eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام خدمت بزرگواران 🌹🌹 عرض تبریک و تهنیت به مناسبت میلاد با سعادت مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام 🌹🌹
امیرالمومنین علی علیه السلام در لسان پیامبر صلی الله علیه وآله با صدها ویژگی در کتب شیعه وسنّی معرفی شده است که به برخی اشاره می شود: ۱- علی علیه السلام سیدالمسلمین ۲- امام المتقین ۳-امیر کل مومن ۴- خاتم الوصیین ۵- علی خلیفه رسول الله صلی الله علیه وآله فی امته من بعده ۶- فاروق هذه الاُمه ۷- وزیر رسول الله صلی الله علیه وآله ۸- اوّل من آمن بالله ۹- قاضی دین رسول الله صلی الله علیه وآله ۱۰- اخو رسول الله صلی الله علیه وآله ۱۱- علی ابو هذه الامه ۱۲- سیف الله ۱۴- علی ولی الله ۱۵- قبله العارفین ۱۶- علی اعظم الاُمّه"افضل الاُمه" ۱۷- اوّل الناس وروداََ علی الحوض ۱۸- قسیم النار والجنه ۱۹- علی منار الایمان ۲۰- اکرم الناس منصباََ ۲۱- اَحبَّ الاوصیاء الی الله ۲۲- علی المودّی عن رسول الله صلی الله علیه وآله ۲۳- امین الله علی سرّه ۲۴- ابصرالناس بالقضیّه ۲۵- اول المسلمین و الاصحاب اسلاماََ ۲۶- رایه الهدی ۲۷- وزیر رسول الله صلی الله علیه وآله فی السماء والارض ۲۸- ابو الائمه ۲۹- حبیب قلب رسول تلله صلی الله علیه وآله ۳۰- باب الله ۴۰- علی النبا العظیم ۴۱- محیی سنه رسول الله صلی الله علیه وآله ۴۲- مفرج الکرب عن رسول الله صلی الله علیه وآله ۴۳- خلیفه الله علی عباده ۴۴-قاصم عداه رسول الله صلی الله علیه وآله ۴۵- باب مدینه العلم ۴۶- ملجا کل ضعیف ۴۷- العروه الوثقی ۴۸- مامن کل خائف ۴۹- زوج الارامل ۵۰- ابو العتره الطاهره الهادیه علامه امینی در کتاب الغدیر خود به ۲۴۸ ویژگی با تفحص در کتب شیعی و اهل سنت اشاره می کند. گزیده ای جامع از الغدیر، ترجمه و تلخیص از محمد حسن شفیعی شاهرودی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیر تحول آرای مستشرقان در مورد مهدویت (دوره اول، از 1828تا 1945 میلادی) نویسنده: الویری، محسن؛ دهقانی آرانی، زهیر؛ تابستان 1397 - شماره 61 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (29 صفحه - از 55 تا 83) مستشرقان و پژوهشگران غربی، بیش از 150 سال است به موضوع مهدویت و جایگاه آن در عقاید اسلامی به طور خاص علاقه‌مند شده و در این زمینه به فعالیت گسترده‌ای پرداخته‌اند. نگاهی به کتاب‌ها و نوشته‌های این خاورشناسان، نشان­دهنده نوعی تغییر و تحول در گزارش­ها و آرای ایشان در گذر زمان است. با توجه به برخی شاخص­ها، دیدگاه‌های محققان و نویسندگان غربی را در مورد مهدویت می­توان به 4 دوره زمانی تقسیم­بندی کرد که بررسی سیر تحول آرای ایشان در دوره آغازین (از سال 1828 تا 1945م)، موضوع کار تحقیقاتی پیش روست. در این زمینه سعی گردیده همه اندیشه‌های شاخص مستشرقان این دوره در موضوع مهدویت و موضوعات متبوع به روش کتابخانه­ای و مراجعه مستقیم به نوشته­های ایشان احصا شده و این اندیشه‌ها دسته‌بندی و موارد مهم گزارش­دهی شود. بررسی و تحلیل آماری موضوعات موردتوجه و منابع مورد رجوع مستشرقان در این بازه زمانی، همراه اطلاعات مفید دیگر، همچون ملیت، شغل و حضور ایشان در کشورهای اسلامی از دیگر موارد ارائه شده در مقاله کنونی است. لینک کوتاه:http://noo.rs/4jtaL @tarikh_j
رایموندوس لولوس(پایه گذار مرکز تربیت مبلغ ضد اسلامی) متولد جزیره مالاما اسپانیا در سال 1235م است.وی در گرماگرم جنگ های صلیبی بین مسلمانان ومسیحیان متولد شد ودر همان فضا زندگی کرد از این رو ،کینه اسلام را به شدت در دل داشت.پدرش در جنگ های ضد اسلام مغرب شرکت داشت.او با مشاهده ناکامی تبلیغ مسیحیت در جنگ ها به این نتیجه رسید که باید کار قوی فرهنگی برای تبلیغ مسیحیت علیه کفر والحاد (یعنی اسلام) انجام داد.از این رو وقتی کشیش شد تشخیص دادکه برای مبارزه با اسلام راهی جز مراجعه مستقیم به مبلغان به معارف و متن قران و عدم قناعت به نقل قول دیگرانوجود ندارد؛ از این رو با چشم پوشی از عافیت طلبی مادی ،9 سال به فراگیری زبان های اسلامی و شرقی پرداخت. در پایان کتاب (Ars magor) را در تبییت قوانین مناظره همراه با راه های استدلال منطقی و مثال های مناسب تالیف کرد. او معتقد بود که برای این کار باید موسسه آموزشی عربی و تقویت فرهنگی مبشرین علیه اسلام را به عنوان یک رشته تخصصی تشکیل دهد. وی پس از کسب موافقت یعقوب اول و پادشاه جیمز این موسسه را باجذب 13 مبشر تاسیس کرد. برای گسترش اجرای این پیشنهاد به پاپ نیکولای چهارم مراجعه و مصرانه از آنان در خواست حمایت می کرد.اما هیچگاه با طرح او موافقت نمی کردند،زیرا امید به تاثیر گذاری فرهنگی برمسلمینرا به این آسانی ،ساده اندیشانه نمی دانستند. وی مجموعه آرزوهای تبشیری و تجربیات خویش را به صورت کتابی با عنوان (Blanguerna) در سال 1285 م منتشر کرد. @tarikh_j
ادامه مطلب .. تا آنکه کشیش لولوس به مقام اسقف ارتقاء یافت و پس از آن به مقام پاپ رسید. آن وقت از موضع قدرت خودش وارد اجرای گسترده این پروژه ابتکاری شد و گروه های تبشری را به انحای عالم اعزام می کرد تا تفکر کاتولیک را ترویج کنند و زبان های مختلف را نیز فرا بگیرند. وی افرادی را که از ادیان دیگر به مسیحیت روی آورده بودند موظف کرد تا زبان های مادریشان را به مستبشران تعلیم دهند. لولوس در پایان عمر خویش، قانونی را در کنفرانس وین تصویب کرد که پنج دانشگاه غرب «پاریس،آکسفورد،بولونیا ،سالامانکا ، دانشگاه اداره مرکزی پاپ» موظف اند اساتید زبان های شرقی را برای تعلیم دانشجویان به کار بگیرند. آشنایی با استشراق و اسلام شناسی غربیان،محمد حسن زمانی،ص116-118 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد تقدیم مداحی به مناسبت شب رحلت حضرت، مهدی رسولی @tarikh_j
با سلام و احترام خدمت عزیزان بزرگوار🌹 طبق روال برنامه هفتگی کانال سه شنبه ها اختصاص دارد به مناسبت ها. ممنون از همیاری شما 🌹🌹
قدس توسط صلاح الدین ایوبی از طرف غرب شهد براب باز پس گیری آن از فرنگیان در رجب سال ۵۳۸ق @tarikh_j
🍀فتح بیت المقدس توسط یکی از سخت‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین کشتارها و غارت‌ها در بیت المقدس، مربوط به می‌باشد. در اواخر قرن پنجم هجری، غربی‌ها با بهانه‌هایی از جمله نجات این شهر از دست مسلمانان، به فلسطین حمله کردند. ☘آنان به دنبال کسب برخی پیروزی‌ها عازم بیت المقدس شده و بیش از چهل روز آن‌جا را محاصره کردند و سپس از جانب شمالى وارد شهر شدند و یک هفته قتل و غارت کردند.بنابر گزارش برخی از منابع تاریخی، تنها در مسجد الاقصى حدود هفتاد هزار نفر کشته شدند. مردم آواره بیت المقدس، با حالتی اسف‌بار وارد بغداد شدند. البته سپاهی از مصر برای مقابله با صلیبی‌ها حرکت کرد که به دلیل فقدان امکانات اقتصادی و نظامی شکست خورد و پراکنده شد. ☘فتح المقدس توسط صلاح الدین ایوبی جنگ‌های حدود دویست سال ادامه داشت که اوج آن مربوط به دوران فرماندهی صلاح الدین ایوبی بود. او پس از جنگ‌های مختلف و تصرف شهرهای کوچک و بزرگ، به سمت بیت المقدس لشکر کشید. او پنج روز را به دنبال این تصمیم بود که از کدام سو حمله کند که در نهایت قسمت شمالى شهر را پسندید و بیشتر نیروهایش را با منجنیق‌های بسیاری در آن‌جا متمرکز کرد و در پی آن؛ نبرد سختی در گرفت که چند روز به طول انجامیده و تلفات سنگینی را از دو طرف به دنبال داشت. 🍀سرانجام، روزی سپاهیان صلاح الدین حمله‌اى سخت کردند و مدافعان شهر را عقب راندند و قسمت‌هایی از آن‌را نیز به تصرف در آوردند. پس از آن بود که روحیه صلیبی‌ها درهم شکست و از صلاح الدین امان خواستند، ولى او خواسته آنان را نپذیرفت و گفت راهى جز جنگ وجود ندارد و او تصمیم دارد مانند صلیبی‌ها رفتار کرده و هیچ‌یک از مسیحیان را زنده باقی نگذارد! به دنبال این تصمیم، «بالیان» والی بیت المقدس به الدین گفت: اگر به ما امان ندهی؛ برخواهیم گشت و همه اسیرانی که در اختیار داریم را خواهیم کشت، سپس خانواده‌های خود را کشته، تمام مکان‌های مقدس را خراب کرده، قبة الصخره را نابود می‌کنیم، همه چیز را آتش می‌زنیم. هرچه از آذوقه، و اموال داریم را از بین می‌بریم و آن زمان که دیگر دلیلی برای زنده‌ماندن نداریم، به جنگ شما خواهیم آمد و تا آن‌جا که توان داریم از شماها خواهیم کشت. حال تو یکی از این دو راه را انتخاب کن؛ یا امان بده و یا ما به آنچه گفتیم عمل خواهیم کرد. صلاح الدین با فرماندهان خود مشورت کرد و تصمیم بر این شد که امان دهند؛ به این شرط که هر مرد ده دینار، هر زن پنج دینار، هر کودک چه دختر و چه پسر دو دینار بدهد. این مبلغ باید تا مدت چهل روز پرداخت شود. هر کس تا آن هنگام از پرداخت آن خوددارى ورزد به منزله اسیر خواهد بود. همچنین تمام غلات، سلاح‌ها برای مسلمانان خواهد بود. ☘ الدین نمایندگانی بر دروازه‌هاى شهر گماشت تا آن اموال وصول شود، ولى آنان چنان‌که باید بر مردم سخت نگرفتند و بسیارى بی‌آن‌که چیزى بپردازند از شهر بیرون رفتند. مسلمانان وارد شهر شدند؛ بر سر قبة الصخره، صلیب بزرگی بود، تعدادی از مسلمانان از آن بالا رفتند و آن‌را از جاى کندند و بانگ الله اکبر در مسجد الاقصی برخاست. زمانی که بیت المقدس از دشمن خالی شد؛ صلاح الدین فرمان داد بناهاى مقدس را به همان شکل نخستشان درآورند؛ زیرا مسیحیان در آنها تغییراتى پدید آورده بودند و فرمان داد تا مسجد و صخره را پاکیزه کردند. مسلمانان روز جمعه چهارم شعبان نماز جمعه را در آن‌جا بجاى آوردند و محیى الدین بن زکى، قاضى دمشق خطبه‌هاى نماز را خواند. این خطبه به فرمان صلاح الدین بود.در نهایت، مسلمانان توانستند بیت المقدس را به تصرف خود در آورند. @tarikh_j
 منابع : ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی‏، المنتظم،‏ محقق، عطا، محمد عبدالقادر، عطا، مصطفی عبدالقادر، ج 17، ص 47 ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، تحقیق، تدمری، عمر عبدالسلام، ج 34، ص 16 تاریخ ‏ابن ‏خلدون، ج ‏4، ص 86 و ج5 ص362 «صلاح الدین ایوبی، شیعیان مصر، صلاح الدین و جنگ های صلیبی»، سؤال17031. ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 12، ص 323- 324، @tarikh_j
با سلام و احترام خلاصه مقاله تنظیم شده توسط خانم دارابی نیا از طلاب جامعه الزهرا تقدیم میگردد🌹 موضوع : دیوبند با سلفی های شبه قاره هند فرق میکنند
◇ ☆ معرفی اجمالی مکتب دیوبندیه از مهمترین جریان هایی است که به هدف آزادسازی هند از استعمار انگلیس به وجود آمد. پیروان این مکتب در مدرسه دارالعلم هند تحصیل می کنند. این مدرسه نزد اهل سنت به الازهر دوم مشهور است که در ۱۵ محرم ۱۲۸۳ توسط شیخ قاسم نانوتوی تاسیس گردید. از شخصیت های تاثیر گذار این مکتب می توان؛ احمد سرهندی، شاه ولی الله دهلوی، عبدالحق محدث دهلوی، سیداحمد عرفان بریلوی و امداد مکی را نام برد. نقش شاه ولی الله دهلوی (۱۱۱۴- ۱۱۷۶) در پایه گذاری این مکتب برجسته است. دیوبندیان حنفی مذهب بوده و نقطه مقابل حنبلی قرار دارند. @tarikh_j
رابطه شاه ولی الله دهلوی با وهابیت دو دیدگاه در این رابطه هست: ۱- مرتبت بودن شاه ولی الله با ابن عبدالوهاب ۲- بعید دانستن ارتباط شاه ولی الله با ابن عبد الوهاب دلایل دیدگاه اول: - امکان مشترک بودن استادان شاه ولی با ابن عبدالوهاب - حمایت شاه ولی از برخی افکار ابن تیمیه - تشابه فکری شاه ولی و وهابیت در توحید و شرک - مخالفت شاه ولی و ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب با برخی از اعمال صوفیان - بنا بر شواهد یاد شده برخی شاه ولی را نسخه هندی وهابیت دانسته اند ۲- دلایل دیدگاه دوم: - ابن عبدالوهاب، حنبلی و از اصحاب حدیث بود و دهلوی، حنفی و ماتریدی - شاه ولی به تصوف و علم کلام توجه داشت بر خلاف ابن عبدالوهاب - هیچ مدرکی دال بر اینکه آنان یکدیگر را ملاقات کرده اند در دست نیست. @tarikh_j
وجه اشتراک وافتراق دیوبندیه و وهابیت: ۱- از نظر تاریخ شکل گیری، فاصله چندانی ندارند. ۲- هر دو جریان موفقیت های زیادی در اهداف تعریف شده خود داشتند. دیو بندیه از راه گسترش مدارس مذهبی و تبلیغات دینی و وهابیت از راه کشتار مسلمانان و قدرت نظامی و اقتصادی. ۳- نقطه اشتراک ایدئولوژی وهابیت با دیوبندیه در امور جهاد است. ¤ لازم به ذکر است که عربستان تامین کننده اصلی پول مدارس مذهبی در هند است و سعی در گسترش وهابیت دارد. وجه افتراق: با توجه به تنفر دیوبندیان؛ خصوصاََ دیو بندیان نخستین از وهابیت و شخص محمدبن عبدالوهاب و مبارزه با انتشار وهابیت در هند و سوزاندن کتابهای بزرگان وهابی و برخورد شدید با مبلغان وهابی وبه کار بردن تعبیراتی چون؛ شخصی دارای عقاید فاسد ونظریات باطل، قاتل بسیاری از مسلمانان علمای سلف به قصد اجرای ثواب، ظالم فاسد در مورد وهابیان وجه افتراق ها عبارت است از: اختلاف در توسل به پیامبر و استعانت از پیامبر، توسل به بزرگان پس از وفات آنان، تبرک به قبر پیامبر، ذکر و اوراد صوفیه، تکفیر مسلمانان، تقلید. شمس سلفی با تفسیم دیوبندیه به غالی ومعتدل معتقد است که غالیان دیوبندیه دشمنی شدید با تمام اهل حدیث خصوصاََ با وهابیت وشخص عبدالوهاب دارند. @tarikh_j
رابطه دیوبندیه با سلفیت واهل حدیث سلفیت و اهل حدیث غالباََ معنای واحدی دارند و به کسانی اطلاق می شوند که در فهم و تفسیر آموزه های دینی، تنها به سنت پیامبر واقوال صحابه و علمای سلف تکیه دارند. احمدبن حنبل بنیانگذار این تفکر بوده و کسانی که هم عقیده با او نبودند را بدعت گذار معرفی کرد و اهل سنت نامید. بتدریج این عقیده به صورت افراطی در قرن های بعد، توسط ابن تیمیه و بعد عبدالوهاب تقویت گردید به گونه ای که با هر گونه تفسیر و توجیه عقلانی، عرفانی و دینی مخالفت نمودند.سلفیت شبه قاره هند اغلب در این دسته قرار می گیرد. در هند ابتدا وهابیت به کسانی اطلاق می شد که تقلید را ترک کرده و احادیث اجتهاد می کردند. بعدها مفهوم آن توسعه یافت و به هر کسی که به سنت عمل کرده وامور مستحدثه را ترک می کرد اطلاق شد. محمد تغلق از حاکمان اسلامی هند، پس از مطالعه کتابهای ابن تیمیه با آنان به مبارزه برخاست و آن را بدعت خواند. در مقابل شاه ولی الله دهلوی و شاگردان او باعث رونق یافتن گرایش به حدیث و ترویج افکار ابن تیمیه و عبدالوهاب پرداختند. عنوان مقاله: بررسی رابطه عقاید دیوبندیه و وهابیت تالیف محمدطاهر رفیعی برگرفته از مجله سراج منیر( پژوهش نامه تخصصی نقد وهابیت) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام 🌹 معرفی اماکن تاریخی تقدیم میشود.
شهر جیرفت گنجینه باستانی ایران و سند حقانیت تمدن بی نظیر ایرانیان و گواه ثبت آثار مکتوب باستانی ایران در مقابل کسانی که مدعی میشوند تمدن باستانی ایران فاقد آثار مکتوب پیش از هخامنشیان است. این گنجینه بی نظیر که کاوش جدی و علمی ویژه‌ای در مورد آن انجام نشده و نیاز مند کاوش جدی است. استاد مجید زاده در مجامع بین المللی درباره این سند تاریخی بسیار سخن گفته و در پی اثبات ثبت این مجموعه به عنوان قدیمی ترین تمدن جهان است که حرف گزافه ای نیست @tarikh_j
تپه کنار صندل تپه کنار صندل  مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان جیرفت، روستای کنار صندل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۵۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاوش‌هایی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در منطقه جیرفت، دامان هلیل رود در کنار صندل به سرپرستی باستان‌شناس ایرانی، یوسف مجیدزاده انجام شده است. این اکتشافات، شگفتی‌های بزرگی را موجب شده است. یافتن گنجینه‌ای از تمدن ۵۰۰۰ ساله جیرفت که کهن تر از تمدن عیلامی بوده و در مدارک سومریان، از آن به نام آراتا و تمدنی بزرگ یاد شده‌است. به نظر یوسف مجیدزاده، این تمدن ممکن است از تمدن میان‌رودان و مصر نیز دیرین‌تر باشد. محقق: (فاطمه میری) @tarikh_j