eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 با تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها ♡ و آغاز دهه ی کرامت چند گزارش از توسل و حاجت خواهی از حضرت امام رضا علیه السلام توسط بزرگان اهل سنت که در انعکاس داده شده ، ارائه می گرددکه 🔮به شکل قطعی می توان گفت این گزارش ها و نقل ها دلیل محکمی بر رد برخی از نظرات اعتقادی امروز ایشان است.
🕷 🕷 🕷 "دروغ هرچه بزرگ تر باور پذیر تر...... اما...." یکی از تاکتیک های "عملیات های روانی"که در این زمان غالبا در بسترهایی مثل رسانه و در جنگ های رسانه ای استفاده می شود"دروغ بزرگ"است. سند نظری این تاکتیک در تجربه و با تکیه بر روان شناختی تصریح می کندکه هرچقدر دروغ بزرگ تر باشد باور پذیری آن در عامه ی مردم و مخاطب بیش تر است حال به علت های گوناگون ازجمله عدم قابلیت برای صحت سنجی و.... در گذشته نیز برخی دروغ های بزرگ تاریخ هم ریشه در همین مکانیزم دارد مثل 🕷نسبت هذیان گفتن به حضرت رسول خدا صل الله علیه و اله و سلم یا 🕷واگذاری امر جانشینی پیامبر آسمانی به مردم از زمین و یا 🕷تفسیر کلمه ی "مولا" به "دوست" در حدیث متواتر غدیر و مثل 🕷 ارث نرسیدن از انبیاء به فرزندانشان و.....و.......و....🕷 اماباید گفت این بار دست اندرکاران طراح به اشتباه بزرگی افتاده اند و آن هم این است که اگر مخاطب به واقعیت امر از پیش احاطه داشته باشد ولو به شکل ظن وگمان ، در نهایت نتیجه عکس خواهد داد و چیزی جز بی اعتمادی نخواهد ماند. گرچه ظاهرا نهایت تلاش شده است که با لحاظ مقارنت زمانی مناسب و استفاده از مخلوط کردن راست و دروغ و دستاویزی واقعیت های حاشیه ای مثل وجود پرونده ی قتل زنجیره ای در سناریو اصلی فیلم ،ذهن مخاطب خارج از ایران را به باورپذیری سوق دهند اما باید گفت لااقل مخاطب فارسی زبان و یا شیعه ،زمینه ی ذهنی خود یا اطرافیان خود را از انبوه اتفاقاتی چون شفا گرفتن و حاجت گرفتن نمی تواند پاک کند. بگذریم که شهره به کرامت و مهربانی بودن امام هشتم (علیه السلام)شیعیان فرامذهبی و فرا دینی است و مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را نیز در نوردیده است. 👊با محکوم کردن اقدام رسانه ای توهین آمیز اخیر ،گزارشی تصویری به عنوان نمونه از پیشینه ی تاریخی و سرچشمه ی این رفتارها به اشتراک خواهیم گذاشت. 🕸گرچه توهین به ساحت ائمه علیهم السلام به این شکل از زمان حیات حضرت رسول صل الله علیه و اله و سلم آغاز شده و چه خودشان و چه اهل البیت علیهم السلام مثل دامادشان حضرت امام علی علیه السلام و یا دخترشان حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است ولی تصویر تصریح همین امر در مقطعی از زمان است. در نهایت همه خواهند دانست که خانه ی عنکبوت کجاست....
علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚♦️خاطرات وخطرات حاج مخبرالسلطنه هدایت مهدیقلی خان هدایت، از رجال عصر قاجار و پهلوی، و در مقاطع مختلف متصدی مناصب مختلفی از جمله حکومت آذربایجان و فارس، نمایندگی مجلس در صدر مشروطه، وزارت علوم، وزارت فواید عامه، وزارت عدلیه، ریاست دیوان تمیز (دیوان عالی کشور) و بالاخره نخست‌وزیر ایران در دوره رضاشاه پهلوی بود. 🖌🖌🗓 معرفی اجمالی حاج مهدیقلی خان هدایت «مخبرالسلطنه» سومین پسر علیقلی خان مخبرالدوله و نوه رضاقلی خان هدایت، در هفتم شعبان ۱۲۸۰ه. ق. در تهران متولد شد. در سن ۱۴ سالگی و پس از فرا گرفتن مقدمات، همراه برادر بزرگش مرتضی قلی‌خان صنیع‌الدوله به اروپا رفت و در سوئیس به تحصیل پرداخت و در ۱۲۹۷ه. ق. به ایران مراجعت کرد و به تکمیل زبان فارسی و عربی پرداخت و در موسیقی سعی بلیغ کرد. در سال ۱۳۰۳ه. ق. به سمت معلم زبان آلمانی در دارالفنون مشغول کار شد.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📝 نویسندگی هدایت وی اهل قلم و سیاست بود. زمان شش پادشاه «ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه، احمدشاه، رضاشاه و محمدرضاشاه.» را درک کرده و زبده خاطرات خود را تحت عنوان «خاطرات و خطرات» در زمان حیات خود انتشار داد و تالیفات دیگری نیز از خود باقی گذارده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✉️📨 مسئولیت های هدایت هدایت قریب سی سال در صحنه سیاسی ایران، در غالب کابینه‌ها عضویت داشت. سه بار والی آذربایجان و یک بار والی فارس شد. از همه مهم‌تر، متجاوز از شش سال در اوایل سلطنت رضاشاه، رئیس الوزرای ایران بود و در تمام بازی‌های سیاسی آن زمان، نقش اول را بر عهده داشت. تمدید قرارداد ۱۹۳۳م نفت، در دوران نخست وزیری او انجام گرفت.   وی یکی از هفت تن از وزرای دوران قاجاریه بود که در سلطنت پهلوی به نخست وزیری رسیدند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
😎🤵ورودبه مناصب اجرایی در دوران قاجار وی پس از مراجعت از آلمان در تلگراف‌خانه استخدام شد. او در سال ۱۳۱۱ه. ق. همراه برادر دیگرش محمدقلی خان، مخبرالممالک به سمت پیشخدمتی مخصوص منصوب شد. چهار سال بعد وقتی مخبرالدوله (پدر) درگذشت، پسران او به حضور شاه «ناصرالدین شاه.» رفتند و هر یک لقبی یافتند. وی به مخبرالسلطنه شهرت یافت و پس از آن رئیس پست‌خانه و تلگراف‌خانه آذربایجان گشت. بعد از عزل امین‌السلطان اتابک از صدارت، همراه وی در ۱۳۱۹ه. ق. سفری به اروپا، آمریکا، چین، ژاپن و هند رفت، ولی به تنهایی به تهران بازگشت. مدتی سرگرم تالیفات کتاب بود. در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه رئیس مدرسه نظامی تهران شد.   در ۱۲۸۵ه. ش (۱۳۲۴ه. ق) مشیرالدوله صدراعظم به دستور مظفرالدین شاه، یک هیئت پنج نفری را که دو پسر خود او میرزا حسن‌خان و میرزا حسین‌خان و آقایان صنیع‌الدوله و محتشم‌السلطنه و نیز شخص مخبرالسلطنه عضو آن بودند، برای تدوین نظامنامه انتخابات اولین دوره مجلس تعیین کرد.  تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قدس‌سره 🔹نشان تو🔹 راه گم بود، اگر نام و نشان تو نبود اگر آن دیدهٔ بر ما نگران تو نبود كوه بیداد ز بنیاد نمی‌شد ویران اگر از خشم، نهیب تو، تكان تو نبود ریشه آنچه نباید، كه ز جا بر می‌كند؟ اگر امید، به بازوی توان تو نبود چه كسی راه، به دنیای كرامت می‌جست اگر انوار دل فیض‌رسان تو نبود؟ جامهٔ نو، كه بر این ملك كهن می‌پوشید؟ آه... ای پیر، اگر بخت جوان تو نبود پای تردید به دل‌های كسان وا می‌شد نام محبوب، اگر وردِ زبان تو نبود مأمنی یافت سخن‌های خوش اهل طریق كه در اظهار، به جز طرز بیان تو نبود آنچه گفتی و بر آن زد دل ما، مُهر قبول حرف حق بود، فقط حرف دهان تو نبود هستی‌ات بود برازندۀ سیر ملكوت این جهان گرچه جهان بود، جهان تو نبود 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قیام ۱۵ خرداد به دنبال این سخنرانی، امام خمینی در سحرگاه ۱۵ خرداد در منزل خود در قم دستگیر و به تهران منتقل شد. همزمان با دستگیری امام، آیات عظام حاج آقا حسن قمی در مشهد، حاج شیخ بهاءالدین محلاتی در شیراز و تعدادی از علما و وعاظ در تهران و برخی از شهرها دستگیر شدند. با انتشار وسیع و سریع این خبر بلافاصله بازار تهران تعطیل شد  🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴  و مردم همان روز در قم و تهران و دیگر شهرها به خیابان‌ها ریختند و قیام پانزده خرداد شکل گرفت. دانشجویان تهران با تعطیل کردن کلاس‌ها به‌تظاهرات پرداختند، مردم نیز به‌تدریج در میدان‌های اصلی و اطراف بازار و خیابان‌های نزدیک به میدان ارک تجمع کردند و با شعار «یا مرگ یا خمینی» به تظاهرات پرداختند. این قیام خودجوش که برخاسته از احساس وظیفه دینی و شور ایمانی بود و هیچ تشکیلاتی آن را سازماندهی نکرده بود   تا بعد از ظهر ادامه یافت. مردم قصد تصرف اداره رادیو و کاخ‌های مرمر و گلستان را داشتند، اما نیروهای نظامی و امنیتی بشدت آن‌ها را سرکوب و تعداد زیادی را شهید و مجروح کردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تعداد شهدا درباره تعداد شهدای این نظر واحدی وجود ندارد.  در اسناد ساواک تعداد صدها تن ثبت شده است. پیکرهای شهدای را پس از جمع‌آوری به‌شکل دسته جمعی در گورستان تهران دفن کردند. تظاهرات به صورت پراکنده تا ۱۸ خرداد ادامه داشت ولی به‌تدریج نیروهای امنیتی قیام را سرکوب کردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شهادت مردم ورامین 🏴🏴🏴🏴 علاوه بر تهران، در روز ۱۵ عده‌ای از دهقانان اطراف ورامین (به‌ویژه امامزاده جعفر) و عده‌ای از اهالی کَن نیز با شنیدن خبر دستگیری امام خمینی، کفن‌پوش و با شعار «یا مرگ یا خمینی» به‌سمت تهران حرکت کردند که در طول راه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی تعداد زیادی از آنان شهید شدند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در  نیز مردم (که زودتر از شهرهای دیگر از خبر اطلاع یافتند) بلافاصله به طرف منزل امام خمینی و از آن‌جا به همراه فرزند ارشد ایشان، مرحوم حاج آقا مصطفی، به طرف حرم حضرت معصومه حرکت کردند. حاج آقا مصطفی در سخنرانی کوتاهی شرح حادثه را برای مردم بازگو کرد، مردم نیز با شعار «یا مرگ یا خمینی» فریاد اعتراض سر دادند و ضمن درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی، کلانتری منطقه سه قم را محاصره کردند. گفته می‌شود رژیم شاه که در سرکوب قیام ناتوان بود، با فرستادن هواپیمای بمب‌افکن به قم قصد داشت در صورت لزوم شهر را بمباران کند.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بازتاب‌های قیام قیام پانزده خرداد بازتاب‌های متفاوتی به‌جای گذاشت. گذشته از واکنش هیئت دولت که به طرق مختلف سعی در مخدوش جلوه دادن واقعه داشتند،  ایران با آن‌که اصلاحات را سیاست امریکایی‌ها برای تشکیل پایگاهی در مقابل شوروی و ایجاد دریچه اطمینان جهت جلوگیری از شورش‌های دهقانی تلقی می‌کرد .  نه‌تنها در تکوین قیام هیچ‌گونه هم‌سویی با روحانیان و مردم نداشت، بلکه آن را حرکتی مرتجعانه در طرفداری از مالکان بزرگ قلمداد کرد. مورخان و مسایل ایران نیز محور اصلی مبارزه امام خمینی را مخالفت با اساس سیاست‌های شاه می‌دانند. قیام پانزده خرداد در کشورهای همجوار نیز بازتاب وسیعی داشت. شیعیان  به حمایت از امام خمینی تظاهرات کردند و با مقابله پلیس پاکستان مواجه شدند.  شیخ محمود ، رئیس دانشگاه مصر، اقدام مستبدانه دولت ایران را علیه رهبران مذهبی تقبیح کرد.   جراید غربی نیز با درج گزارش‌هایی به ریشه‌یابی واقعه پرداختند، از جمله روزنامه لوموند پاریس در ارزیابی خود، علت قیام را بی‌عدالتی و بحران اقتصادی و فساد در دستگاه حکومتی ذکر کرد و یادآور شد که از نظر مردم اصلاحات شاه تحت تأثیر امریکایی‌ها بوده است. ولی روزنامه ارگان رسمی دولت شوروی در حمایت از اصلاحات شاه به روحانیان تاخته آنان را مرتجع خواند. دفاع مطبوعات شوروی از برنامه های اصلاحی شاه مسرت خاطر وی را فراهم ساخت. روزنامه پُست در واکنش به حوادث ایران اظهار امیدواری کرد که این جریان در روابط با اثر سوئی نخواهد داشت و «دولت ایران اجازه نخواهد داد که سیاست خارجی او را عوام‌فریبان دیکته کنند». -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸کرسی علمی-ترویجی با عنوان: رویکردی جدید به ماجرای برخورد ایرانیان با ورود اسلام؛ مقاومت در آستانه مرزها ارائه‌دهنده: دکتر مجید حاجی بابایی، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک زمان: یکشنبه ۲۲ خردادماه، ساعت ۱۵:۰۰ مکان: دانشکده علوم انسانی، طبقه اول، سالن دفاعیه لینک ورود http://adb02b.araku.ac.ir/korsi پخش هم‌زمان در اینستاگرام به آدرس: @araku_ac ♦️ به شرکت کنندگان در جلسه، گواهی فرهنگی مطابق با آیین‌نامه ارتقای وزارت علوم اعطا خواهد شد.