eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
995 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
315 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام خدمت دوستان و همراهان همیشگی فایل چهارم ادبیات شیعی و عاشورایی استاد محترم مهدی مستقیمی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
◼️انا لله و انا الیه راجعون حجت الاسلام والمسلمین مهدی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم دار فانی را وداع گفت. از کتاب های معروف و مهم این مرحوم می توان به کتاب (سیره پیشوایان ، نگرشی بر زندگانی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امامان معصوم علیهم السلام ) و (مقتل جامع سید الشهداع) اشاره کرد. رحمت و رضوان الهی بر روح ایشان باد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام خدمت دوستان و همراهان همیشگی فایل پنجم ادبیات شیعی و عاشورایی استاد محترم مهدی مستقیمی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه‌السلام 🔹بعد از تو...🔹 دلتنگی همیشۀ بابا علی علی! سردارِ لشکر من تنها علی علی! قدری بمان، به دل نگران‌های این حرم مهلت بده برای تماشا علی علی! باید «وَ إن یکاد» بخوانم که دور باد چشمان بد از این قد و بالا علی علی! یک سوی خیره چشم همه: این پیمبر است یک سوی باز مانده دهان‌ها: علی... علی این گونه پا مکش به زمین، می‌کُشی مرا بنگر نفس نفس زدنم را علی علی از هم گسست رشتۀ تسبیحم آه... آه... از هم گسست... ارباً... اربا... علی... علی... جز آب چشم و آتش دل بعد از این مباد بعد از تو خاک بر سر دنیا علی علی... 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل قیام عاشورا با استناد به آیات قرآنی نویسنده: سید رضی قادری مهرداد دیوسالار منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال پنجم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۹ 61 - 75 نهضت امام حسین از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه امام حسین اساس کار خود را دعوت به قرآن و سنت پیامبر اعلام می کند، بررسی بعد قرآنی این نهضت ضروری به نظر می رسد. مسئله مقاله حاضر این است که امام حسین برای معرفی حرکت خود مردم را به چه آیاتی از قرآن ارجاع داده است؟ از این رو نوشتار حاضر بر آن است تا با استخراج داده های تاریخی و تحلیل آن به کمک آیات قرآنی، استنادات امام حسین به آیات قرآن را در طول قیام عاشورا مورد بررسی قرار دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که امام حسین با استناد به آیات قرآنی در موقعیت های گوناگون توانست تفسیر کاملی از اصول، اهداف و ویژگی های قیام عاشورا، وضعیت جامعه و نیز لشکر دشمن ارائه کند. بازخوانی حماسه حسینی با تأکید بر بعد قرآنی، موجب بازگشت امت اسلامی به قرآن و وارد کردن معارف قرآن در زندگی روزانه مسلمانان خواهد شد. https://b2n.ir/t46419 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی اعتبار و دلالت حدیث نبوی:حسین منی و انا من حسین نویسنده: محمد رنجبرحسینی ماجده حائری منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم پاییز ۱۳۹۸ شماره ۱۵ پیامبر اکرم(ص) احادیث بسیاری را در مدح امام حسین(ع) و فضائل ایشان بیان کرده اند. یکی از معروفترین آن ها، که بر درب ورودی حرم امام حسین (ع) نقش بسته حدیث: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ» است . نوشتار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی، و شیوه کتابخانه ای به بررسی اعتبار و دلالت این حدیث پرداخته که حاصل آن چنین شد: این حدیث در منابع معتبر شیعه و اهل تسنن ذکر شده و از نظر محدثان اهل تسنن این حدیث دارای اعتبار بوده و حسن شمرده شده است. مدلول حدیث متضمن سه نکته است: الف: اشاره به وحدت و یگانگی روحی امام حسین(ع) و پیامبر اکرم(ص). ب: محبت به امام حسین(ع) موجب محبوب شدن نزد خداوند است. ج: امام حسین(ع) خود به تنهایی، امتی است و نسل وصایت پیامبر(ص) از ایشان امتداد می یابد. https://b2n.ir/r97150 تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه‌السلام 🔹آب حیات🔹 می‌رفت که با آب حیات آمده باشد می‌خواست به احیای فرات آمده باشد احساس من این است که با پر شدن مشک از خیمه خروش صلوات آمده باشد بشتاب! که در مشک تو این سهم امام است بشتاب! اگر فصل زکات آمده باشد... برگشت که شیطان به حرم چشم ندوزد می‌خواست به رمی جمرات آمده باشد... جایی ننوشته‌ست که در علقمه... زهرا... اما نکند آن لحظات آمده باشد نقل است که توفان شد و پیداست که باید چه بر سر کشتی نجات آمده باشد طفلی به عقب خیره شده از روی ناقه شاید عمو از راه فرات آمده باشد... 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام خدمت دوستان و همراهان همیشگی فایل ششم ادبیات شیعی و عاشورایی استاد محترم مهدی مستقیمی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن تسلیت مدیر جامعه به استاد محترم جامعه الزهراء سرکار خانم پیشوایی. بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون امیرالمومنین علیه‌السلام: اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء الی یوم القیامه (بحارالانوار ج۲ ص۴۳) درگذشت عالم عامل و استاد بنام حوزه های علمیه ، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی که عمر با برکت خود را در راه اعتلای فرهنگ شیعی، تربیت شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام و پژوهش و تالیف آثار ماندگاری درحوزه علوم تاریخ اسلام صرف کرد، موجب تأثر وتألم شد. این ضایعه جبران ناپذیر را به محضر علمای اعلام، شاگردان، ارداتمندان و بیت مکرم، به ویژه صبیه محترمه ایشان، سرکار خانم فریده پیشوایی - سردبیر نشریه مطالعات قرآنی نامه جامعه - تسلیت عرض کرده، از درگاه احد متعال، برای آن فقید سعید علوّ درجات و همنشینی با حضرت اباعبدالله الحسین و شهدای کربلا علیهم السلام مسئلت می نمایم. خداوند منان به همه بازماندگان طول عمر با عزت، صبر جمیل و اجر جزیل عطا فرماید. سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام 🆔https://eitaa.com/jz2602 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معرفی آثار عاشورائی 📌 رنج عرفانی و شور اجتماعی: کارکردهای یاد واقعه عاشورا در جهان امروز این کتاب با نگاهی الهیاتی ـ تمدنی به موضوع عاشورا به قلم دکتر حبیب الله بابائی نوشته شده است. فصل اول آن در باره "رنج از" و "رنج برای" و پیامدهای اجتماعی آن است که در دانشگاه تمپل و در مجله Ecumenical Studeis منتشر شده است. فصل دوم کتاب در مورد "عزت نفس" و "حرمت غیر" در لندن در مجله Journal of Shia Islamic Studies چاپ شده، و مقاله سوم نیز در موضوع "انسجام و هویت اسلامی بعد از عاشورا" در صربستان در مجله Kom انتشار یافته است. 3️⃣ هر سه مقاله به ضمیمه فصل و مقدمه جدیدی توسط خود مولف (حبیب‌الله بابائی) ترجمه و تدوین شده و با مقدمه دکتر لگنهاوزن از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است. ✂️ برشی از کتاب: «در نگرش فدیه‌ای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشته‌شده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشته‌شدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمی‌کند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا می‌کند، امت نیز به همان اندازه متعهد می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚 معرفی آثار عاشورائی 📕 جريان‌شناسي تاريخي قرائت‌ها و رويكردهاي عاشورا از صفويه تا مشروطه (با تأكيد بر مقاتل) محسن رنجبر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ 1389 🔗 این کتاب حاصل رساله دکتری یکی از عاشوراپژوهان و محققان این عرصه است. نویسنده پس از بیان چشم‌اندازی از تاریخ صفویه تا مشروطه و معرفی مقاتل این دوره، به بررسی و جريان‌شناسی تاريخی قرائت‌ها و برداشت‌های موجود از واقعه‌ عاشورا در این دوره می‌پردازد و ويژگی‌های هر یک را بيان مي‌كند و نمونه‌هایی از تحریفات ایجاد شده بدین منظور را یادآور می‌شود. قرائت سوگوارانه و تراژیک یا احساسی عاطفی؛ قرائت حماسی اسطوره‌ای؛ قرائت عرفانی، تعبد به شهادت؛ قرائت مسیحیانه یا بخشایش؛ قرائت تقدیر گرایانه از مباحث و فصول این کتاب است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚 معرفی آثار عاشورایی 📌 لهوف (بخش دوم) از زمان تدوین کتاب لهوف (قرن هفتم) تا اولین نسخه‌ای که اکنون در دست داریم (قرن دهم) سه قرن گذشته و معلوم نیست چه بر سر نسخه‌های فراوان آن آمده است. از میان چاپ‌های متعدد این کتاب تنها یک تصحیح وجود داشت که مرحوم فارس حسّون از روی سه نسخه انجام داده و اسوه چاپ کرده بود. ✍️ اما در سال 1395 از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصحیح جدیدی از لهوف (کتاب الملهوف) منتشر شد که با 57 نسخه خطی و 10 نسخه سنگی مقایسه و مقابله شد. بنا به این تصحیح، درباره حدود دو هزار کلمه از این کتاب، اختلاف وجود دارد. 📗 در این چاپ متن اصلی لهوف همراه اعراب‌گذاری در بالای صفحه آمده و موارد اختلافی در پایین درج شده است. این چاپ همراه با منبع‌شناسی است و منشأ هر یک از روایات لهوف را بررسی می‌کند که در چه کتاب‌هایی بوده است. ✅ شایسته است برای مراجعه به متن لهوف از این تصحیح استفاده شود. تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا