حيات_فکري_سياسي_امامان_شيعه_2.pdf
10.05M
نام کتاب: حیات فکری سیاسی امامان شیعه
نویسنده: رسول جعفریان
موضوع:
#تاریخ_تشیع
#تاریخ_اسلام
#اهل_بیت
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#امام_عصر علیهالسلام
#غزل
🔹بهار عدالت🔹
یکی از همین روزها، ناگهان
تو میآیی از نور، از آسمان
تو میآیی و شب زمین میخورد
و قد میکشد نور، در آسمان
قفس با ظهور تو خط میخورد
زمین میشود سهم آزادگان
به سر میرسد فصل سرد سکوت
ترک میخورد بغض فریادمان
تو میآیی از فصل عدل علی
به تقسیم لبخند، تقسیم نان
تو از سمت طوفان شبی میرسی
به دست تو تیغی عدالت نشان
تو میآیی و با سرانگشت تو
ورق میخورد سرنوشت جهان
تو در باغ آدینه گل میکنی
بهار عدالت، امام زمان!
📝 #رضا_اسماعیلی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مفهوم #فرج
1.«فَرَج»، کلمهای عربی و به معنای گشایش و رهایی است. در عربی، دعای «فَرَّجَ الله غَمَّک» به معنای این است: «خدا تو را از غم رهایی بخشد.» (ابن منظور، ص ۳۴۱.)
فرج در اصطلاح شیعه؛ به معنی ظهور حضرت ولی عصر (عج) است. مراد از فرج در ترکیب اضافی «انتظار فرج» که در فارسی مصطلح است، رهایی و گشایشی است که با ظهور امام دوازدهم برای مردمان دنیا روی میدهد ومردم برای چنین واقعه ای در انتظار هستند. (مسائلی، 1398: ص۲۴.)
"فرج یعنی گشایش ، وقتی می گویند: یعنی در همه حال منتظر فرج باشید.که هر بن بستی قابل گشودن است. مسلمان ، با درس " انتظار فرج " می آموزد ، که هیچ بن بستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را گشود . یعنی ملت ها و امت ها نباید هیچ گاه از فرج و گشایش مایوس شوند . "
مقام معظم رهبری ۸۶/۶/۲۹.
از جمله تعالیم دینی این است که مومن نباید هیچ گاه از گشایش در امور نا امید شود . دعا برای تعجیل فرج ، یعنی دعا برای اینکه خداوند زودتر گشایش ایجاد کند . هیچ گشایشی در این جهان ، مهم تر ازظهور حجت الهی نیست ، چرا که با ظهور او ، همه مشکلات حل و الگوی حکومت الهی بر روی زمین پیاده خواهد شد . (كلباسي، 1384،ص۹۹.)
تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
روایات درباره #فرج
در بسیاری از روایات بر ضرورت و لزوم انتظار فرج تصریح شده است که از جمله میتوان به روایات زیر اشاره کرد:
در روایتی، امام صادقعلیه السلام که در مقام بیان شرایط قبولی اعمال بندگان بودند یکی از شرایط قبولی اعمال بندگان را عقیده به انتظار برشمردند.( نعمانی، 1422ص 200.)
در روایت دیگر امام جوادعلیه السلام میفرماید: بر هر مسلمان واجب است در غیبت حضرت منتظر فرج حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باشند.( صدوق، 1395،ص 377.)
این روایات بر لزوم انتظار فرج مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران غیبت تأکید فراوان دارند.
و در تعدادی از روایات انتظار فرج یکی از ارکان دین شمرده شده است؛ امام صادقعلیه السلام در ضمن یک حدیث طولانی به ابی الجارود میفرماید: یکی از ارکان دین انتظار قائمعلیه السلام است.( کلینی، 1363،ج2، ص 21. نوری ، ج1، ص 73.)
و در بعضی از روایات نیز انتظار فرج از محبوبترین اعمال در نزد خداوند شمرده شده است.( صدوق، 1413،ج4، ص 381.)
درپاره ای از روایات نیز انتظار فرج از بزرگترین گشایش ها بشمار آمده است.( مجلسی، 1403،ج36، ص 326.)
در حدیثی، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم انتظار فرج را افضل اعمال دانسته و فرمودند: با آمدن او حزن از شیعه برداشته میشود.(مجلسی،1403، ج 50، ص 317.) در حدیث دیگر حضرت انتظار فرج را برترین جهاد در راه خدا دانسته است. (همان، ج 74، ص 143.)
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اهمیت انتظار
تعبیرات بلندی که در این روایات به کار رفته است، نشانگر اهمّیت مسئله فرج وانتظار است. شخصی از امام صادقعلیه السلام درباره کسی که انتظار فرج ظهورحکومت حق را میکشد و در این حال از دنیا میرود سوءال کرد، حضرت در جواب فرمود: او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او بوده باشد، سپس کمی سکوت کرد و فرمود: مانند کسی است که با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همراه بوده است.( همان، ج52، ص 126.) و در بعضی از روایات چنین شخصی همانند شمشیر زنی که در راه خدا شمشیر میزند مطرح شده است، یا همانند کسی که در خدمت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد و یا همانند کسی که زیر پرچم قائم بوده باشد و یا همانند کسی که پیش روی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند و یا همانند کسی که با پیامبر شهید شود، معرفی شده است.( همان، ج 52، ص 126؛ صدوق، 1395،ص 644 -645.) با دقت در تعبیراتی که در این روایات به کار رفته، اهمیت انتظار فرج و نیاز انسان به فرج منجی موعود علیه السلام کاملاً روشن میشود.
2.«نیرو سازی»، آمادگی جامعه برای ظهور حکومت مهدوی، نیازمند جَلْب نیرو و تعلیم و تربیت آنها است. از این رو بر منتظران است که نیروهای بالقوّه را برای نیرو سازی حکومت مهدوی آماده سازند و با تربیت آنها، اهداف و ماهیت آن را اشاعه دهند. (فصلنامه انتظار موعود، 1381: ص208.)
3.« انتظار»، انتظار در لغت به معنای چشم به راه بودن و نگران بودن است.
(تاج العروس، ۱۴۱۴:ج۷، ص۵۳۹.)
(معین، فرهنگ فارسی، 1371: ج1،ص۳۶۴.)
و از نظر روان شناسی، کیفیتی روحی است که سبب پیدایش حالت آمادگی است برای آنچه انتظار میرود و نقطه مقابل آن یأس و ناامیدی است.
(موسوی اصفهانی، 1379: ج۲،ص۲۱۸.)
ازنظر اصطلاحی در اسلام، انتظار مفهومى عميق، پرارزش و مقدس دارد، و زيباترين جلوه عبوديت حق تعالى است.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «أفضَلُ اَعمال اُمّتى انتظار الفَرَج مِن اللهَ عَزّوَجَلّ»؛
برترين اعمال امت من، انتظار رسيدن فرج از خداى عزيز بزرگ است. (صدوق، 1395: ج 2، ص 644.)
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اَللّهُمَّ
کُنْ لِوَلِیِّکَ
الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلی آبائِهِ
فی هذِهِ السّاعَه وَفی کُلِّ ساعة
وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً
وَعَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ
طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها
طَویلا..
#حاج_قاسم_سلیمانی
#یکوبیست
#شبجمعه
#شب_زیارت
#کربلا
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
غیبت نعمانی.pdf
3.05M
📚 ترجمه الغیبة نعمانی
✏️نویسنده: محمد بن ابراهیم نعمانی
📖 مترجم: سید احمد فهری زنجانی
🇮🇷 ناشر: مرکز رایانه ای قائمیه اصفهان
⏳تاریخ نشر: نامشخص
📄 تعداد صفحه: ۲۳۴ صفحه
🔆 توضیح: این کتاب حدیث از ۴۷۸ روایت درباره غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است تشکیل شده است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
الغيبة النعماني.pdf
6.8M
📚 الغیبة نعمانی
✏️نویسنده: محمد بن ابراهیم نعمانی (مشهور به این ابی زینب نعمانی)
📖 محقق: فارس حسّون کریم
🇸🇾 ناشر: دارالجوادین / دمشق
⏳تاریخ نشر: ۱۴۳۲ ه.ق/ چاپ اول
📄 تعداد صفحه: ۳۷۶ صفحه
🔆 توضیح: این کتاب حدیث از ۴۷۸ روایت درباره غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است تشکیل شده است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله کارکردهای دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
نویسندگان: امینه امینه
منبع: موعودپژوهی سال سوم بهار و تابستان 1400 شماره
شیعیان در عصر غیبت، وظایف بسیاری برای یاری امام زمان (عج) بر عهده دارند. یکی از این وظایف مهم، دعا کردن برای وجود مبارک امام عصر (عج) است. توجه به آیات و روایات، بیانگر برکات دعا در زندگی فردی و اجتماعی است. اگر دعا در حق موجودی کامل باشد، آثار آن نیز به مراتب تکامل می یابد. این مقاله، با هدف آشنایی شیعیان با آثار و برکات دعا و با استفاده از منابع کلامی و روایی، آثار دعا برای امام زمان (عج) را بررسی می کند. نتایج حاصل از این پژوهش، کارکردهای دعا برای امام را افزایش نعمت، انجام محبوب ترین عبادت و رستگاری در روز قیامت با شفاعت توسط حضرت می داند.
🔗لینک مقاله
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله بررسی عوامل تحقق شادکامی اجتماعی در حکومت حضرت ولی عصر (عج) (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
نویسندگان: رضا موحد، مصطفی صالحی
منبع: مشرق موعود سال شانزدهم تابستان 1401 شماره
شادکامی یکی از نیازهای اساسی انسان است و نقش مهمی در چارچوب حیات روانی و اجتماعی او بازی می کند و از مهم ترین اهداف همه ی ایدئولوژی ها و نظام های سیاسی اجتماعی بشر به شمار می آمده است این نوشتار با هدف معرفی نظام اجتماعی حکومت امام عصرعج به عنوان نظام شادکام و سعادت بخش بشری، با بررسی حکومت امام عصر؟عج؟ در روایات، قرآن و ادله عقلی و بررسی عوامل شادکامی از نگاه جامعه شناسی و روان شناسی، با شیوه توصیفی تحلیلی و به صورت کتابخانه ای وجود عوامل تحقق شادکامی اجتماعی در حکومت امام عصر؟عج؟ را اثبات می کند. بر این اساس بعد از ذکر تعاریف شادکامی، مقبولیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، احساس امنیت، دین داری، تأمین نیازها، امید به آینده و رضایت عمومی به عنوان عوامل شادکامی اجتماعی در حکومت امام عصر بیان می شوند.
🔗لینک مقاله
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
معرف
جشن ایرانیان در شبِ آخرین چهارشنبه سال شمسی که برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است
چهارشنبه سوری
چهارشنبه سوری، جشن ایرانیان در شبِ آخرین چهارشنبه سال شمسی که برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است. صرف نظر از مناسبات گوناگونی که عوام برای چهارشنبه آخر سال قائل بوده اند (رجوع کنید به شهری باف، ج ۴، ص ۶۲ـ۶۴)، درباره منشأ و نیز چگونگی نامگذاری این جشن، اطلاع روشن و مورد اتفاقی در دست نیست. «سور» را در چهارشنبه سوری هم به معنای جشن و سرور و هم به معنای سرخ (رجوع کنید به دهخدا، ذیل «سور») دانسته اند (رجوع کنید به فره وشی، ص ۴۳۰؛ هنری، ص ۶۹ـ۷۱؛ پورکریم، ص ۱۴ـ ۱۵). اگر چهارشنبه سوری را جشنی کهن و متعلق به دوران پیش از اسلام بدانیم، با دو مشکل مواجه خواهیم بود: اول اینکه ایرانیان قبل از اسلام، هفته نداشتند و هریک از روزهای ماه را به نامی می خواندند (رجوع کنید به پورداود، ص۱۰۰؛ فره وشی، همانجا). دیگر اینکه بی احترامی به آتش و پریدن از روی آن با سنّت زردشتیان سازگار نیست (رجوع کنید به پورداود، ص ۱۰۲؛ د. ایرانیکا، ذیل مادّه). ضمن آنکه در قدیم ترین اشاره به «شب سوری» در قرن چهارم در تاریخ بخارای نرشخی (ص ۳۷) نیز سخنی از چهارشنبه نیست. با این حال ممکن است چهارشنبه سوری، بازمانده و شکل تحول یافته ای از یکی از جشنهای رایج در ایران باستان بوده باشد، از جمله گاهنبارِ هَمَسْپَتْمَدَم و نیز جشن نزول فروهرها که شش روز پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می شد (رجوع کنید به اوستا، ج ۱، ص ۵۹۴ـ۵۹۶؛ فره وشی، همانجا؛ پورکریم، ص۲۶؛ رجبی، ص ۱۷ـ۱۹).
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
همچنین گفته شده که چهارشنبه سوری به مناسبت بزرگداشت یاد قیام مختار ثقفی به خون خواهی امام حسین علیه السلام در ۶۶ هجری در کوفه بوده است که در روز چهارشنبه ای آغاز گردید و برای اعلان این قیام، یاران مختار بر پشت بامهای خانه های خود آتش افروختند (رجوع کنید به شکورزاده، ص ۷۹ـ۸۰؛ شهری باف، ج ۴، ص ۶۳؛ هنری، ص۶۷ـ ۶۸). در عین حال، ریشه ای غیرآیینی برای چهارشنبه سوری نیز قابل بررسی است: برافروختن آتش که کاربردهای بهداشتی و خاصیت گندزدایی داشته، احتمالا جزوی از برنامه های نظافت عمومی پیش از آغاز سال جدید بوده، به ویژه اینکه دور انداختن و شکستن کوزه های قدیمی و مصرف شده در طول سال نیز از رسوم رایج در چهارشنبه سوری بوده است (رجوع کنید به رجبی، ص ۱۸؛ عناصری، ص ۱۸۸، ۱۹۱؛ هنری، ص ۸۴ـ۸۵).
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j