eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اشکال گفتمانی علمای شیعه از صفویه تا مشروطه نویسنده: بشریه، حسین؛ جمالزاده، ناصر؛ پاییز 1377 - شماره 8 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 178 تا 199) اگر مفهوم«پارادایم»را که عبارت است از«اصول مورد قبول علمای یک حوزه از دانش»از معرفت‌شناسی تامس.س.کوهن اتخاذ کنیم‌1و آن را به اندیشهء دینی شیعی تعمیم دهیم، پارادایمی به نام«پارادایم امامت»با اصول ثابت نصب،نص،و عصمت که در چارچوبی‌ نخبه‌گرایانه قرار دارد خواهیم داشت.در نتیجهء فعالیت علمای شیعه،این اصول همواره‌ ثابت باقی می‌ماند،اما برای پاسخ دادن به مقتضیات زمان و مکان«تحولات گفتمانی»در قالب‌ آن پارادایم ایجاد می‌شود2.یک تحول گفتمانی که در چارچوب پارادایم امامت محقق گردید، «گفتمان ولایت»است که در زمان غیبت توسط فقهای شیعه به وجود آمد و فقیه را به«نصب‌ عام»و نص امام معصوم(ع)جایگزین امام غایب می‌کرد و از آنجا که«اصل عصمت»خاص‌ امام معصوم غایب بود،حکومتهای دیگر به دلیل عدم صلاحیت ذاتی،غاصب مقام معصوم‌ (ع)قلمداد گردیدند.بنابراین اصل غصب حکومتها در زمان غیبت از درون اصل عصمت‌ پارادایم منتج شد.«گفتمان ولایت»در هزاره نخست بعد از غیبت تا ظهور صفویه شکل‌ مبهمی داشت،اما با تکامل فقه شیعی،با توجه به مقتضیات زمان در مورد حوزهء وظایف فقیه‌ در زمان غیبت معصوم(ع)بین علمای شیعه اشکال گفتمانی مختلفی پیدا شد آنها به دنبال‌ پاسخ این سؤال بودند که آیا در زمینهء حاکمیت دینی و سیاسی تمام وظایف امام معصوم(ع) (1).برای آگاهی بیشتر از مفهوم پارادایم و نحو به‌کارگیری آن توسط کوهن رجوع کنید به:تامس.س.کوهن:ساختار انقلابهای علمی،ز ترجمه‌ احمد آرام،تهران،سروش 1369.و نیکلاس آبرکراسی.فرهنگ جامعه‌شناسی،ترجمه حسن پویان،تهران،انتشارت چاپخش،1367،ص. 271. (2).برای آگاهی بیشتر از مفهوم گفتمان و کاربرد آن در معرفت‌شناسی رجوع کنید به:اریک‌7برنز،زمیشل فوکو،ترجمه بابک احمدی،تهران، نسل قم،1373،و حمید،عضدانلو،«درآمدی بر گفتمان یا گفتمانی درباره گفتمان»،اطلاعات سیاسی،سال دهم،شماره هفتم و هشتم ص. 48 به فقیه منتقل می‌شود یا فقط قسمتی از آنها این مقاله عهده‌دار نشان دادن این اشکال گفتمانی‌ بین علمای شیعه از صفویه تا ظهور انقلاب مشروطیت است که در قالب چهار گروه بررسی‌ می‌شود. لینک کوتاه: http://noo.rs/s0527 @tarikh_j
واکاوی و عوامل و پیامدهای فاصله بین مردم و عالمان دینی به عنوان چالش مهم عصر غیبت نویسنده: حائری‌پور، محمدمهدی؛ بهار 1398 - شماره 28 علمی-ترویجی (حوزه علمیه)/ISCصفحه 22- از 55 تا 76 از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظائف دوران غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف رجوع به عالمان دین و پیروی از ایشان است زیرا اینان در غیبت امام، جانشینان او در میان امت هستند که امام خود به تقلید و فرمان‌پذیری ایشان دستور داده است و علما را مرجع دینی مردم، قرار داده است. از آسیب‌های دوره غیبت، فاصله بین عالمان و مردم است؛ به این معنا که مردم در امر دین و فراگیری معارف دینی به عالم ربانی رجوع نکنند که موجب فساد و تباهی در دین و دنیای آنها می‌گردد. وحدت و انسجام ایشان را به تفرق و تشتت می‌کشاند و راه را برای نفوذ و سلطه بیگانگان باز می‌گذارد و فرهنگ و اخلاق و عقاید مردم و به ویژه جوانان در خطر قرار می‌گیرد. هم عالمان و هم نهادهای اجتماعی فرهنگی و هم خود مردم وظیفه دارند از فاصله افتادن بین مردم و علمای ربانی جلوگیری کنند و فاصله‌ی ایجادشده را برطرف کنند. لینک کوتاه: http://noo.rs/sh78F @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه بحث غالیان 🍀علل و عوامل پیدایش غلو ✅علل عمومی(محیطی و پیرامونی) 1.جهل و نادانی 2. دوستی افراطی بدون علم 3.سوء استفاده اقتصادی 4. تقصیرو کوتاهی در گذشته 5.استبداد و خفقان دوره ی خلفا 6.بافت اجتماعی ✅محدوده ی جغرافیای غلو:عراق و بخصوص کوفه وعلت آن: 1.کوفیان شاهدان عینی ومستقیم حضرت علی علیه السلام در بعد فردی و اجتماعی و فضایل ایشان بودند. 2.تنوع ادیانی کوفه مانند مسیحیت و یهودیت و حضور عقاید دیگر اقوام 3.فاصله داشتن شیعیان کوفه با امامان خود در زمان نضج غلو و اندیشه های آن @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد ✅کرملین روزولت کارشناس امور خاورمیانه سازمان سیا که نقش برجسته‌ای در طراحی کودتا داشت. سال 57 شمسی در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند "کودتای 28 مرداد نخستین عملیات مخفی علیه یک دولت خارجی بود که بوسیله سیا در  ماه‌های آخر حکومت ترومن تنظیم شده بود. او مدعی شده بود که اواسط سال 1953 به مدت سه هفته در ایران اقامت داشته و با کمک ژنرال شوارتکسف(مامور سازماندهی کادر شهربانی ایران در سالهای 20 تا 27 و از دوستان فضل‌الله زاهدی) کودتا را رهبری کرده است. روزولت معتقد بود "اجرای کودتا برای سیا ضرورت داشت" وی 75 هزار دلار را برای خرج کودتا به سه آمریکایی و 5 ایران داده بود. تنها سه نفر هویت او را در تهران می‌دانستند. یکی شاه که از پیشنهاد عزل مصدق و سرکار آوردن زاهدی استقبال می‌کند. پیشنهاد رفتن به بغداد در صورت موفقیت آمیر نبودن مرحله اول کودتا نیز پیشنهاد روزولت بود. ✅محمدرضا پهلوی نیز در کتاب "ماموریت برای وطنم" درباره نقش آمریکا در کودتا چنین می‌نویسد "گاهی این سوال مطرح می‌شود که آیا  دولت‌های امریکا و انگلستان در قیام تاریخی 28 مرداد و برانداختن مصدق کمک مالی کرده‌اند یا خیر؟ هرچند من در حین انقلاب در خارج از ایران بودم ولی از جزئیات امور اطلاع داشتم و بعد از مراجعت به ایران نیز در جریان حوادث بودم و انکار نمی‌کنم که شاید بمنظور پیشرفت هدف این انقلاب ملی وجوهی هم از طرف هموطنان من خرج شده باشد..." ✅کرملین روزولت به جبران خدمتش در کودتا از سیا خارج شد و به معاونت کمپانی نفتی "گلف" رسید . جایی که بوی نفت می‌داد! منبع:مشرق نیوز ۲۸مرداد @tarikh_j
🍀در زمینه واقعه عاشورا کتب و متون بی شماری به نگارش در آمده است . اما از نگاه علمای تاریخ متون تدوین شده پس از قرن 7 قابل اعتماد نیست. درمیان منابع قرن 3 تا 7 ق نیز مطالب تحریف شده کم نیستند. در این محفل برآن شدیم تا متون تحریف شده را خوانده و به گفتگو بنشینیم . ✅دانش پژوهان گرامی جهت ثبت نام به ایدی زیل مراجعه کنند. @Gozargah_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه شب اول محرم تقدیم شما همراهان عزیز🌷 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداران حسینی روضه شب دوم محرم تقدیم می گردد. التماس دعا @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀با سلام خدمت تاریخ پژوهان و علاقه مندان به تاریخ در ویژه نامه محرم و صفر انشاالله پست ها علمی کانال قبل از ظهر تقدیمتان خواهد شد. 🌷
🍀سوال: اولین منبع موجود که روایات عاشورا را به صورت مستند نقل کرده کدام است؟ @tarikh_j
✅پاسخ: یکی از معتبرترین و قدیمی¬ترین منابع عاشورانگاری، مقتل ابی¬مخنف می¬باشد. این کتاب در دسترس نیست؛ اما طبری بیشتر روایات ابی¬مخنف را در کتاب تاریخ خود نقل‌کرده‌است. به جز مقتل ابی‌مخنف، طبری اخبار عاشورا را به منابع دیگر نیز ارجاع می‌دهد. او در عاشورانگاری، از دو نوع منابع شفاهی و مکتوب بهره برده است. اخبار عاشورا در این کتاب، هم از طریق راویان شیعه و هم اهل‌سنّت نقل شده‌است. بعضی از افراد در سپاه دشمن و از وابستگان به دستگاه حکومت بودند. افرادی که طبری روایات شفاهی خود را از قول آنها نقل کرده است؛ از جمله افراد اهل سنّت هستند که واقعه عاشورا را از افراد حاضر در دستگاه حکومتی شنیده و نقل کرده اند. بیشترین روایات تاریخ طبری از کتاب «مقتل الحسین» ابی مخنف و هشام کلبی می باشد که گرایش شیعی داشتند. تاریخی @tarikh_j
🍀طبری تعدادی از روایات خود را از افرادی نقل می¬کند که هم¬عصر او بودند. این افراد یا از خاندانی بودند که در دربار امویان حضور داشتند و یا روایاتی از راویان عاشورا شنیده¬بودند. همچنین بعضی از راویان، روایت را از افراد هم عصر خود نقل کردند. طبری در ابتدای تعدادی از روایات، از عبارات«حدثنی و حدثنا»، بهره برده¬است. این عبارت یکی از دلایل نقل شفاهی روایت است. همزمانی راویان با طبری، از دیگر شواهد شفاهی شنیدن روایت می‌باشد. راویان شفاهی او عبارتند از: حسین بن نصر بن مزاحم منقری، محمد بن عمار رازی و سعید بن سلیمان ، حارث بن کعب والبی، ابن سعد، احمد بن ثابت از اسحاق بن عیسی، زکریا بن یحیی ضریر. @tarikh_j
طبری بیشتر روایات عاشورانگاری را از منابع مکتوب ذکر کرده است. این منابع عبارتند از: مقتل «ابی مخنف یکی از منابع مهم طبری بوده که اکثر روایات از قول هشام کلبی به نقل از استادش ابی مخنف گزارش شده است(111روایت). هشام همه کتاب یا بیشتر روایات ابومخنف را با اضافاتی که از طرق دیگر به دست او رسیده بود، به صورت کتابی تدوین و تنظیم کرده، آنگاه طبری یک قرن بعد از آن بهره برده است. از طرفی طبری 24 روایت را مستقیم از هشام کلبی نقل می کند. او همچنین در بعضی از روایات عاشورا، به روایاتی از واقدی که توسط شاگردش ابن سعد گزارش شده(4 روایت)، استناد نموده است. از کتاب «مقتل «اصبغ بن نباته»» یک روایت نقل کرده‌است. براساس بررسی انجام شده، از بین حدود 160 گزارشی که در تاریخ¬طبری در باره واقعه عاشورا وجود دارد؛ منبع حدود 25 روایت شفاهی بوده‌است. راویان 25 روایت شفاهی، به جز حسین بن نصر بن مزاحم، شیعه نیستند. از قول این افراد در کتب معتبر اهل سنت مثل مسند احمد حنبل، روایت نقل شده و یا در منابع رجالی توثیق شده اند. 135 روایت از منابع مکتوب نقل شده¬است. حدود 122 روایت از قول ابی¬مخنف و هشام کلبی است. این دو فرد در کتب رجالی شیعه مطرح هستند و در کتب رجالی اهل سنّت به عنوان رافضی یاد می شوند و یا به شیعه بودن آنان اذعان دارند. فزونی روایات عاشورا در این دو منبع, حاکی از متأثر بودن طبری در نقل اخبار عاشورا از مورخین شیعه است. پژوهشگر :سرکار خانم صغری فهیمی @tarikh_j