با سلام و احترام
خلاصه مقاله تنظیم شده توسط خانم دارابی نیا از طلاب جامعه الزهرا تقدیم میگردد🌹
موضوع :
دیوبند با سلفی های شبه قاره هند فرق میکنند
◇
☆ معرفی اجمالی مکتب #دیوبندیه
دیوبندیه از مهمترین جریان هایی است که به هدف آزادسازی هند از استعمار انگلیس به وجود آمد.
پیروان این مکتب در مدرسه دارالعلم هند تحصیل می کنند. این مدرسه نزد اهل سنت به الازهر دوم مشهور است که در ۱۵ محرم ۱۲۸۳ توسط شیخ قاسم نانوتوی تاسیس گردید.
از شخصیت های تاثیر گذار این مکتب می توان؛ احمد سرهندی، شاه ولی الله دهلوی، عبدالحق محدث دهلوی، سیداحمد عرفان بریلوی و امداد مکی را نام برد.
نقش شاه ولی الله دهلوی (۱۱۱۴- ۱۱۷۶) در پایه گذاری این مکتب برجسته است.
دیوبندیان حنفی مذهب بوده و نقطه مقابل #وهابیت حنبلی قرار دارند.
#دیوبندیه
#وهابیت
@tarikh_j
رابطه شاه ولی الله دهلوی با وهابیت
دو دیدگاه در این رابطه هست:
۱- مرتبت بودن شاه ولی الله با ابن عبدالوهاب
۲- بعید دانستن ارتباط شاه ولی الله با ابن عبد الوهاب
دلایل دیدگاه اول:
- امکان مشترک بودن استادان شاه ولی با ابن عبدالوهاب
- حمایت شاه ولی از برخی افکار ابن تیمیه
- تشابه فکری شاه ولی و وهابیت در توحید و شرک
- مخالفت شاه ولی و ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب با برخی از اعمال صوفیان
- بنا بر شواهد یاد شده برخی شاه ولی را نسخه هندی وهابیت دانسته اند
۲- دلایل دیدگاه دوم:
- ابن عبدالوهاب، حنبلی و از اصحاب حدیث بود و دهلوی، حنفی و ماتریدی
- شاه ولی به تصوف و علم کلام توجه داشت بر خلاف ابن عبدالوهاب
- هیچ مدرکی دال بر اینکه آنان یکدیگر را ملاقات کرده اند در دست نیست.
#وهابیت
@tarikh_j
وجه اشتراک وافتراق دیوبندیه و وهابیت:
۱- از نظر تاریخ شکل گیری، فاصله چندانی ندارند.
۲- هر دو جریان موفقیت های زیادی در اهداف تعریف شده خود داشتند. دیو بندیه از راه گسترش مدارس مذهبی و تبلیغات دینی و وهابیت از راه کشتار مسلمانان و قدرت نظامی و اقتصادی.
۳- نقطه اشتراک ایدئولوژی وهابیت با دیوبندیه در امور جهاد است.
¤ لازم به ذکر است که عربستان تامین کننده اصلی پول مدارس مذهبی در هند است و سعی در گسترش وهابیت دارد.
وجه افتراق:
با توجه به تنفر دیوبندیان؛ خصوصاََ دیو بندیان نخستین از وهابیت و شخص محمدبن عبدالوهاب و مبارزه با انتشار وهابیت در هند و سوزاندن کتابهای بزرگان وهابی و برخورد شدید با مبلغان وهابی وبه کار بردن تعبیراتی چون؛ شخصی دارای عقاید فاسد ونظریات باطل، قاتل بسیاری از مسلمانان علمای سلف به قصد اجرای ثواب، ظالم فاسد در مورد وهابیان وجه افتراق ها عبارت است از:
اختلاف در توسل به پیامبر و استعانت از پیامبر، توسل به بزرگان پس از وفات آنان، تبرک به قبر پیامبر، ذکر و اوراد صوفیه، تکفیر مسلمانان، تقلید.
شمس سلفی با تفسیم دیوبندیه به غالی ومعتدل معتقد است که غالیان دیوبندیه دشمنی شدید با تمام اهل حدیث خصوصاََ با وهابیت وشخص عبدالوهاب دارند.
#وهابیت
#دیوبندیه
@tarikh_j
رابطه دیوبندیه با سلفیت واهل حدیث
سلفیت و اهل حدیث غالباََ معنای واحدی دارند و به کسانی اطلاق می شوند که در فهم و تفسیر آموزه های دینی، تنها به سنت پیامبر واقوال صحابه و علمای سلف تکیه دارند. احمدبن حنبل بنیانگذار این تفکر بوده و کسانی که هم عقیده با او نبودند را بدعت گذار معرفی کرد و اهل سنت نامید.
بتدریج این عقیده به صورت افراطی در قرن های بعد، توسط ابن تیمیه و بعد عبدالوهاب تقویت گردید به گونه ای که با هر گونه تفسیر و توجیه عقلانی، عرفانی و دینی مخالفت نمودند.سلفیت شبه قاره هند اغلب در این دسته قرار می گیرد.
در هند ابتدا وهابیت به کسانی اطلاق می شد که تقلید را ترک کرده و احادیث اجتهاد می کردند. بعدها مفهوم آن توسعه یافت و به هر کسی که به سنت عمل کرده وامور مستحدثه را ترک می کرد اطلاق شد.
محمد تغلق از حاکمان اسلامی هند، پس از مطالعه کتابهای ابن تیمیه با آنان به مبارزه برخاست و آن را بدعت خواند. در مقابل شاه ولی الله دهلوی و شاگردان او باعث رونق یافتن گرایش به حدیث و ترویج افکار ابن تیمیه و عبدالوهاب پرداختند.
عنوان مقاله: بررسی رابطه عقاید دیوبندیه و وهابیت تالیف محمدطاهر رفیعی برگرفته از مجله سراج منیر( پژوهش نامه تخصصی نقد وهابیت)
#وهابیت
#دیوبندیه
@tarikh_j
با سلام و احترام 🌹
معرفی اماکن تاریخی تقدیم میشود.
شهر جیرفت گنجینه باستانی ایران و سند حقانیت تمدن بی نظیر ایرانیان و گواه ثبت آثار مکتوب باستانی ایران در مقابل کسانی که مدعی میشوند تمدن باستانی ایران فاقد آثار مکتوب پیش از هخامنشیان است.
این گنجینه بی نظیر که کاوش جدی و علمی ویژهای در مورد آن انجام نشده و نیاز مند کاوش جدی است.
استاد مجید زاده در مجامع بین المللی درباره این سند تاریخی بسیار سخن گفته و در پی اثبات ثبت این مجموعه به عنوان قدیمی ترین تمدن جهان است که حرف گزافه ای نیست
#شهر_جیرفت
@tarikh_j
تپه کنار صندل
تپه کنار صندل مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان جیرفت، روستای کنار صندل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۵۰۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کاوشهایی در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در منطقه جیرفت، دامان هلیل رود در کنار صندل به سرپرستی باستانشناس ایرانی، یوسف مجیدزاده انجام شده است. این اکتشافات، شگفتیهای بزرگی را موجب شده است. یافتن گنجینهای از تمدن ۵۰۰۰ ساله جیرفت که کهن تر از تمدن عیلامی بوده و در مدارک سومریان، از آن به نام آراتا و تمدنی بزرگ یاد شدهاست. به نظر یوسف مجیدزاده، این تمدن ممکن است از تمدن میانرودان و مصر نیز دیرینتر باشد.
محقق: (فاطمه میری)
@tarikh_j