#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 13 اردیبهشت
1400خورشیدی برابر با 20 رمضان
1442هجری و 3 می
2021میلادی میباشد. ۱_ غزوه فتح مكه ی معظمه( به دنبال نقض پيمان صلح حديبيه از طرف كفار) ، توسط سپاهيان اسلام و به فرماندهی پيامبر مکرم اسلام و شکستن بتها در کعبه توسط امیرالمومنین و پیامبر اعظم. «بنا به روايتی»(8قمری) ۲_ درگذشت عبداللَّه ياقوت بن عبداللَّه رومی معروف به ياقوت حِمَوی، جغرافیدان شهير اسلام و مؤلف معجم البلدان و معجم الادبا.(626 قمری) ۳_درگذشت شيخ تاجُالدين ابوطالب علی بن اَنجُب بن عثمان بغدادی مشهور به ابن ساعی، اديب و مورخ مسلمان.(674 قمری) ۴_ انعقاد قرارداد فين كن اشتاين بين ايران و فرانسه در زمان فتحعلی شاه قاجار. (
1186شمسی) ۵_ اجرای عملیات سیدالشهداءعلیه السلام.(
1365شمسی) ۶_شهادت مهدی فلاحت پور،تصویر بردار برنامه روایت فتح.(
1371شمسی) ۷_امام خامنه ای دیروز سخنان مهم و کاربردی را بیان فرمودند.« نیروی قدس بزرگترین عامل مؤثر در جلوگیری از دیپلماسی منفعل در منطقه غرب آسیاست
.»(1400شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
AUD-20210501-WA0000.m4a
4.44M
این هفته با سیره اقتصادی مولاامیرالمؤمنین علیه السلام در خدمت دوستان بزرگوار هستیم
که بدلیل شرایط موجوددرجامعه این سیره انتخاب شده است.
استاد محترم
دکترسیدعلی حسین پور
دکترای تاریخ تشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ماه_رمضان
#شب_قدر
#غزل
🔹سورۀ اخلاص🔹
ناگهان در یک سحر ایمان خود را یافتم
جان سپردم آنقدر، تا جان خود را یافتم
سورۀ اخلاص را میخواستم پیدا كنم
لای شببوها، شبی، قرآن خود را یافتم...
یک شب «قدر» آسمان گل كرد در آیینهام
ذکر «یا منّان» و «یا رحمان» خود را یافتم
ذكر میگفتم ولی حالی پریشان داشتم
در شب «الغوثها» درمان خود را یافتم
شانهام لرزید و برپا شد قیامت در دلم
تا به سر قرآن گرفتم، جان خود را یافتم...
📝 #عبدالرحیم_سعیدی_راد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نقش انسان در تقدیرات شب قدر.pdf
1.79M
فایل PDF #رایگان
#کتاب "نقش انسان در تقدیرات شبقدر"
💫 | نکتههای کلیدی برای جذب تقدیرات بلند در لیالیِ قدر |
✍ تألیف؛ استاد #محمد_شجاعی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 14 اردیبهشت
1400خورشیدی برابر با 21 رمضان
1442هجری و 4 می
2021میلادی میباشد. ۱_ دومین روز قدر و همچنین نزول قرآن در یکی از شبهای مبارک قدر. ۲_🥀شهادت حضرت امیرالمؤمنین،امام علی علیه السلام در کوفه.(40قمری) ۳_ آغاز امامت امام حسن علیه السلام و بیعت مردم با ایشان به روایتی.(40قمری) ۴_ درگذشت سيد ابوعلی ماجد بن هاشم بن علی حسينی بحرانی از علمای بزرگ شيعه.(
1028قمری) ۵_ درگذشت محدث بزرگ عالم تشيع، محمد بن حسن بن علی معروف به شيخ حرّ عاملی مؤلف کتاب وسائل الشیعه.(
1104قمری) ۶_ درگذشت دانشمند بزرگ مسلمان، آيت اللَّه امير محمدكاظمی. (
1373شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی:
بخش دوم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔹🔸۱) مختار بودن انسان
(سوره بقره / آیه 253)
«وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بعَْدِهِمْ مِنْ بعَْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ»
" اگر خدا میخواست كسانى كه بعد از آنان بودند، پس از آنكه آن همه نشانه هاى روشن براى آنان آمد، به جنگ و
ستیز با یكدیگر نمی پرداختند"
📝 قرآن در اشاره به وضع امتها و اختلافات آنها بعد از انبیاء در این آیه می فرماید: «اگر خدا میخواست، قدرت داشت كه آنها را به اجبار از جنگ و ستیز باز دارد ولى سنت الهى بر این بوده و هست كه مردم را در انتخاب راه آزاد گذارد، ولى آنها از آزادى خود سوء استفاده كردند و راه اختلاف پیمودند پس بعضى از آنها ايمان آوردند و بعضى كافر شدند»
🔷مسلما این اختلاف از خود مردم و هوى و هوسهاى آنها سرچشمه گرفت و گرنه در میان پیامبران الهى اختلافى نبود، وهمه یك هدف را تعقیب می كردند.
( تفسیر نمونه، ج2،ص254 )
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔹🔸۲)سنت تحول و تکامل
(سوره آل عمران/ آیه 140)
«وَ تِلْكَ الَْْایَّامُ نُداوِلهُا بیَْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یتََّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداء.»
🔷 در این قسمت نخست اشاره به یكى از سنن الهى شده است كه در زندگى بشر حوادث تلخ و شیرینى رخ می دهد كه
هیچكدام پایدار نیست. شكست ها، پیروزي ها، قدرت ها، عظمت ها و ناتواني ها همه در حال دگرگونى هستند بنا براین نباید شكست در یك میدان و آثار آن را پایدار فرض كرد، بلكه باید با بررسى عوامل و انگیزه هاى شكست از سنت تحول استفاده نمود، و آن را به پیروزى تبدیل كرد. دنیا فراز و نشیب دارد و زندگى در حال دگرگونى است و خداوند این ایام را در میان مردم بطور مداوم گردش می دهد،تا سنت تكامل از لابلاى این حوادث آشكار شود.
سپس اشاره به نتیجه این حوادث ناگوار كرده و می فرماید:
«وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا ...»
اينها بخاطر آن است كه افراد با
ايمان، از مدعيان ايمان، شناخته شوند و به عبارت ديگر تا حوادث دردناك در تاريخ ملتى روى ندهد صفوف از هم مشخص نخواهند شد، زيرا پيروزي ها خواب آور و اغفال كننده است در حالى كه شكست ها براى افراد آماده، بيدار كننده و نشان دهنده ارزش ها است.
در جمله«و یتََّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداء »
می فرمايد:
يكى از نتائج اين شكست دردناك اين بود كه شما شهيدان و قربانيانى در راه
اسلام بدهيد، و بدانيد اين آئين پاك را ارزان بدست نياورده ايد تا در آينده ارزان از دست بدهيد، ملتى كه قربانى در راه اهداف مقدس خود ندهد هميشه آنها را كوچك می شمرد اما به هنگامى كه قربانى داد هم خود او، و هم نسلهاى آينده او، به ديده عظمت به آن مى نگرند. (تفسير نمونه، ج 3، ص 109)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔹🔸۳)مرگ برای همه
(سوره آل عمران/آیه 145)
«وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تموتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ كِتاباً مُؤَجَّلاً وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الدُّنْیا نؤُْتِهِ مِنْها وَ مَنْ یُرِدْثَوابَ الاْْخِرَةِ نؤُْتِهِ مِنْها وَ سَنَجْزِي الشَّاكِرِینَ.»
«و هیچكس جز به فرمان خدا نمى میرد، سرنوشتى است تعیین شده.»
بنابراین مرگ پیامبر با دیگران یك سنت الهى
است.
«هر كس پاداش دنیا را بخواهدو در زندگى خود در این راه گام برداردچیزى از آن به او خواهیم داد و هر كس
پاداش آخرت بخواهد از آن به او میدهیم، و به زودى شاكران را پاداش خواهیم داد.»
🔹🔸۴)شناخت مؤمن و منافق از طریق اعمالشان
(سوره آل عمران / آیه 179)
«ما كانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّى يَمِیزَ الَْْخبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ ما كانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَیْبِ وَ لكِنَّ اللَّهَ یجتَبی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشاءُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تؤُْمِنُوا وَ تَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ.»
«ممكن نبود كه خداوند مؤمنان را به همان صورت كه شما هستید واگذارد، مگر آنكه ناپاك را از پاك جدا سازد، ونیز
ممكن نبود كه خداوند شما را از اسرار نهان آگاه سازدتا مؤمنان و منافقان را از طریق علم غیب بشناسید زیرا این بر
خلاف سنت الهى است ولى خداوند از میان رسولان خود هر كس را بخواهد برمی گزیندو قسمتى از اسرار نهان را كه
براى مقام رهبرى او لازم است در اختیار او می گذاردپس اكنون كه این جهان بوته آزمایش پاك و ناپاك است به خدا و رسولان او ايمان بیاورید و اگر ايمان بیاورید و تقوا پیشه كنید پاداش بزرگى براى شماست.»
(تفسیر نمونه، ج 3، ص 186)
📝 قبل از حادثه احد موضوع" منافقان" در میان مسلمانان، زیاد مطرح نبود بهمین دلیل آنها بیشتر" كفار" را دشمن خودمی دانستند، اما بعد از شكست احد و تضعیف موقتى مسلمانان راستین و آماده شدن زمینه براى فعالیت منافقان،
فهمیدند دشمنانى خطرناكتر دارند كه باید كاملا مراقب آنها باشند و آنها منافقانند و این یكى از مهمترین نتائج حادثه احدبود.
آیه فوق، این حقیقت را بصورت یك قانون كلى بیان نموده و مي گوید: اين يك حكم عمومى و همگانى است و يك سنت جاودانى پروردگار محسوب ميشود كه هر كس ادعاى ايمان كند و در ميان صفوف مسلمين براى خود جايى باز كند به حال خود رها نمي شود، بلكه با آزمايشهاى پى در پى خداوند، بالأخره اسرار درون او فاش مي گردد.
در اینجا ممكن بود سؤالى مطرح شود و طبق پاره اى از روایات چنین سؤالى در میان مسلمانان نیز مطرح بودو آن اینكه:
خدا كه از اسرار درون همه كس آگاه است چه مانعى دارد كه مردم را از وضع آنها آگاه كند و از طریق علم غیب، مؤمن
از منافق شناخته شود؟
قسمت دوم آیه «وَ ما كانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَیْبِ» به اين سؤال پاسخ می گويد كه:«هيچگاه خداوند اسرار پنهانى و علم غيب را در اختيار شما نخواهدگذارد» زیرا آگاهى بر اسرار نهانى- بعكس آنچه بسیارى خیال می كنند- مشكلى را براى
مردم، حل نمی كند، بلكه در بسیارى از موارد باعث هرج و مرج و از هم پاشیدن پیوندهاى اجتماعى و خاموش شدن
شعله هاى امید و از بین رفتن تلاش و كوشش در میان توده مردم، می گردد.و از همه مهم تر اینكه باید ارزش اشخاص ازطریق اعمال آنها روشن گردد نه از راه دیگر و مسئله آزمایش و امتحان پروردگار نیز، چیزى جز این نیست، بنا بر این راه شناسايى افراد، تنها اعمال آنها است.
سپس پیامبران خدا را، از این حكم استثناء كرده و می فرماید:
«وَ لكِنَّ اللَّهَ يَجتبی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشاء»
خداوند هر زمان بخواهد از ميان پيامبرانش، كسانى را انتخاب می كند و گوشه اى از" علم غيب" بى پايان خود و اسرار درون مردم را كه شناخت آن براى تكميل رهبرى آنها لازم است در اختيار آنان قرار می دهد، ولى در هر حال قانون كلى و عمومى و جاودانى براى شناخت اشخاص، اعمال آنها است.
🔷از این جمله استفاده می شود كه پیامبران ذاتا عالم به غیب نیستند و نیز استفاده می شود كه آنها بر اثر تعلیم الهى قسمتى ازاسرار غیب را می دانند بنا بر این افرادى هستند كه از غیب آگاه می شوند و همچنین مقدار آگاهى آنها بسته به مشیت خداوند است.
ناگفته پیدا است كه منظور از مشیت، و خواست خدا در این آیه، همانند آیات دیگر، همان" اراده آمیخته با حكمت"
است یعنى خدا هر كس را شایسته ببیند و حكمتش اقتضا كند، به اسرار غیب آگاه می سازد.
🔹🔸۵)همراهی اثر اعمال باانسان وجدانشدن اثر اعمال از انسان
(سوره نساء / آیه 88)
«فَما لَكُمْ فی الْمُنافِقِینَ فِئَتَیْنِ وَ اللَّهُ أَرْكَسَهُمْ بماكَسَبُوا أَ تُرِیدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ یُضْلِلِ
اللَّهُ فَلَنْ تَجدَ لَهُ سَبِیلاً»
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
«چرا در باره منافقین دو دسته شده اید؟ بعضى جنگ با آنها را ممنوع و بعضى مجاز میدانید،در حالى كه خداوند به خاطر اعمالشان،افكار آنها را به كلى وارونه كرده است، آیا شما می خواهید كسانى را كه خداوند بر اثر اعمال زشتشان گمراه كرده،هدایت كنید؟! در حالى كه هر كس را خداوند گمراه كند راهى براى او نخواهى یافت.»
📝 اين يك سنت فناناپذير الهى است كه اثر اعمال هيچكس از او جدا نمى شود چگونه مىتوانيد انتظار داشته باشيد افرادى كه فكرشان آلوده و قلبشان مملو از نفاق و عملشان حمايت از دشمنان خدا است مشمول هدايت شوند؟اين يك انتظار بى دليل و نابجا است.
(تفسیرنمونه، ج 4، ص 48،50)
تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
AUD-20210502WA0.mp3
5.37M
#امام_علی_علیه_السلام عدل مجسم
#امام_علی_علیه_السلام
#جرج_جرداق
#سوده بانوی شاعر
#کوفه
#یمن
#ابوموسی
#جنگ_جمل
#مالک_اشتر
#عمار
#امام_حسن(ع)
#شریح_قاضی
#نهج_البلاغه
#شب_قدر
استاد محترم:
سعید طاووسی مسرور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ #مقاله
استناد به سیره سیاسى علوى در گذر تاریخ
📚📚📚📚📚📚📚
نویسنده: حجت الاسلام رسول جعفریان
آنچه در اینجا مورد بحث ماست، استناد به سیره سیاسى امام على (ع) به عنوان یک رویه و روش در اداره حکومت است. چنین استنادى تنها مى توانسته مورد توجه شیعیان آن حضرت باشد که البته شمار آنها اندک بوده و تا پیش از دولت صفوى، شمار دولتهایى که چنین گرایشى نداشته اند یا اگر داشته اند، امکان عمل در آن بر اساس سیره امام على (ع) بوده، بسیار اندک بوده است. در کنار آن، فقها مى توانستند و مى بایست، بر اساس این سیره، رساله هاى سیاسى ـ فقهى مى نگاشتند و درست به مانند سایر فروعات فقهى، در باب سیاست هم، ضمن طراحى فروعات از سیره سیاسى موجود در سیره نبوى و علوى و حسینى و غیر آن، احکام این فروعات را به دست مى آوردند. چنین کارى، یعنى بازبینى دقیق سیره سیاسى معصومین و طراحى فقه رساله اى بر اساس آن، تقریباً به طور مطلق زمین مانده و جز در حد کلیات، به آن پرداخته نشده است.
با این همه، نشانه هایى از تمسک به این سیره در آثار تاریخى، در میان برخى از انقلابیون از یک سو، و برخى از عالمان و اندیشمندان و فقیهان از سوى دیگر، دیده مى شود. در اینجا مرورى بر موارد موجود خواهیم داشت.
👉 https://b2n.ir/b03029
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j