#بصیرانه
🔹 شناخت "دانشجوی واقعی"
مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام در حدیث کمیل میفرماید: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: عَالِمٌ رَبَّانِیّ»؛
دانشمند متصل به دستگاه ربوبی که حرفش از آنجا، فکرش از آنجا، رفتارش هم از آنجاست.
«وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ دانشجویی که فهمیده که عالم_ربانی شدن، سعادت دنیا و آخرت است فلذا در پی آن افتاده است و هیچ هدف دیگری ندارد.
«عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ نجات را برای کسی میگویند که دنبالش هستند تا بگیرندش و در پی نجات است یا گرگی دارد او را تعقیب میکند!. این گرگ درونی، این ناشایستیهای اخلاقی که از کودکی و متحجر و جامد شده و فرمانده وجود من شده، از اینها چطور نجات پیدا کنم؟! دانش را برای این میخواهم.
«مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ یعنی کسانیکه در این دنیا به فکر این مسائل افتادهاند که نجات پیدا کنند؛ زیرا خودشان را در معرض خطر و گودال سقوط میبینند، میخواهند نجات پیدا کنند با علم، با کتاب، با مطالعه، با کلاس و اینها.
«وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»؛ و عموم مردمی هم که در دو دسته اول نیستند، در حکم پشه و مگسهایی هستند که در اختیار این هوا و باد و طوفاناند که هیچجا نمیتوانند از خودشان یک وزنی داشته باشند که حتی چند لحظه بمانند. دستگاه هوا و تَمَوُّج هوا بر آنها حکومت میکند و این طرف و آن طرفشان میبرد!.
آنوقت آنقدر این مسئله مهم است که مرحوم استاد شهید #مطهری در کتاب سیری_در_نهج_البلاغه وقتی استاد خودش حاج میرزا علی آقای شیرازی را به عنوان عالم ربانی میگوید من شناختم، بعد از آن میگوید: ولی خودم را "متعلم علی سبیل نجات" هنوز تشخیص ندادم که شده باشم!؛ یعنی مقام دانشجو تا اینجا بالا میآید. دانشجویی که در پی سعادتطلبی برای خودش و هم نوعش و مملکتش میباشد که در نظرش این است که فقط علم و دانش و اینها نجاتبخش بشریتاند و ما میخواهیم آن را تحصیل کنیم. دیگر به چیزی دیگر کاری نداریم. ایشان میفرماید: من هنوز خودم باور نکردهام که دانشجوی اینطوری باشم که "مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ " شده باشم و "هَمَجٌ رَعَاعٌ" نباشم.
علامت اینکه انسان دانشجوست این است که هیچچیز انسان را قانع نمیکند و هیچچیز آدم را به خود مشغول نمیکند. اگر دید که هیچچیز فرصتهایش را از دستش نمیگیرد، این دانشجو است.
🎙مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز دوشنبه
17آذر
1399خورشیدی برابر با
21ربیع الثانی
1442هجری و 7 دسامبر
2020میلادی می باشد. ۱_ درگذشت "محمدباقر واعظ تهراني" از علماي تهران(
1313قمری) ۲_ درگذشت،آيت اللَّه محمد نهاوندي(
1371قمری) ۴_ آغاز تأسيس "تهران جديد" در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار (
1246شمسی) ۵_ بلواي نان در تهران و توقيف روزنامه ها وتحصن دانش آموزان ودانشجویان در میدان بهارستان. (
1321شمسی) ۶_آئین دادرسی مدنی در 80 مورد تغییر کرد۰(
1349شمسی) ۷_ یک هیئت پارلمانی شوروی مرکب از یازده نفر وارد تهران شدند(
1350شمسی) ۸_ توليد انبوه موشك هدايت شونده ضد زرهِ "توسن 1" در وزارت دفاع (
1378شمسی) ۹_ درگذشت "حسين مكي" سياستمدار، مورخ و نويسنده معاصر (
1378شمسی) ۱۰_ اعتراف عراق به استفاده از سلاحهاي شيميايي در جنگ عليه ايران (
1381شمسی) ۱۱_ دیروز دکتر علی اصغر زارعی، جانباز و رزمنده دفاع مقدس درگذشت(1399شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
✳️ بخش چهارم
❇️ قسمت اول
🔴 نگاه قرآنی به جنگ بدر
#صدر_اسلام
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
در موضوع پیدایش جنگ بدر این سخن در اندیشه تاریخ نگاران رواج یافته که رسولالله صلواتاللهعلیه از همان ابتدا برای تصرف کاروان تجاری مشرکان قریش، با سپاه مسلمانان به بدر رفتند.
اینگونه بیان کردن وقوع جنگ بدر (بیان نیمی از واقعیت و کتمان نیمی دیگر) به نوعی تحریف تاریخ است که برخی از تاریخنویسان آن را نقل کردند و در طول تاریخ گسترش پیدا کرده است.
🍁 این نوع گزارش از جنگ بدر در زمان امویان در حالی روایت شده که طبری از عروهبنزبیر روایت کرده که عبدالملکبنمروان از او خواست جنگ بدر را برایش بنویسد و او این گزراش را برای عبدالملک روایت کرد و بدیهی است که تاریخنویسان از بیان گزارشهایی که خوشایند آنها نبود خودداری میکردند.
جنگ بدر یک حلقه از مجموعه رخدادهایی است که در طول پانزده سال ستمگری مشرکان برضد پیامبر روی داده است. بنابراین ارائه هر دیدگاه در این خصوص بدون در نظر داشتن حوادث گذشته به یقین ناصواب است.
#صدر_اسلام
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
مشرکان در طول سیزده سال در مکه از هیچ اقدامی برعلیه پیامبراکرم صلوةاللهعلیه دریغ نکردند و حتی اقدام به کشتن حضرت نیز کردند. بعد از هجرت رسولالله صلواتاللهعلیه به مدینه، مشرکان مکه از دینستیزی دست برنداشتند و در اندیشه فتنه و تدارک سپاه بودند و مانورهایی نظامی برای شروع جنگ را آغاز کردند.
از طرفی در هر جنگی نیز توان توان اقتصادی و نیروی رزمی دشمن هدف است و از بین رفتن هرکدام از آنها شکست حتمی دشمن را در پی دارد.
خداوند نیز برای شکست مشرکان قریش در جنگ بدر مقرر کرد که یکی از دو توان اقتصادی و رزمی آنها از بین برود و به پیامبر نوید حتمی داد که بر یکی پیروز خواهید شد.
🔷🔶 آیات 7و8 سوره انفال را بنگریم:
وَ إِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّها لَكُمْ وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَ يُريدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرينَ * لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ.
#صدر_اسلام
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
💠 نکاتی که بر این آیه دلالت دارد:
1⃣ مخاطب این آیه مسلمانان هستند نه خصوص پیامبر زیرا خداوند به مسلمانان فرمود: شما دوست داشتید که برگروه بیسلاح پیروز شوید.
2⃣ منظور از «طائفتین» اموال بازرگانی و سپاهیان قریش است. خداوند به آنها نوید داده بود که به اموال بازرگانی قریش دست خواهند یافت یا بر سپاهیان آنها پیروز خواهند شد.
3⃣ این آیه دستوری از جانب خداوند به رسولخدا صلواتاللهعلیه و مسلمانان بود که قبل از حرکت مسلمانان به سمت بدر از جانب خداوند نازل شده است. پس گزارش تاریخنگاران که گفتهاند رسولالله صلواتاللهعلیه مسلمانان را تنها برای تصرف اموال تجاری قریش فراخواند و زمانی سخن از جنگ به میان آمد که کاروان تجاری گریخته بود و مسلمانان با سپاهیان قریش مواجه شدند، با این آیه ناسازگار است. زیرا در آیه تصریح شده که هر دو سوی جریان قبل از حرکت به آنها گفته شد و نوید داده شد که به یکی از آن دو (کاروان تجاری و سپاهیان قریش) دست خواهند یافت.
#صدر_اسلام
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
4⃣ اراده خداوند (يُريدُ اللَّهُ...) به جنگ براین است که حق استمرار و تثبیت یابد و باطل که مانع گسترش دین است نابود شود، زیرا تا زمانی که باطل قدرتمند است حق تثبیت نمیگردد. بنابراین رسیدن مسلمانان به منافع مادی و غنائم جنگی هدف نبود. در نتیجه آن دسته از گزارههای تاریخی که گویند پیامبر به مسلمانان فرمود بشتابید شاید اموال تجاری قریش نصیب شما شود و ... با این آیه سازگار نیست.
5⃣ ثبات حق و از بین رفتن باطل با کلمات خداوند انجام میشود. در این آیه واژه کلمه به صورت جمع بهکار رفته است (أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ...) پس تمام پدیدههایی که در جنگ بدر اتفاق افتاده همه کلمههای خداوند بودند.
🔻🔺باتوجه به نکاتی که از آیه به دست آمد میتوان متوجه شد که پیدایش جنگ بدر با توجه به آیات قرآن تفاوت بسیاری با گزارش تاریخنگاران دارد.
🔵 برای مطالعه بیشتر به کتاب «نگرش نو به تاریخ اسلام» جلد ۵ (ص ۲۳۱) و جلد۶ (صفحه ۴۱۴) مراجعه کنید.
منبع: نگرش نو به تاریخ اسلام (محمدحسین واثقی راد)
#صدر_اسلام
تنظیم: فاطمه حق شناس
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز سه شنبه
18آذر
1399خورشیدی برابر با
22ربیع الثانی
1442هجری و 8 دسامبر
2020میلادی می باشد. ۱_ جنگ مسلمانان با فرنگیان به فرماندهی صلاح الدین ایوبی در ادامه جنگ حِطّین.(
583قمری) ۲_ درگذشت حكيم عارف و محدث مفسر ملامحمد محسن فيض كاشاني(
1091قمری) ۳_ تولد عالم شيعه "محمدتقي رازي" معروف به "آقانجفي" از مبارزان جنبش تنباكو(
1262قمری) ۴_ درگذشت فقيه جليل آيت اللَّه حائري قمي(
1358قمری) ۵_ شهادت سرگرد خلبان احمد کشوری.(
1359شمسی) ۶_ معرفي عراق به عنوان متجاوز از سوي سازمان ملل متحد (
1370شمسی) ۷_ رحلت آيت اللَّه العظمي "سيدمحمد رضا گلپايگاني". (
1372شمسی) ۸_ آغاز هشتمين كنفرانس سران كشورهاي اسلامي در تهران. (
1376شمسی) ۹_ درگذشت آيت اللَّه "سيد محمد موسوي كلانتر" (
1378شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز چهارشنبه 19 آذر 1399 خورشیدی برابر با 23 ربیع الثانی 1442 هجری و 9 دسامبر 2020 میلادی می باشد.
۱_تولد "ابوشامه" فقيه، محدث و مورخ(599 قمری)
۲_ درگذشت فقيه رباني ملااحمد نراقي(1245 قمری)
۳_ شکست بنی امیه در اردبیل (730میلادی)
۴_ اشغال سرزمين فلسطين در جنگ جهاني اول توسط نيروهاي انگليسي (1917میلادی)
۵_ آغاز انتفاضه مردم ستمديده فلسطين (1987میلادی)
۶_ به تصميم دولت بندر بوشهر بندر آزاد شناخته شد (1331 شمسی)
۷_ رحلت مفسر قرآن كريم "سيد حسين اثني عشري" معروف به اعتمادي (1343 شمسی)
۸_ شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت پنج کشور عربی (عراق-کویت-لیبی-الجزایر و یمن جنوبی) از ایران یک جلسه طولانی چهار ساعته تشکیل داد.(1350شمسی)
۹_ تظاهرات بزرگ و تاريخي تاسوعاي حسيني عليه رژيم استبدادي پهلوي (1357 شمسی)
۱۰_ طرح تشكيل شوراي سلطنت توسط آمريكا (1357 شمسی)
۱۱_ انتخابات دوره اوّل مجلس خبرگان رهبري (1361شمسی)
۱۲_ تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي به فرمان حضرت امام خميني (ره) (1363 شمس)
تنظیم:مریم صفری
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
اولین سفرنامه یک ایرانی در عصر اخیر درباره اروپا شامل یادداشت ها وخاطرات مولف کتاب از مشاهدات خود از فرنگ در دوره قاجار به کوشش حسین خدیوجم "میرزا ابوطالب خان" پسر "محمدبیگ اصفهانی" به سال 1799 میلادی از کلکنه به جانب اروپا رفته و سیر و سفری طولانی در فرنگستان کرده و سفرنامه ای با عنوان "مسیر طالبی" یا "سفرنامه میرزا ابوطالب خان" به فارسی نوشنه که در حقیقت نخستین سفرنامه فارسی یک ایرانی در عصر اخیر درباره اروپاست. وی به دعوت کاپیتان "ریچاردسن" اسکاتلندی - که زبانهای فارسی و هندی را خوب میدانست و دوست قدیمی او بود - در سال 1213 هـ.ق. (1799 م.) عازم انگلستان شد، از راه دریا به ایرلند و از آنجا به انگلستان، بعد به پاریس و برخی از شهرهای فرانسه و ایتالیا رفت. و پس از مدتی طولانی از راه جزیره مالت و استانبول و بغداد و بصره، در سال 1218 هـ.ق. (1803 م.) به کلکته بازگشت. به این ترتیب سفر او چهار سال و نیم مدت گرفت و دو سال و پنج ماه و نیم از این ایام را در لندن به سر برد. وی در طول سفر مشاهدات و وقایع و خاطرات روزانه را "تاریخ وار به قید تحریر می کشید"
#مسیرطالبی
#سفرنامه
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j