eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
997 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
312 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷تقدیم به شهید سرافراز قدم قدم همه‌جا آمدم به دنبالت نبوده‌ام نفسی بی‌خبر از احوالت جهان نبود برای تو عرصۀ پرواز چه آسمان بلندی‌ست وسعت بالت چه سال‌ها که شب قدر در پی‌ام بودی و مستجاب شد آخر دعای امسالت به خون سرخ تو روشن شده‌ست طالع تو درود بر بختت... مرحبا به اقبالت منم؛ شهادت! سودای هر شبت برخیز بیا بیا که منم قبله‌گاه آمالت منم؛ شهادت! رؤیای هر شبت... برخیز بیا بیا که خودم آمدم به دنبالت 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰قابل توجه دوستانی که تقاضای دریافت لینک مقالات نشریه داخلی گذرگاه را داشتند. 🔮لینک مقالات چاپ شده در نشریه گذرگاه👇👇 https://pjh.jz.ac.ir/post/7186/ 🔮🔮نشریه گذرگاه از بهار سال ۱۴۰۰، تغییر نام داد و با مجوز دو فصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام مشغول به فعالیت است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست چهاردهم، «نقش مسجد در پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : سه شنبه 3 خرداد ماه 1401 ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴 با تسلیت ایام شهادت حضرت امام صادق علیه السلام به محضر حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف در این پست با ارائه چند داده از-اهل_سنت نتیجه ای که سوال ذهن هر مخاطب علمی و عاقل است را بازگو می کنیم. ⬛️مقام علمی حضرت امام صادق علیه السلام ▪️تصویر ۱ ▪️تصویر ۲(📓تهذیب الکمال جلد ۵ صفحه ۷۵ :نام ۳۳ تن ازبزرگان راوی حدیث از اهل سنت که به شاگردی آن امام علیه السلام معروف هستند و البته لازم به ذکر است که به دلیل عدم دسترسی به اسکن کتاب تصویر از نرم افزار است و نام تمامی افراد قابل رویت نیستند) ▪️تصویر شماره ۳(نام کسانی که از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده اند) ▪️تصویر شماره ۴ ▪️تصویر شماره ۵ ⬛️مقام معنوی حضرت امام صادق علیه السلام در تصور ایشان ▪️تصویر شماره ۶ ▪️تصویر شماره ۷ *پس در آن زمان مقبره ی مبارک حضرت امام صادق علیه السلام بارگاه داشته اند....(تاریخ اجتماعی) ▪️تصویر شماره ۸ ◾️تصویر شماره ۹ ▪️تصویر شماره ۱۰
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🖇پی نوشت حال با وجود ارائه این گزارش ها و دست یابی به آشنایی و جایگاه امام_ صادق علیه السلام سوال پژوهش گران تاریخی در کنار پژوهش گران حدیث و تفسیر و....این است که پس ●👈 احادیث نقل شده از ایشان (علیه السلام) در چه تعداد است؟ ●👈با وجود سی نفر شاگرد، اگر هر کدام در طبقه ی استاد و شاگردی و تدریس یک حدیث از حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کردند و یا نقل کرده باشند ، اکنون باید چند حدیث از ایشان(علیه السلام) در یافت می شد؟ برای نمونه با فشردن که به طور میانگین طی دوسال اخیر هر هفته ۴ گزارش از این کتاب ها نمایش می دهد ببینید آیا حدیثی به نقل از ایشان علیه السلام یافت می کنید؟ حال آن که به اقتضاء موضوعات بهترین گوینده می تواند حضرت امام صادق علیه السلام باشد.و در جدول احتمالات باید به طور حداقل یک حدیث در این مطالب از ایشان (علیه السلام) یافت شد.. به راستی گمشدگان کجا هستند ؟ و چرا گم شده اند؟ و اصلا از ابتدا ذکر شده اند و یا در اذهان و قلب ها محبوس مانده اند؟ و یا حتی دست مایه ی گزارش های جانب دارانه شده اند؟ & این 👆جا کسی پاسخ گو نیست!& تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶♦️سفرنامه رضاقلی میرزا نایب الایاله سفرنامه رضا قلی میرزا اثر رضا قلی میرزا ، نوه فتحعلی شاه است و در خاطرات خود از سفر به انگلستان به توصیف نظام پارلمانی این کشور پرداخته است. 📚📚 ساختار کتاب این سفرنامه شامل دو قسمت است. قسمت اول در ذکر وقایع فوت فتحعلی شاه و جانشینان او و قسمت دوم شرح مسافرت رضا قلی میرزا به بغداد ، شام ، بیروت و بعضی از کشورهای اروپائیست.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📖 گزارش محتوا وی دولت انگلستان را شامل دو بخش خاص و عام می‌دانست؛ دولت خاص را شامل پادشاه و وزرا و بعضی از ارکان دولت و دولت عام را همه مردم، از پادشاه الی فقیر می‌دانست. او معتقد بود این مردمند که حکومت می‌کنند و پشتوانه چنین نظامی آرا و مشارکت عموم است که در نهاد پارلمان تبلور می‌یابد. رضا قلی میرزا در این سفرنامه علت وجودی پارلمان بر مبنای مشارکت عمومی وجایگزینی دموکراسی پارلمانی به جای دموکراسی مستقیم را بیان می‌کند. ویژگی عام نوشته‌های این دوره این است که تنها به توصیفی از نظام پارلمانی، دموکراسی و آزادی در غرب بسنده کرده‌اند و وارد چارچوب‌ها و ارکان اندیشه دموکراسی و پارلمان تاریسم نشده‌اند. به نظر می‌رسد، کمترین اثر این سفرنامه‌ها- که غالبا توسط وابستگان دربار و مامورین و سفرای حکومتی نگارش یافته است- آگاهی دادن به دست اندرکاران امور کشور و صاحب منصبان، پیرامون شیوه‌های نوین فرمانروایی و نقش مردم در حکومت بوده و این موضوع در گسترش روند اصلاح و دگرگونی و زمینه سازی تبدیل نظام سلطنتی به مشروطه پارلمانی موثر بوده است. این سفرنامه، با انشائی ساده آنچه را که دیده و در ماموریت خود انجام داده، به رشته تحریر کشیده است و صرف نظر از طرز جمله بندی و رعایت اصول و دستور زبان، دارای مطالب مستند است که بسیار ارزنده و قابل استفاده به نظر رسیده است. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیر تحول حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر سلسله مراتب ورود (تشرف) از دوره صفوی تا دوره قاجار 📚📚📚📚📚📚 درجه علمی در دسته‌بندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی 📚📚📚📚📚 نویسندگان: محمد رضایی ندوشن سید عبدالهادی دانش پور مصطفی بهزادفر 📚📚📚📚📚 منبع: مطالعات معماری ایران پاییز و زمستان 1398 فضاهای ورودی در اماکن مقدس که زائر به شوق زیارت و به منظور برطرف شدن حاجات خود وارد آنجا می شود، دارای کیفیت هایی مبتنی بر آداب زیارت هستند که به آن ها سلسله مراتب تشرف گفته می شود. پژوهش های متعددی درباره ضرورت وجود و کیفیت سلسله ای از فضاهای متوالی درباره ورودی اماکن مقدس ایران به انجام رسیده، اما نسبت به تأثیر این سلسله مراتب در ادراک مخاطب (زائر یا سیاح) پژوهش های اندکی صورت گرفته است. بررسی های این پژوهش نشان می دهد حرم حضرت معصومه(س) در دوره صفوی و قاجار دارای سلسله مراتب تشرف بوده است که در طول این دوران در حال تغییر مداوم بوده و نسبت به زمان حاضر نیز متفاوت بوده است. مقاله به دنبال پاسخ این پرسش است که وجود سلسله ای از فضاهای ورودی چه تأثیری بر ادراک مخاطبان حرم حضرت معصومه(س) می گذارد. برای ایجاد تصویری مناسب از تشرف به حرم در دوره صفوی و قاجار می بایست با روش تحقیق توصیفی به واکاوی منابع و اسناد کتابخانه ای پرداخت. مهم ترین منابعی که می تواند تصویر گذشته حرم حضرت معصومه(س) را بازسازی کند منابع تصویری (نقشه، گراور و عکس) و منابع مکتوب تاریخ شهر قم، به خصوص سفرنامه های زوار، تجّار و سیّاحانی است که قصد شهر قم را داشته و یا از آن عبور کرده اند. از آنجایی که این پژوهش در جست وجوی تأثیرات ادراکی سلسله فضاهای ورودی اماکن مقدس است، متن سفرنامه ها که بیان ادراک و احساس خاص نگارندگان آن ها هنگام ورود به حرم است، مهم ترین منبع پژوهش هستند. حاصل بررسی منابع تصویری و متون سفرنامه ها، تصویر مشخصی از سلسله مراتب تشرف به حرم، همچنین سیر تحولات آن از دوره صفوی تا انتهای قاجار را نشان می دهد. در این نوشتار سلسله مراتب تشرف به حرم حضرت معصومه(س) با ذکر جزئیات فضاهای متوالی و تأثیرات آن بر ادراک مخاطبان برای نخستین بار معرفی می شود. https://b2n.ir/d39732 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j