کتاب حاضر، رویکردی انتقادی در بررسی برخی دیدگاه های مستشرقان پیرامون پاره ای از حوادث مهم زندگی پیامبر اسلام(ص) می باشد که با هدف تامین متن درسی برای درس «تاریخ اسلام و مستشرقان» در مدارس عالی جامعة المصطفی العالمیة، تدوین یافته است.
این کتاب از: «مقدمه، زمینهها، محدودیتهای مستشرقان در دستیابی به حقایق تاریخ اسلام، اشکالات اساسی در تاریخنگاری مستشرقان، سیر تاریخی مطالعات خاورشناسان درباره پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآله)، مستشرقان برجسته و صاحب اثر درباره پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره آیین پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) قبل از بعثت، بررسی دیدگاه مستشرقان درباره درسناخواندگی پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره کیفیت آغاز وحی و نقد دیدگاه مستشرقان درباره افسانه غرانیق» جمعآوری شده است.
از دیگر مباحثی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته: «نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره ازدواجهای پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، فلسفه ازدواجهای پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) از منظر تاریخ، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره اهداف جنگهای پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، اهداف و علل جنگهای عصر نبوی بر اساس اسناد تاریخی و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره نقش جهاد عصر پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) در گسترش اسلام» است.
#مستشرقان
@tarikh_j
در فصل نخست، به مفاهیم کلیدی پژوهش اشاره شده و با ذکر نکاتی درباره اهمیت و اهداف آن ضرورت تحقیق بیان گردیده است. سپس پیشینه این موضوع بررسی گردیده و پس از آن محدودیتهای مستشرقان از نظر سیاسی و فرهنگی تبیین شده است تا روشن شود غربیها از این دو زاویه در حصاری محدودند که بسیاری از مسائل اسلامی را از نگاه آنان دور میدارد.
در فصول دیگر، دیدگاههای شرقشناسان درباره آیین پیامبر پیش از بعثت، چگونگی آغاز وحی، امیبودن پیامبر، ماهیت جنگهای ایشان، رابطه گسترش اسلام با جهاد و ازدواجهای پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) مطرح و نقد و بررسی شده است.
در این پژوهش چند هدف مهم دنبال شده است: «1ـ شناخت دیدگاهها و نظریات مستشرقان درباره پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله)، 2ـ آشنایی با آثار مستشرقان در این زمینه، 3ـ شناخت اشکالهای روشی و محتوایی اظهارات مستشرقان درباره پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) و پاسخ به آنها، 4ـ شناخت شیوههای مطالعات تاریخی مستشرقان».
تنظیم:صدیقه قصاب ساروی
#مستشرقان
@tarikh_j
میثم مطیعی مولودی مبعث پیامبر ص.mp3
6.58M
با سلام و احترام 🌹
عرض تبریک و تهنیت به مناسبت عید بزرگ مبعث خاتم النبیین (ص)
مداحی میلاد تقدیم میشود🌹
آغاز نزول وحی.pdf
274K
آغاز #نبوت و چگونگى نزول قرآن
نویسندگان: حسن رهبری
منبع: پژوهشهای قرآنی 1385 شماره 46 و 47 ویژه نامه وحی و پیامبری
چکیده
دررابطه با آغاز نبوت و چگونگى نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) دیدگاه هاى متعددى وجود دارد 1ـ آغاز نبوت و نزول قرآن ماه رمضان است. 2ـ آغاز نبوت با نزول وحى قرآنى نبوده است. 3ـ آغاز نبوت و نزول چند آیه در ماه رجب بوده است اما این نزول به معناى نزول قرآن نیست. 4ـ پیامبر دو #بعثت داشته است یکى در ماه رجب بدون وحى قرآنى و دیگر همراه با دعوت عمومى و نزول قرآن در ماه رمضان. 5ـ قرآن دو گونه نزول داشته است: دفعى و تدریجى. دفعى آن در شب قدر و تدیجى آن با آغاز بعثت در ماه رجب بوده است. 6ـ قرآن تنها نزول تدریجى داشته و آغاز نبوت یا در ماه رمضان با نزول آیات و یا در ماه رجب بدون وحى قرآنى بوده است. این نوشتار نخستبه تحلیل و بررسى دیدگاه هاى یاد شده همراه با دلایل آنها مى پردازد سپس دیدگاه اخیر را انتخاب مى کند و در ضمن از برخى نظریات نادر در باب نزول قرآن و آغاز نبوت نیز یاد مى کند.
#مبعث
#نبوت
@tarikh_j
تبریک و تهنیت عید مبعث امروز استثناء کتاب هم با موضوع مبعث معرفی میشود 🌹
و خواندن این کتاب به دوستان عزیز توصیه میشود.
نخستین بخش گفتار های شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی در زمینه پیدایش اسلام به روش تحقیق درباره ادیان اختصاص یافته و در بخش های بعدی با نگرشی پژوهش گرانه و همه جانبه، محیط پیدایش #اسلام در شبه جزیره عربستان و همسایگان آن یعنی ایارن، روم ، مصر و حبشه مورد بررسی قرار گرفته است که متاسفانه نوار گفتار مربوط به روم علیرغم تلاشی که جهت یافتن آن صورت گرفت بدست نیامد.
«از نظر من، روش درست برای شناختن یک دین این است که مآخذ اصلی مربوط به آن دین را با شیوه تحقیق علوم نقلی ـ و نه علوم تجربی و علوم عقلی ـ بلکه با شیوة تحقیق تاریخی که امروز در متدولوژی به عنوان شیوه تحقیق تاریخی نامیده میشود، مطالعه کنیم.»
برای پی بردن به نقش تمدنساز مکتب اسلام لازم است بستر جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محیط پیدایش آن نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
این اثر با دقتی عالمانه به واکاوی مسائل محیطی زادگاه اسلام، شبه جزیرة عربستان و همسایگانش؛ روم، ایران، مصر و حبشه میپردازد.
فصل اول کتاب به روش تحقیق در مباحث دینی که تأکیدی بر محتوای اصلی کتاب است اختصاص دارد.
#مبعث
#اسلام
@tarikh_j
ایتان #کلبرگ (Etan Kohlberg) خاورشناس معاصر و شیعه شناس، در سال ۱۹۷۱ موفق به اخذ دکترا از دانشگاه آکسفورد شد. او استاد دانشگاه عبری اورشلیم در اورشلیم است. او مقالات متعددی در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دارد که عمدتاً پیرامون موضوعات شیعی است. او در سال ۲۰۰۶ بازنشسته شده است.
🍀اتان #کلبرگ شیعه شناس رژیم صهیونیستی است که به سال 1943 در تل آویو به دنیا آمده است. وی در کودکی به موسیقی و پیانو علاقه داشته و به همین منظور به مدرسه فنون و موسیقی نیویورک میرود. او در دوره متوسطه است که در کنار زبان عبری به مطالعه زبانهای عربی و انگلیسی علاقهمند میشود. کلبرگ پس از اتمام خدمت سربازی وارد دانشگاه عبری اورشلیم شده و در سالهای 1966 و 1968 به ترتیب مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را با رتبه عالی پشت سر میگذارد.
🍀وی در ادامه به دانشگاه آکسفورد میرود و در 1971 درجه دکتری را از این دانشگاه کسب میکند. موضوع رساله دکترای اتان #کلبرگ «جایگاه صحابه نزد شیعیان دوازده امامی» بود که آن را با راهنمایی ساموئل استرن و ریچارد والزر نگاشته و دفاع میکند. پس از آن کلبرگ، از سال 1972 به عنوان مدرس در گروه مطالعات زبان عربی دانشگاه عبری اورشلیم مشغول به کار میشود. او در سال 1991 به رتبه استاد تمامی ارتقا مییابد و در سال 2006 بازنشسته میشود.
🍀حوزههای مطالعاتی و آموزشی
🍀زمینههای مطالعاتی و تخصص اتان کلبرگ شامل تفسیر قرآن، متون عرفانی، ادبیات شیعی قدیم، شهادت در اسلام قرون وسطی و بررسی نسخ خطی عربی بود.
#مستشرق
#کلبرک
@tarikh_j
در این مدت و مابین سالهای 1987 تا 1989 ریاست مرکز مطالعات آسیایی-آفریقایی مکس شلوسینگر را بر عهده داشته است. وی همچنین در دانشگاههای ییل، پریسنتون و مؤسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه عبری اورشلیم به عنوان استاد میهمان تدریس داشته است. او در سال 1993 به عضویت آکادمی ملی علوم رژیم صهیونیستی درآمد و از سال 2001 تا 2007 به نمایندگی از این آکادمی در کمیته دائمی علوم انسانی بنیاد علمی اروپا حضور داشت.
☘اتان #کلبرگ علاوه بر آن، تاکنون در مراکز علمی مختلفی از جمله انجمن مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون، کمیته مطالعه عربی آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی و کمیته آموزشی موسسه بنزوی عضویت داشته و چند نوبت به عنوان استاد نمونه دانشگاه خود انتخاب شده است. وی همچنین در سال 2008 به پاس دستاوردهای علمی چندین ساله برنده جایزه روچیلد شد.
⭕️آثار و تألیفات
☘اتان #کلبرگ تحقیقات و مقالات زیادی درباره تاریخ فکری و عقیدتی فرق اسلامی انجام داده و از مقطعی به بعد بر مذهب شیعه متمرکز شده و آثار قابل توجهی را مینویسد. آثار و نوشتههای او در ابتدا بیشتر درباره عرفان و تصوف اسلامی بود و کمکم به سوی تاریخ و عقاید تشیع بخصوص در قرون وسطی امتداد سوق پیدا کرد. مشهورترین پژوهش شیعی او کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او [2] نام دارد که به فارسی نیز ترجمه شده است. [3] از جمله مقالات او بررسی مقوله شهادت در تشیع است که در آن به بررسی مفهوم شهادت، اجر اُخروی شهید و درجات آن و نیز تفاوت میان شهادت و کشته شدن انتحاری پرداخته است برخی دیگر از عناوین مقالات او عبارتاند از:
🍀تفسیر اصطلاح «رافضی» که برای وهن شیعیان به کار میرود، تقیه و حفظ جان مؤمنان و دلایل رد و تأیید آن، تعریف و تفسیر اصلاح «محدَّث» و نسبت آن با ائمه شیعه، رجعت و حکمرانی صالحان بر زمین در زمان قیام مهدی [عج]، تولی و تبری به عنوان یکی از ارکان فروع دین، بررسی لغت «ابوتراب» کنیه امام اول شیعیان و دیدگاه اهل سنت نسبت به آن، ریشهیابی تاریخی امامت و ائمه دوازدهگانه، مفهوم جهاد در فقه شیعه و تفاوت آن با فقه اهل سنت، نظرات فقهی مختلف شیعه پیرامون فرزند حاصل از روابط نامشروع، جایگاه سایر فرق اسلامی از دیدگاه شیعه.
اتان #کلبرگ زندگینامه بیش از 30 تن از علمای شیعه را به رشته تحریر درآورده که بسیاری از آنها در دایرةالمعارف اسلامی (نسخه دوم: EI2) و دانشنامه ایران آمده است. همچنین دو مقاله را به تفسیر و قرائت قرآن از نظر شیعی و با توجه به کتاب «کتاب القراءات» احمد بن محمد سیاری و یک مقاله به چگونگی مرگ پیامبر خدا از دیگاه محققان غربی اختصاص داده است. برخی از آثار کلبرگ به عربی، فارسی و ترکی ترجمه شده است.
#مستشرق
#کلبرک
@tarikh_j
مطالعات اسلامشناسی و ایرانشناسی در دانشگاههای اسرائیل، یکی از پردامنهترین و گستردهترین اَشکال این مطالعات در میان نمونههای مشابه در سایر دانشگاههای کشورهای غربی است. بسیاری از مقالات دائرةالمعارف اسلام و ایرانیکا توسط محققان دانشگاههای اسرائیل نگاشته شده و تحقیقات متعددی در حوزهی شیعه، روحانیت و مرجعیت در دانشگاههای اسرائیل صورت گرفته است. مطالعات اسلامشناسی دانشگاههای اسرائیل، در شاخهها و حوزههای مختلف نظیر مطالعات اسلامی و خاورمیانه، زبان و ادبیات عربی، مطالعات هندی، ایرانی و ارمنی، مطالعات آفریقایی و مطالعات خاور دور صورت میگیرد.
🍀تشیع و ایران از جمله موضوعات اصلی پژوهشهای این مؤسسات است که با توجه به تعارض شدید میان ایران و اسرائیل، این پژوهشها از وزن قابل توجهی برخوردارند. گرچه شاخهی مجزایی با عنوان مرجعیتپژوهی در مؤسسات اسلامشناسی اسرائیل وجود ندارد، اما موضوع بسیاری از پژوهشهای این مؤسسات در بخش ایران و تشیع، روحانیت و مرجعیت میباشد. در حوزه تاریخ تشیع، اتان #کلبرگ نخستین محققی است که تنها به این موضوع پرداخته و به تربیت شاگردانی همت گمارده است و در یک جمله او شیعه پژوهی است که اطلاعات فوقالعاده و دقیقی درباره تاریخ و اعتقادات #شیعه دارد.
تنظیم :مریم صفری
#شیعه
#کلبرک
#مستشرق
@tarikh_j
با سلام و احترام 🌹
مناسبت این هفته تقدیم میشود
مَرج دابِق نام نبردی است که در ۲۴ اوت ۱۵۱۶ میلادی، میان عثمانی و مملوکان در نزدیکی حلب در سوریه رُخ داد. عثمانی با فرماندهیِ سلطان سلیمِ یکم و مملوکان رهبریِ قانصوه غوری را داشتند. مملوکان در این نبرد، بهدلیل اختلافات، ارتشی بهم ریختهای داشت.زمانی که رابطه عثمانی و مملوکان به تیرگی گراید قانصو غوری تصمیم گرفت استحکامات خود در مرز سوریه تقویت بخشد. و همچنین ارتش بزرگی از مصر به حلب فرستاد. سلطان سلیم نامه تحریکآمیز وتحقر کنندای نزد قانصو فرستاد که باعث عصبانیت او آغاز جنگ شد.
عثمانی ارتش عظیمی حدود ۵۲۰ هزار جنگجویان، همراه با ۳۵۰ توپ داشت. نیروهای مملوک در حدود ۴۵۰ هزار مبارز تخمین زده میشد و در حدود ۸۰ مدافع توپ کمتر ولی کارآمد تر از عثمانی دارد.این نبرد باعث پیروزی عثمانی شد و منجر به فتح حلب و در ادامه تصرف دمشق و پیشروی آنها به سمت مصر شد در نهایت فروپاشی حکومت مملوکان گردید.
جنگ عثمانی و مملوکان (۱۵۱۶-۱۵۱۷) درگیری نظامی میان سلطنت مملوکان مصر و امپراتوری عثمانی بود که به سقوط مملوکان و الحاق سوریه ، مصر و شبه جزیره عربستان به قلمرو عثمانی انجامید. این جنگ و پیروزی متعاقب آن ، موجب شد که عثمانی از دولتی محلی که قلمرو آن محدود به آناتولی و بالکان می شد، به یک امپراتوری بزرگ تبدیل شود که سرزمینهای سنتی اسلام نظیر مکه ، قاهره ، دمشق و حلب را در اختیار داشت ؛ اگرچه ، این سرزمینها اکنون از قسطنطنیه اداره می شدند.
تنظیم:معصومه تقوی
#مرج_دابق
@tarikh_j
قلمرو عثمانی بعد از جنگ مرج دابق
@tarikh_j
سرباز نظام سوار سپاه مملوکی
@tarikh_j
معرفی اماکن تاریخی (کوه خواجه) :
استان سیستان و بلوچستان از دو بخش سیستان که غالبا شیعی هستند و بلوچستان که غالبا سنی هستند تشکیل میشود.
نژادسیستان از اقوام سکاها هستند که از نژاد های اصیل ایرانی محسوب میشوند.
در شاهنامه فردوسی بارها از آنان یاد شده است.
درواقع شهر زابل به عنوان محل تولد و بزرگ شدن رستم بوده است. موید این مطلب کوه خواجه است که در میان محلی ها به کوه رستم شناخته میشود.
اینکه واقعا رستمی بوده یا نه محل تردید است،اما آنچه واضح است وجود این اثر ویژه تاریخی است که نزد ادیان مختلف قابل احترام است.
کوه خواجه (کوه اوشیدا) یا (کوه رستم)، در دشت سیستان است و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد. اوشیدا در زبان پارسی میانه به معنی ابدی است. این کوه ذوزنقهای شکل که نزد سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت مقدس است، از سنگهای بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع ۶۰۹ متر از سطح دریا، مانند جزیرهای در میان دریاچه هامون قرار دارد و با ارتفاع تقریبی ۶۰۹ متر از سطح دریا، در هنگام پرآبی، جزیره کوچکی در میان دریاچه هامون تشکیل میدهد. این کوه نام خود را از آرامگاه خواجه مهدی یکی از دوستداران خاندان علوی که مزارش بر فراز این کوه قرار دارد، گرفته و خواجه غلطان، کوه نور، کوه موعود و کوه باطنی از دیگر نامهای ان است. محوطه تاریخی کوه خواجه قلعهاى عظیم و دژ شهرى منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این اثر بزرگ به تخت جمشید خشت و گل شهرت دارد و تنها نمونه دژ شهرهاى اشکانى باقى مانده در ایران است.
در این مکان تعداد زیادی آثارباستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقیماندهاست که شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است. ارنست هرتسفلد در سالهای ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ میلادی با بررسی این مجموعه عنوان تخت جمشید خشتی را برای مجموعه ی کاخها برگزید.
در بررسی های باستانشناختی کوه خواجه سیستان، برای اولین بار هفت محوطه مربوط به دوره پارینه سنگی جدید کشف شد. با شناسایی این محوطهها، کوه خواجه ششمین مکان در ایران محسوب میشود که دارای آثاری از این دوره است. قدیمیترین آثار شناسایی شده در کوه خواجه مربوط به قطعات سفالی از دوره هخامنشی بوده است. همچنین در این بررسی، یک غار نیز شناسایی شده است.
مجموعه کوه خواجه برای نخستین بار در سال ۱۹۱۶توسط اورل اشتین باستانشناس معروف انگلیسی شناسایی و کشف شد. پس از آن پروفسور هرتسفلد آلمانی طی سالهای ۱۹۲۵تا 1929 میلادی به جستجو در آثار کوه خواجه پرداخت و حاصل کاوشهای این باستانشناس در کتاب سکستان، ایران شرق باستان و تاریخ باستانشناسی ایران آمده است.
#اماکن تاریخی
#کوه خواجه
تنظیم :فاطمه میری
@tarikh_j