eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
997 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
312 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمتی از دیوار این ضلع باقی‌ماندهٔ دیوار خشتی ساخته شده در قرن هشتم هجری است. الجایتو، محمد بن بایسنقر تیموری و شاه سلطان حسین صفوی از جمله افرادی بودند که باعث تغییراتی در این قسمت شدند. تازه‌ترین قسمت مسجد، ضلع شرقی است که متعلق به دوران سلجوقی است. این قسمت به مرور زمان تخریب و در دوران شاه سلیمان صفوی دوباره ساخته شد و کتیبه‌ای مربوط به این بازسازی نیز در ایوان شرقی قرار دارد. کتیبه‌هایی از دوران هوتکیان، آل مظفر و شاه طهماسب صفوی نیز در این قسمت باقی مانده‌است. هم اکنون، مسجد جامع در میدان قیام، خیابان مجلسی و در آخر بازار بزرگ قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی نیز به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. تنظیم مطالب و تهیه عکس‌ها: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با عرض سلام و آرزوی توفیقات روز افزون همراهان همیشگی فایل جدید دولت های شیعی قسمت ۲۱ این فایل آخرین مبحث مربوط علویان طبرستان است. ان شاء الله از جلسه ی آینده بحث حکومت آل بویه توسط استاد محترم، مطرح خواهد شد. در پناه حق باشید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: جریان شناسی عصر فاطمه زهرا سلام الله علیها 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چارچوبی برای تحلیل انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی نویسنده: نجمه کیخا (به مناسبت سالروز ورود امام خمینی رحمه الله علیه ) منبع: مطالعات انقلاب اسلامی سال چهاردهم زمستان ۱۳۹۶ شماره ۵۱ 185-202 مقاله حاضر درصدد است با نگاهی به آرای امام خمینی & و به منظور تحلیل انقلاب اسلامی بحثی را طرح نماید که نگاهی جامع به مهم ترین پدیده قرن بیستم است. شهرت امام خمینی & به فقاهت و مرجعیت سبب شده است نگاه های حکمی فلسفی، اخلاقی عرفانی و قرآنی تفسیری در تحلیل انقلاب اسلامی کمتر مورد توجه قرار گیرد و مغفول واقع شود. سؤال اصلی این است که چگونه می توان در چارچوبی پژوهشی، ابعاد مختلف تحلیل انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی & مورد بررسی قرار گیرد تا محقق دچار نگاه تک بعدی نشود؟ مدعا این است که می توان در تحلیل انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی & نگاهی جامع را شاهد بود. چارچوب سه لایه ای که در آثار امام خمینی & نیز مورد توجه است می تواند تحلیل جامعی نسبت به پدیده انقلاب اسلامی ارائه نماید." https://b2n.ir/p67917 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
امام هادی(ع) و زمینه سازی برای عصر غیبت نویسنده: سعید نجفی نژاد (به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام به روایتی ) منبع: سخن تاریخ سال یازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۶ شماره ۲۶ 7 - 24 در آستانه غیبت دوازدهمین امام شیعیان امامیه، سخت گیری های فوق العاده ای از سوی عباسیان برای شیعیان اعمال می شده است. در این شرایط، یکی از مهم ترین اقدامات امام هادی(ع)، زمینه سازی برای غیبت حضرت مهدی(عج) بوده است. روایات فراوانی از پیامبر(ص) و امامان پیش از امام هادی(ع) در مورد غیبت امام دوازدهم نقل شده است؛ اما در عصر امام هادی(ع)، فرآیند زمینه سازی برای غیبت، وارد عرصه عملیاتی شد. امام هادی(ع) با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داشت، در کنار اطلاع رسانی این واقعه مهم، سازوکاری برای بهره مندی شیعیان از وجود امام غائب در دوران غیبت صغری و از فقهای جامع الشرائط در عصر غیبت کبری فراهم نمود. در این پژوهش، سعی می شود با تحلیل داده های کتابخانه ای، ضمن بررسی اقدام های انجام شده توسط امام هادی(ع) در مورد زمینه سازی برای غیبت، نتایج حاصل از این فعالیت ها درباره معرفی فقها به جامعه شیعیان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. https://b2n.ir/e24815 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣فراخوان دریافت مقاله 🔰انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا (سلام الله‌علیها) با فراهم آوردن بستر مناسب جهت ثبت آثار پژوهشی پژوهشگران حوزه تاریخ اسلام، اقدام به چاپ دوفصلنامه علمی تخصصی" جستارهای تاریخ اسلام" نموده است. ✅از استادان، پژوهشگران و طلاب محترم جامعه الزهرا سلام الله علیها و سایر مراکز حوزوی و دانشگاهی جهت ارسال مقاله در این نشریه، دعوت به عمل می آید. 👈 آدرس ایمیل جهت ارسال آثار: anjoman.pajohesh@jz.ac.ir 👈ایدی ایتا جهت ارسال آثار: @salehi6 ❇️شماره تماس 32112189-025 🆔https://eitaa.com/jz2602 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣قابل توجه طلاب سطح سه و چهار 🍃گروه علمی_آموزشی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها، با همکاری معاونت پژوهش برگزار می‌کند؛ "کارگاه‌ سه روزه مهارت های پایان‌نامه‌نویسی" 🔹️ کارگاه طرح نامه نویسی: (سرکارخانم دکتر طیبی _سه شنبه ۱۹ بهمن ساعت ۸ تا ۱۱) 🔹️کارگاه روشهای جستجوی پیشرفته و پردازش اطلاعات(سرچینگ ..) (حجه الاسلام روستایی_چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۸ تا ۱۱) 🔹️کارگاه روش علمی تدوین و ارائه گزارش تحقیق (سرکارخانم دکتر طیبی _پنج شنبه ۲۱ بهمن ساعت ۸ تا ۱۱) 🔴مهلت ثبت نام: تا۱۶ بهمن 🔹️متقاضیان جهت ثبت نام، به آیدی زیر پیام دهند👇👇 @Tarhname1 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰اختتامیه همایش بین المللی حمزه علیه السلام ✅این همایش روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه جاری با پخش بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حضرت حمزه(ع) در قم برگزار خواهد شد. ❇️ از دیگر برنامه‌های همایش تدوین و راه اندازی نرم افزار حضرت حمزه (ع) برای جمع آوری مجموعه آثار پیرامون این شخصیت، نام گذاری یکی از خیابان‌ها به نام حضرت حمزه (ع) با همکاری شهردار قم خواهد بود. 🗓زمان پنج شنبه تاریخ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ش_اول رجب ۱۳۴۳ ه.ق 🔴مکان: باجک فلکه جهاد . مدرسه امام خمینی ره . سالن قدس 🆔https://eitaa.com/jz2602 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه السلام 28 🌟علی کنفسسسی 1🌟 ابوذر(رض) می گوید که پیامبر خاتم صل الله علیه (و آله) و سلم می فرمود: 〽️"باید بنو ولیعه ی(حاکمان سرزمین حضرموت) از این شیوه دست بردارند در غیر این صورت" مردی را به سوی آنان روانه می کنم که مانند خودم است" وی در میان آنان امر من را به اجرا در آورد،مبارزانش را می کشد و فرزندانشان را به اسارت می گیرد."ابوذر می گوید:شگفت زده از سخن حضرت بودم که عمر از پشت،پهلوی من را گرفت و گفت :مقصود پیامبر صل الله علیه (وآله)و سلم کیست؟گفتم مقصودشان تو و رفیقت(ابوبکر) نیست.عمر گفت:پس چه کسی است؟گفتم:کسی که کفش را وصله می زند و (حضرت) علی (علیه السلام مشغول وصله زدن کفش بود.🔅 📒السنن الکبری،للامام النسائی (المتوفی 303 ه)جلد 7،ص 434،روایت شماره 8403،ط موسسه الرساله -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قسمت دوم 🅾پاسخ به افسانه ی تاریخی _امام _علی علیه السلام از دختر 🅾 👌 در کتب_ اهل_ سنت 👈 از در قسمت گذشته به بررسی یکی افرادی که اين حديث به او منسوب است پرداختیم. در این هفته برای اتمام بخش بررسی سندی به ♨️سه شخصیت مطرح در این حدیث می پردازیم. تا از این گذر فضای ذهنی صدور و نشر این گزارش را نیز تحلیل کنیم. ⭕️ب.زهری "بخاری در کتاب «خمس» به نقل از زُهْرى می نویسد: هنگامى كه على بن الحسين(علیه السلام) بعد از كشته شدن حسين بن على(علیه السلام) از نزد يزيد بن معاويه به مدينه آمد، مِسْوَر بن مخرمه به ديدار او رفت و گفت: آيا درخواستى از من دارى كه آن را انجام دهم؟ على بن الحسين فرمود: « نه...». آنگاه مِسْوَر بن مخرمه به علی بن الحسین(علیه السلام) رو کرد و گفت: آن روز که على بن ابى طالب(علیه السلام)، دختر ابوجهل را در ...." 📌صحيح بُخارى، کتاب خمس؛ ج 3،حدیث 1132، شماره 2943. 🖍زهری كسى است كه بزرگانی از خود اهل سنت او را از جمله منحرفان و از دشمنان امير مؤمنان على (عليه السلام) و اهل بيت(عليهم السلام) دانسته اند؛ مثلا ابن عبدالبرّ یکی از علمای اهل سنت، زهری را شخصی دروغ گو می داند و همچنین ابن معین و ابن ابى الحديد و... (📌 استیعاب؛ ج 2، ص117؛ کاشف؛ ج 2، ص301؛ شرح نهج البلاغه؛ ج4، ص102) 🖍همچنین ابن خَلّكان درباره دشمنی زُهْرى با اسلام و پيامبر(صلّى اللَّه عليه وآله) و اهل بيت او(عليهم السلام) می نویسد: او این دشمنی را از پدرانش به ارث برده است. (📌 وفیات الاعیان، ج4، ص 178) 🖍و نیزعلّامه دهلوى در كتاب «رجال المشكاة» در شرح حال زُهْرى مى‏گويد: وی به كمىِ ديانت و ديندارى دچار شده بود و در دستگاه امویان به ثروت اندوزی پرداخته بود که این امر باعث سرزنش وی توسط دانشمندان و زاهدان معاصر او شده بود. (📌تهذیب التهذیب، ج 4، ص 204؛ تحف العقول عن آل رسول؛ ص 274و277 و احیاء علوم الدین، ج2، ص 143) 👌نکته ی حائز اهمیت این است که آیا واقعا حتی در نگاه برون مذهبی واقعی به نظر می آید که امام سجاد علیه السلام برای زهری چنین داستانی را آن هم منتسب به جد بزرگوارشان تعریف کند؟آن هم زهری که در تعلقش به دستگاه حکومت آن روز شیعه و سنی اتفاق دارند. 👌در بررسی شخصیت و احوال زهری نکات فراوانی است که به همین مقدار در کشف حقیقت بسنده می کنیم . ⭕️شعبی 🖍کوتاه ترین معرفی از اون این است شعبی همان کسی است که گفته است به خدا قسم (حضرت) علی (علیه السلام) یک بار هم قرآن را نخواند، تا از دنیا رفت. «سمعت الشعبی یحلف بالله لقد دخل علیٌّ حفرته و ما قرأ القرآن». 🔺برای آشنایی با بعد منفور او در رجوع کنید به(📌الدینوری، ابومحمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفاى276هـ)، تأویل مختلف الحدیث،ص 110، تحقیق : محمد محیی الدین الأصفر، ناشر: المکتب الاسلامی - مؤسسة الإشراق، الطبعة: الطبعة الثانیة- مزیده ومنقحة 1419هـ - 1999م.) 👌ضمن این که تناقض این گفته از او با تواترات تاریخی و احادیث متعدد و متفاوتی از جمله سری احادیثی که در _امام_علی علیه السلام عرضه شد مثل «عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِی» یا اخباری که نقل می کنند که جمع کننده ی قرآن و تنظیم کننده آن پس از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم حضرت امام علی علیه السلام است. 👌حتی فارغ از روایت های گسترده و فراوان متعارض با صرف وجود همین داده ی تاریخی از اشخاص آیا می توان به چنین نقلی از آنان اعتناء کرد؟چون از دیدگاه عقل هم قابل پیش بینی است که چنین افرادی چه روایت های تاریخی را جعل و سناریو سازی و نقل خواهند کرد. بر اساس قواعدى كه در كتاب‏هاى علوم حديثى مقرّر شده، و با استناد به آنچه كه محقّقان و شارحان حتی# اهل_سنت اخبار و روايات گفته‏ اند، از احادیث جعلى، داستان ساختگى، و حكايتى ساخته و پرداخته می باشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب«سفرنامه اولئاریسوس»، نوشته آدام اولئاریوس که به قلم احمد بهپور به زبان فارسی برگردانده شده است. در این سفر بخش مربوط به ایران سفرنامه ارائه شده است. 📖📝 ساختارکتاب سفر اولئاریوس به همراه هیئتی تحت ریاست اتوبروگ مان که اولئاریوس در آن هیئت سمت دبیر کل و مشاور را داشته صورت گرفته است. سفرنامه اولئاریوس، مشتمل بر سفر به مسکو و ایران ، در شش دفتر تنظیم شده است که از فصل سیزدهم (دفتر چهارم) مربوط به ایران می‌شود و این ترجمه از همین جا آغاز شده است. مترجم به جهت این که خواننده متحیر نشود، دفتر چهارم را دفتر اول و فصل سیزدهم این دفتر را فصل اول آن قرار داده است؛ لذا کتاب مشتمل بر سه دفتر و هر یک از دفترها مشتمل بر فصول مختلفی است. 🗓🗞📖وضعیت کتاب فهرست مطالب کتاب در ابتدای اثر آمده است. در انتهای کتاب نیز فهرست مکان‌ها و اعلام و تصاویری از شخصیت‌ها، مکان‌ها، چند نمونه از سکه‌ها، نماهایی از شهرهای صبا، شماخی، اردبیل و نیز نقشه مسیر سفر دیده می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ا👀👁‍🗨یرانیان از نگاه اولئاریوس اولئاریوس در سفرنامه اش می‌نویسد که ایرانیان به خاطر مذهبشان مردمان بسیار تمیزی هستند. آن‌ها نه تنها اتاق‌های خود را تمیز نگه می‌دارند، بلکه در تمیز نگه داشتن لباس هایشان هم می‌کوشند و ثروتمندانشان لباس‌های نیمدار یا کثیف خود را دور می‌اندازند. ایرانیان مردمی با ذوق، باهوش، فهمیده، مهربان، مهمانواز، خوشرو و در موقع صحبت بسیار مؤدب می‌باشند، فقط در گفتن حقیقت بسیار صرفه جو هستند. پسر بچه‌ها خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرند و ملا آن‌ها را درس می‌دهد. بعضی از جوانان ایرانی، فلسفه ، شعر و شاعری، هندسه ، ستاره شناسی ، فیزیک ، حقوق و طب را می‌آموزند و کسی که در تمام این مباحث تخصص یابد فیلسوفش نامند. اهمیت نوشته‌های اولئاریوس در این است که او به عنوان یک ناظر خارجی در مورد فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی گزارش می‌کند. گرچه او خود یک مسیحی معتقد و مؤمن است؛ ولی در توصیف ایرانیان مسلمان سعی می‌کند، موضع بی طرفی خود را حفظ و بدون هرگونه تعصب مذهبی، با نگاهی محترمانه نسبت به توصیف مراسم مذهبی و آداب و رسوم ایرانیان اقدام کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝🗓 گزارش محتوا 🔹🔸شرح سفر کتاب با شرح ویژگی‌های دریای کاسپین (خزر) آغاز می‌شود. اولین شهری که از آن گزارش شده، شهر شماخی است. پس از آن از اردبیل یاد می‌کند. او ضمن اقامت خود مطالعاتی از وضع شهر به عمل آورده و توصیفی هم از آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی ارائه می‌دهد. در ادامه از پل سفید که در زمان شاه طهماسب و به امر او در قرن دهم میلادی ساخته شده بود، خبر می‌دهد. اولئاریوس با هیئت همراهش با عبور از شهرهای سلطانیه، قزوین ، ساوه ، قم و کاشان در تاریخ سوم اوت ۱۶۳۷ مطابق ۱۰۴۷ ق به اصفهان می‌رسند.در چند کیلومتری شهر اصفهان یکی از رجال درباری و دو نفر از ارامنه جلفا که مهماندار هیئت بودند، به استقبالشان آمدند و آن‌ها را در جلفا منزل دادند. شاه صفی (۱۰۳۸- ۱۰۵۲ ق) فرمان داد تا وسایل آسایش و مایحتاج آن گروه را از هر لحاظ تامین کنند. و چند هفته بعد آن‌ها را به حضور طلبید. در روز شرفیابی هیئت، شاه صفی لباس زربفتی که با پوست خز مشکی حاشیه دوزی شده بود، در برداشت، و عمامه بر سر گذاشته بود که جواهر گرانبهایی بر آن می‌درخشید، و پر بلندی نیز بر آن زده بود. هیئت آلمانی هدایای نفیس و جالبی که همراه آورده بودند، به وسیله چند نفر از کارکنان دربار جلو تخت شاه صفی گذاردند. هدایا عبارت بود، از یک دست لباس جنگی طلا کاری شده، چهل دست طپانچه ، پوست‌های گران بهای خز، قوطی‌های طلا و جواهرنشان محتوی داروهای گوناگون و یک شمعدان زیبای سی شاخه که در آن ساعتی قرار داشت و هر ساعت و ربع ساعت زنگ می‌زد. وقتی هیئت نمایندگی آلمانی به دربار وارد شد، فلیپ کروزیوس خطابه‌ای به زبان لاتینی ایراد کرد، که به وسیله نماینده مذهبی پرتغال در دربار ایران به فارسی ترجمه شد. اولئاریوس آدام در شرح جزئیات این شرفیابی می‌نویسد، که موقع ناهار فرا رسید و پنجاه نوع غذا در ظروف طلایی بر سر سفره آوردند. این هیئت پنج ماه در اصفهان توقف کرد، و در این مدت علاوه بر ضیافت‌هایی که از طرف شاه و وزیر اعظم و ارامنه جلفا به افتخار آن‌ها داده می‌شد؛ به طور خصوصی هم به حضور شاه می‌رسیدند و با او به شکار می‌رفتند. از طرف شاه صفی هم هدایای نفیسی به اعضای هیئت نمایندگی آلمانی داده شد که از جمله آن‌ها اسب‌های اصیل با زین و برگ‌های نقره کاری شده، البسه ایرانی و یک صد و پنج نوع حریر ساده، اطلس، حریر گلدار، تافته و چلوار و علاوه بر آن خلعتی معادل دویست تومان که به نرخ آن زمان معادل ۳۳۳۳ سکه دانمارکی می‌شد.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j