📣 گروه تاریخ و کلام مرکز ملی پاسخگویی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) برگزار می کند:
👥نشست علمی: بُن مايههاي اوليه در بيان رخدادهای معطوف به خلافت با تمركز بر عصر حيات حضرت زهرا سلام الله عليها
❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی اکبر روستایی
✅ دبیر علمی: حجت الاسلام محمدکاظم حقانی فضل
🗓 زمان: چهارشنبه 15 آذر 1402
🕐 ساعت: 18 الی 20
🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی
🌐 لینک ورود:
https://mmps.ir/dWtDn
مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)
https://eitaa.com/azadbou_ir/
علم تاریخ
برای داشتن دید بهتر و منطقیتر در تاریخ
یکسری اصول ساده و اولیه وجود دارد.
با همین اصول ساده در قدم اول میتوان روایت تاریخی را از حیث تاریخی بودن یا نبودن تشخیص داد.
حتما میدانید که هر حادثهی تاریخی بر سه اصل استوار است:
مكان وقوع، زمان وقوع، واسطهی وقوع (انسان)
۱) مکان وقوع
یعنی جغرافیایی که رویداد در آن اتفاق افتاده است که این مکان باید یک مکانی باشد که هنوز در کرهی زمین است و طبیعتاً میتوان اشارهی دقیق یا نزدیکی به آن داشت.
۲) زمان وقوع
یعنی سال، ماه، روز و وقت یا محدودهای بین دو زمان مشخص که میتوان تشخیص داد که رویدادی در یک جغرافیایی در آن زمان اتفاق افتاده است.
عنصر زمان بسیار حساس است و بحث زیادتری دارد چون زمان بر عکس مکان سیال است.
۳) واسطهی وقوع
یعنی انسان، چون تاریخ با کنش انسان معنا دارد و در رویداد تاریخی باید مشخص باشد که در مکانی مشخص و زمانی مشخص چه فرد مشخصی چه کاری انجام داده یا باعث و واسطهی چه کاری شده که آن رویداد به وجود آمده است.
حال ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد:
۱) اگر روایتی فاقد این سه فاکتور بود و به اصطلاح فراتاریخ بود باید نادیده گرفت؟
نه لزوماً، اما این وظیفهی مورخ است که آنها را با مِتُد تاریخ پژوهی بسنجد و اگر امکان تاریخی بودن داشت مشخص کند، مثلا تپهای که گفته میشود روزی بنایی مجلل بود را باید با علم باستانشناسی سنجید و سپس رد یا قبول کرد.
۲) در مباحث اعتقادی رویدادهایی هستند که فراتاریخ میمانند در آنها واسطهی وقوع، اغلب یک قدرت ماورائی است و گاهی زمان و مکان مشخصی هم ندارند، پس از این جهت به عنوان یک رویداد تاریخی نمیتوانند مطالعه شوند، نه اینکه واقعیت نداشته باشند، بلکه این حوزهی اسطوره و فراتاریخ است که میتواند این موارد را پژوهش نماید. هرچند اسطوره و تاریخ به طرز شگفتانگیزی با هم پیوند دارند. در نتیجه این سه اصل دید تاریخی دارند و در فرعیاتشان هم کلی جزئیات میتوانند داشته باشند؛ اما با این حال افرادی با عنوان تاریخ دوست، تاریخ خوان، تاریخ پژوه و علاقمند به مطالب تاریخی با دانستن همان سه اصل میتوانند گول صفحات دروغ پراکن و خودساخته و صفحات مجازی را نخورند.
البته راههای دیگری که هم وجود دارد که مفصل است.
حال اگر با یک متن تاریخی مواجه شدیم:
اولین راه این است که ببینیم منبع دارد یا ندارد. اگر دارد، آیا مکان متن مشخص است؟ آیا زمان متن معین است؟ آیا فرد یا افرادی که آن کار را انجام دادن یا کار بر روی آنها انجام شده است، مشخص هستند؟
کسی که تحصیلات آکادمیک تاریخ نداشته باشد و متد تاریخی را نخوانده باشد میتواند روایتگر و عاشق تاریخ باشد اما نمیتواند یک پژوهشگر تاریخی شود و این
طبیعی است همانطور که یک تاریخ خوان نمیتواند یک پژوهشگر حقوق، گردشگری، زبان، ریاضی، فیزیک و... باشد.
پس شناخت انسانها هم جزئی از راههای
قبول کردن و یا شک کردن در آن مطالب تاریخی است.
✍🏻زهرا کبیری پور
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با همکاری گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛ در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا (س) برگزار می نماید:
🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س)
🖼 خیر مقدم و سخنران افتتاحیه
🎙 حجتالاسلام دکترحمید پارسانیا
✅ نشست اول: (ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰ )
🎙 حجتالاسلام دکترشمس الله مریجی
🎙 حجتالاسلام دکتر حمیدرضا مطهری
🎙 خانم دکتر ناهید طیبی
🎙خانم دکتر راحله ضائفی
🎙 حجتالاسلام دکترحامد قرائتی
✅ نشست دوم: ( ساعت: ۱۰:۱۵ الی ۱۲)
🎙 حجتالاسلام دکترعلی اصغر اسلامی تنها
🎙 خانم دکترشهلا بختیاری
🎙 خانم دکتر زهرا روح الهی امیری
🎙خانم دکتر صدیقه شاکری
🎙 حجتالاسلام دکترعلی راد
🍃 جمع بندی نهایی همایش
🎙 حجتالاسلام دکترمحسن الویری
🗓 زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲
🕌 مکان: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌱جهاد علمی و پشتیبانی تبلیغ
📌شنبه ۱۴۰۲/۹/۱۸ پژوهش، پایگاه علمی تبلیغ تهاجمی
🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
💠 کرسی ترویجی
«واکاوی امامت الهی در دوره مکی بر پایه گزاره تاریخی دعوت قبیله بنی عامری بن صعصعه به اسلام»
🎙ارائه دهنده:
جناب آقای دکتر اکبر روستایی
(مدرس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، معاون پژوهش مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج))
🎙ناقد:
جناب آقای دکتر محمدجواد یاوری سرتختی
(استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، عضو شورای علمی گروه پژوهشی تاریخ اسلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها)
🔹دبیر علمی:
سرکار خانم نجمه صالحی
(دبیر پژوهشی و پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها)
⏰ شنبه ۱۸آذرماه، ساعت ۸:۳۰-۱۰:۳۰
🏢 قم، سالاریه، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، سالن جلسات طبقه همکف پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🖥 لینک شرکت در جلسهی مجازی:
Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعة الزهرا
.
هشتمین پیش نشست هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث
موضوع: جایگاه و منزلت زن در گفتمان قرآنی
ارائه دهنده: خانم دکتر ناهید طیبی
دبیر نشست: سیده زهرا حسینی
زمان: ۲۰ آذر، ساعت ۱۸
لینک ورود به نشست:
https://b2n.ir/p72052
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سبک زندگی یهودیان:
▪️اعیاد یهود
یهود غالباً در اعیاد، گاو، گوسفند، بز، کبوتر و فاخته ذبح مىکنند. این کار به عنوان کفّاره گناهان مردم صورت مىگیرد. پیش از ذبح، خاخام لغزشها و گناهان مردم را بازگو مىکند، سپس قربانى، ذبح و سوزانده مىشود تا خداوند بوى آن را استشمام کند و روح و خاطرند گردد و از گناهان قوم خود درگذرد
اعیاد یهود عبارتند از:
1. روز شنبه: چون خداوند در شش روز دنیا را آفرید و در روز هفتم به استراحت پرداخت، و به دلیل آنکه یهود برگزیده خداست، بنابراین، استراحت آنان به دلیل استراحت خداوند است. عید روز شنبه، داراى مراسم و مناسک خاصى است که خداوند پاىبندى به آنها را خواستار شد نسبت به حفظ این روز تأکید نموده است.
2. عید فصح یا روز خروج: این عید، اولین عید سالانه یهود است. در این روز، یهود روزگار بردگى خود در برابر مصریان و رنج و عذاب آن دوران را یادآورى مىکند و براى فراموش نکردن آن دوره، خداوند به آنان امر کرد تا همانند روزهاى خروج از مصر، نان فطیر بخورند.
۳.عید هفتهها: این جشن، پنجاه روز بعد از دومین روز عید فصح برگزار مىشود. یکى از آداب آن این است که باید این مراسم در سرزمین یهود برگزار شود؛ جایى که منظور یهود از آن، «فلسطین» امروزى است.
4. روز کیپور: در این عید، به دلیل یاد بود نزول رحمت خداوند بر آنان، به مدت هفت روز در صحرا ساکن مىشوند.
5. روز کفّاره: این عید، روز دهم اکتبر است و یهودیان براى کفّاره گناهان خود، در این روز قربانى مىکنند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️پوشش در آیین یهود:
در آیین یهود امر به پوشش، حجاب و عفاف به بیانات مختلفی آمده است، مثلا به مردان توصیه شده است که در کوچه و بازار پشت سر زنی راه نروند و به پاکی نگاه و مخالفت با چشمچرانی دستور دادند که بهصورت زنان نگاه نشود و حریم روابط زن و مرد و عفت جسمی و چشمی آنان رعایت گردد.
دین یهود امر به چادر، برقع و پوشش کامل برای زنان دارد که در منابع آمده است بعد از ازدواج ملزم به رعایت آن میشوند و لباس آنها باید برجستگیهای بدن آنان را بپوشاند و موی سر، پاها و گردن آنها باید پوشیده باشد و اگر چنین نکنند مشمول عذاب الهی میشوند. شهید مطهری معتقد است که دین یهود نسبت به زنان و پوشش آنها سختگیریهای بیشازحدی روا داشته است و هرگونه صحبت میان زنان و مردان را رد و نفی میکند. ایشان معتقد است حجاب بهمراتب در دین یهود در گذشته سختتر از دین اسلام بوده است و تفکر آنها حذف زنان از صحنه اجتماع و پنهان کردن آنان بوده است.
هماکنون نیز میان خانوادههای اصیل و با قدمت یهود، زنان ملزم به رعایت حجاب هستند که این نوع پوشش بانوان یهود در اراضی فلسطین اشغالی یافت میشود.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j