eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 25 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 3 شوال
1442
هجری و 15 می
2021
میلادی میباشد. ۱_ درگذشت نورالدين لطف اللَّه بن عبداللَّه خوافی هِرَوی معروف به حافظ ابرو، مورخ و محدث و حافظ قرآن و مؤلف جامع التاریخ رشیدی و جغرافیای تاریخی.(834 قمری) ۲_ درگذشت آيت اللَّه محمّدحسين شهرستانی، عالم بزرگ اسلامی.(
1315
قمری) ۳_ درگذشت عالم ربانی آيت ‏اللَّه ذبيح ‏اللَّه قوچانی. (
1414
قمری) ۴_ صدور بيانيه شورای امنيت در محكوميت كاربرد سلاح‏های شيميايی عراق. (
1366
شمسی) ۵_ حمله هماهنگ آمريكا و عراق به ترمينال نفتی خارك.(
1367
شمسی) 🌸روز بزرگداشت استاد سخن و ادب فارسی، حكيم ابوالقاسم فردوسی طوسی. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلجوقیان ☘☘☘☘☘ سَلْجوقیان طایفه‌ای از ترکان غز که با شکست دادن غزنویان و آل بویه، حدود دو سده (سده پنجم و ششم قمری) بر ماوراء النهر، خراسان بزرگ، ایران و عراق و بخش‌هایی از ترکیه حکومت کردند. سلجوقیان حنفی مذهب بودند و از خلیفه عباسی در برابر قدرت‌های شیعه مانند فاطمیان و آل بویه حمایت می‌کردند و خود را احیاگران مذهب  سنت می‌شناساندند. در سال‌های نخست حکومت سلجوقیان، شیعیان که در زمان آل‌بویه قدرت اجتماعی زیادی به دست آورده بودند، محدود شدند و زیر فشار بودند؛ اما از زمان سلطان سلجوقی، سلجوقی مدارای مذهبی بیشتری نشان دادند و شیعیان نیز به سرعت قدرت اجتماعی و حتی سیاسی خود را بازیافتند و به مناصب بالا در حکومت سلجوقیان دست یافتند. در عصر ، شیعیان در شهرهای مختلف آن پراکنده بودند و مدارس علمی فعال و پر رونقی داشتند. از ویژگی‌های اجتماعی عصر سلجوقی نزاع‌های مذهبی بین شیعیان و سنیان در برخی شهرها از جمله بغداد و نیشابور است که گاه به جنگ‌های دامنه‌دار در شهرها و محلات تبدیل می‌شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
وزرای سنی مذهب و تلاش آنان برای محدود کردن شیعیان از نخستین وزرای سلاجقه عمیدالملک کندری بود که بر مذهب حنفی تعصب داشت و شیعیان و شافعیان را لعن می‌کرد. خواجه نظام الملک طوسی، وزیر پر قدرت سلجوقیان که بعد از کندری وزیر شد مذهب شافعی داشت و در کتاب خود سلطان سلجوقی را به محدود کردن شیعیان پند داده است. بااین حال شواهد تاریخی نحوه برخورد سلجوقیان با شیعیان را به روشنی و با جزییات بیان نمی‌کنند و به نظر می‌رسد سختگیری بر شیعیان همه جا و به شکلی واحد نبوده است و در بسیاری از مناطق آزادی شیعیان محدود نشده است، هر چند شیعیان دیگر مانند زمان آل بویه از حمایت حکومت برخوردار نبوده‌اند. برخی گزارش‌ها از محدویت‌های اجتماعی و سیاسی شیعیان در دوران نخست سلطنت سلجوقیان خبر می‌دهند. برای نمونه خواجه نظام الملک طوسی در سیاستنامه نقل می‌کند که در زمان طغرل و آلب ارسلان هیچ یک از شیعیان نمی‌توانستند وارد مناصب حکومت شوند و تنها پس از تحقیق از نسب و مذهب فرد او را برای خدمت در نیروهای نظامی یا خدمات دیگر می‌پذیرفتند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قدرت گیری شیعیان ☘☘☘☘☘  برخی از شهرها ایران در عصر سلجوقیان، محل تجمع شیعیان بوده است. از میان این شهرها می‌توان به قم و کاشان و آبه و ری اشاره کرد. چنان که نظام‌الملک در روایتی در کتابش نقل می‌کند سکونت در یکی از این شهرها به معنای شیعه بودن بود و این نشان می‌دهد که شیعیان در این شهرها بیشتر جمعیت را تشکیل می‌داده‌اند و این شهرها شهرت شیعی داشتند. کتاب النقض نوشته عبدالجلیل قزوینی رازی اطلاعات تفصیلی دقیقی درباره محلات و مناطق شیعه نشین ری به ما می‌دهد. در شهرها و مناطق دیگر ایران از جمله قزوین، طبرستان، خراسان، بیهق، ورامین و اصفهان و کاشان نیز گزارش‌هایی از حضور شیعیان وجود دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
حکومت‌های محلی شیعه یکی از نشانه‌های حیات پر قدرت شیعیان در عصر سلجوقیان حضور دولت‌های شیعه است که مهمترین آنها حکومت بنی مزید در عراق است. خاندان بنی مزید حکومت خود را بر بخش‌هایی از عراق از زمان آل بویه به دست آوردند و در دوران حکومت سلجوقیان نیز بر جای خود ابقا شدند و با سلجوقیان روابط حسنه‌ای داشتند. سیف الدوله صدقه قدرتمندترین حاکم بنی مزیدی بود و با قدرت نظامی تحت فرمان خود در تحولات سیاسی  و حتی در جانشینی سلاطین سلجوقی دخالت داشت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 26 اردیبهشت 1400 خورشیدی برابر با 4 شوال 1442 هجری و 16 می 2021 میلادی میباشد. ۱_ زادروز سيد محمد دلداری عالم بزرگ هندی و مؤلف عماد الاجتهاد.(1260 قمری) ۲_ درگذشت عالم مجاهد و مبارز، آيت اللَّه سيد عبدالحسين لاری. (1342 قمری) ۳_ درگذشت عالم ربانی آيت‏اللَّه حاج شيخ احمد اهری.(1348شمسی) ۴_ عمليات محدود حسين بن علی( علیه السلام) در ميمك توسط سپاه پاسداران. (1361شمسی) ۵_حمله به مهران و اشغال آن توسط رژیم بعثی.(1365شمسی) ۶_ ادامه موشک باران تل آویو توسط جبهه مقاومت.(1400شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و عرض ادب و احترام 📚📚📚📚📚 این هفته باتوجه به مناسبت های پیش رو ⭕️ جمعیت و خانواده ⭕️ورود حضرت مسلم به کوفه ⭕️ مظلومیت مسلمانان غزه ⭕روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مقالات انتخاب شده حول محور این موضوعات انتخاب شده است. از حسن توجه شما ممنونیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کاوشی در نخستین محل سکونت مسلم بن عقیل در کوفه نویسنده: حسین قاضی خانی منبع: تاریخ اسلام سال بیست و یکم بهار ۱۳۹۹ شماره ۱ (پیاپی ۸۱) 39 - 66 📚📚📚📚📚 آگاهی از رویدادهای بازه زمانی حضور مسلم بن عقیل در کوفه به عنوان سفیر امام حسین(ع)، نقشی مهم در فهم چرایی عدم همراهی کوفیان با امام حسین(ع) دارد. موضوع سکونت مسلم در منزل مختار ثقفی با وجود شهرتی که دارد و در آثار گوناگون بازتاب یافته است با ابهام روبه رو است. مقاله پیش رو با روش استقرا و خوانش دوباره داده های تاریخی منابع کهن ، چهار گزارش سکونت مسلم در منزل مختار، منزل هانی بن عروه، منزل شریک بن اعور و منزل مسلم بن عوسجه را شناسایی کرده است و سپس بر اساس ارزیابی میزان هم راستایی آنها با دیگر اطلاعات تاریخی و سازگاری با فضای کالبدی شهر کوفه به اعتبارسنجی آنها پرداخته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که برخلاف رأی مشهور، اقامت مسلم بن عقیل در منزل مسلم بن عوسجه پذیرفتنی تر است https://b2n.ir/s25822 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بحران غزه در ترازوی دکترین مسئولیت حمایت 📚📚📚📚 نویسنده: سید قاسم زمانی وحید نوری منبع: روابط خارجی سال چهارم پاییز ۱۳۹۱ شماره ۳ ☘☘☘☘☘ بحران غزه که از سال 2007 میلادی آغاز شد، مورد مناسبی برای آزمون قابلیت های این دکترین محسوب می شود. بنابراین پرسش اصلی این مقاله آن است که آیا به لحاظ نظری، دکترین «مسئولیت حمایت» می تواند مبنای حقوقی مناسبی برای واکنش بین المللی در حمایت از ساکنان غیرنظامی نوار غزه و علیه اقدامات رژیم صهیونیستی باشد؟ پاسخ موقت ما به عنوان فرضیه آن است که با توجه به موارد گسترده و فاحش نقض حقوق بشر و بشردوستانه بین المللی درنتیجه محاصره غزه و تحمیل جنگ 22، زمینه حقوقی لازم برای کاربست دکترین مسئولیت حمایت از ساکنان نوار غزه وجود دارد. پرسش فرعی این مقاله نیز به ارزیابی عملکرد مراجع ذی صلاح پیش بینی شده در دکترین مسئولیت حمایت، در جریان بحران غزه، می پردازد. https://b2n.ir/y19012 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مطالعه سیر تاریخی قانون جدید ازدواج در ایران معاصر 📚📚📚📚📚📚 نویسنده: زهرا حاتمی منبع: تاریخ نامه ایران بعد از اسلام سال یازدهم پاییز ۱۳۹۹ شماره ۲۴ 1 - 18 تصویب قانون جدید ازدواج در ایران در سال 1310 ش. نقطه عطفی در تحول و تجدد امر ازدواج در ایران بود. این پژوهش در پی آن است تا سیر تاریخی تصویب این قانون و تأثیر آن بر زندگی دختران، زنان و خانواده های ایرانی را بررسی کند. فرضیه تحقیق حاضر آن است که آنچه در سال 1310 ش. به اجبار و با دخالت دولت رخ داد، بر پایه تغییر ذهنیت عمومی از دوره قاجاریه به این سوی استوار بود که در آن دو مفهوم مهم و بنیادین کودکی و ازدواج تغییر کرده و میزان تأثیر سبک و شیوه زندگی کودک و زن ایرانی بر سرنوشت وطن مورد توجه قرار گرفته بود. این قانون گرچه بنیان شرعی ازدواج را تغییر نداد اما تغییراتی اساسی در روند زندگی روزمره خانواده ایرانی ایجاد کرد. افزایش مدت زمان کودکی برای دختران که زمینه ساز فرصت بیشتر برای آموزش آنان بود، حفظ سلامت و تندرستی کودک و مادر ایرانی و افزایش جمعیت متعاقب آن در کنار امکان حضور فعال زنان در اجتماع و اقتصاد ازجمله پیامدهای ملموس این قانون بود. با این حال اعمال سخت گیرانه قانون جدید، امر ازدواج را به محلی برای نزاع نابرابر میان دستگاه قضایی به نمایندگی از حکومت و خانواده های ایرانی تبدیل کرد. https://b2n.ir/j88604 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تأثیر پذیری فردوسی از کلینی.pdf
221.9K
تاثیر پذیری فردوسی از کلینی به مناسبت ۲۵ اردیبهشت، سالروز بزرگداشت شاعر بزرگ شیعه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی 🖋 دکتر مهدی دشتی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، مقاله ای با عنوان «تأثیر پذیری فردوسی از کلینی»، نوشته‌ اند که در مجلهٔ «متن شناسی ادب فارسی دانشگاه اصفهان»، سال چهل و نهم، شماره یک، بهار 1392، صص 1-12 چاپ شده است. پ‌.ن:نویسنده در این مقاله به مقایسهٔ مقدمهٔ دو کتاب «کافی»، نوشته محمد بن یعقوب کلینی، و «شاهنامه» سروده فردوسی پرداخته است. تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 27 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 5 شوال
1442
هجری و 17 می
2021
میلادی میباشد. ۱_ورود مسلم بن عقيل نماينده‏ی امام حسين(علیه السلام) به كوفه به روایتی.(60 قمری) ۲_ زادروز خواجوی كرمانی شاعر و اديب شهير ایرانی.(679 قمری) ۳_ درگذشت سيدمحمد بن سيد صفدر اسد آبادی معروف به سيدجمال، انديشمند انقلابی، سخنور و از رهبران ضداستعماری ملل اسلامی.(
1314
قمری) ۴_ ورود امام خمينی(ره) به جماران و اقامت در آنجا. (
1359
شمسی) ۵_ پايان استراتژی دفاع متحرك عراق در جريان جنگ تحمیلی با عملیات کربلای یک. (
1365
شمسی) ۶_ حمله مشکوک هواپیماهای عراق به ناو آمريكايی استارك. (
1366
شمسی) ۷_ آغاز عمليات بيت‏المقدس 6 در استان ماووت عراق توسط سپاه. (
1367
شمسی) ۸_ درگذشت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت ملقب به العبد و فاضل گیلانی از مراجع تقلید و عارف و استاد و مؤلف وسیلة النجاة و بهجة الفقه.(
1388شمسی
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
چیستی نقد تاریخی 📚📚📚📚📚📚 سنجش و آزمايش، لازمة ترقي و پيشرفت هر علم و فني است. دانشمندان به فراخور رشته خود، اصولي براي نقد برشمرده و بركاربست آنها در نقدهاي علمي تأكيد كرده اند. اما آيا به راستي در باب نقد تاريخي هم چنين است؟ آيا نقد تاريخي، علمي و اطمينان بخش است؟ اينها پرسش هايي است كه ذهن هر پژوهشگر و ناقد تاريخي را به خود مشغول مي كند. بايد اعتراف كرد كه علم تاريخ دچار ضعف مفرط در حوزة نقد تاريخي و ادبيات آن بيمارگون است. هنوز درعرصة نقادي و اصول و موازين نقد و شناخت الگوها و معيارهاي آن در آغاز راهيم. بنابراين، هر پژوهشي در اين باره، خود پرتوي به اين راه پرمخاطره و ناهموار است. اين مقاله، برآن است تا در باب نقد تاريخي پرسش گري كند و درصدد پاسخ به پرسش هاي مذكور برآيد. آنچه در اين مقال در خصوص موازين و اصول نقد گفته مي شود، نه سخن آخر و تام، بلكه دانسته ها و پيشنهادهاي نگارنده است تا شايد بابي گشوده شود و فروغي بر پهنة نقد تاريخي بتابد. كليدواژه ها :چيستي و چرايي نقد، نقد تاريخي، نقد بيروني ودروني، الگوها و عناصر. http://pajohesh.nashriyat.ir/node/53 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا