eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به بهانه هفت آبان مورخان مسلمان درباره کورش چه می‌گویند؟ در دوران پس از اسلام مورخین اسلامی کمتر به آرامگاه پاسارگاد پرداخته‌اند، به طوری که اشاره به آرامگاه کوروش در این منابع مختصر و محدود است. نخستین مورخ مسلمان که به آرامگاه پاسارگاد اشاره کرده «ابن بلخی» است که در حدود 498 تا 511 هجری قمری کتاب ارزشمند فارس‌نامه را نگاشته است. ابن بلخی در کتاب «فارس‌نامه» شرح آرامگاه کوروش را چنین بیان می‌کند: «مرغزار کالان نزدیکی گور مادر سلیمان است طول آن چهار فرسنگ، اما عرض ندارد مگر اندکی و گور مادر سلیمان از سنگ کرده‌اند.» پس از ابن بلخی، «حمد الله مستوفی» صاحب کتاب «نزهةالقلوب» در حدود سال 740 هجری قمری از این آرامگاه یاد کرده است، اما تشابه بسیار نوشته‌های او با توضیحات ابن بلخی نشان می‌دهد که احتمالاً از روی کتاب «فارس‌نامه» نگاشته شده باشد. او این مکان را متعلق به مادر حضرت سلیمان (ع) می‌داند. حاج میرزا حسن حسینی فسایی در کتاب ارزشمند «فارس‌نامه ناصری» این بنا را به نام «مشهد ام‌نبی» یاد کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اولین جهانگرد اروپایی که از این آرامگاه یاد می‌کند جوزپه باربارو (Barbaro Josafat) جهانگرد ونیزی است که در سال 1474 میلادی بازدیدی از آن داشته است. جوزپه باربارو در این باره می‌نویسد: گوری است که گویند قبر مادر سلیمان است و بر فراز آن کلیسای کوچکی است که خطوط عربی بر آن کنده‌اند، ایرانیان آن را مادر سلیمان خوانند و این بنا رو به مشرق است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نخستین کسی که نظریه آرامگاه کورش برای این بنا را اظهار داشت، بود که دو بار در سال‌های 1808 و 1811 میلادی بدان‌جا سفر کرده بود. با اینکه موریه بعدها از این نظر خود پشیمان شد و آرامگاه کورش و پاسارگاد را جایی در اطراف فسا گمان داد، اما دیگرانی همچون سِر رابرت در سال 1818 میلادی و جیمز ریچ در سال 1821 میلادی نظریه او را پذیرفتند. این در حالی بود که عده‌ای دیگر و از جمله دلاواله، اوزلی، لاسِن، اوپرت، سایس و ژان دیولافوآ آرامگاه کورش و پاسارگاد را در اطراف فسا می‌دانستند. علاوه بر این، عده‌ای دیگر نیز نظرات متفاوتی داشته‌اند. آلبرشت فون ماندِلسو در سال 1638 میلادی و به تأسی از روحانیون مسیحی مقیم شیراز، این مقبره را مادر سلیمان چهاردهمین خلیفه پس حضرت علی دانسته است. سِر ویلیام اوزلی در سال 1811 میلادی مدعی می‌شود که یا پرسپولیس همان پاسارگاد/پارسه‌گرد و محل آرامگاه کورش است و نیز بنای موسوم به زندان سلیمان را آرامگاه او دانست. چریکف در سال 1847 مقبره مادرسلیمان را قبر بهمن پادشاه کیانی معرفی کرد. آنرا مقبره ماندانا (مادر کورش) و اوپرت نیز آنرا مقبره کاساندان (زن کورش) دانسته‌اند. ویسباخ بدون آنکه نظری در مورد محل آرامگاه کورش بدهد، بنای فعلی موسوم به مقبره مادرسلیمان را آرامگاه کورش نمی‌داند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
محققان معاصر ایرانی چه می‌گویند؟ پروفسور عبدالمجید ارفعی (نخستین مترجم استوانه کوروش از زبان اصلی بابلی‌نو به فارسی) درخصوص آرامگاه کوروش در پاسارگاد معتقد است: هیچ سندی برای آنکه تأیید کند که این آرامگاه در پاسارگاد، مقبره کوروش است، در دست نداریم. عده‌ای براساس شواهد گفتند که این آرامگاه منسوب به کوروش است. حال آنکه پاسخی برای سوالاتی ازجمله اینکه این بنا واقعاً آرامگاه است یا خیر! بعد از کوروش ساخته شده یا خیر و ده‌ها سؤال دیگر نداریم. این آرامگاه با توصیفی که در کتاب‌های یونانی آمده، مطابقت ندارد. این بنا نوشته‌ای مبنی بر تأیید آرامگاه کوروش بودن در خود ندارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔆انجمن تاریخ پژوهان با همکاری انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 🔰کمیسیون تخصصی سیره پژوهی امام حسن عسکری علیه السلام 🎙ارائه کنندگان: 🔅سرکار خانم معصومه تقوی 🔅سرکار خانم فاطمه علیپور 🔅سرکار خانم آمنه خالقی فر 🔅سرکار خانم اعظم ابوالحسنی 🔅سرکار خانم فاطمه غفاری نژاد ⚜ناقدان: 💠سرکار خانم دکتر ناهید طیبی 💠 جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ناصر موسوی 🔸دبیر علمی: سرکار خانم زهرا مهرجویی 📌لینک مجازی http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🏢مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها ساختمان کتابخانه معاونت پژوهش طبقه سوم 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
علیه‌السلام 🔹درس بندگی🔹 نام گرامی‌اش اگر عبدالعظیم بود عبد خدای بود و مقامش عظیم بود گر از کرامتش همه کس فیض می‌برد از نسل خاندان امامی کریم بود عطر حدیث آل رسول از لبش چکید در مکتب فضیلت و تقوا فهیم بود تنها نبود پیک خوش‌الحان باغ عشق پرهیزگار و عابد و زاهد، حکیم بود آموخت درس بندگی از اهل‌بیت نور محبوب پیشگاه خدای علیم بود غیر از خدا نداشت نیازی به هیچ‌کس در عمر خویش صاحب طبعی سلیم بود لبخند مهربانی و گرمش چو آفتاب دست نوازشی به سر هر یتیم بود گل‌سیرتان عشق به مدحش سروده‌اند اخلاق او لطیف‌تر از هر نسیم بود پیوسته او به منزل مقصود می‌رسید زیرا صراط زندگی‌اش مستقیم بود هفتاد و نُه بهار ز عمرش گذشت و باز در سایۀ امید و ولایت مقیم بود پروانۀ بهشت به دستش دهد خدا هر کس که زائر حرم این کریم بود هر کس که رو نمود بر این آستانه گفت این بوستان عشق، بهشتی‌شمیم بود عبد حقیرِ اوست «وفایی» اگر چه باز دل در جوار حضرت عبدالعظیم بود 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مواضع و اقدامات سیاسی امام حسن عسکری(ع) در برابر خلافت عباسی (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: احمدرضا بهنیافر منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال سوم تابستان 1391 شماره مبارزات و مواضع سیاسی ائمه (ع) در برابر جریان های حاکم، منطبق با شرایط جامعه بود. امام حسن عسکری(ع) نیز در دوران امامت خویش با توجه به محدودیت های سیاسی شدید از راه های مختلف به اتخاذ مواضع سیاسی منطقی پرداخت که نتیجه آن، حفظ تشیع و ایجاد آمادگی و زمینه سازی برای غیبت زمان بود. خلفای عباسی نیز با وجود ضعف حاکم بر دستگاه خلافت، هیچ گاه از امام(ع) و اقدامات ایشان غافل نشده و در نهایت ایشان را به شهادت رساندند. در مقاله حاضر با استفاده از شیوه توصیف و تحلیل، ضمن پرداختن به شرایط سیاسی حاکم بر دستگاه خلافت عباسی و سیاست خلفای بنی عباس نسبت به امام (ع) و شیعیان آن حضرت، مهم ترین مواضع سیاسی و راهکار های امام حسن عسکری(ع) در برابر جریان خلافت تبیین می گردد. https://b2n.ir/s41205 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مدخل «امام حسن عسکری (ع)» دائره المعارف بزرگ اسلامی براساس شیوه های «نقد محتوایی»، «نقد تحلیلی» و « نقد برآیندی» (مقاله پژوهشی حوزه) درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی) نویسنده: احمد فلاح زاده منبع: مشرق موعود سال پانزدهم زمستان 1400 شماره 60 مدخل «حسن عسکری ع مطالعه ای نو و چند لایه، در سبکِ دائرهالمعارف نگاری است. تکاپوی نویسنده در ارائه تصویری تاریخی از امام و زمانه ایشان، یکی از بهترین مطالعات را به دست داده است. مسئله تحقیق این است، آیا این مدخل در شناخت دقیق عصر امام حسن عسکری ع از نظر «محتوا»، «تحلیل ها» و «برآیندگیری» کاملاً توانمند بوده است؟ روش پژوهش پیش رو، بازخوانی نقد محتوا با واکاوی «دقت استنادها»، «سطح تحقیق»، «سنجش تحلیل»، «بررسی برآیند» و «یافته های نویسنده» است. یافته ها حکایت از آن دارند، در یک بررسی انتقادی، هر سه سطح پیش گفته در مدخل مورد نظر، نیازمند ژرف نگری است. به همین سبب، بازنگری در قالب غنی سازی برای مدخل «امام حسن عسکری ع» پیشنهاد می شود. https://b2n.ir/a38768 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیانیه.pdf
47.5K
بیانیه زنان و مادران ایران زمین 🔹دانشجویان عزیزان ما هستند 🔹دانشگاه بخشی از حرم و حریم ایران است، همه ملت برای این حریم ارزش قائلند. 🔹دانشجوی پویا و سربلند، آرمانی جز پیشرفت ایران بزرگ ندارد، ♦️ زنان و مادران ایران زمین در این هنگامه فتنه با دانشجویان سخن می گویند ‼️برای اینکه صدای مادران این سرزمین را به دانشجویان ایران برسانیم ،در نشر این پیام دریغ نکنید. باورود به اینک زیر از زنان و مادران ایران زمین حمایت کنید تا سخن شان به گوش همه جوانان و دانشجویان برسد https://www.farsnews.ir/my/n/169703 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 انجمن تاریخ پژوهان با همکاری انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌کند: 🔰 کمیسیون تخصصی «سیره پژوهی امام حسن عسکری علیه‌السلام» 🎙ارائه کنندگان: ‌🔹 سرکار خانم معصومه تقوی 🔹 سرکار خانم فاطمه علیپور 🔹 سرکار خانم آمنه خالقی فر 🔹 سرکار خانم اعظم ابوالحسنی 🔹 سرکار خانم فاطمه غفاری نژاد ⚜️ناقدان: 🔸 سرکار خانم دکتر ناهید طیبی 🔸 جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ناصر موسوی 📝 دبیر علمی: سرکار خانم زهرا مهرجویی 📲 لینک مجازی http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🗓 سه شنبه 10 آبان ساعت 10 تا 12؛ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، سالن جلسات طبقه سوم معاونت پژوهش https://jz.ac.ir/post/11617 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
🔰هم اکنون در حال برگزاری میزگرد خانم ابوالحسنی ☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰هم اکنون در حال برگزاری میزگرد خانم تقوی ☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰 هم اکنون نقد خانم دکتر طیبی☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j