سنت امداد :
عامترين، كاملترين و كليترين سنتي كه خداي متعالي درپي اِعمال انسانها اعمال ميكند، و در واقع مشروط و مقید به فعل انسان است؛ سنت «امداد» می باشد که مختص به گروه خاصی نیست و شامل مومنان و کافران خواهد شد.
بر اساس آیات قرآن هر کس دنیای گذران را می خواهد به او داده خواهد شد و هرکه زندگی آخرت را ترجیح دهد به او عطا می گردد. بدين معنا كه خداي متعال، هم كساني را كه طالب دنيا و كمالات مادي و دنيوي باشند و در راه باطل و شر گام گذارند ياري و كمك ميكند و هم كساني را كه جويا و خواستار آخرت و كمالات معنوي و اخروي باشند و در طريق حق و خير قدم نهند؛ يعني وسايل پيشرفت و نيل به هدف را براي هر دو دسته فراهم ميسازد.
اما اينكه سنت امداد را، با وجود این که براي همه انسانها، اعم از اهل حق و اهل باطل، جريان دارد، از سنتهاي مقيد و مشروط دانسته شده، بديندليل است كه مسبوق به رفتار آدميان است، يعني آنان ابتدائاً ارادة دنيا يا آخرت ميكنند و در راه خود ميكوشند و آنگاه امدادهاي الهي به آنان ميرسد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
جنگ بدر
یکی از #امداد های که در جنگ بدر برای مسلمانان اتفاق افتاد در میدان نبرد بود که در پس آرامش یافتن مسلمانان بر آنها خواب سبکی بر آنها چیره شد. بارش #باران مسلمانان را پاکیزه کرد و وسوسه #شیطان را زدود.می توان تصور کرد که بارش باران در شب قبل از نبرد تا چه حد در طروات بخشی و ایجاد شادابی #رزمندگان موثر خواهد بود اما مهم تر از آن، شاید بحث فیزکی باران است که باعث محکم شدن زمین ریگزار در زیر پای #لشگر اسلام بود. علاوه بر این در برخی از تفاسیر آمده که این باران برای طرف مقابل مشکل آفرین شد و زمین خاکی زیر پای دشمن تبدیل به گل لغزنده شد.
تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🍀#مقاله_نویسی
☘️مدرس: خانم مقدادی
☘️هزینه ثبتنام: ۵۰ هزارتومان
☘️زمان برگزاری:
☘️محیط برگزاری دوره: نرم افزار #ادوبی_کانکت
☘️پیشنیاز دوره: آشنایی با اصول اولیه نگارش
☘️سرفصلها:
🔻 اهداف نگارش مقاله علمی
🔻 روشهای ارائه مقالات علمی
🔻 انواع مجلات علمی
🔻 انواع مقاله
🔻 انتخاب موضوع مقاله
🔻 اجزاء مقالات علمی
🔻 عنوان
🔻 چکیده
🔻 کلید واژه ها
🔻 مقدمه
🔻اهداف، فرضیات و پیشینه پژوهش
🔻 روش پژوهش و انواع آن
🔻 معرفی جامعه پژوهشی
🔻 روشهای نمونه گيری
🔻 ابزار پژوهش
🔻 یافته ها
🔻 نتایج
🔻 بحث و بررسی
🔻 نتیجه گیری
🔻پیشنهادات
🔻محدودیت های پژوهش
🔻 منابع References
✅ برای شرکت در دوره به آیدی زیر پیام دهید :
@saf_1362
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز سه شنبه 1 تیر 1400 شمسی 11ذی القعده 1441 قمری؛ مصادف2021/6/22 میلادی
۱_ولادت پيشوای هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(علیه السلام)(148 ق)
۲_تاسيس سلسله ی"آل بويه" خاندان مشهور شيعی ايرانی(321 ق)
۳_ تولد عالم جليل القدر "شيخ مفيد" فقيه و متكلم نامدار شيعه(336 ق)
۴_آغاز جنگ "نادرشاه افشار" برای تصرف هندوستان(1151 ق)
۵_حمله زمینی و هوایی نیروهای اسرائیل به لبنان (1351ش)
۶_تأسيس "سازمان تبليغات اسلامی" به فرمان "حضرت امام خمينی"(ره) (1360ش) و روز تبلیغ
۷_عزل بنی صدر از رياست جمهوری با حكم حضرت امام خمينی(ره) (1360ش)
۸_آغاز هفته قوه قضاييه "هفته عدالت" و آغاز هفته "صرفه جويی در مصرف آب"
۹_رحلت فقيه جليل آيت اللَّه "سيد حسين طباطبايی بحرالعلوم" عالم برجسته نجف (1380 ش)
#یا_امام_رضا
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌅میلاد هشتمین نور ولایت ، امام الرئوف ،
امام علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک باد.🌸🌱
به مناسب این روز به شرح بخشی از گزارش های اهل سنت علیه السلام در مواجه با شخصیت مطهر امام رضا علیه السلام از کتب ایشان می پردازیم.
و از جهت تبرک و طبق روال سه شنبه #ویژگی_امام_علی علیه السلام را به روایت تصویر و با یک روایت دنبال می کنیم.🌸🌱
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔸انعکاس جایگاه امام رضا علیه السلام در کتب اهل سنت
شخصیت ائمه علیهم السلام به گونه ای است که در موضوع فضائل ایشان بزرگان بسیاری از اهل سنت را به اعتراف کشانده است و از این جهت گزارشات تاریخی حول این موضوع ها بسیار فراوان است که تنها و به گوشی از آن اشاره می کنیم:
1. مجد الدين ابن اثير جَزَرى (606 ق): «ابو الحسن على بن موسى[ عليهماالسلام ]... معروف به رضا... مقام و منزلت ايشان همانند پدرشان موسى بن جعفر [ عليهماالسلام ] می باشد... امامت شيعه در زمان على بن موسى [ عليهماالسلام ] به ايشان منتهى شد. فضايل وى قابل شمارش نيست. خداوند رحمت خود و رضوان خود را بر ايشان بفرستد!»
2 محمد بن طلحه شافعى (652 ق): «سخن در اميرالمؤمنين على [ عليهالسلام [ و زين العابدين على [ عليهالسلام ] گذشت و ايشان على الرضا [ عليهالسلام ] سومين آنها می باشد. كسى كه در شخصيت ايشان تأمل كند، درمیيابد كه على بن موسى [ عليهماالسلام ] وارث امير المؤمنين على و زين العابدين على [ عليهماالسلام ] میباشد و حكم میكند كه ايشان سومين على میباشد. ايمان و جايگاه و منزلت ايشان و فراوانى اصحاب ايشان باعث شد مأمون وى را در امور حكومت شريك كند و ولايتعهدى را به ايشان بسپارد.»
3. عبد اللّه بن اسعد يافعى (768 ق): «وى امام جليل و بزرگوار از سلاله بزرگان و اهل كرم، ابو الحسن على بن موسى الكاظم [ عليهماالسلام ] مىباشد... وى يكى از دوازده امام شيعيان است كه اساس مذهب بر نظرات ايشان است. وى صاحب مناقب و فضايل مىباشد.»
4.يوسف بن اسماعيل نبهانى (1350 ق): «على بن موسى [ عليهماالسلام [از بزرگان ائمه و چراغهاى امت از اهل بيت نبوت و معدن علم و عرفان و كرم و جوانمردى میباشد. وى جايگاه والايى داشته، نام وى شهره میباشد و كرامات زيادى دارد.»
5. ابو الفوز محمد بن امين بغدادى مشهور به سُويدى: «[على بن موسى عليهماالسلام ] در مدينه به دنيا آمد و بسيار گندمگون بود و كراماتش زياد و مناقبش مشهور است كه در اينجا نمیگنجد.»
6 عباس بن على بن نور الدين مكّى: «فضايل على بن موسى [ عليهماالسلام [ هيچ حد وحصری ندارد.
🔸برخورد بزرگان اهل سنت با مزار امام رضا[ عليهالسلام ]
ابن حبّان بُستى میگويد: «على بن موسى الرضا[ عليهماالسلام ] از بزرگان و عقلا و نخبگان و بزرگواران اهل بيت[ عليهمالسلام ] و بنى هاشم میباشد. اگر از وى روايتى شود، واجب است حديثش معتبر شناخته شود... من به دفعات قبر ايشان را زيارت كردهام. زمانى كه در طوس بودم، هر مشكلى برايم رخ میداد، قبر على بن موسى الرضا را ـ كه درود خدا بر جدّش و خودش باد ـ زيارت میكردم و براى برطرف شدن مشكلم دعا مینمودم و دعايم مستجاب و مشكلم حل میشد. اين كار را به دفعات تجربه كردم و جواب گرفتم.
مطلبی دیگر که قابل توجه است برخی از بزرگان اهل سنت بسیار به زيارت قبر مطهر امام رضا[ عليهالسلام ] می رفتند مانند ابن حبان بستى (354 ق)، ابوبكر بن خُزيمة (311 ق) و عديلة بن ابى على ثقفى (328 ق) و تواضع و تضرعات بسيار ابوبكر بن خُزيمة كه موجب شگفتى شاگردان وى شده است.
حاكم نيشابورى درباره ابوبكر بن خُزيمة و ابوعلى ثقفى میگويد: «از محمد بن مومل شنيدم كه میگفت: روزى با پيشواى اهل حديث ابوبكر بن خزيمة و ابوعلى ثقفى و ديگر مشايخ خود به زيارت قبر على بن موسى الرضا[ عليهماالسلام ] به طوس رفتيم، در حالى كه آنها بسيار به زيارت قبر ايشان می رفتند. محمد بن مومل میگويد: احترام و بزرگداشت و تواضع و گريه و زارى ابن خزيمة نسبت به قبر على بن موسى[ عليهماالسلام ] همگى ما را شگفتزده كرد.»
جالب است بدانيم ابن خزيمة نزد اهل سنت جايگاه ويژهاى داشته؛ به گونهاى كه از وى به عنوان: شيخ الاسلام، امام الائمة، الحافظ، الحجة، الفقيه، بىنظير، و زنده كننده سنت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم تعبير كرده و او را در علم و حديث و فقه و اتقان ضرب المثل دانسته است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#کتب_اهل_سنت
#امام _ علی _بن_موسی _الرضا علیه السلام
تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز چهارشنبه2 تیر 1400 شمسی، 12 ذی القعده1442 قمری؛ مصادف با2021/6/23 میلادی
۱_تولد فيلسوف كبير و فقيه بزرگ آيت اللَّه "محمدتقي آملی" (1304 ق)
۲_ وفات قطبالدین رازی، فیلسوف و عالم بزرگ مسلمان (776ق)
۳_ درگذشت شاعر گرانقدر ايرانی "اديب نيشابوری" (1344 ق)
۴_به توپ بستن مجلس شورای ملی به فرمان محمدعلی شاه قاجار (1287ش)
۵_تصويب طرح اجباری شدن كلاه شاپو برای مردان در مجلس شورای ملی (1306 ش)
۶_ وقوع اولين جنگ ميان نيروهای انگليسی و هندی در بنگال (1757م)
۷_ واگذاری بندر مهم اسكندرون سوريه به تركيه توسط فرانسوی ها (1939م)
#امام_رضا
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔵📝 المسالك و الممالك ابن خُرداذبه (ابن خردادبه)
🔹🔸 ابوالقاسم عبيدالله بن عبدالله (متوفى 280ق) اصل كتاب، به زبان عربى كه زبان علمى آن روزگار بوده، نگاشته شده است و مترجم، سعيد خاکرند، كه به خوبى به اهميت اين قديمىترين متن جغرافيايى اسلامى پى برده بودند، با دقت و بردبارى اثر را به صورت تحت اللفظى، در سال 1370ش، به فارسی ترجمه نموده است.
🔸اشعار عربى متن كه عمدتاً به جهت استشهاد آورده شده و ارتباط مستقيمى با متن نداشتهاند، جداگانه ترجمه و ضميمه اثر شدهاند.
🔹در مواردى در متن اصلى، جا افتادگى وجود داشته كه مترجم آنها را با علامت ستاره * مشخص كرده و در پاورقىها توضيح داده است. مطالب جا افتاده به همراه غلط نامه ضميمه اثر مىباشند.
🔸مترجم فهرست اعلام (كسان و مكان) براى اثر تهيه كرده است تا دانش پژوهان را در وصول سريعتر به موضوع مورد نظرشان يارى نمايد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝📝 درباره مؤلف
ابو القاسم عبید الله بن عبدالله بن خردادبه متوفای حدود ۳۰۰ ق. مورخ و جغرافیدان، قرن سوم هجری قمری. گفته شده که وی ایرانی و نخست به آیین زرتشت بوده و از سوی برمکیان، دین اسلام را پذیرفته است. از اسلام آوردن وی به دست برمکیان چنین برمیآیدکه وی از مردم خراسان بوده است. در مورد سال ولادت و مرگ او اختلاف است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j