراسان و خیابان لرزاده و فعالیت دو مجتهد پرکار و نوآور نقش مهمی در تحول دینی آن منطقه داشت. ▫️مرحوم فومنی در ابتدای ورود را تأسیس کرد تا با همراهی مردم بتواند به احیای شعائر دینی که در زمان رضاخان از بین رفته بود بپردازد. مرحوم برهان نیز با تأسیس هیئت نوباوگان و بزرگسالان مسجد لرزاده به این امر مهم پرداخت. ▫️هر دو بزرگوار به تأسیس مدارس پسرانه و دخترانه اقدام نمودند تا برخلاف رویکرد مدارس دولتی شاهنشاهی نسلی از کودکان مسلمان و متدین و انقلابی تربیت کنند و به این ترتیب دبستان نو در خراسان و دبستان و دبیرستان برهانیه در لرزاده پدید آمدند. ▫تاسیس شرکت تعاونی «روزی دهشاهی» جهت تأمین هزینه‌های فرهنگی و آموزشی توسط آیت‌الله فومنی و جهت تأمین مخارج نیازمندان منطقه توسط آیت‌الله برهان راه‌اندازی شد. مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی این دو عالم مجاهد با محوریت مسجد، در آغاز دوران سلطنت پهلوی دوم، منطقه خیابان خراسان و لرزاده و اطراف آن را به دارالمؤمنین تبدیل کرد. ▪️آیت‌الله شیخ جواد فومنی در تاریخ ۷ بهمن ۴۳ و آیت‌الله برهان سال ۱۳۳۹ دارفانی را وداع گفتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 ۸ رجب سالروز درگذشت عالم ربانی و عارف عظیم الشأن آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس 📽 بازنشر سخنان دلنشین مرحوم آیت الله در دیدار با آیت‌الله میرزا احمد رو آر سوی ما که به سوی تو رو کنیم وز غیر ما به سوی تو رو آورد بلا 🍂 آیت‌الله سیبویه: علما کم شدند... قحط الرجاله! زمین خالیه! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡: دهه شصت دهه امام خمینی(ره) بود و از این پس دهه‌ها هر چه بیابید به جز او انتساب نخواهند داشت. این او بود که هر آنچه که در تقدیر تاریخ انسان این عصر بود ظاهر کرد. حیات انسان هایی چون او نفخه ای از نفخات روح الهی است که در تن انسان می‌دمد، در تن زمین مرده، و آن را حیات می بخشد. امام خمینی انسانی چونان دیگران نبود ؛ از قبیله انبیا و اصحاب آنان بود و مصداقی از مصادیق معدود ( نبا عظیم ).... که هر هزار سال یکی میرسد ، و مراد از این (هزار) عدد هزار نیست ؛ مراد آن است که او از خیل یاد آوران است و مورد خطاب «انما انت مذکر». و مخاطب این سخن آنانند که نه نامی از آنان در تاریخ های تمدن هست و نه در تاریخ های رسمی، اما زمین هر چه دارد مدیون آنهاست. اینان چون دیگر ابنای بشر از خاک روییده‌اند، اما چون دیگران در خاک نمانده‌اند و سر بر آسمان برآورده‌اند. و فقط هم اینانند که از حقیقت با خبرند و دیگران را نیز اینان خبر کرده اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 (ره) در بدو ورود به در میان استقبال پرشور علما و روحانیون تهران و دیگر نقاط کشور 🗓 ۱۲ بهمن سالروز ورود حضرت امام(ره) به میهن اسلامی گرامی باد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 بازدید مدیر و کارشناسان مرکز اسناد حوزه و روحانیت از کتابخانه عمومی و آرشیو تهران. ✅ آشنایی با بخش های مختلف. ✅ ایجاد زمینه های همکاری. کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت" 🆔 @MarkazAsnad_Hawzah 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت درگذشت حکیم محمدحسین در ۱۳ بهمن ۱۳۳۹ش : «اين كمترين شرح قيصرى بر ، و قسمتى از اوائل طبيعيات شفاى شيخ رئيس را در محضر مباركش درس خوانده است، و مدرس ما دار العلم آنجناب اعنى سراى آن سرور در جنب تهران بود كه به فرمان آن بزرگوار صبح هر روز اول طلوع آفتاب از بدانجا براى درس حاضر مى‌شديم.» علامه حسن‌زاده آملی به نقل از استاد خود : «من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى‌خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازه‌اى بسزا داشت و شهرت علمى تمام.» «پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‌فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: «اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى‌داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است.» مرحوم فاضل تونی در نیمه شعبان ۱۳۸۰ق برابر با ۱۳ بهمن ۳۹ درگذشت و در قم به خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
آیت‌الله اصفهانی () در سال ۱۲۸۶ش در روستای علون آباد واقع در ۹۰ کیلومتری اصفهان متولد گردید. ادبیات عرب را نزد آقا شیخ علی مسگر یزدی و فقه و اصول را در محضر میرزا احمد مدرس و سید مهدی درچه‌ای آموخت. 🔹در سال ۱۳۰۴ برای ادامه تحصیل به قم رفت و از سال ۱۳۰۷ افتخار شاگردی آیت‌الله محمدعلی شاه آبادی و هم چنین دامادی او را کسب کرد و از محضر آیات محمد همدانی و سید محمد حجت شیرازی نیز بهره برد. 🔸ایشان از دوستان بود و پس از رحلت به تهران آمده و در شبستان آیت‌الله شاه‌آبادی تهران به اقامه جماعت و ارشاد مردم پرداخت. 🔹 اکثر فرزندان او در زمان پهلوی دوم جزء مبارزین بودند و یکی از فرزندان او به نام سید احمد احمدی در سال ۵۴ در اثر شدت شکنجه دژخیمان ساواک به شهادت رسید. ▪️آیت‌الله احمدی سال‌هایی از آخر عمر خود را با بیماری، خانه نشینی و از کارافتادگی سپری نمود و در در حالی که چند روز بیشتر به سقوط رژیم پهلوی و آزادی فرزندانش از زندان باقی نمانده بود، دار فانی را وداع گفت. منبع: وبگاه مرکز بررسی اسناد تاریخی 🕌@tarikh_hawzah_tehran
امام خمینی ره: درباره حضرت امیر سلام الله علیه این قدر گفته شده است و نوشته شده است و باز هم حقش ادا نشده است. یعنی این معجزه الهی تاکنون معلوم نشده است که چه شخصیتی است. همه طوایف مختلفی که در اسلام هستند و خصوصاً در شیعه مذهب ها، این حضرت را به خودشان نسبت می دهند. عرفا، حکما، فقها، فلاسفه و اقشار مختلفه حتی دراویش، صوفیه و حتی کسانی که به اسلام اعتقاد ندارند از کلمات ایشان استشهاد می کنند... این موجود یک اعجازی است که نمی شود در اطراف او آن که هست صحبت کرد، هر کس به اندازه فهم خودش و به اندازه نظری که دارد در این باب صحبت کرده است و حضرت غیر از این معانی است. یعنی ما نمی توانیم به آن جایی که بتوانیم از ایشان به آن جور که هستند مدح کنیم. آن صفات متضاده که در اشخاص نمی شود باشد، در ایشان هست. از همین جهت است که این صفات متضاده که هست، این که هر کسی یک طرفش را گرفته است و خیال می کند که ایشان او است. 🌸 علیه السلام مبارک 🕌@tarikh_hawzah_tehran
▪️ را فراموش نخواهیم کرد‍! عصر روز ۱۳ رجب ۱۳۲۷ق حاج را از مجلس نظمیه برای استنطاق آخر به دادگاه برده بودند. از بعد از ظهر همان روز در میدان توپخانه جمعیت مرد و زن موج می‌زد.‌ دسته موزیک نظامی در کنار میدان نوای «آقشام» را می‌نواخت. هوا گرم و کثیف و غبارآلود بود. یک ساعت و نیم به غروب مانده بود. در همین گیر و دار باد گرفت و هوا به هم خورد. آقا هفتاد ساله بود و محاسنش سفید شده بود. پهلوی چهارپایه ایستاد. اول عصایش را به جلو میان جمعیت پرتاب کرد. قاپیدند. عبای نازک مشکی تابستانه‌ای پوشش بود. به میان مردم پرتاب کرد، قاپیدند. قریب ده دقیقه برای مردم صحبت کرد: «خدایا تو خودت شاهد باش که در این دم آخر هم باز به این مردم میگویم که مؤسسین این اساس لا مذهبین هستند که مردم را فریب دادند. این اساس مخالف اسلام است. محاکمه من و شما بماند نزد پیغمبر خدا محمدبن عبدالله.» پیش از اینکه ریسمان به گردن شیخ بیندازند یکی از رجال با عجله برای او پیغام آورد که شما این مشروطه را امضا کنید و خود را از کشتن رها سازید. فرمود: «دیشب رسول خدا را در خواب دیدم فرمود: فردا شب میهمان منی... و من چنین امضایی نخواهم کرد.» هنوز آقا صحبتش تمام نشده بود که یوسف خان ارمنی به طرز خفت‌باری عمامه از سر شیخ برداشته و به طرف جمعیت پرتاب کرد.... 📚شیخ فضل‌الله نوری و مشروطیت ص۳۶۵ _ ۳۶۷ 🕌@tarikh_hawzah_tehran
آنگاه که و با عبای خود حرم حضرت زینب سلام الله علیها را غبارروبی می‌کنند!👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
آنگاه که #حاج_ملا_علی_کنی و #میرزای_شیرازی با عبای خود حرم حضرت زینب سلام الله علیها را غبارروبی می‌
📚مرحوم شریف رازی در کتاب گنجینه دانشمندان ج۴ ص۶۳۵ نقل می‌کند: ✍زمانی یک مسافر تهرانی که از مکه بازمی‌‌گشت، وارد نجف اشرف شد و به خدمت میرزای شیرازی رسید و به ایشان عرض کرد: به مکه مشرف بودم، پول و توشه راه خود را گم (یا تمام) کردم. در مسجد الحرام به خداوند تبارک و تعالی پناه آوردم و حضرت ولی عصر (عج) را واسطه نمودم تا خرجی و پولی برایم فراهم شود و در مکه معطل نمانم. روزها این کار را با التماس فراوان ادامه می‌دادم… تا آنکه یک روز هنگامی که پرده خانه خدا را گرفته، تضرع می کردم، دستی برشانه ام خورد! برگشتم و شخص محترم و باوقاری را دیدم. او به من گفت: چه حاجتی داری؟ نیاز خویش را بازگو کردم، او چند لیره به من داد و فرمود: ✨با این وجه خود را به نجف اشرف برسان و در آنجا خدمت برو و بگو «سیدمهدی» گفت: «با این نشانی که به همراه حاجی ملاعلی کنی در بازگشت از مکه به شام، زیارت حضرت زینب (س) رفتید و حرم را گرد و غبار گرفته دیده، مشغول نظافت شدید و با گوشه عبای خود، خاک و خاشاک را بیرون بردید؛ بیست اشرفی به تو بدهد.» 🔸میرزای شیرازی تا این سخن را شنید، بسیار متغیر شد و بسرعت برخاست و بیست اشرفی به آن مسافر داد. آن شخص با خوشحالی تمام و پس از زیارت عتبات مقدسه به تهران مراجعت کرد و خدمت آیت‌الله کنی رسید و ماجرای خود را به طور مبسوط به ایشان گفت. 🔹حاجی کنی پس از شنیدن ماجرا فرمود: آیا حواله ای آن آقا به من نداد؟ گفت: خیر؛ حاج ملاعلی بسیار گریست و سپس فرمود: میرزا در نظافت حرم حضرت زینب (س) بسیار کوشش می‌کرد و این تلاش، توجه امام زمان (عج) را به خود جلب ساخته است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📃 اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در آستانه پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ 🔹متن اعلامیه و امضاکنندگان در ادامه👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📃 اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در آستانه پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ 🔹متن اعلامیه و امضاکنندگان د
📃 اعلامیه جمعی از علما و روحانیون تهران در آستانه پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ ▪️در بخشی از این اعلامیه آمده است: «اینک که فریاد اعتراض ملت به اوج خود رسیده است، رژیم به جای آنکه ریشه‌های خشم و اعتراض را شناخته و روح نهضت مردم مسلمان ایران را درک کند، به آخرین سنگر عقب‌نشینی کرده و با تشکیل دولت نظامی، شعله‌های خشم مردم را برافروخته‌تر ساخته است تا باز هم با کشتار و ایجاد وحشت، صدای حق‌طلبانۀ مردم باایمان را در سینه‌ها خفه سازد... شگفتا که رژیم نمی‌‌خواهد اعتراف کند که نه تنها در میان ملت پایگاهی ندارد، بلکه مردم یکپارچه در برابرش قرار گرفته‌اند و اگر ملت نخواهد و همکاری نکند، حکومت از حمایت سیاست‌های استعماری طرفی نخواهد بست و تجربه‌های گذشته نشان داده که سرنیزه عامل دیرپایی برای دوام حکومت نیست و هم‌اکنون ملت به مقاومت خویش ادامه می‌دهد... ما بار دیگر با تأکید بر ادامۀ راه تا رسیدن به هدف، مردم را به پایداری و مقاومت هشیارانه دعوت کرده و ضمن همکاری با یکدیگر در امر تأمین نیازمندیهای اولیه و وسایل درمانی، توطئۀ رژیم را در فلج‌کردن زندگی مردم خنثی نمایند. وما النصر الا من عندالله.» امضاکنندگان: حسین اطهری ـ سید مهدی امام جمارانی ـ ـ ـ ـ ـ علی‌اصغر جعفری ـ سید محمدتقی حکیم ـ علی حیدری ـ محمد حیدری قزوینی ـ محمد خندق‌آبادی ـ حسین حسینی همدانی ـ سید جلال‌الدین دین‌پرور ـ سید هاشم رسولی ـ رضوی یزدی ـ عمید زنجانی ـ رمضانعلی زمانی ـ ـ سید جعفر شبیری ـ جعفر شجونی ـ شیخ قدرت‌الله صادقی ـ ـ علی صادق ـ غلامحسین صفائی ـ سید نورالدین علوی طالقانی ـ شیخ محمد عاملی ـ احمد غروی رفسنجانی ـ حسین غفاری ـ خلیل‌الله فاضلی ـ مهدی قدس محلاتی ـ مهدی کروبی ـ محمد کشانی ـ شیخ حسن کرباسی ـ یدالله کافی ـ شیخ حجت‌الله کیانی ـ حسن لاهوتی ـ سید رضا محمدی ـ شیخ اسماعیل مرادی ـ سید جلال محبی ـ اسماعیل ملکی ـ ـ ـ علی‌اصغر مروارید ـ ـ عبدالعلی معزی ـ میرزا حسن مقدس ـ مصطفی ملکی ـ سید حسن موسوی درچه‌ای ـ شیخ محمدعلی موحدی کرمانی ـ سید محمدباقر مهدوی کرمانی ـ ـ علی‌اکبر مهدوی خراسانی ـ موحدی قزوینی ـ سید فرج‌الله موسوی اردبیلی ـ ـ سیف‌الدین نورانی ـ سید محسن هزاوه‌ای همدانی ـ علی‌اصغر هرندی ـ ـ ـ سید رضا یاسینی. بخوانید و فوراً به دیگران بدهید! برقرار باد حکومت عدل اسلامی! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 امروز سعادت زیارت قبر منور مرحوم نصیب شد. مرقد ایشان جنب حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السلام در مقبره خانوادگی زمردی قرار دارد. مرحوم زمردی شوهر همشیره علامه بودند. و به حسن اتفاق صبیه علامه شعرانی هم در مقبره به فاتحه مشغول بودند و الحمدلله نکات و خاطراتی از مرحوم پدرشان بیان داشتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷✨همه خواهیم آمد! 🇮🇷 همیشه در صحنه از گذشته تا حال 📷تصویری از حضور علما و روحانیون تهران در یکی از راهپیمایی‌های انقلاب در سال ۵۷ شیخ محمدتقی، میرزا ابوالقاسم، میرزا علی فلسفی و شیخ عباسعلی اسلامی همراه با تعدادی از وعاظ انقلابی تهران در تصویر دیده می‌شوند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
ضرورت احیاء ظرفیت جمعی حوزه تهران در ادامه👇
تاریخ حوزه طهران
#یادداشت ضرورت احیاء ظرفیت جمعی حوزه تهران در ادامه👇
ضرورت احیاء ظرفیت جمعی حوزه تهران ✍ آمارها حاکی از آن است که تعداد طلاب و روحانیون تهران بیش از ۱۰ هزار نفر است. فرد فرد این مجموعه در هر گوشه پایتخت به فعالیت و خدمتی از تحصیل، تدریس، تبلیغ، امامت جماعت و مدیریت اشتغال دارند، اما این جمعیت به دلیل گستردگی تهران و عدم تمرکز و اجتماع طلاب، کارکردهای جمعی خود را از دست داده است. در تاریخ معاصر، اجتماع روحانیون شهر منشأ آثار فراوانی بوده که در تاریخ مشروطه و برخی از تحصن‌های صورت گرفته در آن مانند حضرت عبدالعظیم علیه السلام نمونه‌های خوبی از آن در دست است. در دوران پهلوی دوم چه در زمان نهضت ملی و چه در زمان نهضت امام خمینی (مانند تحصن در دانشگاه تهران)، این اجتماعات طلبگی بسیار موفق عمل می‌کرد. متأسفانه در حال حاضر از ظرفیت جمعی بهره‌برداری مناسبی نمی‌شود. هر از گاه فراخوان‌هایی از سوی مرکز مدیریت حوزه تهران صورت می‌گیرد اما با استقبال چندانی مواجه نمی‌شود. تصور کنید در یکی از مطالبات دینی، اجتماعی یا اقتصادی، جمعیت ۱۰ هزار نفری طلاب و روحانیون تهران در جایی مثل خیابان انقلاب، میدان بهارستان یا میدان امام خمینی و... تجمع کنند. چقدر این تجمع بزرگ اثرات بیرونی خواهد داشت! به نظر می‌رسد برای حل این مشکل، نیرویی فراتر از مدیریت حوزه تهران باید شکل بگیرد که وقتی به میدان می‌آید طیف‌های متنوعی از حوزه را فعال کند. شما تا به حال، همه علما و مدرسین تراز اول تهران را در یک جا جمع دیده‌اید؟! آنقدر ندیده‌ایم که برایمان سؤال میشود مگر چه تعداد عالم تراز اول و دوم داریم؟ تصور کنید این ظرفیت ارزشمند در تهران فعال شود. حوزه تهران حتی یک ندارد تا بتواند با بهره‌گیری از قدرت این جمع، مسائل اصلی و مهم حوزه تهران در سطح کلان را رفع و رجوع کند و زمینه‌ای برای برانگیختن ظرفیت جمعی آن باشد، در حالی که به شدت جای خالی آن در مناسبات درون‌حوزوی، مناسبات اجتماعی، و ارتباط با حاکمیت، احساس می‌شود. و البته منظور، جامعه‌ای فراتر از شورای عالی حوزه تهران است تا از ظرفیت بیشتر علمای پایتخت بهره ببرد. به علاوه ما در حوزه تهران نیازمند شکل‌گیری تشکل‌های حوزوی هستیم، با گرایش‌های مختلف تا هریک ظرفیتی برای سازماندهی و فعال کردن بخشی از جمعیت طلاب و روحانیون باشند. یک روز روحانیون مبارز تهران احساس نیاز کردند تا مجموعه‌ای فعال به نام شکل دهند. به مرور در سالهای اخیر، با کند شدن فعالیت جامعه و از دست دادن ضریب تأثیرش، امروز نیازمند شکل‌گیری تشکل‌های نوین، فعال و تازه نفس با جهت‌گیری‌های درست در مختصات نیازهای امروز حوزه و جامعه هستیم. این مجموعه‌ها که نام برده شد، در کنار هم شاید بتوانند علاوه بر زنده کردن ظرفیت جمعی حوزه تهران، برخی کاستی‌های علمی، معنوی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حوزه را آسیب‌شناسی و مرتفع کنند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📖 زمانى که کتابى تحت عنوان«مأموریت براى وطنم» براى محمدرضا پهلوى نوشته شد و به نام او منتشر گردید، معلوم شد که مأموریت اصلى پهلوى‌ها، وابسته کردن ایران به بیگانگان بوده است. 💡 امام خمینى(ره) در این باره مى‌فرمایند: «ایشان مى‌گوید که کتاب مى‌نویسد، «مأموریت [براى] وطنم»! درست مى‌گوید که که براى وطنش مأموریت دارد! از طرف امریکایى‌ها هم مأموریت دارد! مأموریت دارد که این وطن را، این جوان‌هاى وطن را ضایع بکند، اینها را عقب بنشاند، مملکت را به حال عقب ماندگى نگه دارد که در آن رشد حاصل نشود...» «صحیفه امام، ج 4 ـ ص 63» 📃 دو هفته قبل از هفده شهریور خونین سال ۱۳۵۷، در کنار در ورودى در حوالى میدان خراسان تهران، کاریکاتور بالا به دیوار نصب شد که محمدرضا پهلوى را با تاج بر سر، در حال سجده به طرف امریکا نشان مى‌داد و در ذیل آن نوشته شده بود: «مأموریتى براى وطنم» 📚منبع: طرح‌ها و کاریکاتورهای مردمی به روایت اسناد ساواک، صفحه 47 و 48. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
برای سلامتی استاد معزز، عالم عامل حضرت آیت الله حاج سید کاظم ارفع سوره مبارکه حمد را قرائت بفرمایید. @varesoon 🕌 @tarikh_hawzah_tehran