#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز یکشنبه
16آذر
1399خورشیدی برابر با
20ربیع الثانی
1442هجری و
6دسامبر
2020میلادی می باشد. ۱_ درگذشت آيت اللَّه "شيخ هاشم قزويني" مدرس حوزه علميه ي مشهد.(1381قمری) ۲_ تخريب مسجد بابري هند توسط هندوهاي افراطي اين كشور (1992میلادی) ۳_ كشتار دانشجويان معترض به حضور آمريكائيان در دانشگاه تهران.(1332شمسی) ۴_ روز دانشجو ۵_ مرکز آمار ایران اعلام کرد جمعیت تهران از مرز چهار میلیون نفر گذشت(1353شمسی) ۶_ به مناسبت برقراري روابط سياسي بين ايران و انگليس دانشجويان دانشگاه تهران بعنوان اعتراض کلاسها را تعطيل نموده تظاهرات با شکوهي را آغاز کردند.(1332 شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
#مقاله
نگاهی به زندگانی و شخصیت محمد بن ابی حذیفه
👉 https://b2n.ir/968888
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#مقاله
نویسندگان: محمد الله اکبری و سید مرتضی حسینی شاه ترابی؛
بررسی شخصیت و اقدامات افراد با نفوذ وحادثه ساز در هر جامعهای کمک فراوانی به تبیین تاریخ آن دوره میکند. دراین راستا برای تحلیل حوادث دوره آغازین تاریخ اسلام و حوادث پس از رسول خدا (ص) بررسی ابعاد و اقدامات محمد بن ابی حذیفه بسیار ارزشمند و تاثیرگذار خواهد بود. او درحبشه و هنگام هجرت پدر و مادرش به این سرزمین به دنیا آمد. او گرچه پس از شهادت پدرش در خانه عثمان رشد و پرورش یافت.
از مخالفان و معترضان خلیفه سوم بود. وی در *ذاتالصواری" شرکت داشت و ضمن جهادء مردم را برضد اقدامات عثمان میشوراند. این نوشتار درصدد است تا با رویکرد تحلیلی و با استناد به منابع و گزارش های تاریخی اقدامات ابن ابی حذیفه در ماجرای قتل تاریخ شورش برضد کارگزار خلیفه در مصر و تصرف شهر توسط اوء برکناری او از حکومت مصر توسط امام علی (ع)بر بررسی کند. گرچه او پسردایی معاویه بن ابی سفیان بودء ولی به سبب» گرایشهای علویاش مورد خشم و غضب معاویه قرار گرفت و سرانجام به دست او کشته شد که این مساله نیز مورد توجه قرار گرفته است...
👉 https://b2n.ir/968888
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#چکیده:
نام «خليج فارس» در متون و منابع کهن عربي وارد شده است. معاجم و تفاسير اسلامي از جمله منابعي هستند که از بدو پيدايش شان اين نام را در خود وارد ساخته و درباره آن به شرح و توصيف پرداخته اند.معاجم کهن عربي در توضيح واژگان «بحر»، «خليج» و يا در توصيف مناطق همجوار خليج فارس نام خليج فارس را غالبا به شکل «بحر فارس» به شکل گسترده اي شرح داده و درباره آن توضيحاتي داده اند. نام «بحر فارس» در معاجم عربي براي اولين بار در معجم «العين» خليل بن احمد فراهيدي، نخستين معجم عربي وارد شده است و پس از آن در معاجم «القاموس المحيط» فيروزآبادي، «معجم البلدان» ياقوت الحموي، «تاج العروس» زبيدي و... وارد و شرح داده شده است. واژه بحر فارس درتفاسير کهن عربي اهل سنت و شيعي نيز فراوان به کار رفته است، تفاسير بسياري چون تفسير «بحرالعلوم» نصربن محمد، تفسير «البحر المديد...» ابن عجيبه و... در توضيح واژه «البحرين» در عبارتهاي قرآني «..لا ابرح حتي ابلغ مجمع البحرين..» (کهف/60) و مرج البحرين يلتقيان (الرحمن/19)، مراد پروردگار متعال از «البحرين» را درياي پارس و درياي روم مي دانند، اين مفسران همانند فرهنگ نويسان، نخستين کساني هستند که از آغاز عصر تدوين، اطلاق نام پارس بر خليج فارس را ذکر کرده و با تکرار بکارگيري آن بر درستي اين نام گذاري تاکيد ورزيده اند، تکذيب و تحريف اطلاعات اين منابع در واقع تحريف و تکذيب اسنادي است که هويت تاريخي، فرهنگي و ديني مسلمانان را تشکيل مي دهد.
کلید واژه: خليج فارس، بحر فارس، معاجم عربي، تفاسير، جغرافياي تاريخي
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#اطلاع_نگاشت
🔰 از سوی اداره کل امور فرهنگی جامعه الزهرا برگزار میشود؛
💠 طرح فرهنگی تبلیغی فرزندآوری با هشتک «#نوبت_جهاد_ماست»
✅ در هشت محور ویژه:
1️⃣ بازنشر محتوای فرهنگی به صورت روزانه در فضای مجازی
2️⃣ پاسخگویی به پرسش و چالشهای پیشرو توسط اساتید و متخصصان
3️⃣ نشر خاطرات "مادران موفق"
4️⃣ ثبت تجربیات مادران با بیش از 3 فرزند
5️⃣ مطالبهگری جهت وضع قوانین و آییننامههای جدید و یا اصلاح قوانین پیشنوشته
6️⃣ ارائه محتواهای نمایشگاهی به فعالان فرهنگی
7️⃣ دریافت محتوای فرهنگی تبلیغی
8️⃣ معرفی کتاب و مقاله در زمینه فرزندآوری
#نوبت_جهاد_ماست
http://www.jz.ac.ir/post/7482-
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#بصیرانه
🔹 شناخت "دانشجوی واقعی"
مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام در حدیث کمیل میفرماید: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: عَالِمٌ رَبَّانِیّ»؛
دانشمند متصل به دستگاه ربوبی که حرفش از آنجا، فکرش از آنجا، رفتارش هم از آنجاست.
«وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ دانشجویی که فهمیده که عالم_ربانی شدن، سعادت دنیا و آخرت است فلذا در پی آن افتاده است و هیچ هدف دیگری ندارد.
«عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ نجات را برای کسی میگویند که دنبالش هستند تا بگیرندش و در پی نجات است یا گرگی دارد او را تعقیب میکند!. این گرگ درونی، این ناشایستیهای اخلاقی که از کودکی و متحجر و جامد شده و فرمانده وجود من شده، از اینها چطور نجات پیدا کنم؟! دانش را برای این میخواهم.
«مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ یعنی کسانیکه در این دنیا به فکر این مسائل افتادهاند که نجات پیدا کنند؛ زیرا خودشان را در معرض خطر و گودال سقوط میبینند، میخواهند نجات پیدا کنند با علم، با کتاب، با مطالعه، با کلاس و اینها.
«وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»؛ و عموم مردمی هم که در دو دسته اول نیستند، در حکم پشه و مگسهایی هستند که در اختیار این هوا و باد و طوفاناند که هیچجا نمیتوانند از خودشان یک وزنی داشته باشند که حتی چند لحظه بمانند. دستگاه هوا و تَمَوُّج هوا بر آنها حکومت میکند و این طرف و آن طرفشان میبرد!.
آنوقت آنقدر این مسئله مهم است که مرحوم استاد شهید #مطهری در کتاب سیری_در_نهج_البلاغه وقتی استاد خودش حاج میرزا علی آقای شیرازی را به عنوان عالم ربانی میگوید من شناختم، بعد از آن میگوید: ولی خودم را "متعلم علی سبیل نجات" هنوز تشخیص ندادم که شده باشم!؛ یعنی مقام دانشجو تا اینجا بالا میآید. دانشجویی که در پی سعادتطلبی برای خودش و هم نوعش و مملکتش میباشد که در نظرش این است که فقط علم و دانش و اینها نجاتبخش بشریتاند و ما میخواهیم آن را تحصیل کنیم. دیگر به چیزی دیگر کاری نداریم. ایشان میفرماید: من هنوز خودم باور نکردهام که دانشجوی اینطوری باشم که "مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ " شده باشم و "هَمَجٌ رَعَاعٌ" نباشم.
علامت اینکه انسان دانشجوست این است که هیچچیز انسان را قانع نمیکند و هیچچیز آدم را به خود مشغول نمیکند. اگر دید که هیچچیز فرصتهایش را از دستش نمیگیرد، این دانشجو است.
🎙مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز دوشنبه
17آذر
1399خورشیدی برابر با
21ربیع الثانی
1442هجری و 7 دسامبر
2020میلادی می باشد. ۱_ درگذشت "محمدباقر واعظ تهراني" از علماي تهران(
1313قمری) ۲_ درگذشت،آيت اللَّه محمد نهاوندي(
1371قمری) ۴_ آغاز تأسيس "تهران جديد" در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار (
1246شمسی) ۵_ بلواي نان در تهران و توقيف روزنامه ها وتحصن دانش آموزان ودانشجویان در میدان بهارستان. (
1321شمسی) ۶_آئین دادرسی مدنی در 80 مورد تغییر کرد۰(
1349شمسی) ۷_ یک هیئت پارلمانی شوروی مرکب از یازده نفر وارد تهران شدند(
1350شمسی) ۸_ توليد انبوه موشك هدايت شونده ضد زرهِ "توسن 1" در وزارت دفاع (
1378شمسی) ۹_ درگذشت "حسين مكي" سياستمدار، مورخ و نويسنده معاصر (
1378شمسی) ۱۰_ اعتراف عراق به استفاده از سلاحهاي شيميايي در جنگ عليه ايران (
1381شمسی) ۱۱_ دیروز دکتر علی اصغر زارعی، جانباز و رزمنده دفاع مقدس درگذشت(1399شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
✳️ بخش چهارم
❇️ قسمت اول
🔴 نگاه قرآنی به جنگ بدر
#صدر_اسلام
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
در موضوع پیدایش جنگ بدر این سخن در اندیشه تاریخ نگاران رواج یافته که رسولالله صلواتاللهعلیه از همان ابتدا برای تصرف کاروان تجاری مشرکان قریش، با سپاه مسلمانان به بدر رفتند.
اینگونه بیان کردن وقوع جنگ بدر (بیان نیمی از واقعیت و کتمان نیمی دیگر) به نوعی تحریف تاریخ است که برخی از تاریخنویسان آن را نقل کردند و در طول تاریخ گسترش پیدا کرده است.
🍁 این نوع گزارش از جنگ بدر در زمان امویان در حالی روایت شده که طبری از عروهبنزبیر روایت کرده که عبدالملکبنمروان از او خواست جنگ بدر را برایش بنویسد و او این گزراش را برای عبدالملک روایت کرد و بدیهی است که تاریخنویسان از بیان گزارشهایی که خوشایند آنها نبود خودداری میکردند.
جنگ بدر یک حلقه از مجموعه رخدادهایی است که در طول پانزده سال ستمگری مشرکان برضد پیامبر روی داده است. بنابراین ارائه هر دیدگاه در این خصوص بدون در نظر داشتن حوادث گذشته به یقین ناصواب است.
#صدر_اسلام
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
مشرکان در طول سیزده سال در مکه از هیچ اقدامی برعلیه پیامبراکرم صلوةاللهعلیه دریغ نکردند و حتی اقدام به کشتن حضرت نیز کردند. بعد از هجرت رسولالله صلواتاللهعلیه به مدینه، مشرکان مکه از دینستیزی دست برنداشتند و در اندیشه فتنه و تدارک سپاه بودند و مانورهایی نظامی برای شروع جنگ را آغاز کردند.
از طرفی در هر جنگی نیز توان توان اقتصادی و نیروی رزمی دشمن هدف است و از بین رفتن هرکدام از آنها شکست حتمی دشمن را در پی دارد.
خداوند نیز برای شکست مشرکان قریش در جنگ بدر مقرر کرد که یکی از دو توان اقتصادی و رزمی آنها از بین برود و به پیامبر نوید حتمی داد که بر یکی پیروز خواهید شد.
🔷🔶 آیات 7و8 سوره انفال را بنگریم:
وَ إِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّها لَكُمْ وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَ يُريدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرينَ * لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ.
#صدر_اسلام
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
💠 نکاتی که بر این آیه دلالت دارد:
1⃣ مخاطب این آیه مسلمانان هستند نه خصوص پیامبر زیرا خداوند به مسلمانان فرمود: شما دوست داشتید که برگروه بیسلاح پیروز شوید.
2⃣ منظور از «طائفتین» اموال بازرگانی و سپاهیان قریش است. خداوند به آنها نوید داده بود که به اموال بازرگانی قریش دست خواهند یافت یا بر سپاهیان آنها پیروز خواهند شد.
3⃣ این آیه دستوری از جانب خداوند به رسولخدا صلواتاللهعلیه و مسلمانان بود که قبل از حرکت مسلمانان به سمت بدر از جانب خداوند نازل شده است. پس گزارش تاریخنگاران که گفتهاند رسولالله صلواتاللهعلیه مسلمانان را تنها برای تصرف اموال تجاری قریش فراخواند و زمانی سخن از جنگ به میان آمد که کاروان تجاری گریخته بود و مسلمانان با سپاهیان قریش مواجه شدند، با این آیه ناسازگار است. زیرا در آیه تصریح شده که هر دو سوی جریان قبل از حرکت به آنها گفته شد و نوید داده شد که به یکی از آن دو (کاروان تجاری و سپاهیان قریش) دست خواهند یافت.
#صدر_اسلام
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
4⃣ اراده خداوند (يُريدُ اللَّهُ...) به جنگ براین است که حق استمرار و تثبیت یابد و باطل که مانع گسترش دین است نابود شود، زیرا تا زمانی که باطل قدرتمند است حق تثبیت نمیگردد. بنابراین رسیدن مسلمانان به منافع مادی و غنائم جنگی هدف نبود. در نتیجه آن دسته از گزارههای تاریخی که گویند پیامبر به مسلمانان فرمود بشتابید شاید اموال تجاری قریش نصیب شما شود و ... با این آیه سازگار نیست.
5⃣ ثبات حق و از بین رفتن باطل با کلمات خداوند انجام میشود. در این آیه واژه کلمه به صورت جمع بهکار رفته است (أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ...) پس تمام پدیدههایی که در جنگ بدر اتفاق افتاده همه کلمههای خداوند بودند.
🔻🔺باتوجه به نکاتی که از آیه به دست آمد میتوان متوجه شد که پیدایش جنگ بدر با توجه به آیات قرآن تفاوت بسیاری با گزارش تاریخنگاران دارد.
🔵 برای مطالعه بیشتر به کتاب «نگرش نو به تاریخ اسلام» جلد ۵ (ص ۲۳۱) و جلد۶ (صفحه ۴۱۴) مراجعه کنید.
منبع: نگرش نو به تاریخ اسلام (محمدحسین واثقی راد)
#صدر_اسلام
تنظیم: فاطمه حق شناس
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j