🌺آثار سید مصطفی خمينی
شهید مصطفی خمینی علاوه بر تدریس علوم اسلامی دارای آثار و تألیفات زیادی نیز میباشد كه آثار قلمی او نشانگر عظمت علمی و فكری آن مرحوم است و هر شخصیت علمی سیاسی را از نوشتههایش میتوان شناخت و برای همین منظور اگر كسی بخواهد مرحوم مصطفی را از نزدیك شناخته و ابعاد علمی ایشان را درك كند میتواند با مراجعه به آثار ایشان به این مقصود نایل آید.
در این خصوص مرحوم حاج سید احمد خمینی برادر بزرگوار آن شهید میگوید: «اجازه بفرمایید در این مورد مقدمهای عرض كنم و آن این است كه معمولاً افراد در بازدهی علمی و اجتهادی و یا تخصصی خودشان نیازمند به طی مراحل هستند كه بعد از آن مراحل میتوانند تز و یا اجتهاد خود را در معرض بهرهبرداری دیگران قرار دهند، كه متأسفانه ایشان پس از اتمام مراحل لازم و در آغاز تقریر و بیان نظریات علمی و اجتهادی خود به شهادت میرسد و در عین حال كتابهایی از ایشان باقی مانده است...».
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📙تألیفات زندهیاد حاج آقا مصطفی:
۱-القواعد الحكمیه (حاشیه بر اسفار)
۲-كتاب البیع (دوره كامل مباحث ۳-استدلالی بیع در سه جلد)
۴-مكاسبه محرمه (در دو جلد)
۵-مبحث اجاره
۶-مستند تحریرالوسیله
۷-تعلیقهای بر عروه الوثقی
۸-تفسیر القرآن الكریم (در چهار جلد كه ناتمام میباشد.)
۹-تحریرات فی الاصول (از اول اصول تا استصحاب تعلیقی)
۱۰-شرح زندگانی ائمه معصومین علیه السلام (تا زندگانی امام حسین علیه السلام)
۱۱-كتاب الاصول
۱۲-القواعد الرجالیه
۱۳كتابی در مبحث نكاح
۱۴-حاشیه بر شرح هدایه، ملاصدرا
۱۵-حاشیه بر مبدأ و معاد ملاصدرا
۱۶-حواشی بر وسیله النجاه آقا سید ابوالحسن اصفهانی
۱۷-تطبیق هیئت جدید بر هیئت نجوم اسلامی
۱۸حاشیه بر خاتمه مستدرك.
لازم به ذكر است كه مجله حوزه شماره 82-81، تعداد 40 عنوان از آثار ایشان را آورده است.
تنظیم: سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔸برج نگار (یکی از زیباترین برجهای بر جای مانده از دوره سلجوقی)
🔸واقع در مجاورت مسجد جامع
🔸با قدمت حدود 900 سال
🔸به همراه آجر چینی زیبا و کتیبهای به خط کوفی از کاشی فیروزهای
🔹استان کرمان - شهرستان بردسیر - شهر نگار
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔸مسجد جامع اردستان (از کهنترین مساجد ایران)
🔸دومین مسجد چهار ایوانه جهان اسلام
🔸متعلق به دوره سلجوقی
🔸اصل بنا در پیش از اسلام آتشکده بوده است.
🔹استان اصفهان - شهرستان اردستان - شهر اردستان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰 بخش اول:نشست علمی پژوهشی«مواجهه امام رضا علیهالسلام با جریانهای ضد علوی و جریانهای کلامی عصر خویش»
ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر اکبر روستایی
🔰بخش دوم: مراسم تقدیر از نویسندگان آثار علمی
🔰با حضور مدیر محترم جامعه الزهرا سلام الله علیها سرکار خانم دکتر برقعی
لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تحلیل رویکرد اجتماعی امام رضا (ع) در مواجهه با سران زیدیه (با الگو گیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام(PDAM))
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان: ملیحه اکبری حسین خاکپور ابراهیم نوری
منبع: فرهنگ رضوی سال نهم پاییز 1400 شماره
سلوک رفتاری و گفتاری امام رضا (ع) میتواند به عنوان الگویی در تعاملات مورد توجه قرار گیرد. در این دوران «زیدیه» از انقلابیترین فرقههای شیعی محسوب میشد که چندان مورد تأیید و حمایت امام عصرش نبود. تعاملات امام رضا (ع) با فرقه زیدیه به عنوان یک دوست منحرف، الگوی رفتاری سازماندهی شدهای را به دست میدهد که راهگشای مسائل نو ظهور خواهد بود. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی، به شناسایی رویکردهای اجتماعی گفتمان امام رضا (ع) در مواجهه با سران فرقه زیدیه میپردازد. امام رضا (ع) در گفتمانهای اجتماعی مربوط به عامه و دانشمندان، با طرح مباحث توحید، امامت و ولایت و پاسخ به پرسشها و شبههها، رهنمودهای رفتاری ارزشمندی از خود به جای گذاشتهاند. این گفتمانها به طور غیر مستقیم، متأثر از عنصر سوم گفتمان(مأمون عباسی- قدرت) نیز است. محورهای اساسی خلق گفتمان امام رضا (ع) با سران فرقه زیدیه(دوست منحرف)، در مقابل دشمن مشترک (مأمون)، با هدف روشنگری و هدایت صورت پذیرفته است؛ اما محورهای اساسی در خلق گفتمان رضوی با مأمون با هدف تبیین و سازشناپذیری است که گاهی با تقیه در اظهار نظر همراه است. در هر کدام از این رویکردها به دالهای مرکزی میرسیم که نقش مهمی در تحلیل گفتمان امام رضا (ع) با زیدیه دارد.
https://b2n.ir/t05985
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سیره فردی و اجتماعی امام رضا(ع) با تطبیق بر آیات قرآن
🌱🌱🌱🌱🌱🌱
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-ترویجی
نویسندگان: حسن مجیدی امیر عزیزی راضیه رزم آرا
منبع: پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین) سال هفتم پاییز 1395
امام رضا(ع) یک شخصیت کامل انسانی است که تمام رفتارها و گفتارهای ایشان منطبق با آیات قرآنیاست و به همراه پیامبر و ائمه (ع)بهترین الگو برای ساخت زندگی اسلامی است. سیره شناسی به معنای سبک شناسی و رفتارشناسی است و در واقع، شناخت اصول، معیارها و روش هایی است که یک فرد در رفتار و کردار خود دارد. این نوشتار در پی تطبیق سیرة فردی زندگی امام رضا (ع)از قبیل خوش خلقی، عذرپذیری، ساده زیستی، کناره گیری از دنیا، حفظ زبان و نیز سیرة اجتماعی ایشان، از قبیل ارزش نهادن بر نفس انسان، خانواده، صلة رحم، انفاق و بخشش، ارتباط و تعاون با محرومان جامعه، خوش رفتاری با کارگران، جود و سخاوت، گذشت و بردباری، پرهیز از اسراف، مشورت، عمران و آبادانی با آیات قرآناست. هدف اصلی از این تحقیق، «سیرة فردی و اجتماعی امام رضا (ع)با تطبیق بر آیات قرآن» و اهداف فرعی «بررسی فضائل و ویژگی های اخلاقی امام رضا (ع)» و «شناخت رابطه بین ویژگی های اخلاقی امام رضا (ع)با آیات قرآن» است.
https://b2n.ir/z73228
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔷🔶♦️ دوره مشروطیت
از سال ۱۳۲۴ه. ق. و همزمان با انقلاب مشروطیت در ایران، دوران فعالیت و شهرت مخبرالسلطنه آغاز شد. وی هم مورد اعتماد مجلس بود و هم مورد اعتماد دربار و در واقع واسطه میان شاه و آزادیخواهان به حساب میآمد.
🔶🔸هدایت در دوره محمدعلی شاه
پس از مرگ مظفرالدین شاه در ۱۳۲۴ه. ق، هدایت همچنان در سیاست بود و در زمان محمدعلی شاه نیز از سیاست جدا نشد. با تشکیل کابینه دوم کوتاه مدت سلطان علیخان وزیر افخم در ۱۳۲۵ه. ق، هدایت وزیر معارف شد. این کابینه از ششم صفر تا شانزدهم ربیعالاول زمام امور را در دست داشت و اولین کابینه بود که عنوان صدارت را از بین برد. در کابینه بعدی که اتابک در بیست ربیعالاول همان سال تشکیل داد مخبرالسلطنه وزیر علوم بود.
این کابینه تا رجب همان سال دوام داشت. در کابینه بعد که ریاست آن را ناصرالملک به عهده داشت و از ۱۸ رمضان (۴ آبان) تا ۱۴ ذیالقعده ۱۳۲۵ه. ق. به مدت پنجاه و شش روز دوام داشت، هدایت به عنوان وزیر معارف بر مسند کار بود.
از این زمان تا ۴ ربیعالثانی ۱۳۲۶ه. ق. که کابینه نظامالسلطنه تشکیل شد، دوران فترتی بود که طبق گفته خود هدایت در کتاب خاطرات و خطرات، در دوران فترت مشیرالسلطنه رئیس الوزراء میشد. در کابینه هفتم که نظامالسلطنه رئیس الوزراء بود و در ۴ ربیع الثانی ۱۳۲۶ه. ق. تشکیل شد، وزیر عدلیه بود.
♦️🔹🔸حضور وی در اروپا
در مدت حضور وی در اروپا، مکاتبات بسیاری به وی شد از وزارت داخله نیز با امضای سردار اسعد تلگرافی به او رسید، مبنی بر اینکه به تبریز باز گردد. در ۲۵ تیر ۱۲۸۸ه. ش. محمدعلی شاه به سفارت روس پناهنده شد و پرچم دو دولت روس و انگلیس در بالای محل اقامت وی به اهتزاز درآمد. همین روز عدهای از نمایندگان به همراه جمعی از علماء، مجلس عالی فوقالعاده تشکیل دادند. مجلس بعد از خلع محمدعلی شاه هیئت دولت جدیدی تعیین کرد که در آن حاج مهدیقلی خان مخبرالسلطنه برای والیگری آذربایجان از اروپا فراخوانده شد.
🔷🔻هدایت در فارس
پس از بازگشت از فرنگ در ۱۲۹۱ه. ش. به حکومت فارس رفت و سه سال در آنجا ماند. بعد از مراجعت به تهران به نمایندگی مجلس چهارم انتخاب شد و در سال ۱۲۹۶ه. ش. در دومین کابینه عینالدوله در عصر مشروطیت به وزارت عدلیه رسید و این سمت را در کابینه مستوفی الممالک هم حفظ نمود.
در اوایل تیرماه ۱۲۹۹ه. ش. شیخ محمد خیابانی بر تبریز مسلط شد و عینالدوله والی اعزامی مرکز را وادار به ترک شهر نمود. وثوقالدوله نیز که از هر طرف تحت فشار بود، از صدراعظمی کناره گرفت و مشیرالدوله به جای او انتخاب شد.
روز شنبه ۱۶ شوال ۱۳۳۸ه. ق. برابر با ۱۲ سرطان ۱۲۹۹ه. ش. میرزا حسنخان مشیرالدوله در قصر صاحبقرانیه به حضور شاه (احمدشاه) رسید و اعضای کابینه خود را معرفی کرد که در آنجا حاج مخبرالسلطنه به عنوان وزیر دارایی (مالیه) انتخاب شده بود،
اما کمی بعد از معرفی کابینه بر اثر مشکلات قیام خیابانی در تبریز، وی به آذربایجان اعزام شد.