eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وصیت حضرت زهراء(سلام¬الله¬علیها) به امیرالمؤمنین(علیه¬السلام) یکی از امور مؤکد اسلامی تنظیم وصیت¬نامه و به یادگار گذاشتن توصیه¬نامه است برای آیندگان است. در این¬جا به قسمت‌هایی از وصیت¬نامه حضرت زهراء(سلام¬الله¬علیها) مورد بررسی قرار می‌گیرد: «ای اباالحسن! هنگام کوچ و جدایی فرارسیده است. سخنان مرا بشنو که هرگز صدای مرا نخواهی شنید. پس از مرگم، غسل و کفنم را خود برعهده بگیر و بر من نماز گذار و مرا در قبر گذاشته و دفنم کن.» انی اوصیک ان لایَلِیَ غسلی و کفنی سواک. [به تو توصیه می کنم که بجز تو کسی غسل و کفن مرا انجام ندهد] إنَّ فاطمه بنت رسول¬الله(صلی¬الله¬علیه¬وآله) دُفِنتُ لیلاً (عسقلانی،1424، ج7، ص378) دفنها زوجها علی لیلاً و لم یؤذن بها ابوبکر صلی علیها ...(بخاری،1422ه ق، ج5، ص82) سفارش حضرت زهرا (س)به تدفین شبانه و عدم حضور برخی افراد در تدفین پیکر مقدس،حاکی از مبارزه ای دامنه دار و عمیق به وسعت تاریخ است.به گونه ای که صحابه دیروز و مسلمانان امروز در واکاوی این که چرا دختر پیامبر نسبت به امت پدر خود چنین وصیتی مینماید،به حقیقت پی ببرد.(غروی نایینی،1389ه ق،ص 8) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ «هیچ زنی از زنان پیامبر(ص) و هیچ مردی نتوانست نسل پیامبر(ص) را ادامه دهد و این افتخار فقط به یکی از دختران وی به نام حضرت زهرا(ص) تعلق گرفت. اگر حضرت مریم(س)حامل الوهیت و روح‌القدس است،حضرت زهرا(س) حامل ائمه و انوار الهی و ازلی است.» «هانری کربن» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 29 دی
1399
خورشیدی برابر با 4 جمادی الثانی
1442
هجری و 18 ژانویه
2021
میلادی می باشد. ۱_ درگذشت ابن سعد (ابو عبد الله محمد بن سعد) کاتب محمد بن عمر واقدی و مورّخ مشهور و صاحب کتاب الطبقات الکبری . (230 قمری) ۲_ شكايت ايران از دخالت‏ هاي شوروي در شئون ايران به سازمان ملل متحد. (
1324
شمسی) ۳_ کارخانه پتروشیمی آبادان بهره‌برداری را آغاز کرد. (
1342
شمسی) ۴_ یک هیئت هشت نفری مرکب از مقامات برجسته نفتی رومانی جهت یک سلسله مذاکرات درباره همکاری های نفتی و پتروشیمی بین ایران و رومانی وارد تهران شد(
1350شمسی
) ۵_ تعطیلی بازار تهران در اعتراض به توهین‌ علیه امام خمینی(ره). (
1356شمسی
) ۶_ درگذشت آيت ‏اللَّه سيد احمد خوانساري.(
1363
شمسی) ۷_ روز غزه(نماد مقاومت) به مناسبت پایان جنگ ۲۲روزه غاصبان صهیونیستی علیه مردم غزه. تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
درگذشت ابن سعد واقدی کاتب طَبَقاتُ الکُبری تقویم : قمری تاریخ رویداد : 230/6/4 محمد بن سعد بن منیع زهری بصری معروف به ابن سعد واقدی از بزرگان علما و محدثین عامه در قرن سوم هجری است که به کاتب واقدی شهرت دارد. وی پس از فراگیری روایات تاریخی و علم حدیث به کلاس درس محمد بن عمرِ واقدی، مورخ مشهور آن عصر راه یافت و از شاگردان ممتاز او شد. اگرچه ابن سعد، در تدوین آثار خود از نوشته‌های استاد خویش بهره گرفته است، اما آن چه نام او را تاکنون زنده نگه داشته و موجب شهرت وی شده است مشهورترین اثر وی، «طَبقاتُ الکُبری» است که آن را یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌ها در طبقات رُوات دانسته‌اند. این کتاب، آگاهی‌های جامع و گسترده‌ای درباره زندگانی پیامبر اسلام و سه هزار نفر از صحابه و تابعین و عالمان، تا زمان خود، ارائه داده است. مطالب طبقات الکبری بسیار قابل توجه و در مواردی منحصر به فرد است. ابن ندیم طبقات وی را برگرفته از آثار واقدی، کلبی، هِیثَم بن عَدی و مداینی دانسته است. نگاهی به اسناد موجود در کتاب نشان می‌دهد که واقدی سهم عمده‌ای در آن داراست. ابن سعد مقیَّد است تا سند نقل‌ها را ذکر کند. وی در آغاز ساکن مدینه منوّره بوده اما بعداً به دیگر شهرها و از جمله بغداد رفته است. کتاب دیگری نیز با عنوان طبقاتُ الصَّغیر از وی باقی مانده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعری زیبا به مناسبت شهادت حضرت زهرا گفت: در می زنند مهمان است گفت: آیا صدای سلمان است؟ این صدا، نه صدای طوفان است مزن این خانه مسلمان است مادرم رفت پشت در،اما گفت: آرام ما خدا داریم ما کجا کار با شما داریم و اگر روضه‌ای به پا داریم پدرم رفته ما عزا داریم پشت در سوخت بال و پر، اما آسمان را به ریسمان بردند آسمان را کشان کشان بردند پیش چشمان دیگران بردند مادرم داد زد بمان! بردند بازوی مادرم سپر، اما بین آن کوچه چند بار افتاد اشک از چشم روزگار افتاد پدرم در دلش شرار افتاد تانگاهش به ذوالفقار افتاد گفت: یک روز یک نفر اما... فاطمیه نزدیک است زیر باران دوشنبه بعد از ظهر اتفاقی مقابلم رخ داد وسط کوچه ناگهان دیدم زن همسایه بر زمین افتاد سیب‌ها روی خاک غلطیدند چادرش در میان گردو غبار قبلا این صحنه را ... نمی‌دانم در من انگار می‌شود تکرار آه سردی کشید، حس کردم کوچه آتش گرفت از این آه و سراسیمه گریه در گریه پسر کوچکش رسید از راه گفت: آرام باش! چیزی نیست به گمانم فقط کمی کمرم... دست من را بگیر، گریه نکن مرد گریه نمی‌کند پسرم چادرش را تکاند با سختی یا علی گفت و از زمین پا شد پیش چشمان بی تفاوت ما ناله‌هایش فقط تماشا شد صبح فردا به مادرم گفتم گوش کن! این صدای روضه کیست طرف کوچه رفتم و دیدم در و دیوار خانه‌ای مشکی است با خودم فکر می‌کنم حالا کوچه ما چقدر تاریک است گریه، مادر، دوشنبه، در، کوچه راستی! فاطمیه نزدیک است... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ بصیرت فاطمی حضرت زهرا سلام الله علیها بنیانگذار نهضتی است که هنوز ادامه دارد. او با ارائه خطبه‌های خود، جبهه‌هایی را گشود تا پس از رحلت رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه‌وآله در تاریخ گم نشود و آرام آرام معنی خود را بیابد. جبهه‌ای که او گشوده هم‌اکنون در حال پیشروی است. یکی از سخنرانی‌های مهم ایشان در جمع زنان مهاجرین و انصار است که برای عیادت آمده بودند. حضرت این فرصت را مغتنم شمرده و نکات روشنگرانه‌‌ای را مطرح و سعی کردند تا اسلام اصلی مورد فراموشی قرار نگیرد. حضرت با اولین سخن زنان که گفتند: «ای دختر رسول‌خدا صلوات‌الله‌علیه حالتان چطور است؟».، پس از حمد خدا و صلوات بر پدربزرگوارشان در جواب فرمودند:« طوری صبح کردم که به خدا سوگند نسبت به دنیای شما خیلی بی‌میل و نسبت به مردان شما بسیار خشمگینم.» حضرت در ادامه سخنان، به کالبد شکافی جریان انحرافی پیش‌آمده و نتایج شومی که در پی آن به جامعه اسلامی‌می‌رسد، اشاره ‌ می کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
✅ نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که بعضی فکر می‌کنند حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در هنگام ایراد این سخنان، یک انسان دل‌مرده و شکست‌خورده است که در مقابل زنان مهاجر و انصار ناله و فغان سرمی‌دهد؛ در حالیکه با مطالعه دقیق متن سخنان متوجه می‌شویم که فضای سخن، فضای اعتراض و روشنگری و احساس مسئولیت نسبت به آینده اسلام است. حضرت صدیقه سلام‌الله‌علیها می‌خواهند بفرمایند آن اسلامی که با حضور پیامبر پایه‌ریزی شد که می‌تواند انسان خاکی را به افلاک ببرد، با امامت امام علی علیه‌السلام می‌تواند ادامه یابد، اما اکنون با عدول از علی علیه‌السلام از میان رفت. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔷 حضرت با خطبه ها و سخنان خود قصد داشتند برنامه عمیق و دراز مدتی که به فرماندهی ابوسفیان طراحی شده بود، خنثی کنند و نگذاشتند اسلام در بن‌بست قرار بگیرد. اگر حضرت با صبری که شاخصه ایشان است برنامه آنها را خنثی نمی‌کرد، حاکمان، اسلام حقیقی را دفن می‌کردند و اسلام پوشالی را عرضه می‌کردند و افق آینده بشر سیاه می‌شد. 🔺🔻حضرت کاری کردند که آیندگان ریشه ناتوانی جهان اسلام را در سقیفه جستجو کنند نه در اصل اسلام. منبع: بصیرت حضرت فاطمه سلام الله علیها (اصغر طاهرزاده) تنظیم: فاطمه حق شناس ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 30 دی
1399
خورشیدی برابر با 5جمادی الثانی
1442
هجری و 19 ژانویه
2021
میلادی می باشد. ۱_ درگذشت ابوالحسن مهيار بن مرزويه ديلمي، شاعر و كاتب مشهور قرن پنجم.(428 قمری) ۲_ تولد فقیه و.ادیب شيعه تقي الدين حسن بن علي بن داود حلي. (647 قمری) ۳_ درگذشت عزالدين ابوحامد عبدالحميد بن هبةُ اللَّه معروف به ابن ابي الحديد، متكلم و فقيه بزرگ مسلمان و شارح نهج البلاغه.(656 قمری) ۴_ درگذشت شاعر ، جلال الدين محمد بلخي معروف به مولوي.(672 قمری) ۵_ پايان حاكميت مسلمانان در اندلس( اسپانيا)، پس از يورش مسيحيان. (
1492میلادی
) ۶_درگذشت نظام ‏وفا كاشاني شاعر ايراني در تهران.(
1343شمسی
) ۷_ انتشار خبر بازگشت حضرت امام(ره) به ايران.(
1357
شمسی) ۸_ آتش زدن مركز فرهنگي ايران در لاهور پاكستان توسط گروهك صحابه، عوامل مزدور وهابيون در پاكستان و به آتش كشيده شدن حدود دوازده هزار جلد كتاب شامل قرآن، كتابهاي مذهبي و آثار نفيس و ارزشمند علمي، وسايل آموزش قرآن و زبان و رايانه‏ ها ... (
1375شمسی
) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️کنش ها و واکنش ها مورخان در نقل گزارش های تاریخی(2) 🔆2.هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها کتب متقدمین اهل سنت در پردازش به روایت هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها به صور مختلفی پرداخته اند . 🔸برخی از روایات موجود در کتب مرجع اهل سنت به زمان حضور پیامبر صل الله علیه و آله و سلّم و خبر دادن یا پیشگویی از اصل شهادت و نحوه ی آن و حتی کشته شدن فرزندی که در رحم دارند می پردازند. برای نمونه می توان به کتاب فرائد السمطین (ج ۲ ص ۳۴ و ص ۳۵ )رجوع کرد . 🔸و یا دسته ای از روایات که فرزند پنجمی از امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها نام می برند مانند کتاب المحاسن المجتمعة ویا الوافی بالوفیات( ج 6 ص 17) که به شهادت حضرت محسن علیه السلام نیز اشاره می کند . اما برخی از روایات تاریخی از گزارش شاهدان عینی این واقعه است که نام اشخاص ، گفت گوهای صورت گرفته و عمل کرد هر فرد همراه جزئیات انعکاس داده می شود که به دلیل بالا بودن تعداد روایات اهل سنّت حتی در همین دسته تنها در این پست به یک روایت از کتب مرجع وشمای کلی از نقل و تغییرات آن می پردازیم. 🖌روایت ابن ابی شیبه : وي كه از اساتيد محمد بن اسماعيل بخاري بوده ، در كتاب المصنف میگويد: "أنه حين بويع لأبي بكر بعد رسول الله ( ص ) كان علي والزبير يدخلان علي فاطمة بنت رسول الله ( ص ) فيشاورونها ويرتجعون في أمرهم ، فلما بلغ ذلك عمر بن الخطاب خرج حتي دخل علي فاطمة فقال : يا بنت رسول الله ( ص ) ! والله ما من أحد أحب إلينا من أبيك ، وما من أحد أحب إلينا بعد أبيك منك ، وأيم الله ما ذاك بمانعي إن اجتمع هؤلاء النفر عندك ، إن أمرتهم أن يحرق عليهم البيت ، قال : فلما خرج عمر جاؤوها فقالت : تعلمون أن عمر قد جاءني وقد حلف بالله لئن عدتم ليحرقن عليكم البيت وأيم الله ليمضين لما حلف عليه ... ." المصنف ، ج8 ، ص 572 . هنگامي كه مردم با ابي بكر بيعت كردند ، علي و زبير در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مي پرداختند ، و اين مطلب به عمر بن خطاب رسيد . او به خانه فاطمه آمد ، و گفت : اي دختر رسول خدا ! محبوب ترين فرد براي ما پدر تو است و بعد از پدر تو خود تو !!! ولي سوگند به خدا اين محبت مانع از آن نيست كه اگر اين افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند . اين جمله را گفت و بيرون رفت ، وقتي علي (عليه السلام) و زبير به خانه بازگشتند ، دخت گرامي پيامبربه علي (عليهم السلام) و زبير گفت: عمر نزد من آمد و سوگند ياد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود ، خانه را بر شماها بسوزاند ، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مي دهد ! -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سیرتغییر و تطورلفظی حدیث: 📚بزرگان اهل سنت که این روایت را از طریق همین سند ذکر می کنند تاریخ زیست  هر یک از آن ها قابل ملاحظه است. در لیست ذیل به  نام برخی از آنان اشاره شده است. 🔸ابن ابی شیبه:(۱۵۹–۲۳۵ هـ. ق) (اسکن 1) 🔸احمدبن محمدبن حنبل: (164تا241 ه ق)⬅️حذف عبارت تهدید عمر و چسباندن ادامه ی روایت به قسمت قبل تا انتهاء آن. ( اسکن 2)  🔸ابن ابی  عاصم مخلّد شیبانی:(۲۰۶-۲۸۷ق‌ )  در کتاب المذکر و  الذکر و التذکیر(اسکن3و4)     ودر کتاب الآحاد و المثانی به⬅️بریدن بخش پایانی و گفته های عمربن خطاب به شکل ناتمام و  علامت سه نقطه در پایان روایت ذکر شده به معنی ادامه داشتن(اسکن 5) 🔸ابوعبدالله، حاکمِ نیشابوری:( 321ه قمری)⬅️ حذف عبارت تهدید عمر و گذاشتن نقطه ی پایان در نصفه ی اولیه ی جمله ی عمربن خطّاب. (اسکن 6) 🔸عبدالبر النّمر القرطبی: (۳۶۸-۴۶۳ق‌) ⬅️حذف عبارت  مربوط به تهدید عمر و گذاشتن عبارت «لافعلن لافعلن..» به جای آن (اسکن 7)                              🔸 خطیب بغدادی:(392تا463ه ق)⬅️حذف بخش پایانی تهدید عمربن الخطّاب و پایان دادن روایت.(اسکن 8)      🔸 صلاح الدّین صفدی : (متوفی 768)⬅️  و  حذف  عبارت مربوط  به تهدید عمر و گذاشتن عبارت «لافعلن لافعلن....» به جای آن(اسکن 9)                                                          🔸ابوبکر سیوطی:(849-911ق) (اسکن 10) 🔸 ابن حجر هیثمی: (حدود ۹۵۰ ه‍.ق)⬅️ حذف کامل بخش تهدید عمربن الخطاب(اسکن 11)  🔸حسام الدین هندی:(۸۸۵ - 975)(اسکن12) 🔸محمد بن المختار الجکنی الشنقیطی ( ۱۳۲۵_۱۳۹۳ ه.ق)⬅️حذف عبارت  مربوط به تهدید عمربن الخطاب و گذاشتن عبارت «لافعلن لافعلن..» به جای آن(اسکن 13)  🔸علی محمد الصلابی:(معاصر) ⬅️حذف بخش مربوط به تهدید عمربن خطّاب و گذاردن  عبارت «این از دروغ روافض است.(اسکن 14)                                                      🔸محمدصالح المنجد:(معاصر)⬅️ این روایت را به طور کامل ذکر کرده و آن را صحیح می داند.( اسکن 15)                                                        🔸حسن بن فرحان المالکی :(معاصر)⬅️قبلا فکر می کردم که  این مسئله (هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها )دروغ است تا  سندهای قوی پیدا کردم از جمله ابن ابی شیبه با سند صحیح.(اسکن 16) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
پی نوشت: با در نظر نگرفتن روایات تاریخی دیگر کتب و تعداد و مضامین و صراحت آن به عنوان مؤید بیرونی ،انکار و اثبات های مکرّر این روایت با همین عبارت در حد فاصل رخ داد آن تا به امروز نشان از غیر قابل انکار بودن اصل این روایت است . برخلاف آقای دهیش عمل کرد افرادی چون صالح المنجد از سلفیون برجسته اهل سنت و آقای فرحان المالکی از تاریخ دانان معاصر اهل سنّت که البته با توجه به تعداد تألیفات و زندگی نامه اش که ابتدا از سلفیون بوده است و پس از تعدیل در مبانی نظری به جهد علمی روی می آورد ،استدلال هر نظریه پرداز تاریخی را به تحریف و سانسور می رساند. فرحان المالکی هم اکنون در زندان عربستان به اتهام تشویش اذهان عمومی منتظر اعدام است. و با این حساب چرایی سانسور و حذف این عبارت و یا این روایت از پرسش های همواره ی خوانندگان تاریخ باقی خواهد ماند. واقعا چرا غیر از مصادره ی روایات تاریخی فضایل اهل البیت علیهم السلام روایات مربوط به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بیش تر از همه دچار تغییر و تحریف شده است؟ آیا براستی فاطمیه سند حقانیت شیعه است؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
_به_خانه _حضرت زهرا سلام الله علیها الخطاب 1⃣ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
خانه_حضرت _زهرا سلام الله علیها الخطاب 2⃣ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j