فضیلتها
از نگاه امام علی(ع): اصبغ بن نباته میگوید:
امیرالمؤمنین(ع) در جمع مردم کوفه فرمود: «خداوند چیزی را به شما بخشیده که به کس دیگر نداده است، خداوند این نمازگاهتان را برتری ویژهای بخشید. این (مسجد کوفه)، خانه آدم، جایگاه نوح، منزلگاه ادریس و مصلاّی ابراهیم خلیل و برادرم خضر و نمازگاه من است. مسجد شما یکی از چهار مسجدی است که خداوند آن را برای اهلش برگزیده است. گویی آن را میبینم که فردای قیامت، با دو جامه سفید، وارد محشر میشود و کسانی را که در آن نماز خواندهاند، شفاعت مینماید و شفاعتش از جانب خدا رد نخواهد شد. در آینده حجر الاسود در آن نصب خواهد شد. زمانی میرسد که همین مسجد، نمازگاه مهدی(ع)، فرزندم و نمازگاه هر مؤمنی میشود. در روی زمین مؤمنی نیست مگر اینکه وارد شود و به آن دل ببندد. مبادا آن را ترک و مهجورش کنید. در آن نماز بخوانید و با آن نماز به خدا نزدیک شوید و حوائج خویش را از خدا بخواهید. اگر مردم به فضیلت این مسجد آگاه بودند از اکناف جهان به سوی آن میشتافتند، اگر چه به خزیدن بر روی برف باشد.»
@tarikh_j
تنظیم:فاطمه میری
معرفی کتاب#سیره سیاسی
درآمدی بر سیره سیاسی معصومان(ع) در کتب چهارگانه شیعه
این کتاب ابعاد مختلف سیره سیاسی معصومان علیهم السلام را در کتب چهار گانه شیعه، «الکافی»، «من لا یحضره الفقیه»، تهذیب الاحکام» و «استبصار» را مورد بحث و برررسی قرار داده است. برترین و گرانسنگترین و مستندترین آثار معتبر نزد پیروان اهل بیت(ع)؛ کتابهای چهارگانه شیعه است.
سیره پژوهشی مستقل در این آثار، برای اولین بار است که انجام میگیرد.
این جلد مقدمهای است بر استخراج سیره از این کتابهای چهار گانه شیعه. ابتدا به بیان مفهوم سیره و سنت در لغت و اصطلاح و دلایل پیروی از سیره معصومان پرداخته است. سپس ساختار و ویژگیهای هر یک از این چهار کتاب، تبیین و نسخهها، شروح و مؤلفان آنها معرفی شدهاند. علت اعتماد به آنها و منابعشان که برگرفته از اصول چهارصدگانه شیعه است. همراه با سیر تدوین حدیث و نگارش اصول و جوامع حدیثی اولیه در بخش اول کتاب بیان شده است.
بخش دوم در باره زندگانی معصومان(ع) در فصول متعددی ارائه و اخباری که در کتابهای چهارگانه شیعه درباره معصومان آمده نقل و به وضعیت سیاسی-اجتماعی زمان آنان نیز پرداخته شده است. از ویژگیهای دیگر این اثر آن که، برخی اخبار که با حقایق تاریخی مخالف بوده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.گفتنی است، کتاب «درآمدی بر سیره سیاسی معصومان علیهمالسلام در کتب چهارگانه شیعه» اثر حجتالاسلام علی اکبر ذاکری از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در ۳۷۲ صفحه و زیر نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.
تنظیم :مریم صفری
@tarikh_j
#سجایای_اخلاقی_امام_حسن_علیه_السلام
💧شاخصه: ادب
روزی کنیزی از کنیزان امام حسن علیه السلام، دسته گلی خوشبو به آن حضرت تحفه داد. امام در مقابل او را آزاد کرد. گفتند: در برابر یک دسته گل، او را آزاد کردید؟!!.
فرمود: خداوند ما را چنین ادب و تربیت کرده است. آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند: " وَ اِذا حُیّیتُم بِتَحیَّهِِ فَحَیّوا بِاَحسَنَ مِنها ؛ وهنگامی که به شما هدیه ای دادند به نیکویی پاسخ دهید" نساء،۸۶
📚 وافی/ج۵/ص۴۹۰؛ تفسیر صافی/ج۱/ص۴۷۶
@tarikh_j
#زندگی_ سیاسی_ امام_ حسن_ علیه_ السلام_ در_ عهد_ رسول_ خدا_ صلی_ الله_ علیه_ و_آله
♦️مصادیق:
۱- عاطفه پیامبر: بسیاری از فضایل روایت شده درباره امام حسن علیه السلام، حکایت از آن دارد که رسول خدا صلی الله علیه وآله علاقه وافری نسبت به ایشان و برادرش حسین علیه السلام داشته و محبت خویش را به صورت علنی نسبت به آنان ابراز می کرده است. نحوه ابراز محبت پیامبر، نشان از جهت دار بودن این اظهار علاقه برای جلب توجه مردم به آنان است.مثلاً در مورد امام حسن علیه السلام فرمود: " اللهم ان هذا ابنی و انا احبه، و احب من یحبه؛ خدایا این کودک، پسر من است و من او را دوست میدارم، او را دوست بدار و نیز هر کس که او را دوست میدارد، دوست بدار".
📚 روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه/ ج۱۳/ص۲۰۸.
۲- داستان مباهله: پیامبر در جریان سیاسی مباهله، حسنین علیهماالسلام را نیز با خود برد که مصداق ابنائنا در آیه مباهله بودند. گرچه مخالفان کوشش بسیار کردند تا فرزندی حسنین علیهماالسلام را برای پیامبر انکار کنند؛ لکن امت اسلامی مطالب فراوانی از پیامبر درباره آنان شنیده بودند و کاملاً آگاه بودند و آیات قرآنی فراوانی نیز در شان آنان نازل شده، که بیانگر فضایل آن بزرگواران است. مثل؛ آیه مباهله و تطهیر
امام حسن علیه السلام، بلافاصله پس از شهادت پدرش در خطبه ای خود را چنین معرفی فرمود: " ایها الناس! من عرفنی فقد عرفنی، و من لم یعرفنی، فانا الحسن بن علی، انا ابن النبی و انا ابن الوصی؛ ای مردم! هر کس مرا شناخت که شناخت، هر کس مرا نشناخت، پس بداند که منم حسن پسر علی، منم پسر پیامبر و منم پسر وصی پیامبر."
📚 امالی صدوق، ص۱۷۹.
@
#عادت_حَسَن_امام_حسن_علیه_السلام
هنگامی که از امام حسن علیه السلام پرسش شد که چرا هیچ گاه سائلی را رد نمی کنید؟ فرمودند:
" انی لله سائل و فیه راغب و انا استحیی ان اکون سائلاً و اَرّدَ سائلاً و ان الله تعالی عوّدنی عاده، عودنی ان تفیض نعمه علَیَّ؛ و عَوّدته ان افیض نعمه علی الناس فاخشی ان قطعت العاده ان یمنعنی الماده؛ من سائل درگاه خدا و راغب در پیشگاه او هستم، من شرم دارم که خود درخواست کننده باشم و سائل را رد کنم. خداوند مرا به عادتی معتاد کرده؛ معتادم کرده که نعمتهای خود را بر من فرو بریزد، من نیز در برابر او معتاد شدهام که نعمتش را به مردم بدهم. ترس آن را دارم که اگر عادتم را ترک کنم اصل آن نعمت را از من دریغ دارد.
📚 اخلاق النبی صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام/ باقر شریف قرشی/ ص ۹۱
تنظیم :سیده زهرا محمدی
@tarikh_j
☘لزوم تاسی به معصومان
۱_تربیت اخلاقی:
فرایند درونی سازی ارزش های اخلاقی وشکل گیری پایدار شخصیت انسان بر اساس ویژگی های انسان کامل است.
« تربیت اخلاقی» مسیر گذار از وضعیت موجود به سوی قلۀ کمال را باز می نماید و آدمی را چنان پیش می برد تا سیمای آرمانی انسان اخلاقی را در لوح وجود خویش نقش کند.
« تربیت اخلاقی» تحقق عینی همۀ آموزه هایی است که دانش « اخلاق» بدان فرا می خواند. اخلاق مقصد و غایت حرکت انسان است .
« تربیت اخلاقی» الگو و قاعدۀ این تحول و قواعد« حرکت» انسان بدان سو را بیان می کند.
به تعبیر دیگر اخلاق، پرسش از ماهیت ارزش ها و تربیت، پرسش از کیفیت دست یابی بدان را پاسخ می دهد.
☘2. بهرۀ نظری:
بهرۀ نظری در کشف خوب و بد عمل است. یعنی ملاحظۀ رفتار معصوم، معرفت ما را به نیک و بد رفتارها می افزاید. قدرت تشخیص ما را افزایش می دهد و ما را با حسن و قبح عمل آشنا می سازد.
۳. بهرۀ عملی
بهرۀ عملی آن هم در اقتداء و تأسی بدان آشکار می شود. ملاحظۀ عمل معصوم ما را به عمل تشویق می کند. انگیزۀ ما را می افزاید و الگوی کارآمدی در زندگی فردی و جمعی ما می گردد.
« لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ» سرگذشت انبیای گذشته برای خردمندان عبرتی است.
اولاً: در این آیه امر به عبرت شده،
ثانیاً: قصص به امور اختیاری بازگشت دارد.
ثالثاً: بر ماست که در حوزۀ اختیار از آنان الگو برداری کنیم.
تنظیم :سرکار خانم صفورا سالاریه
#سیره
#الگو
@tarikh_j
🍃ادله لزوم تاسی:
🍀 نیاز انسان به الگو
می دانیم که گزینش فرستادگان خدا از میان انسانها از آن روست که بتوانند سرمشق برای امتها باشند, چرا که مهم ترین و مؤثرترین بخش تبلیغ و دعوت پیامبران, دعوتهای عملی آنهاست. آنها باید (اسوه ناس) و (قدوه خلق) باشند.
میزان اثرگذاری #الگوهای عملی بر روحیه و کردار و رفتار انسانها, برای همگان آشکار است, چون با دیدن کارکرد و رفتار الگوها و دستاوردهای مثبت و عینی آن در زندگی فردی و اجتماعی الگو, انگیزه و تمایل برای پیروی از آنها در افراد به وجود می آید و فرد سعی خواهد کرد برای بهره مندی از آن دستاوردهای مثبت خود را ملزم به پیروی از آن الگوها کند.
تنظیم:سرکار خانم صفورا سالاریه
#سیره
#الگو
@tarikh_j
جلوه ای از اصل مودت و رحمت در سیره خانوادگی پیامبر اعظم (ص)
نویسنده: دلشاد تهرانی، مصطفی؛ پاییز و زمستان 1385 – شماره 21 و22 14 - صفحه - از 3 تا 16
رفتارشناسی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در خانواده و راه ورسم دیگر معصومان علیه السلام در امتداد آن و اصولی که آنان بر اساسش در خانواده رفتار نمودهاند،راهنمایی مفید و کلیدی در حوزة مباحث خانوادگی است که در استحکام بنیان خانواده،نقش بسزایی ایفا میکند. در این نوشتار،تلاش شده است تا سیرة پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اوصیای او علیهم السلام در زمینة مودت و رحمت به عنوان یک اصل کلی در محیط خانواده از منابع آن یعنی قرآن،سنت و منابع روایی و تاریخی اسلام استخراج گردد."در این نوشتار،تلاش شده است تا سیرة پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اوصیای او علیهم السلام در زمینة مودت و رحمت به عنوان یک اصل کلی در محیط خانواده از منابع آن یعنی قرآن،سنت و منابع روایی و تاریخی اسلام استخراج گردد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بیانی لطیف و رحمانی فرموده است:«إن الرجل إذا نظر إلی امرأته،و نظرت إلیه،نظر الله تعالی إلیهما نظری رحمی(ابن ادریس حلی،3:1410/636)؛وقتی مرد به همسر خود[با محبت]مینگرد و زن به شوهر خود[با مهر]مینگرد،خداوند به دیدة رحمت به آنان مینگرد». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تأکید کرده است که مودت و رحمت در خانواده به زبان آید و در عمل ظهور یابد و در رفتار،خود را نشان دهد:«قول الرجل للمرأی إنی أحبک لایذهب من قلبها أبدا(کلینی،5:1388/569)؛سخن مرد به همسر خود که«دوستت دارم»،هرگز از قلب زن بیرون نمیرود». محبت و رحمت به کودکان در سیرة پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اوصیای آن حضرت بر محبت و رحمت به کودکان تأکید بسیار شده است؛چنان که از امام صادق صلی الله علیه و آله روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: أحبوا الصبیان و ارحموهم و إذا وعدتموهم شیئا ففوا لهم لایدرون[لایرون]إلا أنکم ترزقونهم(کلینی،6:1388/49؛شیخ صدوق،بیتا:3/483)؛کودکان را دوست بدارید و به ایشان مهر ورزید و چون به آنان وعدهای دادید،به وعدة خود عمل کنید که آنان شما را روزیرسان خود میدانند. رسول خدا صلی الله علیه و آله که جلوة تام عشق و دوستی الهی بود،در خانواده نیز سراسر عشق و دوستی به همه بود،سیرهنویسان دربارة آن حضرت چنین نقل کردهاند:«سیرة پیامبر چنین بود که هر روز صبح بر سر فرزندان خود و فرزندان فرزندان خود،دست محبت میکشید»(ابن فهد حلی،89:1407)."
لینک کوتاه: http://noo.rs/2QalO
تنظیم:سیده زهرا حسینی
@tarikh_j
عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (علیها السلام)
نویسنده: معارف، مجید؛ قماشچی، احمد؛
زمستان 1395 - شماره 74 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (32 صفحه - از 93 تا 124)
امروزه، یکی از آسیب های جدی فراروی جامعه ناپایداری و تزلزل در خانواده ها و فقدان آرامش و روابط مستحکم است که در صورت غفلت، ضربه های جبران ناپذیری بر پیکره ی جامعه ی اسلامی وارد خواهد کرد. حال آنکه تاسی به نمونه های خانواده ی تراز اسلامی به ویژه زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) می تواند بسیاری از معضلات موجود در خانواده ها را مرتفع سازد. در این نوشتار، ابتدا با مروری اجمالی به چیستی «آرامش خانواده» از منظر قرآن کریم، با نگاهی اجتماعی و تکیه بر روش داده کاوی متون و تحلیل اسناد موجود در خصوص سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، مولفه های آرامش خانوادگی احصاء و تبیین می شود. از نگاه قرآن دو مولفه ی کلان «آرامش» و «مودت و رحمت» ارکان اساسی یک خانواده مستحکم هستند و بر همین مبنا مصادیق و زیرمولفه های مربوط به آرامش در زندگی خانوادگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) استخراج و تشریح شده است.
شناخت سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در تأمین آرامش خانوادگی از آن جهت اهمیت دارد که این خانواده در زمان نزول قرآن، زیر نظر و با هدایت و حمایت رسول خدا (ص) و بر اساس زندگی ساده و سخت مسلمانان صدر اسلام در مدینه تشکیل شد و همهی فراز و نشیبهای معمول یک خانوادهی نوپا را تجربه و با تکیه بر مبانی و روشهای دینی بر مشکلات و سختیها غلبه کرد. خداوند بر اساس قانون آفرینش 1 انسان را به صورت جفت جفت آفرید 2 تا در محیط خانواده کنار هم قرار گیرند و مایهی آرامش و کمال یکدیگر شوند؛ لذا قرآن با اشاره به نیاز مرد به همسر، زن را عامل آرامش زندگی مرد معرفی میکند: «هو الذی خلقکم من نفس واحدة وجعل منها زوجها لیسکن إلیها» (اعراف: 189)؛ «اوست آن که هر یک از شما را از یک نفس آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنارش آرام یابد و برای برقراری این آرامش دو نعمت مودت (دوستی) و رحمت (مهربانی) را به آنها هدیه داد». وقتی حضرت فاطمه (س) به دنبال کسب رضایت حق تعالی باشد و بداند رضایت او در رضایت همسرش علی (ع) است و رسول خدا (ص) نیز وی را به اطاعت از علی (ع) سفارش کند، به قطع و یقین در اطاعت از او تردید به خود راه نخواهد داد و با این کار هم آرامشی درونی کسب کرده و هم آرامش خانوادهاش را تأمین کرده است؛ لذا یک زن مسلمان میتواند، اطاعت از شوهرش (در حد مجاز) را با خداوند معامله و آرامش قلبی خود و خانوادهاش را تضمین کند."
لینک کوتاه: http://noo.rs/7aD5w
تنظیم:سیده زهرا حسینی
@tarikh_j