🌿با احترام خدمت دوستان و همراهان عزیز و عزاداران حسینی در تاسوعا و عاشورای حسینی پست های با محتوا علمی در کانال بار گذاری نخواهد شد.🌷
التماس دعا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الَّذی سَمَحَتْ نَفْسُهُ بِمُهْجَتِهِ
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوشتهاند مقاتل، که
عصر عاشورا…
بلند مرتبهای خسته ، نیمه جان آمد
بلند مرتبه شاها!
همین که افتادی...
میان هروله "زینب" دوان دوان آمد
#عصر_عاشورا
@tarikh_j
🍀با سلام و آرزوی قبولی عزاداری های تاریخ پژوهان و دوستان عزیز در بخش دوم از قاب تصویر ویژه محرم با ما همراه باشید.🌷
🌿در این بخش به تعزیه ،تاریخچه آن و تصاویر قدیمی از تعزیه پرداخته ایم.
تاریخ پیدایش تعزیه به صورت دقیق مشخص نیست. برخى با باور به ایرانى بودن این نمایش آئینى، پاگیرى آن را به ایران پیش از اسلام به پیشینه سه هزار ساله سوگوارى بر مرگ «سیاوش» پهلوان مظلوم داستانهاى ملى ایران نسبت داده و این آئین را مایه و زمینهساز شکلگیرى آن دانستهاند.
@tarikh_j
برای اثبات این که تعزیه در دوره صفوی به وجود آمده است هیچ مدرک مستندی در دست نداریم. ولی شکوه و رواج گسترده عزاداریها در این دوره زیربنای فکری و هنری و فرهنگی تعزیه را فراهم کرده و زمینه ساز پیدایش آن در اعصار بعدی شده است.
@tarikh_j
دو جهانگرد اروپایی به نامهای «سالامون انگلیسی» و «وان گوگ هلندی» که در دوره افشاریان به ایران آمده بودند، در سفرنامههای خود از اجرای نوعی تعزیه خوانی که روی ارابهها صورت میگرفته است خبر دادهاند. اما برخی محققان چنین ادعایی را مبنی بر رواج تعزیه خوانی در دوره مورد تأمل قرار داده و اصولاً نادرشاه با این گونه آداب و رسوم شیعی موافق نبوده است.
@tarikh_j
با روی کار آمدن زندیه، زمینههای روشن و مدارک نسبتاً مستندی برای رواج تعزیه در این عصر وجود دارد. ساموئل هیلمن که درجنوب ایران ناظر مراسم محرم بوده است میگوید وقتی دستههای عزاداری به کار خود پایان میدادند در هر قصبه ای، صحنههای زنده ای از واقعه کربلا نمایش داده میشد. کارستن نیبور سیاح آلمانی نیز به تعزیه خوانی در دوران زندیه اشاراتی دارد و چندین مجلس تعزیه را دیده است.
@tarikh_j
جالب ترین و دقیق ترین گزارشهای تعزیه در این ایام مربوط به مشاهدات ویلیام فرانکلین، افسر ارتش انگلستان از تعزیههای شیراز است. او فرازهایی از تعزیه آب فرات و عروسی قاسم را در سفرنامهی خود درج کرده است.
@tarikh_j
در عصر قاجاریه به خصوص در زمان حکمرانی فتحعلی شاه قاجار و ناصرالدین شاه، تعزیه رونق گسترده ای پیدا کرد و اجرای آن در غالب شهرها و روستاهای ایران متداول شد اما بیشتر مجریان و برگزارکنندگان این مراسم حکام مناطق و وابستگان دربار بودند و نفوذ فرهنگ سلاطین به خوبی در مجالس تعزیه قابل مشاهده است.
@tarikh_j
تعزیه اما در دوره ناصرالدین شاه به اوج خود رسید و بسیارى این دوره را عصر طلایى تعزیه نامیده اند. تعزیه که پیش از آن در حیاط کاروانسراها، بازارها و گاهى منازل شخصى اجرا مىشد، اینک در اماکن باز یا سربسته تکایا و حسینیهها به اجرا در مىآمد. معروفترین و مجللترین این تکایا، تکیه دولت بود که در همین دوره به دستور ناصرالدین شاه و مباشرت دوستعلىخان معیرالممالک در سال 1304 هجرى قمرى ساخته شد. در آغاز سلطنت ناصرالدین شاه، تعزیه در 300 مکان مشخص برپا مىشد.
@tarikh_j
در سالهاى آغاز دیکتاتورى رضاشاه، یعنى پس از 1304 هجرى شمسى، اجراى تعزیه رفته رفته ممنوع اعلام شد و پا به دوران افول خود گذاشت. هر چند پس از شهریور 1320 دیگر بار سر برآورد.
منبع : مصاحبه آقای غلامرضا گلی زواره
@tarikh_j