.
سفرهدار مدینه
در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین پسر علی و فاطمه علیهما السلام متولد شد. بعد از ولادتش، جد بزرگوارش در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد و نام او را "حسن" گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت.* او یکی از مصادیق آیه مودّت، آیه مباهله و حاضر در بیعت رضوان بود*.
پس از شهادت پدر، امامت و ولایت امت به او انتقال یافت. در شرایطی امامت را به عهده گرفت که دشمنش،معاویه، با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات وسیعی در اختیار داشت و در اندیشه نابودی آموزههای اسلامی بود. توانسته بود با نیرنگ به نام دین بر مردم حکومت کند و هر آنچه را که او میگفت جزء دین میشمردند و تبعیت می کردند تا آنجا که او نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند و احدی به او اعتراض نکرد.*
با توجه به شرایط عصرش، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت، حداقل شش نامه خطاب به معاویه نگاشت که در کتاب مکاتیب الائمه* آمده است.
صلح او یکی از اقدامات مهم در جهت تثبیت شرایط بود اما حتی یاران نزدیکش متوجه اهمیت موضوع نشدند و به ایشان بیاحترامی کردند تا جایی که امام گفت: "من نيز به خاطر صلحى كه با معاويه كردم، از طرف كسانى كه علت اين امر را نمىدانستند و نسبت به آن جاهل بودند، مورد غضب واقع شدم و اگر من صلح نمىكردم معاويه يك نفر شيعه در روى زمين باقى نمىگذاشت مگر اين كه همه را مىكشت."*
در برخی منابع تاریخی عصر عباسی نسبت ناروایی به وجود نازنینش زدند که ریشه در خصومت خلفای عباسی با او به دلیل قیامهای حسنیان دارد و در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمیخورد!
در اغلب منابع اسلامی، القابی نظیر «حَلیم»، «کریم» و «سخیّ» و «جواد» برای او ثبت کردهاند. دومین امام شیعیان کریم اهلبیت علیهم السلام شبیهترین فرد از لحاظ ظاهری و رفتاری به پیامبر خدا(ص) بود.*
♡سلام بر نور خدا، کبریای سخا، روح مسیحا، راز دار آینه حُسن خدا، کریم آل طاها، یوسف زهرا، پهلوان صفین و جمل؛ صاحب وجنات محمدی، اویی که سفرهدار مدینه بود و ثروتش را همچو جدهاش خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کرد!♡
➖➖➖➖
منابع:
*شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۵.
*ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۶ـ۴۰۷.
*مسعودی، مروج الذهب،ج ۲،ص۷۲.
*احمدی میانجی، مکاتیب الائمه، دار الحديث قم.
*سید بن طاووس،التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص۱۹۶.
*بلاذری، انساب الاشراف، ج۳.
*یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶.
#ماه_رمضان
#امام_حسنیام
#ولادت_امام_حسن
متن: سرکار خانم نجمه صالحی
sibtonnabi-3.pdf
3.09M
مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام | جلد 3⃣
temp5679807917476617901content.pdf
3.11M
مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام | جلد 2⃣
ایران در رتبه دهم ثبت میراث در یونسکو
🔹۲۶ پرونده ایران در یونسکو ثبت جهانی شده است. جایگاه ایران در بین ۱۹۳ کشور دهمی است.
🔹«جلوگیری از تخریب آثار و حفاظت از آنها» و «اعطای کمکهای مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از آثار ثبت جهانی شده» بخشی از کمکهای جهانی برای ماندگاری میراث بشری بعد از ثبت در یونسکو است.
🔹هرگاه یک اثر تاریخی در کشوری به ثبت جهانی برسد، آن اثر به محض قرار گرفتن در فهرست یونسکو در فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بینالمللی قرار میگیرد و فواید مالی زیادی نصیب کشورهای دارای میراث جهانی میشود.
#میراث_فرهنگی
#ایران
#تاریخ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوی مصادیق فساد اقتصادی و تبیین راهکارهای نظارتی مقابله با آن با تأکیدبر آموزه های نهج البلاغه(مقاله علمی وزارت علوم)
نویسنده: حسین بختیاری
منبع: پژوهشنامه علوی سال نهم پاییز و زمستان ۱۳۹۷ شماره ۲ (پیاپی ۱۸) 29-52
نهج البلاغه دریایی است بی کران و ژرف و در عین حال قطره ای از اقیانوس بی نهایت علوم امیرالمومنین(علیه السلام)؛ مذمت فساد مالی و تصرف بیت المالاز موارد مشهود این کتاب شریف است؛ مواخذه قاطع با ساده انگاری در برخورد با بیت المال و خیانت در مسئولیت های اقتصادی کارگزاران نظام اسلامی و برخورد با متخلفین مشهود است؛ در این پژوهشضمن مرور مصادیق فساد مالی از نگاه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) ، مفهوم مفاسد اقتصادی رامبتنی بر محتوای غنی نهج البلاغه واکاوی نموده و با احصاء کلیه خطبه ها و نامه های مرتبط،سازوکارهای نظارتی مقابله با فساد در حوزه پیشگیری و مقابله با فساد ارائه می شود؛ راهکارهای اجرایی ارائه شده در این تحقیق می تواند مبنای شکل گیریزمینه مقابله با فساد مالی در جامعه اسلامیو تحقق عدالت اجتماعی قرار گیرد. در این پژوهش ضمن احصاء مصادیق فساد مالی و تطبیق آن با عناوین حقوقی جاری کشور، لزوم برخورد با آنها در کلام شریف امیرالمونین (علیه السلام) بررسی شده و نهایتاًراهکارهای سیزده گانه ای جهت کنترل و مقابله با فصاد اقتصادی پیشنهاد شده که می تواند سرلوحه سازمان های نظارتی قرار گیرد.
🔗لینک مقاله
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوی علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسندگان: یدالله حاجی زاده
منبع: پژوهشنامه علوی سال 13 بهار و تابستان 1401 شماره 1 (پیاپی 25)
عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمانان (23-35 ﻫ) در شورشی که علیه وی در مدینه رخ داد، توسط عده ای از مسلمانان به قتل رسید. امام علی(ع) علی رغم مخالفت با چنین اقدامی، قاتلان او را مورد محاکمه قرار نداد و آنان را مجازات نکرد. بنابراین سوالی که در این جا هست این است که علت یا علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) چه بوده است؟ علی رغم پیچیده گی های خاص موضوع به جهت جواب های گوناگونی که در این خصوص مطرح شده، واکاوی این موضوع- با بهره گیری از روش توصیفی و تحلیلی- نشان می دهد، هر چند امیرالمومنین(ع) به دنبال رسیدگی به ماجرای قتل عثمان و مجازات قاتلان وی بوده، اما مشخص نبودن قاتلان مباشری عثمان و شرایط خاصی که حضرت در دوره زمامداری خویش با آنها مواجه شده، عملاً به آن حضرت اجازه نداده است در این زمینه کاری صورت دهد.
🔗لینک مقاله
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
موعود در ادیان
موعود در اسلام
این مسئله جزو عقاید مسلم اسلام است. و همه مذاهب اسلامی (شیعه و سنی) به سبب احادیث متواتر از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ،به ظهور منجی موعود در آخرالزمان اعنقاد دارند و معتقدند، که با آمدن او نظام ظلم برچیده می شود و عدالت در سرتاسر گیتی برقرار می شود. به اعتقاد آنان، مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، موعود آخرالزمان ومنجی عالم بشریت است.اما در شخصیت و ویژگی های فردی او بین فرق شیعه و سنی تفاوت هایی وجود دارد. اکثراهل سنت معتقد به ظهور مهدی موعود از نسل پیامبرصلی الله علیه و آله هستند که هنوز به دنیا نیامده است. او در آینده متولد خواهد شد و ناجی بشریت خواهد شد. اما اعتقاد به امام زنده و حاضر یکی از اعتقادات اصلی شیعه و برخی از علمای اهل سنت است. شیعیان دوازده امامی معتقدند مهدی فرزند امام حسن عسکری وامام دوازدهم است. که قبلاً متولد شده و اکنون بیش از هزار سال است که در غیبت است و در وقت مقرر ظهور خواهد کرد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در قرآن کریم و روایات اسلامی( به ویژه در روایات شیعه ) به تفصیل در این موضوع بحث شده است.
خداوند سبحان، در قرآن کریم بشارت داده که؛ «خداوند به کسانی از شما که ایمان آوردهاند و عمل شایسته انجام دادهاند وعده داده که آنان را خلیفۀ زمین گرداند.»
از امام محمد تقی علیه السلام روایت شده است: «قائم ما همان مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف است... به آن خدایی که محمد را به پیامبری فرستاد و ما را به امامت مخصوص داشت، سوگند که اگر از عمر دنیا یک روز بیش هم باقی نمانده باشد، خدا آنروز را طولانی میگرداند، تا مهدی ظاهر شود و زمین را از عدل و داد پر کند، چنانکه از ظلم و جور پر شده است.»
خداوند متعال همچنین در آیه ای دیگر می فرماید:
«او خدایی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمام ادیان غالب گردد، اگرچه مشرکان خوش نداشته باشند.» با توجه به این آیه، با ظهور مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نور اسلام به سراسر دنیا تابیده و پرچم اسلام در همهجا برافراشته و عزتمند خواهد گشت.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
یکی دیگر از بشارتهایی که در قرآن به مؤمنان داده شده، وعدۀ حکومت مومنان و مستضعفان بر زمین، غلبه بر ظلم و جور و زندگی #ایدهآل و آرمانی به دور از ترس و وحشت و در اوج امنیت و رضایت است. خداوند وعده داد، « آنان را خلیفۀ زمین گرداند... و دینی که برایشان پسندیده است استوار و نیرومند گرداند و ترسشان را به ایمنی تبدیل کند... تا تو را عبادت کرده و شرک نورزد.»
«ما اراده کردیم که بر ضعفای زمین منت نهاده، آنان را پیشوا و وارث زمین گردانیم.»
«ما بعد از آنکه در تورات نوشته بودیم در زبور نوشتیم که بندگان شایستۀ ما وارث زمین میشوند.»
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مناجات
#شب_قدر
#غزل
🔹به لطف علی🔹
بخوان که اشک بریزم کمی به حال خودم
دل شکستۀ من! ای شکسته بال خودم
بخوان به لهجۀ اشک و بخوان به لحن سکوت
چقدر خستهام از لحن قیل و قال خودم
اگر رسید صدایت به شور عشق بگو
مرا رها نکند لحظهای به حال خودم
شب معاشقه قرآن به سر بگیر و بخوان
که رزق گریه بگیرم برای سال خودم
قرار بود من و تو به آسمان برسیم
مرا ببخش که اینگونه خود وبال خودم
شبی به لطف علی میرسم به صحن نجف
تمام عمر، خوشم با همین خیال خودم
📝 #محمد_میرزایی_بازرگانی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
شب جهنی
شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
#جُهَنّى ، لقب يكى از صحابه است و شب بيست و سوم ماه رمضان را به سبب نسبت دادن به او، «ليلة الجُهَنى» گفته اند. دليلش اين است كه به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله گفت : منزلم از مدينه دور است . [بين سه شب قدر،] يك شب را بفرماييد كه در آن شب بيايم . پيامبر صلى الله عليه و آله شب بيست و سوم را براى او تعيين نمود.
الامام الصادق عليه السلام:إنَّ لَيلَةَ الثّالِثِ وَالعِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ هِيَ لَيلَةُ الجُهَنِيِّ ، فيها يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ ، وفيها تُثبَتُ البَلايا وَالمَنايا وَالآجالُ وَالأَرزاقُ وَالقَضايا ، وجَميعُ ما يُحدِثُ اللّهُ عز و جل فيها إلى مِثلِها مِنَ الحَولِ ، فَطوبى لِعَبدٍ أحياها راكِعا وساجِدا ، ومَثَّلَ خَطاياهُ بَينَ عَينَيهِ ويَبكي عَلَيها ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ رَجَوتُ أن لا يَخيبُ إن شاءَ اللّهُ.
امام صادق عليه السلام:شب بيست و سوم ماه رمضان، شب جُهَنى است . در اين شب، هر گونه كارى به نحوى استوار فيصله مى يابد، و بلاها و مرگ ها و اجلها و روزىها و قضاها و هر آنچه خداوند عزوجل در اين شب تا چنين شبى در سال آينده پديد مى آورد، ثبت مىشود . پس خوشا به حال بنده اى كه اين شب را با ركوع و سجود احيا بدارد ، و خطاها و گناهانش را پيش چشم خويش آورد و بر آنها بگريد ! اگر چنين كند، اميدوارم كه به خواست خداوند، نوميد نشود.
مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۳۴ «جهن»
الدعوات : ص ۲۰۷ ح ۵۶۱ ، بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۴ ح ۵ .
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
راهپیمایی روز جهانی #قدس
🇮🇷 🇵🇸 🇮🇷
🔴 وعده ما جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
.
«اینک فلسطین»
صد و یک سال پیش در فروردین ۱۳۰۱، روزنامه اقدام، یکی از روزنامههای پرمخاطب تهران، در مطلبی با عنوان «اینک فلسطین» چنین نوشت: «وقایع فلسطین به اندازهای رقتانگیز و تألمآور است که هر ذیحسّی را به لرزه میاندازد. اگر مسلمان هستید به نام همدینی و عاطفه اسلامی و اگر گبر و مسیحی یا هرچه باشید به نام انسانیت، به حالت شگفتانگیز برادران خود نظر کنید که انسانیت از دست متجاوزین و دشمنان حقیقت در عذاب است. اهالی فلسطین آن قدر تلاش و جانفشانی کردند، پر و بال ریختند، جوان و پیرمرد و زن قربان کردند، به مجمع ملل تظلم و به عالم متمدن و به مسلمین عالم استغاثه نمودند، هیچ فایده نبخشید، زیرا بریطانی اراده دارد و حتماً باید «سلطه یهود در فلسطین» مجری شود.»
(روزنامه اقدام، سال اول، شماره ۲۱ (۶ حمل ۱۹۲۲)، ص ۱)
تصویر: مسجد الاقصی و قبةالصخره در دهه ۱۳۰۰ شمسی
تنظیم: سرکار خانم زهرا کبیریپور
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j