eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
  چهره‌های ماندگار ۳ اردیبهشت ماه روز بزرگداشت شیخ بهایی دانشمند بزرگ شیعه و استاد علوم غریبه و ماوراءالطبیعه ▫️▫️▫️▫️▫️ شیخ بهایی، حکیم، علامهٔ فقیه، عارف، اخترشناس،  ریاضی‌‌دان،  شاعر، ادیب، تاریخ‌نگار، در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و  ریاضیات  دانایی داشت، در حدود ۹۶ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق،  نجوم عرفان، فقه، مهندسی،  هنر و فیزیک، ستاره‌شناسی از او باقی است . -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1579350669-9514-98-1-3.pdf
711.5K
رهیافت‌های جامعه شناختی نقش‌های اجتماعی زنان در نهادهای مدینه النبی در صدر اسلام؛ فاطمه جان احمدی، ریحانه هاشمی نهادهای اجتماعی در جامعه اسلامی عصر نبوی، در حالی شکل گرفتند که ناظر به مکانت زنان حضور آنها در عرصه های مختلف بود اعطای ارزش‌های انسانی به زنان و افزودن موقعیت اجتماعی آنان در جامعه اسلامی سبب شد تا هنجارهای اسلامی منطبق با ارزشهای قرآنی، متکی بر آموزه های الهی ناظر به ترفیع جایگاه زنان در جامعه مطرح شود. رفع موانع حضور اجتماعی زنان و برداشتن ممنوعیتهای اجتماعی و تصحیح تصورات جاهلی درباره زنان سبب شد تا عرصه‌های اجتماعی جدیدی برای حضور فعال زنان گشوده شود و تحقیرهای عصر جاهلی جا را به ارزش‌های انسانی و تشویق‌های فرهنگی دهد که همین عامل سبب شد تا در عرصه های مختلف اجتماعی اعم از علمی - ،فرهنگی، حکومتی - سیاسی و نظامی و اقتصادی بانوان حضوری همدلانه و فعال بیابند بر این اساس مقاله حاضر تلاش دارد تا با رهیافتی تاریخی و جامعه شناختی ضمن بررسی نقشهای محقق زنان در تاریخ عصر نبوی، با تصورات متکی بر نقشهای محول قرآنی و ،نبوی حضور آنها را در توسعۀ نهادهای اجتماعی مدینه - النبی معرفی و عوامل مؤثر بر رشد تکاپوهای فرهنگی و اجتماعی زنان در این عرصه را با روش توصیفی ـ تحلیلی بازشنایی کند و به پرسشهای مطرح پاسخ دهد. واژه های کلیدی: زن پیامبر اسلام(ص) نقش محقق، نهاد اجتماعی، صدر اسلام، جامعه جاهلی. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جامعه آرمانی و نهج.pdf
1.42M
. اهم استراتژی‌های نیل به جامعه آرمانی از دیدگاه امام علی در نهج البلاغه،داود بیغمی / محمدحسین صائینی حسین مرادی زنجانی فرهاد ادریسی(فصلنامه علمی پژوهش‌های نهج البلاغه) اسلام برای سعادت دنیوی و اخروی بشر هدف بعثت انبیاء را در تشکیل جامعه آرمانی میداند که مبتنی بر اصول و قواعد الهی .باشد یکی از اهداف والای حضرت امیرالمؤمنین علی ، تشکیل حکومت الهی و به تبع آن ایجاد چنین جامعه ای تلقی میشود. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخگویی به این سؤال اساسی است که از منظر نهج البلاغه جامعه آرمانی چه ویژگیهایی دارد؟ و حضرت علی چه استراتژیهایی را برای نیل به این جامعه بیان میدارند؟ برنامه ریزی بر اساس استراتژیهای تعیینی ائمه معصومین ، اصلاحات همه جانبه، شفافیت امور و پاسخگویی و در نتیجه برقراری عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن، ضرورت رابطه مستقیم ولایت با جامعه توجه و اهتمام توأمان به ابعاد معنوی و مادی در جامعه، جاری شدن و حاکمیت قرآن و لزوم مردم سالاری و دموکراسی دینی از یافته های این پژوهش به شمار میرود در مجموع میتوان گفت نیل به جامعه آرمانی با چنگ زدن به ریسمان الهی و به کارگیری دستورات و استراتژیهای پیامبر و ائمه معصومین به دست می آید. واژگان کلیدی جامعه آرمانی ،تقوی نهج البلاغه استراتژی، عدالت اجتماعی تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در تاريخ اسلام دو شخصيت بزرگ با لقب سيد‌الشهداء شناخته مي‌شوند: حضرت حمزة‌ و امام حسین عليه السلام. روشن است كه اين لقب به معناي برتري و فضيلت يك شهيد بر ساير شهيدان است. چنانكه در برخي روايات دركنار سيد‌الشهداء، افضل‌الشهداء نيز درباره امام حسین (ع) آمده است. نخستين باره اين لقب از سوي رسول‌ خدا (ص) به جناب حمزه عموي پيامبر كه در جنگ اُحد به شهادت رسيد، عطا شد و از آن پس از ايشان با لقب "سيد‌الشهداء" ياد مي‌شد. حضرت حمزه به سبب ايمان بالا و سابقه درخشان، در حمايت از اسلام، ياري و دفاع از شخص رسول‌خدا (ص) همواره مورد توجه و علاقه ايشان بود. ايثار و فداكاري‌هاي جناب حمزه و همچنين شجاعت فوق‌العاده او در تاريخ اسلام مشهور است. همچنان كه در جنگ اُحد نيز صحنه‌هايي از اين ايمان و ايثار و شجاعت و دلاوري را به نمايش گذاشت. دركنار اين فضايل، چگونگي شهادت او و اوج غربت و مظلوميت او نيز در ميان شهيدان اُحد و قبل و بعد از آن كم نظير بوده است. گويا با توجه به موارد فوق، جناب حمزه، ملقب به سيد‌الشهداء گرديد و بر ساير شهيدان والامقام اسلام برتري يافت. امامان شيعه نيز بر تكرار لقب سيد‌الشهداء براي حضرت حمزة‌ علیه السلام تأكيد مي‌ورزيدند و همواره يكي از افتخارات و ارزش‌هاي والاي معنوي خاندان رسول‌خدا را، انتساب‌شان به جناب حمزه سيدالشهداء ذكر مي‌كردند. 📚 منابع 1. شيخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص۱۲۲. 2. ابن‌هشام، السيرة النبوية، ج ۳، ص۷۴-۷۶. 3. الإصابة، ج۲، ص۱۰۶. متقي هندي، ‌ كنزل‌العمال، ج۱۱، ص۶۷۵؛ سيوطي، الدر المنثور، ج۲، ص۹۷. تنظیم: سرکار خانم الوندی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تولد و وفات حضرت عبد العظيم الحسنى ع.docx
16.4K
🔷یکی از تدوین کنندگان خطبه های امام علی علیه السلام در قرن سوم، عبدالعظیم بن عبدالله علوی حسنی(م250 ه) است. از جمله آثار وی که نجاشی از آن نام می برد؛ کتاب "خطب امیر المومنین(ع)" است. ( رجال النجاشی، ص274) 🔹صلی الله علیک یا سید الکریم تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. اسد رسولِهنجمه صالحی در تاریخ صدر اسلام وجود برخی افراد برای کمک به دین نوپای اسلام بسیار مغتنم بود و حضرت حمزه علیه السلام عموی پیامبراکرم صلی الله علیه و آله یکی از آن‌ افراد بود‌. در دوره‌ی قبل از هجرت به مدینه، مسلمان شد و همواره تا پایان عمرش برای دفاع از پیامبر و اهدافش جانفشانی کرد و سرانجام در جنگ احد به شهادت رسید. او اولین سیدالشهدای اسلام لقب گرفت، به جهت عظمت روحی و بزرگی اقداماتش به «شیرخدا و پیامبر» ملقب شده بود. حامی قدرتمند رسول الله (صلی الله علیه و آله) بود که سرانجام در جنگ احد به شهادت رسید. از سلمان فارسی نقل شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله به دختر گرامی‌شان فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: عموی شهید ما حمزه علیه السلام، سیدالشهداست. حضرت زهرا سلام الله علیها پرسیدند: آیا او سید الشهدای جنگ احد است یا همه شهدا؟ ایشان در پاسخ به دخترشان، حضرت حمزه را سید همه شهدای اول و آخر – به غیر از انبیا و اوصیا - معرفی کردند. در جنگ احد تعداد زیادی از مسلمانان شهید شدند. هنگامی که رسول خدا(صلی الله علیه و آله)صداى نوحه و گریه‌ی زنان انصار را که بر شهداى خود مى‌گریستند، شنیدند؛ چشمان مبارک‌شان پر از اشک شد، آن‌گاه فرمودند:... ولى عمویم حمزه گریه کننده ندارد؛ "فسمع بکاء النوائح على قتلاهم‌ فذرفت عینا رسول اللّه (ص) ثم قال: لکن حمزة لابواکى له" 🥀یارسول الله! بر شهادت اول سیدالشهدای اسلام می‌گرییم و با داغ شما همدردی می‌کنیم. آجرک الله فی مصیبت عمّک. 🥀 ♡اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَمَّ رَسُولِ اللّهِ، صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا خَيْرَ الشُّهَدآءِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَسَدَ اللّهِ وَاَسَدَ رَسُولِهِ...♡ 📚بحرانی، حلية الأبرار في أحوال محمّد و آله الأطهار ع،1411ق،ج2،ص401-مجلسی، بحارالانوار،ج22،ص280. @zemzemh60 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 کتاب: «حكمت‌نامه حضرت عبدالعظيم (عليه السلام‌)» ✍ مؤلف: محمد محمدی ری شهری 🟤 معرفی اجمالی کتاب 🔹حضرت عبدالعظيم حسنى (ع) راوىِ بخشى از حكمت‌هاى خاندان رسالت است و بدين مناسبت، اين مجموعه «حكمت‌نامه حضرت عبدالعظيم (ع)» ناميده شد. 🔹در مقدّمه حكمت نامه حضرت عبدالعظيم (ع)، موضوعاتى چون: شخصيت خانوادگى، ويژگى‌هاى علمى و عملى، هجرت به شهر رى و وفات ايشان در اين شهر، بررسى شده اند. 🔹اين حكمت‌نامه، شاملِ شناخت‌نامه عبدالعظيم (ع) و صد حكمت، از سخنان حكيمانه‌اى است كه بى واسطه يا با واسطه، توسط ايشان از اهل بيت (ع) روايت شده است. 🔹مؤلف، در نگارش شناخت‌نامه حضرت عبدالعظيم (ع) از شمارى از كتاب‌ها و مقالاتى كه در مجموعه آثار كنگره حضرت عبدالعظيم (ع) منتشر شده اند، بهره برده‌است. 🔹کار اصلىِ نگارنده در اين مجموعه، شرح اكثر احاديث آن است و نكته قابل توجّه در اين باره، اين است كه در بسيارى از موارد، پيوند سخنان حكيمانه پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) با قرآن کریم بیان شده است. 🔹این کتاب، مشتمل بر پنج فصل است: ▫️حكمت‌هاى اعتقادى‌ ▫️حكمت‌هاى عبادی‌ ▫️محاسن اخلاق و رفتار‌ ▫️بدی های اخلاق و رفتار‌ ▫️حكمت‌هاى جامع‌ 📥 دانلود کتاب 👉 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد منابع آل بویه معرفی کتاب نخستین سلسله قدرتمند شیعه ادامه بحث منابع تاریخ آل بویه خدمت همراهان همیشگی کانال ارائه می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم 📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا 📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان از ایشان ۱. آزادی معنوی 👈 دانلود ۲. احیای تفکر اسلامی 👈 دانلود ۳. اخلاق جنسی 👈 دانلود ۴. اسلام و نیازهای روز (۲ جلد) 👈 دانلود ۵. اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) 👈 دانلود ۶. امامت و رهبری 👈 دانلود ۷. امدادهای غیبی در زندگی بشر 👈 دانلود ۸. انسان کامل 👈 دانلود ۹. انسان و سرنوشت 👈 دانلود ۱۰. آشنایی با قرآن (۱۴ جلد) 👈 دانلود ۱۱. آینده انقلاب اسلامی ایران 👈 دانلود ۱۲. بررسی نهضت‌های اسلامی 👈 دانلود ۱۳. بیست گفتار 👈 دانلود ۱۴. پاسخ‌های استاد به مساله حجاب 👈 دانلود ۱۵. پانزده گفتار 👈 دانلود ۱۶. پنج مقاله 👈 دانلود ۱۷. پیامبر امّی 👈 دانلود ۱۸. تعلیم و تربیت در اسلام 👈 دانلود ۱۹. توحید 👈 دانلود ۲۰. جاذبه و دافعه علی 👈 دانلود ۲۱. جهاد 👈 دانلود ۲۲. حج 👈 دانلود ۲۳. حکمت‌ها و اندرزها (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۴. حماسه حسینی (۲جلد) 👈 دانلود ۲۵. خاتمیت 👈 دانلود ۲۶. ختم نبوت 👈 دانلود ۲۷. خدمات متقابل ایران و اسلام 👈 دانلود ۲۸. داستان راستان (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۹. درس‌های اسفار (۶ جلد) 👈 دانلود ۳۰. ده گفتار 👈 دانلود ۳۱. زن و مسائل قضایی و سیاسی 👈 دانلود ۳۲. سیری در سیره ائمه اطهار 👈 دانلود ۳۳. سیری در سیره نبوی 👈 دانلود ۳۴. سیری در نهج البلاغه 👈 دانلود ۳۵. شرح منظومه 👈 دانلود ۳۶. شش مقاله 👈 دانلود ۳۷. عدل الهی 👈 دانلود ۳۸. عرفان حافظ 👈 دانلود ۳۹. علل گرایش به مادی‌گری 👈 دانلود ۴۰. فطرت 👈 دانلود ۴۱. فلسفه اخلاق 👈 دانلود ۴۲. فلسفه تاریخ (۴ جلد) 👈 دانلود ۴۳. قیام و انقلاب مهدی 👈 دانلود ۴۴. کلیات علوم اسلامی (۳ جلد) 👈 دانلود ۴۵. گفتارهایی در اخلاق اسلامی 👈 دانلود ۴۶. گفتگوی چهارجانبه 👈 دانلود ۴۷. مساله حجاب 👈 دانلود ۴۸. مساله ربا و بانک و بیمه 👈 دانلود ۴۹. مساله شناخت 👈 دانلود ۵۰. معاد 👈 دانلود ۵۱. مقالات فلسفی 👈 دانلود ۵۲. مقدمه جهان‌بینی اسلامی (۶ جلد) 👈 دانلود ۵۳. نامه تاریخی به امام خمینی 👈 دانلود ۵۴. نبرد حق و باطل 👈 دانلود ۵۵. نبوت 👈 دانلود ۵۶. نظام حقوق زن در اسلام 👈 دانلود ۵۷. نظری بر نظام اقتصادی اسلام 👈 دانلود ۵۸. نقدی بر مارکسیسم 👈 دانلود ۵۹. هدف زندگی 👈 دانلود ۶۰. ولاء ها و ولایت ها 👈 دانلود 📲 در ثواب نشر این لیست شما هم سهیم باشید ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلیج همیشه‌فارس به استناد تاریخ گفتار ابن حَوقل‌، ابوالقاسم‌ محمد بن‌ حوقل‌ نصيبينی‌ (د پس‌ از ۳۶۷ ق‌/ ۹۷۸ م‌)، بازرگان‌، سياح‌ معروف‌ و جغرافی‌دان‌ عرب‌ در قرن‌ دهم میلادی درباره خليج فارس: ابن حوقل در کتاب صورة الأرض خود که از مهمترين کتاب های جغرافيایی است که اعراب نوشته اند (تأليف حدود هزار و صد سال پيش) درباره اينکه چرا بايد را خليج فارس خواند و نه چيز ديگر چنين می نويسد: "دريای‌ فارس‌ خليجی‌ از بحر محيط در حدّ چين‌ و شهر واق‌ است‌ و اين‌ دريا از حدود بلاد سند و كرمان‌ تا فارس‌ امتداد دارد و از ميان‌ همۀ سرزمينهای‌ مجاور آن‌ به‌ نام‌ فارس‌ ناميده‌ شده‌ است‌، زيرا فارس‌ از همۀ اين‌ كشورها آبادتر است‌ و پادشاهان‌ آنجا در روزگاران‌ قديم‌ سلطۀ بيشتر داشتند و هم‌ اكنون‌ به‌ همۀ كرانه‌های‌ دور و نزديك‌ اين‌ دريا مسلطند" (ترجمه دکتر جعفر شعار). عبارت عربی👇: وقد تكرّر القول بأنّ بحر فارس خليج من البحر المحيط فى حدّ الصين وبلد الواق وهو بحر يجرى على حدود بلدان السند وكرمان الى فارس فينسب من بين سائر الممالك التى عليه الى فارس لأنّه ليس عليه مملكة أعمر منها ولأنّ ملوك فارس كانوا على قديم الأيّام أقوى سلطانا وهم المستولون الى يومنا هذا على ما بعُد وقرب من شطوط هذا البحر ولأنّا لا نعلم فى جميع بلد فارس وغيرها سفنا تجرى فى بحر فارس فتخرج عن حدّ مملكتها وترجع بجلالتها وصيانتها إلّا لفارس". (ص 244). -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الخليج الفارسي في کتاب البدء والتاريخ للمقدسي (القرن الرابع الهجري) 1- فبعث المأمون إلى طاهر بالهدايا والأموال وأمده بالرجال والقواد وسماه ذا اليمينين وصاحب خيل الدين وأمره أن يمضي إلى العراق فأخذ طاهر على طريق الأهواز وأخذ هرثمة على طريق حلوان ورفع المأمون قدر الفضل بن سهل وعقد له على المشرق من جبل همذان إلى جبل سقين وتبت طولاً ومن بحر فارس والهند إلى بحر جرجان والديلم عرضاً وعقد له لواء على سنان ذي شعبتين وسماه ذا الرئاستين رياسة الحرب ورياسة التدبير ولما صار طاهر إلى الأهواز واستولى عليه (6/ 108 - 109) 2- وأعدل أقسام الأرض وأصفاها وأطيبها إيران شهر وهو المعروف باقليم بابل ما بين نهر بلخ إلى نهر الفرات في الطول وبين بحر عابسكين إلى بحر فارس واليمن في العرض (4/ 97). 3- وبحر الهند طوله من المشرق من أقصى الهند إلى أقصى الحبش ثلاثة آلاف ميل وعرضه ألفان وسبع مائة ميل يخرج منه خليج إلى ناحية البربر (کذا) يسمى الخليج الفارسي طوله ألف وأربع مائة ميل وعرضه خمس مائة ميل وفيما بين هذين الخليجين وخليج أيلة أرض الحجاز واليمن (4/ 56) 4-  وتجتمع هذه الأنهار كلها في دجلة ويمر دجلة بالأبلة إلى عبادان فينصب في ومخرج نهر الأهواز ونهر جنديسابو [ر] من جبال اصبهان ويجتمعان في دجيل الأهواز ثم يفيض في بحر فارس (4/ 58) 5- ويسمون بحر طوله مائة وخمسون فرسخا وعرضه مائة وخمسون فرسخا ويسمون بحر اليمن خليجا وكذلك سائر البحار وقالوا وفي البحر الهندىّ ألف وثلاثمائة وسبعون جزيرة وربما بلغ طول الجزيرة مائة فرسخ في مائة فرسخ ومائتين وثلاثمائة وفيها من المدن والقرى والأنهار والعيون والجبال والمفاوز والممالك (4/ 55) 6- وأما الأنهار التي تنصب في بحر فهي دجلة تخرج من جبال فوق ارمينية فأعظمها تقع في دجلة بالحديثة وأصغرهما تقع في دجلة بالسن (4/ 57) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام در گفتار ابن تیمیه در كتاب الجواب الصحيح لمن بدّل دين المسيح (5/ 246 تا 247): ... وَهَذِهِ الصِّفَاتُ مُنْطَبِقَةٌ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأُمَّتِهِ، لَا عَلَى الْمَسِيحِ فَإِنَّهُ حَازَ مِنَ الْبَحْرِ الرُّومِيِّ إِلَى الْبَحْرِ ، وَمِنْ لَدُنِ الْأَنْهَارِ بِجَيْحُونَ وَسَيْحُونَ، إِلَى مُنْقَطَعِ الْأَرْضِ بِالْمَغْرِبِ، كَمَا قَالَ: " زُوِيَتْ لِيَ الْأَرْضُ، مَشَارِقُهَا وَمَغَارِبُهَا، وَسَيَبْلُغُ مُلْكُ أُمَّتِي مَا زُوِيَ لِي مِنْهَا ". -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j