eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 با آرزوی قبولی عزاداری شما علیه السلام24 در کتب اهل سنت: پیامبر صل الله علیه (و آله)و سلم خطاب به (امیرالمومنین امام )علی (علیه السلام )فرمودند: ♣️بزودی بعد از من اختلافاتی رخ خواهد داد،اگر توانستی با صلح کار را پیش ببری این کار را انجام بده. 📓مسند الامام احمدبن حنبل،للامام احمد بن محمد بن حنبل(متوفی 241ه) جلد 1،ص 469،روایت شماره 695،المحقق :احمد محمد شاکر،الناشر :دارالحدیث_القاهره،الطبعه الاولی ،1416 ه_1995م ➕در مواجهه با تاریخ گاه آن قدر حوادث عظیم و وحشتناکی رخ می دهد که خواننده ی تاریخی به طور ناخودآگاه سعی در نپذیرفتن و تردید آن می کند،شاید همان مکانیسم دفاعی در روان شناسی به نام " انکار "است .در هر صورت حدیث حاضر از # کتب_ اهل_ سنت پاسخ به سوالی است که به راستی ممکن است که امام علی علیه السلام فاتح خیبر در چنین واقعه ی وحشتناکی که همسرش را به شهادت رساند هیچ گونه عکس العملی نشان ندهد؟ به علاوه این که در شرح واقعه ی هجوم به خانه و آتش زدن آن در برخی از نقل ها از شیعه آمده است که حتی امام علیه السلام درگیری فیزیکی با عمر بن خطاب پیدا می کنند و او را به زمین می زنند تا جایی که ذکر کرده اند بینی او را به زمین می رسانند و خاطر نشان می کنند که اگر عهد رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم از من نبود...که پرداختن به آن فراتر از بستر این پست است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ضلع اول: ¤قرآن کریم 🖊 إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا ضلع دوم: ¤صحیح بخاری 🖊 فاطمه دختر رسول خدا صل الله علیه (و آله)و سلم از دست ابوبکر خشمگین شد با او قهر کرد و تا هنگام وفات قهرش پایان نیافت.◼️ ضلع سوم: ¤صحیح بخاری 🖊 رسول خدا صل الله علیه (و آله )و سلم : فاطمه پاره ی تن من است هرکس او راخشمگین کند مرا خشمگین کرده است.⬜️ ➕:در روایت های دیگر با همین هدف از عبارت" اذیت کردن" استفاده شده است اما به دلیل این که ،آن روایت دستخوش تفسیرهایی متاخر و تحریفاتی شده که جالب توجه و دارای توضیح است و بخاطر دوری از طولانی شدن در پست این هفته از آن صرف نظر کردیم و به طور قطع و یقین به خشم آوردن رسول خدا و خود خدا از آثار اذیت کردن آن ها است و نشان از مرحله ی نهایی است . -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
_زهرا سلام الله علیها🔳 تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروری بر نقش حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) و مسأله ولایت 🏴🏴🏴🏴 در آستانه شهادت بانوی آب و آینه در پی آن هستیم که به صورت مختصر به ابعاد ایشان در مسئله‌ ولایت بپردازیم. موضع‌گیری‌های مجّدانه و تلاش بی‌وقفه حضرت زهرا(سلام الله علیها)در جهت دفاع از ولایت و حق همسرشان بعد از وفات پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، برخورد ایشان با دشمنان، با حضور در مسجد و ایراد خطابه و سخن‌گفتن و همچنین رفتن به درب خانه مهاجر و انصار در احقاق حق خود و همسرشان، همه نمودار فعالیت‌های سیاسی ایشان بعد از رحلت پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)است، که در همین مدت کوتاه تاثیر بسزایی در تحکیم موقعیت علی(علیه‌السلام) و اثبات نامشروع ‌بودن دستگاه حاکم داشت.عزیزترین شخص نزد پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) برای دفاع از این امر خطیر دین وارد میدان می‌شود و می‌خواهد مردم را از انحراف دین آگاه کند. ولایتی که انتسابی است و از جانب خداوند به پیامبر و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تنفیذ شده است و بارها در آیات قرآن ذکر شده و بارها از طریق پیامبر به آن اذعان شده‌ است.
شیوه دفاعی حضرت زهرا(س)در برابر اهل سقیفه حضرت زهرا(س)در مقابل این بدعت تاریخی و انحراف از مسیر اصلی ولایت،تدابیری را اندیشیدندکه به طور کلی می توان به دو دسته دفاع مستقیم وغیر مستقیم تقسیم بندی کرد: در دفاع مستقیم می‌توان به اقدامات ایشان درباره جانانه که منجر به شهادت ایشان و فرزندشان شد و دفاع غیرمستقیم را به اقدامات و روش‌های تبلیغی ایشان که برای اظهار نارضایتی خود از وضع موجود انجام دادند را می توان نام برد. به طوری که این سؤال در طول تاریخ ذهن‌ها را به خود جلب می‌کند که چرا پاره‌تن پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) شبانه دفن شد و قبرشان بعد از این همه سال هنوز ناپیداست. در این مقاله سعی شده به این ابعاد از زندگی حضرت‌زهراء(سلام‌الله‌علیها) پرداخته شود. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۱)دفاع مستقیم: -ایستادگی در مقابل عمر پشت درب منزل و سقط حضرت محسن(علیه‌السلام).
ابوبکر اشخاصی را به درب خانه حضرت علی(ع)‌فرستاد تا از آن حضرت بیعت بگیرد. ولی حضرت علی(علیه‌السلام) نپذیرفتند و فرمودند: سوگند به خدا که ابوبکر می‌داند خلافت برای من است همانا ابوبکر هفتمین کسی بود که در غدیرخم امامت بعد ازپیامبر(ص)را به من تبریک گفت. ابوبکر به پیشنهاد عمر، قنفذ رابه همراه جماعتی فرمان داد تا به درب خانه علی(علیه‌السلام) بروند و از علی(علیه‌السلام) بیعت بگیرند. اما حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) مانع شد و گفت هرگز اجازه نخواهم داد که شما وارد خانه من شوید.عمر عصبانی شد و گفت: مالنا و للنساء(ما را با زنان چه کار است؟) خودش و عده‌ای به سوی خانه علی(علیه‌السلام) حمله‌ور شدند و عمر پشت در فریاد زد که بیرون بیا و با خلیفه بیعت کن وگرنه با زبانه آتش به خانه می‌آیم، حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) فرمود: چرا دشمنی می‌کنی؟از خدا نمی‌ترسی که بی‌اجازه من به خانه من می‌خواهی بیایی؟! عمرمی دانست که کسی درب را به روی او باز نمی‌کندپس فرمان داد هیزم زیادی فراهم‌کنند، تا درب را به آتش بکشند عمر فریاد زد: این خانه را با اهلش به آتش بکشید. (شهرستانی،بی تا ج1 ص57). -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
- رفتن حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) به دنبال امام علی(علیه‌السلام) حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) باوجود جراحات وارده که به دنبال علی(علیه‌السلام) به سمت مسجد می‌رود. در مسجد ابوبکر و عده‌ای با شمشیر ایستانده‌اند، ابوبکر به علی(علیه‌السلام) می‌گوید من خلیفه پیامبر هستم تو چاره‌ای نداری باید با من بیعت کنی علی(علیه‌السلام) در پاسخ می‌گوید: «تو مردم را به دلیل خویشاوندی با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به بیعت فراخواندی اکنون من هم به همان دلیل تو را به بیعت فرامی‌خوانم و خود می‌دانی من از همه به پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نزدیکترم». ابوبکر فریاد می‌زند «ای علی! برخیز و بیعت کن وگرنه گردن تو را می‌زنیم».ناگهان فریادی بلند می‌شود: «پسرعمویم علی(علیه‌السلام) را رها کنید، به خدا قسم اگر او را رها نکنید نفرین می‌کنم.»حال جسمانی فاطمه(سلام الله علیها) مساعد نیست ولی باز دست از وظیفه خود نمی‌کشد، کار به جایی می‌رسد که فاطمه(سلام‌الله‌علیها) آماده نفرین می‌شود. سلمان(به دستور علی(علیه‌السلام)) به‌سوی فاطمه(سلام‌الله‌علیها) می‌دود و با او سخن می‌گوید، فاطمه(سلام‌الله‌علیها) را به یاد مهربانی پدر می‌افتد و دست‌ها را پائین می‌آورد. (مجلسی1412ه ق،، ج 28، ص 206). -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*بسمه تعالی* انجمن علمی دانشکده شیعه شناسی برگزار می‌کند عنوان: *شناخت اندیشه های اعتقادی و کلامی زنان فعال در تاریخ با تمرکز بر مادران ائمه(علیهم السلام)* سخنران: *سرکار خانم دکتر ناهید طیبی* زمان: *یکشنبه ۱۹ دی ماه ساعت ۱۹:۳۰* لینک ورود:👇🏻 https://b2n.ir/r03234د دسترسی:۲۲ ارتباط با مدیر انجمن در پیام رسان ایتا: *@Namazi_FN*
وقتی در خانۀ علی می‌لرزد دنیا به بهانۀ علی می‌لرزد هرچند که کوه بوده یک عمر ولی بی فاطمه شانۀ علی می‌لرزد 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️🔹🔸سفرنامه دن گارسیاد سیلوا فیگوئروآ، مترجم کتاب از زبان اسپانیایی به زبان فرانسوی مردی زباندان و فاضل است، به نام ویکفور که بسیاری سفرنامه‌های معتبر دیگر نیز به قلم او به زبان فرانسوی در آمده است. سپس توسط آقای غلامرضا سمیعی از زبان فرانسوی به فارسی ترجمه شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📖📝 ساختار پس از ذکر فهرست مطالب، یادداشتی از مترجم و مقدمه ناشر فرانسوی، سفرنامه دن گارسیاد شروع می‌گردد که به ترتیب شهرهایی که سفر کرده، به ذکر اوصاف و خاطرات و تحلیل‌های خود می‌پردازد. 
🔴 جنگ هرمز تاکنون از جنگ هرمز روایات مختلف در سفرنامه‌های سیاحان آمده است. روایتی که فیگوئروآ از این جنگ که هنگام بازگشت وی، از ایران و حضورش در هرمز در شرف وقوع بود، آورده است، سندی معتبر برای علل تصرف هرمز به دست ایرانیان و عقبات آن است. آقای ژان دو پوی ناشر ترجمه فرانسوی این سفرنامه در مقدمه مبسوطی داستان سفر فیگوئروآ و عدم توفیق او را در ماموریت سیاسیش به تفصیل باز نموده است. نویسنده سفرنامه از بسیاری دیه‌ها، کاروانسراها و حتی شهرک‌هایی نام برده است که اکنون اثری از آنها بر جا نیست. به خصوص که نویسنده غالبا آنچه را که افواها و بخصوص از عوام الناس، با لهجه‌های محلی شنیده با املائی یادداشت کرده است که تطبیق آن با لهجه کتابی دشوار و در مواردی ممتنع است. در این گونه موارد گاه ناگزیر به حدس و قیاس متوسل شده و گاه عین املاء کتاب را تقلید کرده و اصل را نیز در پانوشت آورده‌ام. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚📚 معرفی اجمالی این کتاب تنها یک سفرنامه نیست، بلکه رساله‌ای سیاسی و تاریخی است که در آن علاوه بر وضع جغرافیایی چند کشور ، بسیاری حوادث سیاسی و رخدادهای مشرق زمین ذکر گردیده است که به زحمت آنها را در مآخذ دیگر می‌توان یافت. رساله بر اساس خاطرات شخصیتی تدوین گردیده است که در کار سیاست، تشخیص حقایق امور و شناخت علل حوادثی که درباره آنها به بحث و ابراز نظر می‌پردازد، از هر گونه صلاحیت لازم برخوردار است. این شخص «دن گارسیاد سیلوا فیگوئروآ» نجیب زاده متنفذ اسپانیایی است که هنگام بیان این خاطرات ۵۷ سال از عمر وی می‌گذشته است، در دربار اسپانیا مشاغل مهم داشته، و بسبب تعهد ماموریت‌های بزرگ از شخصیت‌های والا به حساب می‌آمده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📝 گزارش محتوا این سفرنامه به وسیله شخص فیگوئروآ تحریر نگردیده، بلکه منحصرا بر اساس خاطرات و تقریرات وی، به وسیله یکی از همراهانش در سفر ایران تنظیم و تدوین شده است و شاید این شخص نتوانسته باشد، کمالی را که خواجه وی انتظار داشته است، بدان بدهد. در عوض نقایص آن تا حد ممکن به وسیله مترجم رفع گردیده است. ✳️ تولد دن گارسیاد سیلوا فیگوئروآ نجیب زاده‌ای از دودمان فریا است که در سال ۱۵۷۰ میلادی در شهر باداخوث اسپانیا به دنیا آمده است. این مرد در جوانی ندیم فیلیپ دوم (۱۵۹۶- ۱۵۵۶ م) پادشاه اسپانیا بود. سپس به سپاهی گری پرداخت و در جنگ اسپانیا و هلند فرماندهی ستونی نظامی را بر عهده داشت. فیگوئروآ در سال ۱۶۱۴ م (۱۰۱۳ ق) در سن پنجاه و هفت سالگی، به عنوان سفیر فیلیپ سوم به دربار شاه عباس بزرگ اعزام شد. سفر وی به هند و ایران ده سال به طول انجامید که دقیقا دو سال و هفت روز آن را در ایران گذرانیده، از شهرهای لار ، شیراز ، اصفهان ، کاشان ، قم ، قزوین و ده‌ها شهرک و دهکده دیگر در این مسیر دیدار کرده است. وی سیاستمداری پخته و مردی عالم و دقیق النظر است که در سفرنامه خویش، وضع جغرافیایی- سیاسی و اجتماعی بخشی بزرگ از ایران دوران شاه عباس اول را مورد مطالعه قرار داده و درباره خلقیات آن پادشاه و سیاست و کشورداریش و کیفیت زندگانی طبقات مختلف مردم و آداب و رسوم ایرانیان آن روزگار به اشباع سخن گفته است. شرحی کشاف که نویسنده این سفرنامه از وضع سیاسی- اجتماعی، راه‌ها، بناها، باغ‌ها، بازارها، مساجد، کاروانسراها و آب انبارهای نواحی جنوبی و مرکزی ایران و دیگر عجایب و غرایب زمینی و دریایی سفر ده ساله خویش آورده از هر حیث شایان مطالعه و امعان نظر است. اگر در نظر آوریم که شاه عباس بزرگ شخصیتی تاریخ ساز است که همت ، درایت و سیاست او ولو با تظاهر به مذهب آزاداندیش تشیع در برابر حکومت جابر ، متعصب و مردم کش عثمانی که سال‌ها چشم طمع به ایران زمین دوخته بود، سدی سدید به وجود آورده و کشور ما را برای همیشه از آن بلیه هایل رهانیده است و مطالعه در احوال و اعمال او ضرورتی تاریخی است، آنچه درباره جزئیات احوال این پادشاه اعم از خصوصیات جسمی و کیفیات ضد و نقیض روحی او از شوخ طبعی و آداب دانی، غرور و فروتنی، دین داری و ریاکاری، احتیاط و شهامت ، مردم کشی و مردم داری و سرانجام گربزی و هوشمندی در این کتاب آمده است، در هیچ منبع دیگری نمی‌توان یافت. عبث نیست که سفرنامه حاضر در این مورد به خصوص برای اکثریت قریب به اتفاق مورخان ایرانی و خارجی همواره از معتبرترین مآخذ به حساب آمده است. شرحی مستوفی که نویسنده این سفرنامه درباره خرابه‌های چهل منار ( تخت جمشید ) آورده است، از هر حیث تازگی دارد و جای تاسف است که طرحهایی که به دستور وی از قسمت‌های مختلف این بنای عظیم، که به گفته او سزاوار است، در شمار عجایب جهان به شمار آید، تدارک شده در هیچ یک از ترجمه‌هایی که در دسترس بود، وجود ندارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📃🗒 مقدمه ناشر فرانسوی همان طور که در مقدمه ناشر فرانسوی آمده است، این سفرنامه به قلم شخص سیلوا فیگوئروآ نیست، بلکه مطالب آن را که وی تقریر کرده است. یکی از همراهانش که در این سفر دور و دراز در کجاوه انیس و در حجره جلیس وی بوده است، به رشته تحریر درآورده و تنظیم کرده است. از لحاظ تاریخی، در این سفرنامه از کیفیت بدر آوردن جزیره هرمز از تصرف پرتغالی‌ها و بیشتر وقایعی که در این حادثه تاسف انگیز رخ داده است، آگاه می‌شویم. از فحوای کلام فیگوئروآ می‌توان دریافت که علت اساسی این شکست بزرگ غرور و نادانی شورای دولتی هند شرقی بوده است که در زمانی که کشتی‌های جنگی انگلیس در این دریا لنگر انداخته بودند و شاه عباس می‌توانست از این کشتی‌ها علیه آنان استفاده کند، نبردی سخت با این پادشاه را آغاز کردند. غرور منبعث از اقتدار نایب السلطنه‌ها، چاپلوسی رجال مذهبی، بزدلی سکنه و بی نظمی افسران و مردان جنگی موجبات این شکست را فراهم کرد. اما در مورد شاه عباس باید اقرار کرد که از خلال آنچه درباره رفتار، مکر و فریب‌ها، گفت وشنودها و سرگرمی هایش در این کتاب آمده، می‌توان خلقیات او را بازشناخت و همچون کسی که سال‌ها در دربار وی زیسته باشد، به درستی درباره این پادشاه قضاوت کرد. چنانکه به مدد همین خاطرات می‌توان از خصوصیات قابل اهمیت جنگ‌های این پادشاه علیه عثمانی‌ها، ریشه و بنیاد دولت مقتدر مغول، و علل انحطاط و سقوط ترکمانان آگاه شد. اما خلقیات ایرانیان، آداب و سنن، البسه، خانه‌ها، شیوه زندگی، سلاح‌ها، و شیوه جنگ و ستیز آنان در این کتاب چنان خوب ترسیم و توصیف شده است که با خواندن آنها آدمی خود را در میان ایرانیان می‌بیند. اطلاعاتی که از دین گبرها می‌دهد، بسیار نادر و اختصاصی است. توضیح و تشریح کاروانسراها و کاخ‌های شاهی و باغ هایشان دست کمی از موشکافی‌های دیگر مؤلف ندارد. اما آنچه درباره شهرهای قزوین ، شیراز و اصفهان آورده بسیار دقیق تر است. من از شرح و وصفی که درباره حوادث مختلف مسیرش در این سفر آورده، یادداشت‌های سودمند او درباره وضع طبیعی سرزمین‌ها، درختان، میوه‌ها، پرندگان و حیوانات نادر و ماهی‌های غول پیکر، و همچنین چگونگی راه‌ها و کوهسارها و جویبارها و رودخانه‌ها سخنی نمی‌گویم. از نظریاتی که درباره فصولی از کتب قدما ابراز کرده است، چیزها می‌توان آموخت و ملاحظاتش درباره وجود دو رودخانه ارس حاکی از قریحه سرشار اوست. توصیف دل انگیزی را که وی از خرابه‌های چهل منار یا کاخ شاهان باستانی ایران واقع در پرسپولیس- کاخ‌هایی که روسپییی به نام طائیس اسکندر کبیر را واداشت تا در حال مستی در آنها آتش افکند- به دست داده در هیچ کتاب دیگری نمی‌توان یافت. به طوری که بر اساس آنچه او بیان می‌کند با قطعیت می‌توان گفت که این کاخ زیباترین یادگار و فاخرترین بناهای شاهان مشرق زمین است. در این کتاب از ستاره‌ای دنباله دار سخن رفته است که شاید هیچ گاه سخنی درباره آن نشنیده باشند. به گفته مصنف، این ستاره در هشتم نوامبر ۱۶۱۸ (۳۰ ذی قعده ۱۰۲۷ ق) پدیدار شده و در همان زمان ستاره دنباله دار کوچک؛ اما بسیار تابناک تری نیز در طرف چپ آن دیده شده است. ستاره نخستین عظمتی شگفت داشته و منطقة البروج میزان و عقرب را دربر می‌گرفته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗓📖 وضعیت برای ترجمه این اثر به زبان فارسی از نخستین چاپ متن فرانسوی کتاب مورخ ۱۶۶۷ منطبعه پاریس که با رسم الخطی قدیمی تحریر گردیده، استفاده شده است. از پانوشت‌ها آنچه با نشانه (م) مشخص شده، از مترجم و بقیه از نویسنده است. برای مزید فایده تصاویری متناسب با قسمتی از موضوعات مورد بحث نویسنده از سفرنامه‌های دیگر سیاحانی که در قرن هفدهم میلادی از ایران دیدار کرده‌اند، در کتاب آورده شده است. این تصاویر از کتاب ذی قیمت «اسناد مصور اروپائیان از ایران»، تالیف آقای دکتر غلامعلی همایون اقتباس گردیده است. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تصویرپردازی هنری در خطبه فدک(نگاهی نو به خطبه فدکیه) نویسنده: ریحانه ملازاده نفیسه فیاض بخش منبع: پژوهش دینی دوره ۱۸ بهار و تابستان ۱۳۹۸ شماره ۳۸ 231-255 پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی به بررسی جلوه های تصویری خطبه فدک پرداخته می شود تا از این رهگذر، جایگاه تصویر در کلام حضرت زهرا (س) مشخص شده و ویژگی های ادبی آن نشان داده شود. از آنجا که کلام حضرت از پاکترین احساسات صادقانه و عالی ترین عواطف انسانی سرچشمه می گیرد، تصاویر موجود در خطبه در کنار ابزاری چون خیال، حرکت و موسیقی، تابلویی تأثیرگذار و کامل از دلالت ها و معانی را برای مخاطب به تصویر می کشند. از ویژگیهای تصاویر کلامی حضرت زهرا (س) در این خطبه، استفاده فراوان از تصاویر جزئی است. صنعت استعاره در تصویرسازی خطبه، بیشترین کاربرد را داشته و متناسب با سطح درک مخاطب آن دوره آمده است. تصاویر پویا و مبتکرانه ای که در این خطبه به کار رفته، به منظور ارشاد مردم بوده و نشان از وسعت اندیشه و عمق بینش حضرت زهرا (س) دارد. https://b2n.ir/m56011 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j