eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی اماکن تاریخی (کوه خواجه) : استان سیستان و بلوچستان از دو بخش سیستان که غالبا شیعی هستند و بلوچستان که غالبا سنی هستند تشکیل میشود. نژادسیستان از اقوام سکاها هستند که از نژاد های اصیل ایرانی محسوب میشوند. در شاهنامه فردوسی بارها از آنان یاد شده است. درواقع شهر زابل به عنوان محل تولد و بزرگ شدن رستم بوده است. موید این مطلب کوه خواجه است که در میان محلی ها به کوه رستم شناخته میشود. اینکه واقعا رستمی بوده یا نه محل تردید است،اما آنچه واضح است وجود این اثر ویژه تاریخی است که نزد ادیان مختلف قابل احترا‌م است. کوه خواجه (کوه اوشیدا) یا (کوه رستم)، در دشت سیستان است و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد. اوشیدا در زبان پارسی میانه به معنی ابدی است. این کوه ذوزنقه‌ای شکل که نزد سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت مقدس است، از سنگ‌های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع ۶۰۹ متر از سطح دریا، مانند جزیره‌ای در میان دریاچه هامون قرار دارد و با ارتفاع تقریبی ‪ ۶۰۹‬ متر از سطح دریا، در هنگام پرآبی، جزیره کوچکی در میان دریاچه هامون تشکیل می‌دهد. این کوه نام خود را از آرامگاه خواجه مهدی یکی از دوستداران خاندان علوی که مزارش بر فراز این کوه قرار دارد، گرفته و خواجه غلطان، کوه نور، کوه موعود و کوه باطنی از دیگر نام‌های ان است. محوطه تاریخی کوه خواجه قلعه‌اى عظیم و دژ شهرى منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این اثر بزرگ به تخت جمشید خشت و گل شهرت دارد و تنها نمونه دژ شهرهاى اشکانى باقى مانده در ایران است. در این مکان تعداد زیادی آثارباستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی‌مانده‌است که شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است. ارنست هرتسفلد در سالهای ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ میلادی با بررسی این مجموعه عنوان تخت جمشید خشتی را برای مجموعه ی کاخها برگزید. در بررسی‌ های باستان‌شناختی کوه خواجه سیستان، برای اولین بار هفت محوطه مربوط به دوره  پارینه سنگی جدید کشف شد. با شناسایی این محوطه‌ها، کوه خواجه ششمین مکان در ایران محسوب می‌شود که دارای آثاری از این دوره است. قدیمی‌ترین آثار شناسایی شده در کوه خواجه مربوط به قطعات سفالی از دوره هخامنشی بوده است. همچنین در این بررسی، یک غار نیز شناسایی شده است. مجموعه کوه خواجه برای نخستین بار در سال ‪ ۱۹۱۶‬توسط اورل اشتین باستان‌شناس معروف انگلیسی شناسایی و کشف شد. پس از آن پروفسور هرتسفلد آلمانی طی سال‌های ‪ ۱۹۲۵‬تا 1929 میلادی به جستجو در آثار کوه خواجه پرداخت و حاصل کاوش‌های این باستانشناس در کتاب سکستان، ایران شرق باستان و تاریخ باستانشناسی ایران آمده است. تاریخی خواجه تنظیم :فاطمه میری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» کتاب «جانشینی حضرت محمد» از ویلفرد مادلونگ، خاورپژوه آلمانی است که قبلا در سال 1386 توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی ترجمه و چاپ شده بود. این کتاب به این دلیل که اثری در تاریخ مطالعات صدر اسلام است و حاصل بیست سال پژوهش و تحقیق وی در منابع اسلامی است، قابل توجه است. اما از آن‌جا که اسلام‌پژوهی صرفا بر اساس مطالعه تاریخ و آثار مربوط به این حوزه نمی‌تواند کامل باشد؛ و نیاز به تسلط به علومی چون تفسیر قرآن کریم، علوم حدیث، کلام اسلامی و غیره دارد، لذا نمی‌توان توقع اثری جامع از آثار این‌چنینی داشت و نقد منصفانه آن راهنمای مناسبی برای خوانندگان این گونه کتب خواهد بود. @tarikh_j
کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» نقدی بر کتاب مذکور است که توسط «حسین عبدالمحمدی» دانشیار جامعة المصطفی و «اسدالله رحیمی» به رشته تحریر درآمده است. این کتاب با نقل قول مستقیم از مادلونگ و بررسی نوشتار وی به شیوه جدال احسن (بر اساس مطالب مورد پذیرش وی) نوشته شده است. کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» در شش بخش و 265 صفحه مطابق با کتاب جانشینی حضرت محمد (ص) تنظیم شده است و سیر حوادث در زمان بعد رسول خدا را به تفکیک عصر هر یک از خلفا واکاویده است. به عنوان مثال در بخش مربوط به ابوبکر تحلیل های ناقصی که از رفتار امیرالمؤمنین در مماشات با وی آمده است را به چالش می‌کشد. در بخش بعدی به نقد چرایی رابطه حسنه عمر با امام علی (ع) و همچنین به بی طرفی یا نقش‌داشتن وی در تشکیل شورای سقیفه پرداخته است. در بخش مربوط به عثمان نقش وی در پیشرفت اسلام، نقش معاویه در قتل او و نقش خاندان امام علی (ع) در دفاع از عثمان بررسی شده است. بدون شک مطالب مربوط به امیرالمؤمنین (ع) در این کتاب مهم‌ترین آن‌هاست، زیرا ستایش و تمجید حضرت از خلفا، انگیزه معاویه از بر نیزه کردن قرآن در جنگ صفین، پذیرش حکمیت با اجبار و برخورد ایشان با خوارج و همچنین عصمت ایشان کاملا به نقد کشیده شده است. مطمئنا مطالعه تاریخ اسلام آن هم اگر تنها با تکیه بر منابع اهل سنت باشد مولّد شبهات بسیاری در ذهن دین‌پژوهان خواهد بود که منتج به استدلال‌های نامعتبر می‎‌شود، از این رو وجود نقدهای جامع و منصفانه نظیر کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» ضروری می‌نماید. بنیاد پژوهش‌های اسلامی با ترجمه آثار فاخر دین‌پژوهان شهیر سعی در گفتمان‌سازی آموزه‌های اسلامی دارد و کتاب مذکور قدمی دیگر در این راه مبارک است. کتاب علی(ع) جانشین رسول خدا (ص) تنظیم:صدیقه قصاب ساروی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام خدمت همراهان عزیز🌹🌹🌹 تبریک ویژه به مناسبت میلاد امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلام و امام سجاد علیه السلام عرض میکنم ان شالله عیدی ویژه ای به همه ی شیعیان و دوستدارانشان عنایت کنند🌹😊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرّفی کتاب زمینه های قیام امام حسین علیه السلام در باره ریشه های تاریخی نهضت عاشورا دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. برخی از محققان علّت اصلی قیام امام حسین(علیه السلام) را دعوت مردم کوفه دانسته اند. و برخی دیگر، درخواست بیعت یزید از امام را مهم ترین عامل شمرده اند. و برخی، انحرافات سیاسی و فرهنگی را علت تامّه قیام عاشورا می دانند. و برخی عوامل قومی و قبیله ای را مطرح کرده اند. به هر حال، هر کس از زاویه خاصی به این نهضت الهی نگریسته، و مطالبی اظهار کرده است. کتاب زمینه های قیام امام حسین علیه السلام بصورت جامع مسأله را مورد بررسی قرار داده و زمینه های بوجود آمدن نهضت عاشورا را در چهار ساحت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و شخصیتی جستجو کرده است. @tarikh_j
نویسنده در باره مبانی نظری بحث خود در مقدمه چنین توضیح داده است: جریان قانون علّیت در حوادث و پدیده های سیاسی و اجتماعی همانند جریان آن در پدیده های فیزیکی، امری مسلّم و تشکیک ناپذیر است و همانطور که طفره و صدفه در آنجا راه ندارد، در حوادث اجتماعی نیز ممنوع و محال است؛ البته کشف علل پدیده ها، اعم از طبیعی و انسانی کاری بس مهمّ و دشوار است؛ امّا این کار در حوادث اجتماعی به دلایلی ظریف تر و دقیق تر است که به برخی از آنها اشاره می کنیم: الف- حوادث اجتماعی ریشه در آرمان ها و خواسته های بشر دارند و چون این خواسته ها به طور مستقیم در تصرف و تجربه پژوهشگران قرار نمی گیرند، اهداف و منویّات بازیگران صحنه یک حادثه اجتماعی، به راحتی در دسترس ناظران آن حوادث قرار نمی گیرند؛ چه بسا نیازمند کاوش نسلهای متعدد باشند و بسا که هیچ گاه این عوامل به طور کامل کشف نگردند. ب- بسیاری از حوادث اجتماعی، به ویژه حوادث اعتراض آمیز و پرخاشگرانه، در واکنش به اوضاع و شرایط نامطلوب حاکم بر جامعه صورت گرفته است: شرایطی که معمولاً بخشی از آنها به مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مربوط می شود؛ و چون جریان این امور در طول زمان و با سیاست های خاصی و معمولاً اعلام نشده، همراه بوده در مقایسه با پدیده های فیزیکی از پیچیدگی بیشتری برخوردار گشته اند. در نتیجه، کشف این سنخ از عوامل و علل که در پیدایش حوادث اجتماعی نقش عمده ای ایفا می کنند، کار ظریف و دشواری است. ج- گاهی علل و زمینه های پیدایش یک رویداد اجتماعی به قدری متنوع و زیاد است که تحدید و تعیین آنها به طور مشخص تقریباً غیرممکن است. برای روشن شدن این مطلب کافی است مجموعه ای از حوادث مشابه را در نظر آوریم، مثلاً یک انقلاب و حرکت اصلاحی ممکن است به خاطر فشارهای اقتصادی و یا مسائل سیاسی، فرهنگی و یا تحت تأثیر عامل نژادی و قومی و یا مجموعه ای از این عوامل به وجود بیاید. علاوه بر این، در مواردی، شرایط اقلیمی و حوادث طبیعی و انسانی جنبی، سازگار یا ناسازگار، شتاب دهنده یا کُند کننده نسبت به روند یک حادثه و نیز هوش و ادراک شخصی بازیگران یک صحنه، در کم و کیف شکل گیری پدیده های انسانی نقش آفرین می باشند. تنوع این عوامل، مسأله ای است که قانونمند کردن دقیق پدیده های انسانی را با مشکل مواجه ساخته است. علاوه بر جهات سه گانه فوق که از مشکلات تحقیق در علوم انسانی به شمار می روند، در خصوص حوادث تاریخی مطلب دیگری نیز رخ می نمایاند و آن مسأله منابع و مآخذ و صحّت و سقم آنها است که تحلیل و بررسی همه جوانب یک حادثه از جمله عوامل و زمینه های پیدایش آن را با دشواری مواجه می سازد. با توجه به آنچه ذکر شد، در تحلیل یک حادثه تاریخی ممکن است برخی از علل معدّه به جای علّت تامّه گرفته شود. و یا برخی از عوامل مهمّ با انگیزه های خاص سیاسی، مذهبی و ... کمتر از آنچه هست نمایانده شود و یا اساساً ذکر نشود. به همین جهت تحقیق و بررسی و تحلیل حوادث تاریخی، به طور مستمرّ، امری لازم و بایسته است. کتاب زمینه های قیام امام حسین علیه السلام با این مبنا زمینه های سیاسی، فرهنگی، ااجتماعی و شخصیتی نهضت عاشورا را مورد بررسی قرار داده است. این کتاب توسط حسین عبدالمحمدی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در دو جلد تدوین شده است. در جلد نخست، زمینه های فرهنگی و اجتماعی قیام امام حسین علیه السلام و در جلد دوم زمینه های شخصیتی و سیاسی آن قیام مقدس بررسی شده است. کتاب زمینه های قیام امام حسین علیه السلام توسط پژوهشگاه امام صادق علیه السلام وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است. از چاپ نخست این کتاب بیش از شانزده سال می گذرد و بارها تجدید چاپ شده است. مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی (گروه تاریخ اهل بیت علیهم السلام) @tarikh_j
دیدگاههای متفاوت صاحب نظران مسلمان نسبت به اهداف #مستشرقان: 1- دیدگاه خوشبینانه: در هفته پیش بیان شد 2- دیدگاه بدبینانه: بسیاری از صاحبنظران اسلامی و مبارزان کشورهای اسلامی که از نزدیک شاهد ضربه ها و توطئه های غربی ها بودند این دیدگاه را دارند که تمام روابط غرب با شرق و مسلمین و پژوهش های آنان دارای هدفی جز سلطه غرب بر شرق و تضعیف اسلام و ترویج مسیحیت نیست. همچنین لزوم تاکید دین مبین اسلام بر سوء ظن و احتمال فریبکاری های متنوع از سوی دشمنان به عنوان یکی از اصول مدیریت وجود دارد و باید از خوش باوری پرهیز کرد. ص45_47 3-دیدگاه واقع بینانه، جامع نگری، انصاف و عدالت اسلامی:  تلازمی بین غربی بودن و خائن بودن وجود ندارد قطعا مصداق دشمن دول غربی و کلیساهاست. مستشرقان به دو صورت وجود دارد گروهی که از جانب قدرتمندان سیاسی کلیسا مجبور به پژوهش میشوند و گروهی نیز با انگیزه شخصی کنجکاوی و حقیقت جویی به پژوهش در مورد اسلام اقدام میکنند. امام خمینی نیز با تاکید بر اینکه فرهنگ غرب زدگی را بسیار خطرناک میدانند در صحبت هایشان با پیش شرط هایی که امریکا دشمنی خود را با ملت ایران از بین بب رد حاضر به مذاکره است و این همان دیدگاه واقع بینانه است. ص49-52 آشنایی با استشراق و اسلام شناسی غربیان،محمد حسین زمانی #مستشرقین @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی رویکرد مستشرقان به منابع حدیثی شیعه در تفاسیر فریقین نویسنده: مداحی، مرتضی؛ جعفرطیاری، مصطفی؛ پاییز و زمستان 1396- شماره 6 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (25 صفحه - از 113 تا 137) شیعه‌شناسی و حدیث شیعه در سال‌های اخیر موضوع مطالعۀ برخی از مستشرقان بوده است. بررسی سیر حدیث‌پژوهی شیعی مستشرقان نشان می‌دهد، آنان به لحاظ روش و بینش و نیز ابعاد مختلف مباحثی حدیثی دارای رویکردهای مختلفی هستند. این رویکردها نگرش آنها را به ابعاد مختلف مباحث حدیث شیعه نشان می‌دهد. بخشی از مطالعات مستشرقان راجع به منابع حدیثی شیعه بوده است که در بررسی آنها به رویکردهای مختلفی برمی‌خوریم؛ از جمله رویکرد انتشاری و تصحیح کتب حدیثی شیعه، منبع‌شناسی توصیفی، رویکرد روش‌شناختی مجامع حدیثی و رویکرد مطالعات تطبیقی. در این مقاله با بررسی انبوهی از مقالات مستشرقان دربارۀ حدیث شیعه آثاری که دربارۀ منابع حدیثی شیعه هستند، بررسی شده و رویکردهای آنان بازشناسی شده و برخی از دیدگاه‌های آنان نیز مورد نقد واقع شده است. روش مطالعه در این مقاله توصیفی تحلیلی است. لینک کوتاه:http://noo.rs/TRDba #مقاله @tarikh_j
با سلام و احترام 🌹 مناسبت این هفته تقدیم میشود😊
عبدالله بن زبیر که یک روز پیش از حرکت آن حضرت از مدینه، به سوى مکه گریخته و در این مکان مقدس، پناه گرفته بود، امید بسیار داشت که اهالى مکه وى را در مبارزه با یزید بن معاویه همراهى کرده و وى را در دست یابى به حکومت یارى کنند. ولى با تشریف فرمایى امام حسین(علیه السلام) به مکه، اکثر مردم با امام حسین(علیه السلام)ارتباط برقرار کرده و از اهداف و انگیزه هایش باخبر شدند و بدین لحاظ عبدالله بن زبیر را به حاشیه راندند. بدین جهت عبدالله بن زبیر در باطن، از آمدن امام حسین(علیه السلام) به مکه معظه، ناخرسند بود و دلش مى خواست که آن حضرت به هر بهانه اى، این شهر را ترک کند و زمینه را براى بلند پروازى هاى وى فراهم نماید. امام حسین(علیه السلام) بدون در نظر گرفتن جاه طلبى هاى عبدالله بن زبیر و سخت گیرى هاى عاملان و مأموران یزید، به روشن گرى مسلمانان در مکه پرداخت. آن حضرت از سوم شعبان تا هشتم ذى حجه، به مدت چهار ماه و پنج روز در مکه معظمه اقامت نمود و پس از آن که با دعوت انبوه و سراسرى کوفیان مواجه گردید، در هشتم ذى حجه سال ۶۰ قمرى، مکه معظمه را به قصد کوفه ترک کرد. منبع: الارشاد (شیخ مفید)، ص ۳۷۳؛ کلمات الامام الحسین(علیه السلام) (شریفى)، ص ۳۰۵؛ لواعج الأشجان (سید محسن امین)، ص ۳۲؛ منتهى الآمال (شیخ عباس قمى)، ج۱، ص ۳۰۱؛ مناقب آل ابى طالب (ابن شهر آشوب)، ج۳، ص ۲۴۰ #مناسبت-هفته @tarikh_j
امام حسین(علیه السلام) پس از آن که از درخواست عامل مدینه براى بیعت با یزید بن معاویه امتناع کرد و به صورتاعتراض آمیز، شهر مدینه را ترک و به سوى مکه حرکت کرد، در شب جمعه، سوم شعبان سال ۶۰ هجرى قمرى وارد مکه معظمه گردید و به هنگام ورود، این آیه را تلاوت مى کرد: و لَمّا تَوَجّهَ تِلْقاءَ مَدْیَن قالَ عَسى رَبّى اَنْ یَهْدِیَنى سَواءَ السَّبیل.حرکت آن حضرت از مدینه، در ۲۸ رجب و ورودش به مکه در سوم شعبان و در کل، به مدت پنج روز در راه بود. پس از آن که وارد مکه معظمه گردید، اهالى این شهر مقدس به استقبالش شتافتند. بزرگان و صاحب نفوذان مکه (اعم از ساکنان دایمى و زایران و حاجیان) هر روز به زیارتش رفته و از محضر پرفیض وى بهره مند می شدند.
عبدالله بن زبیر که یک روز پیش از حرکت آن حضرت از مدینه، به سوى مکه گریخته و در این مکان مقدس، پناه گرفته بود، امید بسیار داشت که اهالى مکه وى را در مبارزه با یزید بن معاویه همراهى کرده و وى را در دست یابى به حکومت یارى کنند. ولى با تشریف فرمایى امام حسین(علیه السلام) به مکه، اکثر مردم با امام حسین(علیه السلام)ارتباط برقرار کرده و از اهداف و انگیزه هایش باخبر شدند و بدین لحاظ عبدالله بن زبیر را به حاشیه راندند. بدین جهت عبدالله بن زبیر در باطن، از آمدن امام حسین(علیه السلام) به مکه معظه، ناخرسند بود و دلش مى خواست که آن حضرت به هر بهانه اى، این شهر را ترک کند و زمینه را براى بلند پروازى هاى وى فراهم نماید. امام حسین(علیه السلام) بدون در نظر گرفتن جاه طلبى هاى عبدالله بن زبیر و سخت گیرى هاى عاملان و مأموران یزید، به روشن گرى مسلمانان در مکه پرداخت. آن حضرت از سوم شعبان تا هشتم ذى حجه، به مدت چهار ماه و پنج روز در مکه معظمه اقامت نمود و پس از آن که با دعوت انبوه و سراسرى کوفیان مواجه گردید، در هشتم ذى حجه سال ۶۰ قمرى، مکه معظمه را به قصد کوفه ترک کرد. منبع: الارشاد (شیخ مفید)، ص ۳۷۳؛ کلمات الامام الحسین(علیه السلام) (شریفى)، ص ۳۰۵؛ لواعج الأشجان (سید محسن امین)، ص ۳۲؛ منتهى الآمال (شیخ عباس قمى)، ج۱، ص ۳۰۱؛ مناقب آل ابى طالب (ابن شهر آشوب)، ج۳، ص ۲۴۰ #مناسبت-هفته @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیعه شناس صهیونیستی " اتان کلبرگ" @tarikh_j
✍ خلاصه ای از مقاله اتان کلبرگ: " از امامیه تا اثنی عشریه" مولف ابتدا با ذکر اعتقاد نسبتاََ عمومی مسلمانان به وجود دوازده امام یا خلیفه از نسل پیامبر از یک سو و از سوی دیگر اعتقاد به وجود امامی غایب که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، چگونگی راه یافتن این اعتقاد را به مجموعه اصول اعتقادات امامیه در نیمه قرن چهارم مورد بررسی قرار داد و در پایان، تحلیل خود را از انگیزه های گرایش امامیه به این باور مطرح ساخته است. مهمترین دلیل نویسنده مقاله بر اصیل نبودن اندیشه دوازده امام و غیبت امام دوازدهم در نظام فکری امامیه، دست نیافتن ایشان به احادیثی در این زمینه در منابع اولیه شیعی اثنی عشری است. کلبرگ از احادیث موجود در اصول( قدیمی ترین متون بازمانده از اثنی عشریه، شانزده اصل از اصول اربعمائه و نیز گزیده ای ازجامع بزنطی) به عنوان شاهدی بر قطعی نبودن اعتقاد به دوازده امام و نیز معلوم نبودن نام آنها بویژه آخرین امام، تنها به دو حدبث استناد کرده است؛ یکی حدیثی در اصل ابوسعید عبادالعصفوری درباره یازده نقیب که پس از پیامبر می آیند و آخرین آنها زمین را از عدل وداد پر می کند، و دیگری حدیثی در کتاب محمدبن المثنی الحضرمی، به این مضمون که بعد از پیامبر، هفت امام مفترض الطاعه وجود دارد و آخرین آنها " قائم" است و بعد از او یازده مهدی از فرزندان حسین خواهد آمد. مولف با استناد به عدم تصریح منابع اولیه به دوازده امام و غیبت دوازدهمین امام و تصریح به این موضوع در تفسیر قمی و کتاب کافی مرحوم کلینی و همچنین عدم تصریح به نام امام دوازدهم و تصریح اشعری در مقالات الاسلامیین به این نام، چنین نتیجه گرفته است که امامیه خیلی زود این اصول را پذیرفته و در مرام و عقیده خود وارد کرده است. کلبرگ با تاکید بر ابهام موجود در ادله گرایش امامیه به عقیده دوازده امام و غیبت دوازدهمین امام، نکاتی را با قطعیت بیشتری مطرح ساخت که خلاصه آن چنین است: امامیه با پذیرش این عقیده از یک سو جاذبه ای فکری و سیاسی برای شیعیان فراهم کردند و از سوی دیگر توانستند با نزدیک شدن به مرکز قدرت آل بویه در تقویت خویش و تضعیف اهل سنت بکوشند؛ وعلمای امامیه برای انتقال به اثنی عشریه از زمینه های آماده فکری بهره بردند. از جمله استدلالهای کلبرگ برای عدم قطعیت اعتقاد به دوازده امام و غیبت آخرین امام در میان امامیه های نخستین، حتی در صورت پذیرفتن اصل اجمالی اعتقاد به این موضوع، مشخص نبودن نام این امامان در متون اولیه شیعه است. به هر حال دلیل اصلی کلبرگ بر عدم اعتقاد امامیه در دوره های نخستین خود به دوازده امام و غیبت آنها، نیافتن شواهدی روشن در این زمینه در متون اولیه است. @tarikh_j
نقد مقاله اتان کلبرگ ناقد: دکتر "محسن الویری" از بررسی و دقت در نگرش کلی نویسنده محترم( اتان کلبرگ) به امامیه در سه قرن نخست هجری چنین بر می آید که گویی وی ، امامیه را مستقل از جریانهای سیاسی- فرهنگی این سه قرن در نظر گرفته و بر آن اساس چنین تحلیلی ارائه داده است. تقریباَهمه مورخان این مدعای امامیه را پذیرفته اند که شیعه پس از شهادت علی علیه السلام، مرحله دشوار وسختی را در زندگی سیاسی و فرهنگی خود آغاز کرد. یکی از بندهای صلح نامه امام حسن علیه السلام با معاویه، رعایت امنیت پیروان و خاندان علی علیه السلام در سرزمین اسلامی بود، نشان دهنده این است که این فرقه از همان آغاز، سایه خطر و تهدیدی جدی را بر سر خود می دیده است. دانشمندان اثنی عشریه می گویند که امامان آنها که خلافت را حق خود می دانستند، در کنار مبارزه برای بدست آوردن خلافت، وظیفه خود را در تبیین معارف دینی و ابلاغ احکام و وظایف مردم به آنها و هدایت معنوی، سیاسی و فرهنگی مردم وا ننهادند و راز مخالفت شدید دستگاه خلافت اعم از اموی یا عباسی با امامان شیعه و طرفداران آنها نیز تعارض اهداف و خواسته ها و تعالیم آنها با برنامه و روش دستگاه خلافت بوده است.طبیعی است که امامان شیعه به عنوان رهبران این فرقه بیش از دیگران تحت نظارت و مورد حمله خلفا بوده باشند. این امر همواره امامان را در شرایط سختی از نظر حفظ جان خود و فراهم کردن پوشش لازم برای ادامه فعالیتهای سیاسی- فرهنگی قرار می داد که به اصطلاح به شرایط تقیه معروف است. #مستشرقان #اتان_کلبرک @tarikh_j
رعایت تقیه در مقطعی از تاریخ شیعه جزء لوازم دین شمرده شد، در کنار تضمین امنیت امامان و پیروان آنها، به نوبه خود موجب کتمان حق، ابهامها و اختلافات، همنوایی با مخالفان و بعضاَ کجرویهای زیادی در میان امامیه شد. امامان شیعه با علم به این مشکلات، به خاطر کسب منافعی بالاتر و والاتر و جلوگیری از ضربه های دستگاه خلافت بر پیکره شیعه نمی توانستند و نمی خواستند به شکل واضح، علنی و آشکار به روشنگری بپردازند . آنها همواره و به شکلهای مختلف، بر اصل امامت پای می فشردند ومردم را به آن توجه می دادند، ولی شئون جزیی تر و حساس تر مربوط به آن مانند نام امامان، تعیین امام بعدی وحتی تعداد امامان ، از جمله مهمترین مسائلی بود که در آن حتماَ رعایت تقیه می شد و به همین خاطر، همواره ابهاماتی در این زمینه ها وجود داشت، بویژه پس از رحلت هر یک از امامان که گفته اند همه آنها طبعاَ بجز امام دوازدهم از سوی دستگاه خلافت به قتل رسیده یا مسموم گشته اند. از آنجا که دستگاه خلافت در پی شناختن امام بعدی بود، مخفی کاری امامیه و بویژه تردیدها و اختلافات ناشی از آن بیشتر می شد. @tarikh_j
قراین بسیاری این ادعای امامیه را تایید می کند. به عنوان نمونه: برقی در کتاب المحاسن خود حدیثی نقل کرده که وقتی عمربن مسلم از امام صادق علیه السلام نام ائمه را می پرسد آن حضرت از امیرالمومنین تا امام باقر علیهم السلام را نام می برد. وقتی عمربن مسلم در مورد جانشین امام باقر علیه السلام می پرسد با احتمال اینکه امام صادق علیه السلام جانشین او باشد تا چهار بار سئوال میکند، امام هر بار با پاسخی سربسته ضمن رد نکردن این احتمال از تصریح در امامت خود سرباز میزند.( نمونه های دیگری در این مقاله ذکر شده که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید). طبیعی است در چنین شرایطی اخبار مربوط به امام دوازدهم که گفته می شد براندازنده حکومت ظلم و جور است، از حساسیت بیشتری برخوردار باشد. به موجب حدیثی در کتاب غیبت نعمانی، حتی امامان پیشین که فاصله زمانی نسبتاَ زیادی با ولادت و غیبت امام دوازدهم داشتند، برای رعایت مسائل امنیتی از معرفی دقیق امام دوازدهم اجتناب می کردند. با توجه وتکیه به مطالبی که گذشت، می توان احتمالی جدید درباره ریشه ها و مراحل گسترش نظریه دوازده امام و غیبت دوازدهمین امام در بین امامیه مطرح نمود. که اولاَ نظریه دوازده امام به صراحت، و نظریه غیبت به طور ضمنی و تلویحی در منابع اولیه امامیه( منابع قرن سوم) مطرح شده است. ثانیاَ مولف مقاله با اغماض از وجود چنین احادیثی، صرفا به دلیل دست نیافتن به این نظریه ها در منابعی که قسمت عمده آن از بین رفته و به دست ما نرسیده، حکم به عدم قطعیت این نظریه نزد امامیه نموده است وچنین حکمی قابل اعتماد نیست. ثالثاَ تحلیل او( کلبرگ) درباره انگیزه های گرایش امامیه بسیار سئوال برانگیز و آکنده از ابهام و به نظر ناقص و نارسا باشد. تنظیم: سید زهرا محمدی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا