#امام_صادق_علیه السلام
▪️4⃣
#کتب_اهل_سنت
#امام_صادق_علیه السلام
▪️5⃣
#کتب_اهل_سنت
#امام_صادق_علیه السلام
▪️7⃣
#کتب_اهل_سنت
#امام_صادق_علیه السلام
▪️6⃣
#کتب_اهل_سنت
#امام_صادق_علیه السلام
▪️8⃣
#کتب_اهل_سنت
#امام_صادق_علیه السلام
▪️9⃣
#کتب_اهل_سنت
#امام_صادق_علیه السلام
▪️1⃣0⃣
#کتب_اهل_سنت
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🖇پی نوشت
حال با وجود ارائه این گزارش ها و دست یابی به آشنایی و جایگاه #حضرت امام_ صادق علیه السلام
سوال پژوهش گران تاریخی در کنار پژوهش گران حدیث و تفسیر و....این است که پس
●👈 احادیث نقل شده از ایشان (علیه السلام) در#کتب_اهل_سنت چه تعداد است؟
●👈با وجود سی نفر شاگرد، اگر هر کدام در طبقه ی استاد و شاگردی و تدریس یک حدیث از حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کردند و یا نقل کرده باشند ، اکنون باید چند حدیث از ایشان(علیه السلام) در #کتب_اهل_سنت یافت می شد؟
برای نمونه با فشردن#کتب_اهل_سنت که به طور میانگین طی دوسال اخیر هر هفته ۴ گزارش از این کتاب ها نمایش می دهد ببینید آیا حدیثی به نقل از ایشان علیه السلام یافت می کنید؟
حال آن که به اقتضاء موضوعات بهترین گوینده می تواند حضرت امام صادق علیه السلام باشد.و در جدول احتمالات باید به طور حداقل یک حدیث در این مطالب از ایشان (علیه السلام) یافت شد..
به راستی گمشدگان #کتب_اهل_سنت کجا هستند ؟
و چرا گم شده اند؟
و اصلا از ابتدا ذکر شده اند و یا در اذهان و قلب ها محبوس مانده اند؟
و یا حتی دست مایه ی گزارش های جانب دارانه شده اند؟
& این 👆جا کسی پاسخ گو نیست!&
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔷🔶♦️سفرنامه رضاقلی میرزا نایب الایاله
سفرنامه رضا قلی میرزا اثر رضا قلی میرزا ، نوه فتحعلی شاه است و در خاطرات خود از سفر به انگلستان به توصیف نظام پارلمانی این کشور پرداخته است.
📚📚 ساختار کتاب
این سفرنامه شامل دو قسمت است. قسمت اول در ذکر وقایع فوت فتحعلی شاه و جانشینان او و قسمت دوم شرح مسافرت رضا قلی میرزا به بغداد ، شام ، بیروت و بعضی از کشورهای اروپائیست.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝📖 گزارش محتوا
وی دولت انگلستان را شامل دو بخش خاص و عام میدانست؛ دولت خاص را شامل پادشاه و وزرا و بعضی از ارکان دولت و دولت عام را همه مردم، از پادشاه الی فقیر میدانست. او معتقد بود این مردمند که حکومت میکنند و پشتوانه چنین نظامی آرا و مشارکت عموم است که در نهاد پارلمان تبلور مییابد. رضا قلی میرزا در این سفرنامه علت وجودی پارلمان بر مبنای مشارکت عمومی وجایگزینی دموکراسی پارلمانی به جای دموکراسی مستقیم را بیان میکند.
ویژگی عام نوشتههای این دوره این است که تنها به توصیفی از نظام پارلمانی، دموکراسی و آزادی در غرب بسنده کردهاند و وارد چارچوبها و ارکان اندیشه دموکراسی و پارلمان تاریسم نشدهاند. به نظر میرسد، کمترین اثر این سفرنامهها- که غالبا توسط وابستگان دربار و مامورین و سفرای حکومتی نگارش یافته است- آگاهی دادن به دست اندرکاران امور کشور و صاحب منصبان، پیرامون شیوههای نوین فرمانروایی و نقش مردم در حکومت بوده و این موضوع در گسترش روند اصلاح و دگرگونی و زمینه سازی تبدیل نظام سلطنتی به مشروطه پارلمانی موثر بوده است.
این سفرنامه، با انشائی ساده آنچه را که دیده و در ماموریت خود انجام داده، به رشته تحریر کشیده است و صرف نظر از طرز جمله بندی و رعایت اصول و دستور زبان، دارای مطالب مستند است که بسیار ارزنده و قابل استفاده به نظر رسیده است.
تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسینپور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سیر تحول حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر سلسله مراتب ورود (تشرف) از دوره صفوی تا دوره قاجار
📚📚📚📚📚📚
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
📚📚📚📚📚
نویسندگان: محمد رضایی ندوشن سید عبدالهادی دانش پور مصطفی بهزادفر
📚📚📚📚📚
منبع: مطالعات معماری ایران پاییز و زمستان 1398
فضاهای ورودی در اماکن مقدس که زائر به شوق زیارت و به منظور برطرف شدن حاجات خود وارد آنجا می شود، دارای کیفیت هایی مبتنی بر آداب زیارت هستند که به آن ها سلسله مراتب تشرف گفته می شود. پژوهش های متعددی درباره ضرورت وجود و کیفیت سلسله ای از فضاهای متوالی درباره ورودی اماکن مقدس ایران به انجام رسیده، اما نسبت به تأثیر این سلسله مراتب در ادراک مخاطب (زائر یا سیاح) پژوهش های اندکی صورت گرفته است. بررسی های این پژوهش نشان می دهد حرم حضرت معصومه(س) در دوره صفوی و قاجار دارای سلسله مراتب تشرف بوده است که در طول این دوران در حال تغییر مداوم بوده و نسبت به زمان حاضر نیز متفاوت بوده است. مقاله به دنبال پاسخ این پرسش است که وجود سلسله ای از فضاهای ورودی چه تأثیری بر ادراک مخاطبان حرم حضرت معصومه(س) می گذارد. برای ایجاد تصویری مناسب از تشرف به حرم در دوره صفوی و قاجار می بایست با روش تحقیق توصیفی به واکاوی منابع و اسناد کتابخانه ای پرداخت. مهم ترین منابعی که می تواند تصویر گذشته حرم حضرت معصومه(س) را بازسازی کند منابع تصویری (نقشه، گراور و عکس) و منابع مکتوب تاریخ شهر قم، به خصوص سفرنامه های زوار، تجّار و سیّاحانی است که قصد شهر قم را داشته و یا از آن عبور کرده اند. از آنجایی که این پژوهش در جست وجوی تأثیرات ادراکی سلسله فضاهای ورودی اماکن مقدس است، متن سفرنامه ها که بیان ادراک و احساس خاص نگارندگان آن ها هنگام ورود به حرم است، مهم ترین منبع پژوهش هستند. حاصل بررسی منابع تصویری و متون سفرنامه ها، تصویر مشخصی از سلسله مراتب تشرف به حرم، همچنین سیر تحولات آن از دوره صفوی تا انتهای قاجار را نشان می دهد. در این نوشتار سلسله مراتب تشرف به حرم حضرت معصومه(س) با ذکر جزئیات فضاهای متوالی و تأثیرات آن بر ادراک مخاطبان برای نخستین بار معرفی می شود.
https://b2n.ir/d39732
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه، انسان شناسی فرهنگی کنشگران فرهنگی قم از180 - 230
📚📚📚📚
نویسنده: محمدرضا شهیدی پاک
📚📚📚📚📚
منبع: دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی سال چهارم خرداد 1400
📚📚📚📚📚
مقاله تحریر و تحلیل و تبیین مجدد پژوهش تاریخی اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه به قم است که در کنگره بین المللی مکانت فرهنگی قم و حضرت معصومه در 1384 حرم قم به صورت سخنرانی ارایه شد. حوادث تاریخ 180 تا 230 هجری را در چهارچوب پارادایم جامعه شناسی تغییرات فرهنگی از دوره باستان به اسلامی و تشیع بدون پیش فرض ها و عقاید معاصر بررسی کرده است. اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه تابع رویدادهای حد فاصل شهادت موسی بن جعفر تا شهادت امام رضا و برخوردها بین موسی بن جعفر با هارون رشید و شدت تشتت فرقه ای رو به انهدام تشیع در قم بین شیعیان است که با تاسیس تشکیلات مستقل شیعی بوسیله امام در برابر تشکیلات سنتی خلافتی همراه است که در تدبیر امر قم وثبات تشیع امامیه موثر افتاد. مواضع موسی بن جعفر با خلافت عباسی و بزرگترین خلیفه ان هارون به منزله جنگ تمام عیاربا خلافت و اعلام عدم مشروعیت دینی ان از سوی موسی بن جعفر است این موضع امام باعث تغییراتی انقلابی در شرق و غرب جهان اسلام و فروپاشی یکپارچگی امپراطوری عباسیان و تاسیس چند دولت شیعه و قدرت محلی و قیام های گسترده علویان شد. این بحران سیاسی فرهنگی با تدابیر اقتصادی و نظامی و با لشکر کشی هارون به مرز قم و سیاست فرهنگی مامون، ولایتعهدی امام رضا و ترور فضل بن سهل و امام رضا و شهادت فاطمه معصومه و انتقال قدرت از ایران به بغداد و احیا مجدد تعصب عربی و حذف همه فرق غیر امامیه و غلبه امامیه بر قم به پایان رسید و شکل فرهنگی قم تعییر کرد و پایگاه امامیه شد. این وضع فرهنگی برایند مجموعه رفتار کنش گران سیاسی نظامی فرهنگی است .تغییری از نوع رفض در قم شهر کلاسیک ایرانی هنگام خروح از دوره باستان به دوره اسلامی به تدریج با ساختار احتماعی سیاسی چدبد شکل داد. این فرایند فرهنگی فرضیه پژوهش است که شکل گیری جریانی از اندیشه فرهنگی در این شهر تحت تأثیر جاذبه و دافعه امام رضا و فاطمه معصومه است که در پی آن وکلای امام رضا واصحاب امام مبانی اساسی «فرهنگ شیعه امامیه» را در قم تدوین کردند. پژوهش به طور اجمالی به سیاست فرهنگی خلافت عباسی در قم ورئوس حوادث فرهنگی آن مقارن سفر فاطمه معصومه به قم و پیامدهای سفر حضرت در تغییرات فرهنگی پرداخته است. اوضاع فرهنگی هنگام نزول ایشان به قم تشتت فرقه ها است که در توقف امامت و انهدام تشیع امامیه مشترک بوند این وضع حاری در قم با وحود فاطمه معصومه درهم شکست. خبر من زارها عارفا بحقها فله الجنه حق فرهنگی فاطمه معصومه در عبور تشیع از ویرانی توقف بود. امام رضا، فاطمه معصومه، هارون الرشید، مامون عباسی، جاحظ، ثمامه بن اشرس، و صیف کامه، سردار دیلمی (م 253 ه )، برقی، احمد بن الحسن بن سعید بن حماد، ملقب به «دندان»، مقدسی، مسعودی، زینب، موسی بن جواد، کنشگران فعال پهنه مکانی فرهنگی متصلی بین بغداد قم ری مرو در طی پنج دهه( 180- 230 )بودند که ثمرات نزاع آن ها در جاهای مختلف به صورت غالب و مغلوب ظاهر شد از جمله تاسیس شهر امامیه در قم وجه غالب است. فعال ترین کنشگر فرهنگی این عرصه مامون عباسی است و با همه نقشه ها نتوانست امام رضا را وادار کند مقتضیات امامت را به خاطر منافع خلافت رها کند و همین را امام در توجیه پذیر ش ولایتعهدی در تشبیه به امام علی متذکر شده است که حلافت را پذیرفت و مقتضیات امامت را برای خلافت کنار نگذاشت و دولت عدالت ارایه داد. تمدن اسلامی در عصر توسعه ان محتاج وجود امام رضا ع بود و از جمله در گفتگو بین الادیانی و تمدنی نیاز به وجود انسان کامل در هنگام بخران انسانی احراز شد که نقطه مشترک رفتار امام رضا و علی در سبک رفتار سیاسی است. برنامه سیاسی اهل بیت برای انتقال مکتب اندیشه شیعه به قم از عصر امام صادق و با هجرت فرهنگی اصحاب او اغاز شد که ان ها را با عبارت\" لنا قبر\" در قم ، به اینده روشن تشیع در قم با اثر مقبره گزینی یکی از اهل بیت در وقوع تغییرات فرهنگی را بشارت داده بود.
https://b2n.ir/p09495
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✡️ تاریخچه روز اورشلیم
1️⃣ پس از صدور «منشور استقلال اسرائیل» در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی و حملهٔ اعراب در روز پس از صدور منشور، که به «جنگ ۱۹۴۸» یا «جنگ اول اعراب و اسرائیل» مشهور شد، بخش غربی شهر اورشلیم (بیتالمقدس) به تصرف #اسرائیل و قسمت شرقی به تصرف #اردن درآمد.
2️⃣ اما نهایتاً در پی #جنگ_ششروزه میان اعراب و اسرائیل و پیروزی اسرائیل در ژوئن ۱۹۶۷ میلادی، بخش شرقی نیز مانند بخش غربی #اورشلیم غصب و به آن ضمیمه شد، که در اسرائیل به آن «جشن یکپارچهشدن شهر اورشلیم» گفته میشود.
3️⃣ مراسم #روز_جهانی_قدس در مخالفت با #روز_اورشلیم و بهمنظور ابراز حمایت از آرمان فلسطین و مردم مظلوم آن و آزادسازی قدس شریف از سویی، و مخالفت با #صهیونیسم_بینالملل و دولت غاصب اسرائیل و محکومیت اقدامات فسادبرانگیز این غدّهٔ سرطانی از سوی دیگر، توسط جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و تا کنون هرساله از سوی مسلمانان و سایر آزادیخواهان و آزادگان غیرمسلمان، در سراسر جهان و در شهرهای مختلف برگزار میشود.
✍️ متن کامل یادداشت فوق در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/hebrew-calendar/14042
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
•┈••✾•🌿💎🌿•✾••┈•
🔻آشنایی با کتابخانه دیجیتالی🔺
▪️کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
▪️امکان دسترسی به ۲۱۸۱ عنوان کتاب و ۸۵۶ عنوان مقاله
▪️امکان دانلود رایگان
▪️ لینک ورود به کتابخانه👇
🌐 http://www.historyLib.com
#پژوهش
#منبع_شناسی
#طلبه_پژوهشگر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#امام_باقر عليه السّلام :
🍂هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن به امامى از امامان دشنام داده شود و اين شخص بتواند به #دفاع برخيزد و چنين نكند،
⚠️خداوند عزّ و جلّ در دنيا جامۀ خوارى بر پيكرش كشد
⚠️و در آخرت به كيفر گرفتارش كند
⚠️و نيكوئيهاى معرفت ما را كه به او داده،از او بستاند.
الکافي , جلد۲ , صفحه۳۷۹
#همه_خادم_الرضاییم
#امام_رضا
https://eitaa.com/joinchat/3119448110Cf3bfc871c9
🛑 کاروانسرای دیرگچین قم در راه ثبت جهانی
🔹مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قم از قرارگیری نام کاروانسرای دیرگچین در فهرست ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای جاده ابریشم خبر داد.
🔹شواهد تاریخی و قدمت بالا، سبک خاص معماری، جاذبههای متنوع کاروانسرای تاریخی دیرگچین باعث شده تا بحث جهانی شدن این کاروانسرا از منظر فرهنگی مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شود
🔹کاروانسرای تاریخی دیرگچین یکی از بزرگترین و قدیمیترین کاروانسراهای ایران با قدمتی ۱۷۵۰ساله است که ساخت آن به دوره ساسانی مقارن با زمان اردشیر بابکان میرسد.
#گذرگاه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان #ممسنی در استان #فارس قرار دارد. لیدوما نام یکی از شهرهایی است که در نوشته های هخامنشی از آن نام برده شده است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است.
در سال ۱۳۱۲ و ۱۳۱۶ در صفحه شمالی تخت جمشید حدود سی هزار #لوحه گلی پیدا شد که برای انجام تحقیقات به دانشگاه شیکاگوی آمریکا فرستاده شدند. بر اساس مطالعات انجام شده از سوی پروفسور جورج کامرون و پروفسور هیکس بر روی الواح موجود، مشخص شد که سیزده شهر از شهرهای هخامنشی در منطقه #ممسنی واقع بوده است، یکی از این شهرها لیدوما نام داشته است.
بیش از بیست سال بعد یک هیات باستان شناسی #ژاپنی به ریاست «کیکیو آتارشی» و «دکتر هاوارجی» در سال ۱۳۳۸ لیدوما را مورد کاوش های باستان شناسی قرار دادند و بنای ساختمانی هخامنشی را در این قسمت کشف کردند. مقایسه شباهت های معماری این بناها با #کاخ های #داریوش، خشایار شاه و اردشیر هخامنشی در شوش و تخت جمشید اثبات کرد که آثار یافت شده در لیدوما مربوط به دوران هخامنشی است، گمانه زنی های دیگر ثابت می کرد که لیدوما یکی از شهرهای بین راهی دوران #هخامنشی بوده که بر سر راه شاهی پاسارگاد و تخت جمشید به شوش قرار داشته و شاهان و فرمانروایانی که در این مسیر رفت و آمد می کردند در این شهرها و کاخ های بین راهی استراحت می نمودند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j