تل آتشین دارستان بم ✅ شکلگیری تمدن، کشفیات | دستی بر ایران
https://www.destinationiran.com/fa/%D8%AA%D9%84-%D8%A2%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86.htm
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تپه 7 هزار ساله در شهرری غیب شد؛ میراث فرهنگی: خبر ندارم.
http://fna.ir/3h5c4f
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️سُئِلَ عَنِ الحِلمِ فَقالَ: هُوَ أن تَملِکَ نَفسَکَ وَ تَکظُمَ غَیظَکَ و لایَکُونُ ذلِکَ اِلّا مَعَ القُدرَةِ
از امام هادی علیهالسلام معنای حلم را پرسیدند، فرمودند: مالک نفس خود باشی و خشم خود را با وجود قدرت و توانایی بر انتقام، فرو خوری.
مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۹۲
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت امام هادی علیهالسلام بر عموم شیعیان تسلیت باد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از یادروز (مهدی مستقیمی/تاریخ و ادبیات)
شهادت امام هادی علیهالسلام:
امام هادی علیه السلام، دهمین خورشید آسمان امامت، در سال ۲۲۰ هجری و پس از شهادت پدر بزرگوارش امام جواد علیه السلام، در حالی که ۶ ساله یا ۸ ساله بود به مقام امامت رسید. فعالیتهای سیاسی و فرهنگی امام در راستای تبیین اسلام واقعی و مبارزه با حکومت ستمگر، خلافت عباسی را نسبت به ایشان حساس نمود. بدین جهت امام علیه السلام از اوایل خلافت متوکل - یعنی سال ۲۳۳ هجری - مجبور به ترک مدینه و حضور در شهر سامراء پایتخت عباسیان گردید و تحت کنترل و مراقبت شدید قرار گرفت؛ اما با وجود همهی رنجها و محدودیتها، در مقابل اهداف پلید ستمگران ایستاد و هرگز کمترین سازشی با آنان ننمود.
بدیهی است که شخصیت الهی و موقعیت اجتماعی امام و نیز مبارزه منفی و عدم همکاری ایشان با متوکل و خلفای بعدی، برای طاغوتهای زمان هراسآور و غیر قابل تحمل بود.
آنان پیوسته از این موضوع رنج میبردند و در صدد کمرنگ کردن موقعیت و جایگاه امام و در صورت توانایی، حذف وجود ارزشمند ایشان از جامعه اسلامی بودند و در نهایت نیز تنها راه را خاموش کردن نور الهی و مشعل هدایت جامعه پنداشتند و در صدد قتل امام برآمدند و بدین ترتیب امام هادی نیز مانند دیگر امامان - علیهم السلام- با مرگ طبیعی از دنیا نرفت، بلکه در زمان معتز پسر متوکل (حکومت از ۲۵۲ تا ۲۵۵ هجری) مسموم گردید و در سوم رجب سال ۲۵۴ هجری به شهادت رسید و در سامراء در خانه خویش به خاک سپرده شد.
☑️ لازم به ذکر است که بعضی از منابع شهادت امام هادی علیه السلام را در روز دوشنبه بیست و پنجم یا بیست و ششم جمادی الثانی یاد کردهاند.
📙 برای آشنایی بیشتر با زندگی امام هادی علیه السلام نگاه کنید به: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، انتشارات موسسه امام صادق علیه السلام صفحه ۵۶۷ به بعد، همچنین: حیات فکری - سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان نشر علم صفحه ۶۱۳ به بعد.
#مقاله سیاست های گفتمانی پوشاک زنان در ایران در دوره پهلوی اول (آمرانه) و دوم (اشاعه گرایانه)
نویسنده: سیده راضیه یاسینی
منبع: مطالعات فرهنگ - ارتباطات سال بیست و یکم زمستان 1399
این مقاله به واکاوی تطور سیاست های گفتمانی در دوره پهلوی ها و نوع تأثیرگذاری آن ها بر پوشاک زنان ایران می پردازد و با رویکردی جامعه شناختی ویژگی های ظاهری و دلالت های معنایی پوشاک زنان تحت تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی، پیامدهای کردارهای گفتمانی متفاوت دوره پهلوی اول و دوم بر پوشاک زنان را مطالعه می کند. ضرورت این چنین مطالعاتی، ناظر بر اهمیت بازشناسی تبعات سیاست های آمرانه و اشاعه گرایانه در عرصه های فرهنگی است. رویکرد مطالعه، کیفی و توصیفی تحلیلی است و از تحلیل گفتمان انتقادی برای تحلیل کردارهای گفتمان غالب در دوره های پهلوی اول و دوم استفاده شده است. هدف از این مطالعه، پاسخ به این سؤال است که دو رویکرد متفاوت در دوره پهلوی اول (آمرانه) و در دوره پهلوی دوم (اشاعه گرایانه) با پدیده کشف حجاب، به چه نتایجی منجر شده است؟ نتایج نشان می دهد کردارهای متفاوت در گفتمان پهلوی در دو دوره، به رغم برخورداری از گفتمان واحد، پیامدهای مختلفی داشت و به دلیل تمرکز کردارهای گفتمانی در دوره پهلوی دوم بر اقتضائات اجتماعی و فرهنگی روز، نسبت به کردارهای گفتمانی پهلوی اول، بیشتر به اهداف خود نزدیک شد. همچنین درنتیجه هژمونیک شدن گفتمان پهلوی ها، نوعی «همگن سازی» نسبی پوشش زنان در ایران رخ داد که نتیجه یکی از کردارهای این گفتمان در دوره اول پهلوی ها بود.
https://b2n.ir/t74335
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله تحلیل تأثیر بحران توزیع بر سقوط رژیم پهلوی دوم و وقوع انقلاب اسلامی
نویسندگان: مسعود اخوان کاظمی، امید شکرانه
منبع: مطالعات انقلاب اسلامی سال هجدهم بهار 1400 ش
پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل تأثیر بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی دوم از منظر تئوری بحران لوسین پای می پردازد. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که نقش بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی چه بوده است. یافته های این پژوهش نشان دهنده این واقعیت است که رژیم پهلوی به دلایلی از قبیل وجود استبداد، عدم توزیع مناسب قدرت، نبود مشارکت سیاسی، و تخصیص نامتوازن و ناعادلانه درآمدهای نفتی، دچار بحران توزیع شده بود. مقابله رژیم پهلوی با مطالبات مشارکت جویانه شهروندان در سیاست، تمرکز بیش از حد ثروت در بین سران رژیم پهلوی، و ترویج و توزیع ارزش هایی مغایر با باورهای دینی و سنتی جامعه ایران، نهایتاً به تشدید بحران توزیع انجامید و موجبات سقوط رژیم پهلوی را فراهم نمود. روش این پژوهش، به صورت توصیفی تحلیلی و از نوع پژوهش علّی می باشد. جمع آوری داده ها در این پژوهش از طریق استفاده از منابع کتابخانه ای و تحلیل اسنادی صورت گرفته است.
https://b2n.ir/t60374
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
‼️⁉️‼️⁉️
‼️آنچه از شب آرزوها باید دانست‼️
#لیلة_الرغائب
معنای واژه «رغائب» است. در میان عوام و برخی خواص مشهور به معنای #آرزوهاست. به همین دلیل در سالهای اخیر، بین مردم «لیلة الرغائب» به شب آرزوها شهرت یافته است.
عموم مردم، شب جمعه نخست ماه رجب را به شب آرزوها میشناسند.
اما «رَغائب» در لغت عرب به معنای: #عطا و بخشش فراوان و بزرگ و #ثواب_عظیم است
در روایات نگاه می کنیم به همین معانی ذکر شده آمده است
لیلة الرغائب یعنی در این شب خداوند به هر آنکه بخواهد، بسیار عطا می نماید.
👌بهعبارتدیگر «رَغائب» به معنای ثواب مورد رغبت و امید است.
🔴بنابراین معنای «رَغائب» هیچ ارتباطی با آرزوها ندارد و در هیچ کجا در لغت عرب به معنا آرزو به کار نرفته است.
اما این نام گذاری《لیلة الرغائب》براساس روایتی که منسوب به پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله است، می باشد و یکی از اعمال این شب نیز «نماز لیلة الرغائب» است.
👇
حدیث لیلة الرغائب به نقل از «انس بن مالک» بیانشده است؛ که
#پیامبراکرمصلییاللهعلیهوآله بعد از شمردن فضیلت های ماه رجب روزه نگهداشتن در این ماه ، در پاسخ به فرد ناتوان که قادر به روزه گرفتن تمام ماه نبود، فرمودند سه روز اول و وسط و آخر ماه را روزه بگیرد و از اول ماه را غفلت نکنید که فرشتگان آن را《لیلة الرغائب 》نامند.
و سپس به فضائل این شب و نمازی که در این شب وارد شده و برکات و آثار آن نماز پرداختند.
🔹که البته در بین محدثان و عالمان شیعه و سنی نظرات متفاوتی در اعتبار این روایت وجود دارد؛
👈برخی این روایت را جعلی دانسته و درنتیجه نماز ذکرشده را هم #بدعت میدانند
👈 برخی روایت موردنظر را از جهت #سند_ضعیف دانسته، درعینحال خواندن «نماز لیلة الرغائب» را نیز جایز میدانند.
قدیمی ترین منابع شیعه که روایت در آن ذکر شده:
👈 کتاب «مفید العلوم و مبید العموم» ، «اقبال الاعمال»، «اختیار المصباح الکبیر» در همگی روایت را #بدونذکرسند آورده شده است.
👈سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است.
👈همچنین در قرنها بعدی عالمان و محدثانی مانند کفعمی، شیخ حر عاملی، شیخ عباس قمی و... این روایت را ذکر کردهاند.
👇
اما در مقابل علما و حدیث پژوهان متعدد چون:
👈علامه مجلسی در کتاب «زاد المعاد»
با دلیل طولانی بودن نماز و باید بین نماز مغرب و عشاء خوانده شود که داخل در وقت نماز عشاء می شود خالی از اشکال نمی داند
👈و یا مرحوم علامه محمدتقی شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه اهل سنت آن را نقل کردهاند، غیر معتبر و غیرقابلاعتماد میداند.
👈و همچنین آیتالله فاضل لنکرانی در اعتبار روایت اشکال و قابل تامل می داند از این جهت حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روز،ه روز قبل از آن نیز داری اشکال می داند».
البته این روایت در بین خود علمای اهل سنت نیز موافق و مخالفانی دارد
#نتیجه_گیری👇
از مجموعه سخنان مطرحشده چنین نتیجهگیری میشود که:
⚠️ «لیلة الرغائب» و اعمالی که برای آن ذکرشده، مخصوصاً «نماز شب رغائب» #سند_معتبری_ندارد.
✔️ اما درصورتیکه کسی بخواهد به این اعمال بپردازد و نماز مورد اشاره را بخواند، میتواند بهقصد رجا این اعمال و عبادات را انجام دهد.
🔸از سوی دیگر درباره معنای واژه «رَغائب» همان طور که با توجه به کتب لغت و روایات بیان شد هیچ ارتباطی به آرزوها ندارد و معنا کردن «لیلة الرغائب» به شب آرزوها نادرست است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سلسله نشستهای علمی (نشست دوم)
▪سیره سیاسی معصومان علیهم السلام؛ چیستی و نظام مسائل
💠 تبیین اشتراکات و تمایزات سیره معصومان و معیار جمع آن با تاکید بر سیره سیاسی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حامد قرائتی
📅 پنجشنبه 28دی 1402، ساعت 10 تا 12
🏢 قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، اتاق 225
لینک حضور در جلسه به صورت مجازی
dte.bz/cptconf
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
کتاب «امارت شرفا (سادات حسنی و حسینی) بر حرمین شریفین» منتشر شد. این اثر تألیف مرحوم دکتر سید محمود سامانی بوده و به همت گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و دانشگاه معارف اسلامی به نشر رسیده است.
▫️▫️▫️▫️▫️
چکیده کتاب:
در نیمه دوم سده چهارم هجری و در اوضاع آشفته و تؤام با رقابت فاطمیان و عباسیان، سادات حسنی در مکه مکرمه و سادات حسینی در مدینه منوره موفق شدند بر امارت این دو کانون مقدس دست یابند.
در دهه های نخستین حکومت شرفا، امارت آنان بیشتر تحت نفوذ فاطمیان و با سقوط آنان، ایوبیان و پس از آنان دولت ممالیک در مصر و شام و عثمانی بر حرمین بود. شرفا با خواندن خطبه به نام سلاطین این سلسله ها، خود را تابع آنها می دانستند. این دولت ها با توجه به حرمت شرفا و نفوذ معنوی ایشان در حجاز، امارت ایشان را تأیید می کردند.
در ضمن برای نفوذ بیشتر در این دو شهر مقدس، به عنوان دو مرکز و پایتخت معنوی جهان اسلام و کاستن از نفوذ رقبای خود، در ارسال کمک به شرفا و حجاج و ساکنان حرمین شریفین تلاش وافر داشتند.
#معرفی_کتاب
#شیعه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📙📙جمعههای کتابخوانی/ بخوانیم
📚 آن صخره مرجانی
🔻عموم کسانی که با تاریخ قبل انقلاب آشنا هستند فکر میکنند تنها حرکت دوره پهلوی علیه حجاب زنان، دستور رضاشاه برای کشف حجاب بود. در حالیکه در دوره محمدرضا شاه نیز سیاستهای فرهنگی تند و تیزی علیه مسئله حجاب به کار گرفته شد که بخش مهمی از آن در رسانههای دوره پهلوی منعکس شد.
🔻 کتاب «آن صخره مرجانی» یک تحقیق فاخر و جذاب در اینباره است که توانسته با رصد دقیق روزنامهها و مجلات دوره پهلوی دوم، سیاستهای ضد دینی و به خصوص «حجابستیزی» رژیم پهلوی را به خوبی به تصویر بکشد و از این جهت، تنها کتابی است که تا امروز در اینباره منتشر شده است.
🔻 در این کتاب علاوه بر گردآوری متن بسیاری از روزنامهها و جراید دوره پهلوی علیه حجاب، تصاویر و کاریکاتورهای موهن آن دوره علیه زنان مسلمان و با حجاب نیز منتشر شده تا حافظه تاریخی ملت ایران فراموش نکند که تا همین نیم قرن قبل، چه تفکری در ایران حاکم بود که برای سوق دادن جامعه به سمت «جهنم اجباری» تمام تلاشش را انجام داد و اتفاقا بسیاری از چالشهای امروز بر سر مساله حجاب نیز ریشه در همان اتفاقات تاریخی دارد.
✍️ نویسنده: محمدرضا امینی
🖇ناشر: انتشارات ایران
#معرفی_کتاب
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
«سلسله نشستهای علمی تاریخ و روایت»
نشست اول:
ظرفیتهای احادیث شیعی برای پژوهشهای تاریخی
🎙ارائهدهنده:
آیت الله محمدهادی یوسفی غروی
🔹 دبیر علمی:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری
برخی محورهای مهم نشست:
🔹 آیا دسته بندی روایات (صحیح، حسن، ضعیف و ...) در پژوهشهای تاریخی کاربرد دارد؟
🔸 روایات در کدام عرصههای تاریخپژوهی و چگونه قابل استفاده است؟ تاریخ سیاسی، تاریخ اجتماعی ...؛
🔹 آیا روایات فقط برای زیست اهل بیت علیهم السلام قابل استناد است یا برای پژوهشهای تاریخی درباره شیعیان نیز میتوان از آنها استفاده کرد؟
🔸 آیا شیوه استفاده از متون روایی تکنگاشت و جوامع روایی یکسان است؟
🔹 آیا محدث سیره نگار داشته ایم؟ در صورت وجود اهمیت کار این محدثان چیست؟
🔸 نسبت روایات صرف تاریخی در متون روایی مانند آنچه به میلاد معصومان پرداخته، با متون روایی غیر تاریخی مانند کتاب التوحید چگونه است؟
🏢خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۱۵, پلاک۴
⏰ دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰ _ ۲۰
🌐 لینک شرکت مجازی:
https://www.aparat.com/CHSIQS/live
https://eitaa.com/chsiqs