eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز یکشنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ ،۱۸ شوال ۱۴۴۲ ه.ق مصادف با۳۰ می ۲۰۲۱ میلادی است. ۱_وفات عزالدّوله دیلمى(367ه.ق) ۲_وفات ابن ادریس حلّی( 598 ه.ق) ۳_ورود قوای استعماري انگليس به سرزمين اسلامی عراق (1293 ش) ۴_درگذشت "ناظم الاطباء" پزشك و لغت ‏شناس ايرانی (1303 ش) ۵_رحلت فقيه اصولی آيت ‏اللَّه "سيدمحمدباقر قاضي طباطبایی" (1326 ش) ۶_افتتاح بانك صادرات و معادن (1332 ش) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علل عدم گسترش و ناپایداری تشیّع در اندلس از ابتدای ورود اسلام به اندلس تا پایان دورة بنی حمود(92-449ق) 📚📚📚📚📚📚 نویسنده: سید احمدرضا خضری حسین خسروی 📚📚📚📚📚📚 منبع: مطالعات تاریخ اسلام سال ششم پاییز ۱۳۹۳ شماره ۲۲ با تسلط مسلمانان بر اندلس، به مرور آئین و فرهنگ اسلامی در میان ساکنان آنجا گسترش یافت. با این همه به رغم آن که اندیشه های مختلف دینی و گرایشهای گوناگون مذهبی، مجالی برای بروز و ظهور در اندلس (در دورة اسلامی) به دست آوردند، تشیّع در شمار معدود مذاهبی بود که اساساً فرصتی برای بیان مبانی اعتقادی خود به دست نیاورد و به سبب وجود عواملی چند، راه برگسترش و تثبیت اندیشه های شیعی در اندلس بسته شد . اندلس از زمان فتح تا سرنگونی خلافت اموی در قرطبه، ماهیتی اموی داشت که سیاست های خود را بر مبنای نادیده گرفتن حق اهل بیت استوار ساخته بود. در واقع امویان تلاش فراونی برای گسترش مذهب بر اساس دیدگاه های خود به عمل آوردند و با حمایت همه جانبه از مذهب مالکی، مجال هر گونه فعالیت را از دیگر مذاهب، خاصّه تشیّع سلب کردند. این موضوع باعث شد تا فعالیت ها و کوشش های پیروان تشیّع در اندلس به گونه ای آشکار محدود شده و شیعیان از بیان باورها و انجام مراسم مذهبی خود باز مانند. https://b2n.ir/j98031 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دولت های شیعه در مغرب و اندلس نویسنده: محمدرضا شهیدی پاک 📚📚📚📚📚📚📚 منبع: دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی سال سوم آذر ۱۳۹۹ شماره ۳۱ 178 - 170 بخش مهمی از تاریخ سیاسی مغرب و اندلس ظهور و سقوط دولت های شیعه است. جریان تشیع در اندلس و مغرب در مراحل سیاسی نظامی و اقتصادی با تاسیس دولت های مستقل و حتی امپراطوری همراه است. نخستین این دول دولت علوی ادریسیان است که بدست ادریس اول و به نام علی و با عنایت امام رضا ع که ادریس را نجیب ال محمد نامید در مغرب تاسیس شد اما چون خورشید ان غروب کرد صد سال بعد در اندلس بوسیله بنی حمود از نسل ادریس نجیب ال محمد طلوع کرد و طومار دولت ظالم اموی را به شکل معجزه اسایی درهم پیچید . دولت فاطمیان به نام فاطمه زهرا در افریقیه و مغرب ادنی تاسیس شد و هشتاد سال دوام اورد و سپس به مصر و قاهره منتقل شد و دولت کلبیان در سیسل صد سال به نیابت فطمیان تنها دولت شیعه سیسل است . جانشیان مغربی فاطمیان دولت شیعه زیریان هم حدود نیم قرن به نیابت فاطمیان پرچمدار قدرت تشیع در مغرب اوسط بود و هم زمان یا دولت بنی حمود در اندلس ، در قلعه بنی حماد دولت بنی حماد متمایل به تشیع در مغرب اوسط تاسیس شد . دولت زیریان با شیطنت و توطئه خلافت عباسی تشیع را رها کرد و پرچم سیاه عباسیان را در مغرب برافراشت. https://b2n.ir/j86264 تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز دوشنبه10 خرداد ،19 شوال 1442ه.ق مصادف با31می 2021 میلادی ۱_وفات یعقوب بن لیث صفّاری 265ه.ق ۲_روز جهانی بدون دخانیات ۳_انعقاد عهدنامه "ارز روم" ميان دولت ايران و امپراتوری عثمان (1226 ش) ۴_ وام گرفتن دولت ایران با تصویب مجلس شورای ملی 250/000 لیره انگلیسی از بانک شاهی (1290ش) ۵_اجرایی شدن تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران ( 1359ش) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی: بخش ششم سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✳️ مسأله جبر و اختیار در قرآن (سوره نساء : آیات 78- 79) «أَیْنَما تَكُونُوا یُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فِِ برُُوجٍ مُشَیَّدَةٍ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یقَُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یقَُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا یَكادُونَ یفَْقَهُونَ حَدِیثاً . ماأَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نفَْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولا وَ كَفى بِاللَّهِ شَهِیداً» «هر كجا باشید مرگ شما را مى گیرد اگر چه در برجهاى محكم باشید، و اگر به آنها (منافقان)حسنة (و پیروزى) برسد مى گویند از ناحیه خدا است و اگر سیئة (و شكستى) برسد مى گویند از ناحیه تو است بگو همه اینها از ناحیه خدا است پس چرا این جمعیت حاضر نیستند حقایق را درك كنند؟ آنچه از نیكیها به تو مى رسد از ناحیه خدا است و آنچه از بدى به تو مى رسد از ناحیه خود تو است و ما تو را بعنوان رسول براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در این باره كافى است.» 📝 مطالعه این دو آیه كه در قرآن پشت سر هم قرار گرفته است سؤالى را در ذهن ترسیم مى كند كه چرا در آیه اول، همه نیكیها و بدیها (حسنات و سیئات) به خدا نسبت داده شده، در حالى كه آیه دوم فقط نیكیها را به خدا نسبت مى دهدو بدیها و سیئات را به مردم؟! قطعا در اینجا نكته اى نهفته است و گرنه چگونه ممكن است دو آیه پشت سر همدیگراختلاف به این روشنى داشته باشد؟ با مطالعه و دقت در مضمون دو آیه به چند نكته برخورد مى كنیم كه هر كدام مى تواند پاسخ جداگانه اى به این سؤال بوده باشد: -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
۱) اگر سیئات و بدیها را تَجزیه و تحلیل كنیم داراى دو جنبه هستند یكى جنبه مثبت، دیگرى جنبه منفى، و همین جنبه منفى آن است كه قیافه سیئه به آن مى دهد و به شكل" زیان نسبى" در مى آورد. براى مثال:انسانى كه بوسیله سلاح گرم یا سرد بى گناهى را به قتل مى رساند مسلمامرتكب سیئه اى شده است، اكنون عوامل وجود این كار بد را بررسى مى كنیم در میان این عوامل قدرت انسان، فكر انسان، قدرت یك اسلحه سرد یا گرم،نشانه گیرى صحیح، استفاده از فرصت مناسب، تاثیر و قدرت گلوله دیده مى شود كه تمام اینها جنبه هاى مثبت قضیه است، زیرا همه آنها مى توانند مفید و سودمند واقع شوند و اگر در مورد خود به كار گرفته شوند مشكلات بزرگى را حل مى كنند، تنها جنبه منفى قضیه آن است كه تمام این قدرتها و نیروها در غیر مورد خود بكار گرفته شده است مثلا به جاى اینكه به وسیله آنها دفع خطر حیوان درنده و یا یك قاتل جانى و خطرناك شده باشد در مورد انسان بى گناهى به كار رفته است، همین جنبه منفى اخیر است كه آن را به صورت" سیئة" در مى آورد ، و الا نه قدرت نشانه گیرى انسان چیز بدى است و نه نیروى باروت و نفوذ گلوله، همه اینها منابع قدرتند و در مورد خود قابل استفاده فراوان. بنا بر این اگر ملاحظه مى كنیم در آیه اول تمام حسنات و سیئات به خداوند نسبت داده شده است به خاطر آن است كه تمام منابع قدرت حتى قدرتهايى كه از آن سوء استفاده میشود، از ناحیه خدا است و سرچشمه قسمتهاى سازنده و مثبت او است، و اگر در آیه دوم" سیئات" به مردم نسبت داده شده است اشاره به همان" جنبه های منف" قضیه و سوءاستفاده از مواهب و قدرتهاى خدادادى است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
۲ )ممكن است آیه شریفه اشاره به مسئله" الامر بین الامرین" بوده باشد كه همه حوادث جهان حتى اعمال و افعال ماخواه حسنه باشد یا سیئه، خوب باشد یا بد از یك نظر مربوط به خدا است زیرا او است كه به ما قدرت داده واختیار و آزادى اراده بخشیده است، بنا بر این آنچه ما اختیار مى كنیم و با آزادى اراده انتخاب مینمائیم بر خلاف خواست خدا نیست، ولى در عین حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه میگیرد زیرا عامل تعیین كننده عمل، اراده واختیار ما است، و به همین دلیل ما در برابر اعمالمان مسئولیم، و استناد اعمال ما به خدا آن چنان كه اشاره شد از ماسلب مسئولیت نمى كند و موجب عقیده جبر نیست.بنا بر این آنجا كه مى فرماید:" حسنات" و" سیئات" از خدا است،اشاره مى كند به همان فاعلیت خداوند نسبت به همه چیز، و آنجا كه میفرماید:سیئات از شما است، اشاره به فاعلیت ما ومسئله اراده و اختیار ما مى كند و در واقع مجموع دو آیه، مسئله" امر بین الامرین" را ثابت میكند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
۳) تفسیر دیگرى كه براى این دو آیه وجود دارد و در اخبار اهل بیت (ع)نیز به آن اشاره شده است این است كه: منظور از سیئات، كیفرهاى اعمال و مجازات و عقوبات معاصى است، شكى نیست كه این كیفرها از ناحیه خداوند است، ولى چون نتیجه اعمال و افعال بندگان مى باشد از این جهت گاهى به بندگان نسبت داده میشود و گاهى به خداوند، و هر دو صحیح است، مثلا صحیح است گفته شود قاضى دست دزد را قطع میكند، و نیز صحیح است كه گفته شود این خود دزد است كه دست خود را قطع مینماید. (تفسیر نمونه، ج 4، ص 22-23) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز سه شنبه11خرداد ماه1400 شمسی و20شوال 1442قمری ؛مصادف با 2021/6/1 میلادی ۱_ازدواج پیامبر صلی الله علیه وآله با ام سلمه(4ه.ق). ۲_وفات محمد بن یعقوب فیروز آبادى شیرازى صاحب " قاموس"(817ه.ق) ۳_تصويب اساسنامه فرهنگستان ايران در هيئت وزيران (1314 ش) ۴_درگذشت استاد "سيدحسين ميرخانی" خوشنويس برجسته (1361ش) ۵_انحلال حزب جمهوري اسلامی به پيشنهاد اعضای آن (1366 ش) ۶_درگذشت استاد، دكتر "مهدی روشن ضمير" اديب و زبانشناس معاصر (1378 ش) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ویژه نامه حضرت ابوطالب علیه السلام نشریه داخلی انجمن علمی پژوهشی تاریخ منتشر شد. 📖 به همت معاونت جامعه الزهرا سلام الله علیها، ویژه نامه نشریه داخلی انجمن علمی پژوهشی تاریخ منتشر شد. 🔻مقالات 🔹 یادداشت حضرت ابوطالب و امیرالمومنین علیهماالسلام(پدر و پسر):صدیقه شاکری حسین آباد 🔹معرفی حضرت ابوطالب علیه السلام در پرتو شخصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: معصومه وثاقتی جمیل 🔹سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله درباره حضرت ابوطالب علیه السلام: زهرازمانی 🔹فاطمه بنت اسد همسر حضرت ابوطالب علیه السلام :اعظم شریفی 🔹عقیل بن ابیطالب علیه السلام در پیچ و خم تاریخ:مریم کیانی 🔹بررسی شخصیت فردی و اجتماعی ام هانی سلام الله علیها :فاطمه اصلانی 🆔https://eitaa.com/jz2602 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j