eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
968 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
150 ویدیو
323 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
غسل و تدفین پیکر مطهر امام ▪️▪️▪️▪️▪️ صاحب بحار الانوار به نقل از امالى شیخ صدوق و عیون اخبار الرضا نقل می کند که: ابا صلت گفت در خدمت حضرت رضا علیه السّلام بودم فرمود داخل این قبه‌‌اى که هارون مدفون است برو از چهار طرف آن خاک بردار بیاور. داخل قبه شدم و خاک را آوردم ملاحظه فرمود گفت این قسمت از خاک را که مربوط به طرف راست است بمن بده، تقدیم کردم، بو کشیده ریخت، فرمود در اینجا می خواهند برایم قبر حفر کنند، سنگى پدیدار خواهد شد که اگر تمام کلنگهاى خراسان را جمع کنند نمی‌توانند آن را بردارند. در مورد خاکى که از پائین پا و بالاى سر آورده بودم همین فرمایش را تکرار نمود... پس از آن فرمود: فردا می روم پیش این نابکار، وقتى خارج شدم اگر سرم پوشیده نبود با من حرف بزن جواب می دهم، چنانچه سرم پوشیده بود با من صحبت مکن. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ابا صلت گفت: صبحگاه فردا لباس پوشید در محراب بانتظار نشست، در این موقع غلام مأمون وارد شده گفت امیر المؤمنین شما را مى‌خواهد، کفش پوشیده از جاى حرکت نمود و رفت، منهم از پى آن جناب رفتم تا وارد بر مأمون شد، جلو مأمون ظرفى از انگور و چند ظرف دیگر از میوه‌هاى مختلف بود، یک خوشه انگور بدست داشت که مقدارى از آن را خورده بود همین که چشمش بحضرت رضا افتاد از جاى حرکت کرده او را در بغل گرفت و پیشانیش را بوسید و آن جناب را پهلوى خود نشانید. امام فرمود انگور خوب انگور بهشتى است. مأمون درخواست کرد از آن انگور بخورد، فرمود مرا معاف دار، گفت ممکن نیست، شاید بمن اطمینان ندارى. مأمون خوشه را گرفت و چند دانه از آن را خورد و براى مرتبه دوم بدست حضرت رضا علیه السّلام داد، آن جناب سه دانه از انگور خورد به گوشه‌اى پرت کرده از جاى حرکت نمود. مأمون گفت: کجا میروى؟ فرمود: به جایى که فرستادى! -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
وقتى خارج شد عبا را بر سر کشیده بود چیزى عرض نکردم تا داخل خانه شد، دستور داد درها را ببندم، در رختخواب خوابید، من با حزن و اندوه داخل حیاط ایستاده بودم. در همین موقع مشاهده کردم جوانى خوش روى با موى‌هاى مجعد شبیه بحضرت رضا علیه السّلام وارد شد، پیش رفته عرض کردم از کجا آمدى، درها که بسته بود؟ فرمود کسى که مرا از مدینه در این ساعت بطوس آورده از درهاى بسته نیز داخلم کرده. گفتم: شما کیستى؟ «فقال انا حجة اللَّه علیک یا ابا صلت انا محمد بن علی». پس به طرف اطاق علی بن موسى الرضا علیه السّلام رفت به من نیز فرمود: وارد شوم. همین که چشم حضرت رضا علیه السّلام به او افتاد فرزندش را در آغوش گرفت و بسینه چسبانید پیشانیش را بوسید و بجانب خود کشانید. امام جواد پیوسته پدر را مى‌‌بوسید و آرام با او سخنانى می گفت که من نفهمیدم. در این هنگام کفى بر دهان حضرت رضا علیه السّلام آشکار شد، حضرت جواد آن کف را مکید... در این موقع حضرت رضا علیه السّلام از دنیا رفت. زندگانى حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام ( ترجمه جلد ۴۹ بحار الأنوار)، ص: ۲۷۶ تا ۲۷۹ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال بزرگ تبادل کتب طلاب جامعه الزهرا(س) با : ⬇️⬇️⬇️ ☑️اشتراک گذاری کتب📖 ✅جزوات📋 ☑️سی دی های درسی📀 ✅فایل پی دی اف یا ورد کتب و جزوات ♻️کلیه مقاطع تحصیلی خواهران جامعه الزهرا(س)♻️ و سایر حوزه های علمیه خواهران✔️ به : 👇👇👇 فروش با قیمت مناسب امانت وقف در گردش و هدیه. برای 🌹 این لینک⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/346226826Ce431420d62 را لمس کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 رهبرانقلاب: ماه ربیع الاول، بهار زندگی است ☑️ @Khamenei_ir
💠 برگزاری کارگاه سه روزه «مهارت‌های طرح نامه نویسی» 🎤 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر هادی منش 📲 برگزاری کارگاه به صورت مجازی و حضوری در روزهای 22 و 29 مهر و 6 آبان 🗓 مهلت ثبت نام: 20 مهر https://jz.ac.ir/post/9225 🆔https://eitaa.com/jz2602
🌺فداکاری بزرگ 🌺هجرت پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) از مكه به مدينه و لَيلَة المبيت (1 قمری) 🔹وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ«207بقره» بعضی از مردم (با ایمان و فداکار، همچون امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) در «لیلة المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر اکرم، جان خود را به خاطر خشنودی خدا می‌فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. مسأله‏ي هجرت پيامبر از مكه به مدينه، در جريان بيعت دوم عقبه تثبيت و تعيين شد. كفار قريش با آگاهي از اين امر در صدد كشتن پيامبر برآمدند. براي اين كار پيشنهاد ابوجهل مورد موافقت سران قريش قرار گرفت كه براساس آن از هر تيره‏ي قريش، جوان دليري برگزيده شود تا همه با هم شبانه به پيامبر حمله‏ور شوند و او را به قتل برسانند. خداوند، پيامبر را از توطئه‏ي قريش آگاه كرد و فرمان هجرت ايشان را در همان شب صادر فرمود. پیامبر براي گمراه كردن كفار، امیرالمؤمنین را در بستر خود قرار داد. اين شب معروف به ليلةالمبيت شد و هجرت رسول اكرم، مبدأ تاريخ مسلمانان واقع گرديد. تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دولت های شیعی 15.mp3
22.93M
تاریخ دولت‌های شیعی استاد محترم مهدی مستقیمی جلسه ۱۵ دوران محمد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و تحیت به مناسبت روز جهانی و‌ ایام پس از رحلت نبی خاتم (صلی الله علیه و آله) دو مقاله حاضر انتخاب و تقدیم می‌شود. دَعا زَکرِیا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لی مِنْ لَدُنْک ذُرِّیةً طیبَةً انَّک سَمیعُ الدُّعاءِ.سوره آل ‏عمران، آيه 38. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بازتاب حمایت و دفاع حضرت فاطمه زهرا از مقام ولایت در شعر معاصر فارسی نویسنده: سیده مریم روضاتیان طاهره اسکندری منبع: بانوان شیعه سال ششم شماره ۲۱ بعد از رحلت پیامبر گرامی (ص) ماجرای سقیفه به عنوان یکی از سیاه ترین صفحات تاریخ نگاشته و مقام الهی امامت به خلافت تبدیل شد. جو وحشت، ترس، سکوت خواص و صبر صاحب ولایت، زمینه تصاحب جایگاه جانشینی رسول اکرم(ص) را توسط نااهلان فراهم آورد. اما تنها کسی که از هیچ فتنه ای نهراسید و لحظه ای سکوت در برابر باطل را جایز نشمرد وجود  حضرت فاطمه زهرا(س) بود. قیام ایشان، چنان صلاحیت نظام حاکم را زیر سؤال برد که آنها را در منجلابی از ترس و رسوایی مدفون ساخت و شعار حقانیت علی(ع) را با قلم شهادت بر سر در تاریخ نوشت. شاعران خوش قریحه شیعی در راستای بیان فضایل و مناقب بانوی بی نظیر اسلام به قیام ایشان در مقابل ظالمان و جان فشانی بانو در راه ولایت نگاهی ویژه دارند. شعر فاطمی معاصر فارسی، هم راستا با عقاید شیعی، حضرت فاطمه زهرا (س)را سنگربان اصلی ولایت و ضامن آن معرفی می کند؛ خطبه و قیام صدیقه را ستون استوار اثبات حقانیت علی(ع) می داند. در مقاله پیش رو این مباحث با ارائه شواهد و دلایل تشریح می شود. https://b2n.ir/e85526 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی نقش بازی در تربیت کودک از دیدگاه قرآن و سنت معصومین (ع) نویسنده: سعید بهشتی یگانه منطقی منبع: اندیشه های نوین تربیتی دوره هفتم، شماره ۳ ائمه معصومین (ع) نیز انجام بازی های رزمی و استقامتی را برای تقویت جسم مفید دانسته اند. تربیت عقلانی نیز از منظر قرآن و ائمه (ع) جایگاه والایی دارد. بنابراین از دوره کودکی باید به این امر توجه نمود. ارتباط کودک با اسباب بازی های متنوع، طبیعت، محیط و موجودات گوناگون در تربیت عقلانی کودک نقش بسزایی دارد و باعث می شود در بزرگسالی درست و نادرست را از هم تشخیص دهد. از راه همبازی شدن با کودک نیز می توان چگونگی کنترل عواطفی مانند خشم و محبت را به او آموخت. از راه های تربیت اخلاقی کودک، سوق دادن او به سوی بازی هایی با هدف های اخلاقی، تکریم کودک از طریق احترام به حق بازی کردن او و خواندن اشعاری با مضامین اخلاقی در حین بازی با کودک می باشد. بازی کودکان اگر به صورت دسته جمعی باشد، آنها را از گوشه گیری و انزوا رها کرده، حس مسؤولیت پذیری و همکاری را به آنها می آموزد. در قرآن و سیره ائمه (ع) نیز بر اهمیت جمع و جماعت تأکید شده است. ائمه (ع) نیز در امور جمعی شرکت کرده، حتی بازی در جمع کودکان را برخود لازم می دانستند. https://b2n.ir/z36589 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همپای خطر همسفر زینب بود همراز نماز سحر زینب بود یک لحظه نشد ز عمه جانش غافل پروانه‌صفت دور و بر زینب بود 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (حدود ۷۲۷ هجری قمری-۷۹۲ هجری قمری) در شیراز، نامدار به لِسان‌ُالْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسان‌ُالْعُرَفا و ناظِم‌ُالاُولیاء، شاعر سده هشتم هجری ایران است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوه سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲ 🌷رحمت و سلام و صلوات خدا بر بانوی شاعر وعالم بزرگ اسلام سکینه دختر امام حسین علیهماالسلام که امروز به سال روز وفاتشان مشهور است... بازخوانی زندگی ایشان به خصوص در بحث ازدواجشان حتی قابل توجه است که در دیگر فرصت ها به آن خواهیم پرداخت. ♠️این روز را محضر حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف و شما تسلیت می گوییم.♠️ ♨️عبارت و کلمات در پاسخ پیامبر صل الله علیه و آله و سلم ۱:«فقال عمر: انّ رسول الله قد غلب علیه الوجع، وعندكم القرآن، حسبنا كتاب الله».(صحیح مسلم، كتاب الوصیة، باب 6، ح 8 )(صحیح بخارى، كتاب المرضى، باب 17، ح 1 ) ۲:قال عمر: إنّ النّبى غلبه الوجع، وعندنا كتاب الله، حسبنا».(صحیح بخاری، كتاب العلم، باب 39 (باب كتابة العلم، ح 4 ) ۳:در یك مورد آمده است: «فقال بعضهم: إنّ رسول الله قد غلبه الوجع، وعندكم القرآن، حسبنا كتاب الله».(صحیح بخارى، كتاب المغازى، باب 84، ح 5 ) ۴: «فقالوا: أهجر رسول الله»( . صحیح بخارى، كتاب الجهاد و السیر، باب 175، ح 1 ) ۵و۶:فقالوا: ما شأنه؟ أهجر؟ استفهموه»(صحیح بخاری، كتاب المغازى، باب 84، ح 4 و صحیح مسلم، كتاب الوصیة، باب 6، ح 6 ) «کفی کتاب الله» از عبارت های پاسخ داده شده توسط عمر بعد از این جملات است که به ذکر آن بسنده کردیم. ♨️«هجر»در نزد اهل لغت عرب ۱.درلسان العرب آمده است: «الهَجْر: الهذیان والهُجْر بالضم: الاسم من الاهجار وهو الافحاش وهَجَر فى نومه ومرضه یهجُر هجراً: هذى; «هَجر» به معناى هذیان گویى است و «هُجر» كه اسم مصدر است به معناى سخن زشت است و هنگامى كه این واژه به آدم خوابیده و یا بیمار نسبت داده شود ، مفهومش این است كه او در خواب و یا حالت بیمارى هذیان گفت و حرف هاى نامربوط زد. ۲.ابن اثير عالم بزرگ اهل سنت و از لغت دانهای مشهور در معناي هجر مي گويد: «وَلَا تَقُولوا هُجْراً أَيْ فُحْشا. يُقَالُ: أَهْجَرَ فِي مَنْطقه يُهْجِرُ إِهْجَاراً، إِذَا أفْحَش… وهَجَرَ يَهْجُرُ هَجْراً ، بِالْفَتْحِ، إِذَا خَلَط فِي كَلَامِهِ، وإذا هَذَى …وَمِنْهُ حَدِيثِ مرضِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ«قَالُوا: مَا شأنُه؟ أهَجَرَ؟» …. فَيَكُونُ إمَّا مِنَ الفُحْش أَوِ الهَذَيان. وَالْقَائِلُ كانَ عُمَرَ، وَلَا يُظَنُّ بِهِ ذَلِكَ». اگر يك فردي حرفهايش بهم ريخته باشد. يعني از روي عقل حرف نزد مثلا يك ديوانه كه حرف مي زند حرفهايش بهم آميخته است و اول و آخرش مشخص نيست و هذيان مي گويد از همين قبيل است حديث پيامبر در ایام بیماری؛ كه به ايشان گفتند: پيغمبر دارد هذيان مي گويد. يا پيغمبر دارد فحاشي مي كند و يا دارد هذيان مي گويد. آن كسي كه به پيغمبر گفت هذيان مي گويد عمر است. گمان نمي كرديم كه عمربن خطاب در آن مجلس چنين حرفي بزند!.(النهاية في غريب الحديث والأثر، ج ۵ ص ۲۴۵/ المؤلف: مجد الدين أبو السعادات المبارك بن محمد بن محمد بن محمد ابن عبد الكريم الشيباني الجزري ابن الأثير (المتوفى: ۶۰۶هـ)، الناشر: المكتبة العلمية – بيروت، ۱۳۹۹هـ – ۱۹۷۹م، تحقيق: طاهر أحمد الزاوى – محمود محمد الطناحي، عدد الأجزاء: ۵.) 1️⃣ . 🔻عکس العمل پیامبر صل الله علیه و آله وسلم . مطابق آنچه در صحیح بخارى و مسلم آمده 1. فرمود: «قوموا عنّى ولاینبغى عندى التنازع; از نزد من برخیزید (و دور شوید) كه در محضر من نزاع و كشمكش سزاوار نیست».(صحیح بخارى، كتاب العلم، باب 39، ح 4. در برخى از روایات فقط كلمه «قوموا» آمده است: همان مدرك، كتاب المغازى، باب 84، ح 5; كتاب المرضى، باب 17، ح 1; صحیح مسلم، كتاب الوصیة، باب 6، ح 8 )2️⃣ 2. هنگامى كه نزاع و كشمكش پیش آمد و حرف هاى زشتى به آن حضرت زده شد، فرمود: «ذرونى، فالّذى أنا فیه خیر ممّا تدعونی إلیه; مرا به حال خودم واگذارید! چرا كه این حالتى كه من در آن هستم بهتر از چیزى است كه مرا بدان فرا مى خوانید».( صحیح بخارى، كتاب الجزیه، باب 6، ح 2; كتاب المغازى، باب 84، ح 4; كتاب الجهاد والسیر، باب 175، ح 1 (در این حدیث، به جاى «ذرونى» كلمه «دعونى» آمده است). در صحیح مسلم، كتاب الوصیة، باب 6، ح 6، نیز آمده است: قال: «دعونى فالّذى أنا فیه خیر». -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔻موضع گیری# بزرگان_ اهل_ سنت به این رویداد 🔺دسته اول: ابن حجر عسقلانى از «قرطبى» نقل مى كند كه: «مقصود از «هجر» در این حدیث سخن انسان بیمار است كه درست حرف نمى زند و لذا به حرف او اعتنایى نمى شود». سپس مى افزاید: وقوع چنین امرى (هذیان گویى) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) محال است; زیرا آن حضرت در سلامت و بیماریش معصوم است، به دلیل سخن خداوند كه مى فرماید: «او (پیامبر) از سر هوا و هوس سخن نمى گوید» و به دلیل سخن خود آن حضرت كه فرمود: « من در حال خشم و خشنودى (در هر حالى) جز حق نمى گویم( فتح البارى، ج 7، ص 739 .-740) «نووى» نیز در شرح صحیح مسلم مى گوید: بدان كه پیامبر(صلى الله علیه وآله) یقیناً از سخن دروغ و ناروا و تغییر احكام شرعى چه در حال صحت و چه در بیمارى معصوم است».(صحیح مسلم، بشرح الامام محیى الدین نووى، ج 4، ص 257 ). 🔺دسته دوم: در كتاب «فتح البارى فى شرح صحیح البخارى» مى خوانیم: علما متفقند كه قول عمر حسبنا كتاب الله (قرآن براى ما كافى است) نشانه قوت فقه و دقت نظر او است!!(صحیح بخارى، كتاب المرضى و صحیح مسلم، كتاب الوصیة) 🔺دسته سوم: ۱.جناب «ذهبی» فتوای محکمی بر مخفی کاری و پوشاندن و محو مَساوی صحابه می دهد و می نویسد: این روایات در بین ما و علمای ما موجود است. و لازم است که از کتاب ها برداشته شود و مخفی شود. بلکه از بین برده شود. برای اینکه دلها نسبت به صحابه صاف شود و علاقه مردم به صحابه و رضایتشان از صحابه روز افزون شود و کتمان مطالب مطاعن صحابه ازعموم مردم وحتی از اکثر علماء، واجب است.(سير أعلام النبلاء، اسم المؤلف: محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله، دار النشر: مؤسسة الرسالة – بيروت – ۱۴۱۳، الطبعة: التاسعة، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي؛ ج۱۰، ص 92) ۲.«ابن حجر هیثمی» نیز می گوید:واجب است که از نقل اختلافات پیش آمده بین صحابه، خودداری کرد.(تطهیر الجنان و اللسان72) ۳.👇 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j