.
سفرهدار مدینه
در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین پسر علی و فاطمه علیهما السلام متولد شد. بعد از ولادتش، جد بزرگوارش در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد و نام او را "حسن" گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت.* او یکی از مصادیق آیه مودّت، آیه مباهله و حاضر در بیعت رضوان بود*.
پس از شهادت پدر، امامت و ولایت امت به او انتقال یافت. در شرایطی امامت را به عهده گرفت که دشمنش،معاویه، با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات وسیعی در اختیار داشت و در اندیشه نابودی آموزههای اسلامی بود. توانسته بود با نیرنگ به نام دین بر مردم حکومت کند و هر آنچه را که او میگفت جزء دین میشمردند و تبعیت می کردند تا آنجا که او نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند و احدی به او اعتراض نکرد.*
با توجه به شرایط عصرش، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت، حداقل شش نامه خطاب به معاویه نگاشت که در کتاب مکاتیب الائمه* آمده است.
صلح او یکی از اقدامات مهم در جهت تثبیت شرایط بود اما حتی یاران نزدیکش متوجه اهمیت موضوع نشدند و به ایشان بیاحترامی کردند تا جایی که امام گفت: "من نيز به خاطر صلحى كه با معاويه كردم، از طرف كسانى كه علت اين امر را نمىدانستند و نسبت به آن جاهل بودند، مورد غضب واقع شدم و اگر من صلح نمىكردم معاويه يك نفر شيعه در روى زمين باقى نمىگذاشت مگر اين كه همه را مىكشت."*
در برخی منابع تاریخی عصر عباسی نسبت ناروایی به وجود نازنینش زدند که ریشه در خصومت خلفای عباسی با او به دلیل قیامهای حسنیان دارد و در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمیخورد!
در اغلب منابع اسلامی، القابی نظیر «حَلیم»، «کریم» و «سخیّ» و «جواد» برای او ثبت کردهاند. دومین امام شیعیان کریم اهلبیت علیهم السلام شبیهترین فرد از لحاظ ظاهری و رفتاری به پیامبر خدا(ص) بود.*
♡سلام بر نور خدا، کبریای سخا، روح مسیحا، راز دار آینه حُسن خدا، کریم آل طاها، یوسف زهرا، پهلوان صفین و جمل؛ صاحب وجنات محمدی، اویی که سفرهدار مدینه بود و ثروتش را همچو جدهاش خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کرد!♡
➖➖➖➖
منابع:
*شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۵.
*ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۶ـ۴۰۷.
*مسعودی، مروج الذهب،ج ۲،ص۷۲.
*احمدی میانجی، مکاتیب الائمه، دار الحديث قم.
*سید بن طاووس،التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص۱۹۶.
*بلاذری، انساب الاشراف، ج۳.
*یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶.
#ماه_رمضان
#امام_حسنیام
#ولادت_امام_حسن
متن: سرکار خانم نجمه صالحی
sibtonnabi-3.pdf
3.09M
مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام | جلد 3⃣
temp5679807917476617901content.pdf
3.11M
مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام | جلد 2⃣
ایران در رتبه دهم ثبت میراث در یونسکو
🔹۲۶ پرونده ایران در یونسکو ثبت جهانی شده است. جایگاه ایران در بین ۱۹۳ کشور دهمی است.
🔹«جلوگیری از تخریب آثار و حفاظت از آنها» و «اعطای کمکهای مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از آثار ثبت جهانی شده» بخشی از کمکهای جهانی برای ماندگاری میراث بشری بعد از ثبت در یونسکو است.
🔹هرگاه یک اثر تاریخی در کشوری به ثبت جهانی برسد، آن اثر به محض قرار گرفتن در فهرست یونسکو در فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بینالمللی قرار میگیرد و فواید مالی زیادی نصیب کشورهای دارای میراث جهانی میشود.
#میراث_فرهنگی
#ایران
#تاریخ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوی مصادیق فساد اقتصادی و تبیین راهکارهای نظارتی مقابله با آن با تأکیدبر آموزه های نهج البلاغه(مقاله علمی وزارت علوم)
نویسنده: حسین بختیاری
منبع: پژوهشنامه علوی سال نهم پاییز و زمستان ۱۳۹۷ شماره ۲ (پیاپی ۱۸) 29-52
نهج البلاغه دریایی است بی کران و ژرف و در عین حال قطره ای از اقیانوس بی نهایت علوم امیرالمومنین(علیه السلام)؛ مذمت فساد مالی و تصرف بیت المالاز موارد مشهود این کتاب شریف است؛ مواخذه قاطع با ساده انگاری در برخورد با بیت المال و خیانت در مسئولیت های اقتصادی کارگزاران نظام اسلامی و برخورد با متخلفین مشهود است؛ در این پژوهشضمن مرور مصادیق فساد مالی از نگاه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) ، مفهوم مفاسد اقتصادی رامبتنی بر محتوای غنی نهج البلاغه واکاوی نموده و با احصاء کلیه خطبه ها و نامه های مرتبط،سازوکارهای نظارتی مقابله با فساد در حوزه پیشگیری و مقابله با فساد ارائه می شود؛ راهکارهای اجرایی ارائه شده در این تحقیق می تواند مبنای شکل گیریزمینه مقابله با فساد مالی در جامعه اسلامیو تحقق عدالت اجتماعی قرار گیرد. در این پژوهش ضمن احصاء مصادیق فساد مالی و تطبیق آن با عناوین حقوقی جاری کشور، لزوم برخورد با آنها در کلام شریف امیرالمونین (علیه السلام) بررسی شده و نهایتاًراهکارهای سیزده گانه ای جهت کنترل و مقابله با فصاد اقتصادی پیشنهاد شده که می تواند سرلوحه سازمان های نظارتی قرار گیرد.
🔗لینک مقاله
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوی علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسندگان: یدالله حاجی زاده
منبع: پژوهشنامه علوی سال 13 بهار و تابستان 1401 شماره 1 (پیاپی 25)
عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمانان (23-35 ﻫ) در شورشی که علیه وی در مدینه رخ داد، توسط عده ای از مسلمانان به قتل رسید. امام علی(ع) علی رغم مخالفت با چنین اقدامی، قاتلان او را مورد محاکمه قرار نداد و آنان را مجازات نکرد. بنابراین سوالی که در این جا هست این است که علت یا علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) چه بوده است؟ علی رغم پیچیده گی های خاص موضوع به جهت جواب های گوناگونی که در این خصوص مطرح شده، واکاوی این موضوع- با بهره گیری از روش توصیفی و تحلیلی- نشان می دهد، هر چند امیرالمومنین(ع) به دنبال رسیدگی به ماجرای قتل عثمان و مجازات قاتلان وی بوده، اما مشخص نبودن قاتلان مباشری عثمان و شرایط خاصی که حضرت در دوره زمامداری خویش با آنها مواجه شده، عملاً به آن حضرت اجازه نداده است در این زمینه کاری صورت دهد.
🔗لینک مقاله
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j