روز ملی خلیج فارس
🌊🌊🌊🌊🌊🌊-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 11 اردیبهشت
1400خورشیدی برابر با 18 رمضان
1442هجری و 1 می
2021میلادی میباشد. ۱_اولین شب قدر ۲_درگذشت بانو بدريه ملقب به امكلثوم دختر ملاصدرا از زنان فاضل و اديب.(
1090قمری) ۳_ قتل ناصرالدين شاه قاجار توسط ميرزا رضا كرمانی در شهر ری. (
1275شمسی) ۴_ شهادت روحانی مجاهد آيتاللَّه سيد حسن شیرازی، توسط مزدوران استكبار جهانی. (
1359شمسی) ۵_ عمليات تپه چشمه در دزفول توسط ارتش جمهوري اسلامی ايران. (
1360شمسی) ۶_روز جهانی کارگر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
حکومت های پس از اسلام
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
با سلام و تبریک اعیاد و قبولی طاعات و عبادات شما بزرگواران
🌈🌈🌈🌈🌈
سومین بخش از سلسله های بعد از اسلام در ایران را خدمتتان ارائه می کنیم.
📚📚📚📚📚📚
بخش چهارم سلسله ها
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در میانه سده سوم قمری (سده ۹م)، سلطه دیرینه #خلافت عباسی با قیامهای استقلالطلبانهای در قلمرو خود روبهرو شد که به سهم خویش به ضعف تدریجی نفوذ سیاسی خلفای عباسی انجامید. این جنبشها، در میان ایرانیان که از پیش فرصتی میجستند تا خود را از بند ستم عباسیان برهانند، با ظهور دولتهای صفّاریان و سامانیان و زیاریان به اوج خود رسید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
جنبشهای دیلمیان
📚📚📚📚📚📚
در اوایل سده چهارم قمری (سده ۱۰م)، دیلمیان که هیچ گاه به اطاعت خلفا گردن ننهادند، جنبشهای دیگری در شمال ایران آغاز کردند. آنگاه که ماکان بن کاکی، اسفارین شیرویه و مرداویج زیاری، هر یک لشکری بسیج کرده و از #دیلم خروج کردند، علی و حسن، پسران ابوشجاع بویه، ماهیگیر دیلمی، به ماکان که فرمانبردار سامانیان بود پیوستند.علی خود از پیش در خدمت نصر بن #احمد_سامانی بود. پس از آنکه مرداویج بر گرگان و طبرستان چیره شد، اینان با جلب نظر ماکان به مرداویج پیوستند (۳۲۱ق/۴۴۷م). او آن دو را گرامی داشت و علی را به حکومت کرج گمارد، اما به زودی پشیمان شد. علی به پایمردی #حسین بن محمد، ملقّب به عمید، که او را از مضمون نامه مرداویج مبنی بر جلوگیری از رفتن علی به کرج و فرمان بازگشت او آگاه ساخته بود، به سرعت وارد کرج شد و رشته کارها را به دست گرفت و با تصرف دژهای اطراف، نیرویی یافت که مایه بیمناکی #مرداویج شد. افزون بر آن، مردانی که مرداویج برای دستگیری علی به کرج فرستاد، به او پیوستند و نیرویش فزونتر شد و او قصد تصرف اصفهان کرد. اگرچه در آغاز، سپاه محمد بن وشمگیر برادر مرداویج، واپس نشست. چندی بعد اَرَّجان و #نوبندجان را تسخیر کرد و برادرش حسن را به تصرف کازرون فرستاد. حسن کازرون را گشود و مال بسیار گرد آورد. سپس لشکر محمد بن یاقوت را که دوباره امارت #اصفهان یافته و مقابله با پسران #بویه آمده بود، درهم شکست و به نزد علی بازگشت. اگرچه علی سال بعد به همراهی برادرانش حسن و احمد بر شیراز چیره شد و دولت مستقل خود را در آنجا پی افکند، ولی مورخان فتح ارجان (۳۲۱ق/۹۳۲م) را آغاز پایهگذاری دولت #آل_بویه دانستهاند. طی ۱۲ سال پس از آن، حسن و احمد نیز به ترتیب بر ری و کرمان و عراق چیره شدند و دولت آل بویه به ۳ شاخه بزرگ و یک شعبه کوچک در کرمان و #عمان تقسیم شد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نمونهای از سکه های آل بویه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نقش سکه
سکههای آل بویه به سبک #سکههای خلفای عباسی ضرب شدهاند؛ روی سکه، متن «لله محمد رسول الله»، نام #خلیفه و در بعضی سکهها نام فرمانروای دیلمی با القاب او آمده، در حاشیه سکه، «محمد #رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» حک شده و در پشت آن، «لا اله الا الله وحده لا شریک له» به همراه نام فرمانروای دیلمی و القاب او ذکر شده است..
در حاشیه اول این سکهها، عبارت «بسم الله ضرب هذا الدرهم» آمده و پس از آن محل ضرب سکه و سال آن حک شده است. در حاشیه دوم، عبارت «لله الامر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المومنین بنصرالله» دیده میشود.
اغلب سکههای آل بویه قراردادی و رسمی و به سبک سکههای خلفای عباسی است، اما چون آل بویه خود را از نسل ساسانیان میدانستند، در حفظ آداب و رسوم ساسانیان اصرار داشتند. معمولا اعیاد و جشنهای ایران باستان را با شکوه تمام برگزار نموده و در این جشنها به ضرب سکه و مدالهایی از جنس زر و سیم اقدام مینمودند که تصویر پادشاه به سبک فرمانروایان ساسانی در روی آن نقش شده بود. خط روی بعضی از آن سکهها نیز پهلوی ساسانی بود. تعدادی از این سکهها و مدالها در موزههای جهان موجود است؛ از جمله سکه سیمین رکن الدوله با تصویر فرمانروا، ضرب محمدیه (ری) به دو خط پهلوی و کوفی، سکه زرین عضدالدوله با تصویر فرمانروا، به خط پهلوی، ضرب شیراز در سال ۳۵۹ قمری و سکه عزالدوله ضرب بغداد. احتمالا این مسکوکات و مدالها رایج نبوده و به عنوان یادبود و هدیه در اعیاد ضرب میشدهاند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نمونهای از سکه های آل بویه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اقدامات مذهبی
آل بویه اقدامات زیادی در ترویج و گسترش مهمترین شعائر مذهبی شیعیان امامیه داشت. برخی از این اقدامات عبارتند از:
برگزاری عزاداری روز عاشورا: دستههای عزاداری به شکلی که بعدها در دوره صفویه شکل نمایشی به خود گرفت، نخستین بار در سال ۳۵۲ قمری به وجود آمد. به دستور معزّالدوله، در عاشورای این سال عزای عمومی اعلام شد و از مردم خواسته شد که با پوشیدن جامه سیاه، اندوه خود را نشان دهند. زنان با موی پریشان و چهره سیاهکرده از خانههایشان خارج میشدند و بر سر و صورت میکوفتند و جامه بر تن میدریدند و در عزای امام حسین(ع) میگریستند. به احترام این روز، خرید و فروش ممنوع شد، قصّابان ذبح نکردند و صنف آشپز غذا نپختند و سقّاها از کار بازداشته شدند و چادرهایی در بازارها برپا شد. بنا به نوشته ابن الجوزی، در این روز گریه و شیون برای امام حسین (ع) و نوحهخوانی و برپایی ماتم برای آن امام برگزار شد.
برگزاری جشن عید غدیر: فرمانروایان آل بویه، به دلیل علاقمندی مذهبی خویش، به بزرگداشت واقعه غدیر خم به منزله عید بزرگ شیعیان پرداختند. به دستور معزالدوله، از سال ۳۵۲ قمری، برپائی جشن به مناسبت عید غدیر در بغداد آغاز شد. در سالهای بعد نیز حکمرانان آل بویه نسبت به برگزاری جشن غدیر خم اهتمام داشتند.
گسترش سنت زیارت قبور ائمه شیعه: یکی دیگر از سنّتهای شیعه که در زمان آل بویه مورد توجه فراوان قرار گرفت، زیارت قبور امامان شیعه بود. بدین منظور آنان نسبت به قبور ائمه مدفون در عراق اقداماتی انجام دادند؛ مرمّت و بازسازی قبور ائمّه (ع)، برپا کردن گنبد و بارگاه باشکوه بر مزار ایشان،
اهدای نذورات و اختصاص موقوفات به این زیارتگاهها، ایجاد تسهیلات برای زائران و تشویق مردم به سکونت در جوار این مکانهای مقدّس و اعطای مستمری و صله به مجاوران این بارگاهها.
نحوه اذان گفتن: یکی از نشانههای بارز شیعیان، گفتن عبارت حی علی خیر العمل در اذان است. با روی کار آمدن آل بویه در بغداد در سال ۳۵۶ قمری تا اوایل غلبه سلجوقیان، ذکر این فراز در اذان مرسوم شد.
ترویج استفاده از مهر و تربت امام حسین(ع): استفاده از مُهر نماز، بهخصوص مهری که از تربت امام حسین(ع) ساخته شده باشد، از نشانههای دیگر شیعیان امامیه محسوب میشود. در دوران آل بویه، افرادی بودند که از تربت امام حسین(ع) تسبیح و مُهر تهیه میکردند و به مردم هدیه میدادند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مناجات
#شب_قدر
#غزل
🔹به لطف علی🔹
بخوان که اشک بریزم کمی به حال خودم
دل شکستۀ من! ای شکسته بال خودم
بخوان به لهجۀ اشک و بخوان به لحن سکوت
چقدر خستهام از لحن قیل و قال خودم
اگر رسید صدایت به شور عشق بگو
مرا رها نکند لحظهای به حال خودم
شب معاشقه قرآن به سر بگیر و بخوان
که رزق گریه بگیرم برای سال خودم
قرار بود من و تو به آسمان برسیم
مرا ببخش که اینگونه خود وبال خودم
شبی به لطف علی میرسم به صحن نجف
تمام عمر، خوشم با همین خیال خودم
📝 #محمد_میرزایی_بازرگانی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 12 اردیبهشت 1400 خورشیدی برابر با 19 رمضان 1442 هجری و 2 می 2021 میلادی میباشد.
۱_ ضربت خوردن امیرالمؤمنین، امام علي(علیه السلام) به دست عبدالرحمن ابن ملجم مرادی. (40 قمری)
۲__ درگذشت غياثالدين جمشيد كاشانی منجم و رياضی دان.(832 قمری)
۳_ شهادت عالم مجاهد، آگاه و انديشمند بزرگ اسلام استاد مرتضی مطهری.(1358شمسی)
۴_ روز بزرگداشت معلم
۵_آزادسازی حاجیان محور گیلان غرب از دشمن بعثی.(1360شمسی)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می کند.
💢هفتاد و ششمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء»
🔶موضوع:مقایسه ساختار قرآن و عهدین
🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمين دکتر جواد باغبانی آرانی (زيد عزّه)
جلسه سوم:
🗓 زمان: دوشنبه 13 اردیبهشت ماه 1400
⏰ ساعت 11:30
📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد.
🌐 ورود به نشست زنده🌐
yun.ir/IRCK
برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بررسی علل تفاوت گفتار امیرالمؤمنین (ع) درباره مردم کوفه
نویسنده: فاطمه هاشمی زاده حمیدرضا فهیمی تبار
منبع: پژوهشنامه علوی سال پنجم پاییز و زمستان ۱۳۹۳ شماره ۲ (پیاپی ۱۰
امیرالمؤمنین (ع) در سال 35 هجری کوفه را مرکز خلافت خود قرار دادند. از آنجا که این شهر نوپا و مهاجرنشین مواضع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم سایر بلاد را نمایندگی می کرد، تحولات این شهر، هم نمایه ای از موقعیت امیرالمؤمنین (ع) در آن دوره است و هم در فهم کلام ایشان نقش کلیدی دارد. بنابراین، مطالعه اوضاع این شهر در زمان حاکمیت امیرالمؤمنین (ع) به عنوان بستر اجتماعی و فرهنگی کلام امام (ع)، ما را به اسباب صدور سخنان متفاوت ایشان درباره مردم کوفه رهنمون می کند و زمینه فهم بهتر کلام ایشان را فراهم می سازد. محور این نوشتار، جستاری در ویژگی های مردم این شهر از زبان امام علی (ع) در نهج البلاغه است. حضرت در مواردی مردم کوفه را مدح و در پاره ای از موارد، آنان را نکوهش کرده است. تعارض ظاهری این دو گونه بیان، به موضع گیری متفاوت مردم در قبال تحولات دوران حاکمیت امیرالمؤمنین (ع) بازمی گردد. در مقاله حاضر تلاش شده است با تکیه بر بررسی اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم کوفه، علل تفاوت کلام حضرت روشن شود.
https://b2n.ir/e42061
تنظیم:سرکارخانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بررسی و تحلیل لبه تاریک رفتارهای سازمانی از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع)
📚📚📚🕋🕋
نویسنده: ریحانه فروزنده جونقانی عبدالله توکلی
منبع: مدیریت در دانشگاه اسلامی سال هفتم پاییز و زمستان ۱۳۹۷ شماره ۲ (پیاپی ۱۶) 293 - 310
هدف: هدف محقق در این مقاله، بررسی مفهوم لبه تاریک رفتار سازمانی از نگاه اسلامی با مطالعه مدلها و الگوهای جهانی آن و تأکید بر نامه های امیرالمؤمنین علی(ع) بوده است. روش: تحلیل محتوای کیفی. بر اساس پژوهشهای انجام شده، رفتارهای انحرافی به دو دسته مثبت و منفی دسته بندی می شوند. پدیده لبه تاریک رفتارسازمانی در دسته رفتارهای انحرافی منفی قرار دارد که به دلیل ایجاد هزینه های مالی و غیر مالی هنگفت سالیانه برای سازمانها، مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. یافته ها: در متون دینی به ویژه متون اسلامی و نامه های نهج البلاغه که اغلب خطاب به فرماندهان و مدیران است، این رفتارها به طور مکرر توسط امیرالمؤمنین گوشزد شده است که در مطالعه انجام شده، 49 کد شناسایی و در دو سطح فردی و سازمانی طبقه بندی شد. نتیجه گیری: حضرت برای پیشگیری از این رفتارها، راهکارهایی همچون: شفافیت، عدالت سازمانی، عدم ایجاد اصطکاک اجتماعی، جلوگیری از رقابتهای ناسالم، شایسته سالاری و ایجاد فرهنگ سازمانی را بیان می کنند که برای این رهنمودها به مصداقهایی برگرفته از نامه های امیرالمؤمنین اشاره دارد.
https://b2n.ir/e68457
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
روز معلم
🔹استاد مطهري پس از عمري مجاهدت در راه خدا و تلاش خستگيناپذير در زمينههاي فرهنگي، سياسي و مذهبي به دست جاهلترين و جنايتكارترين دشمنان اسلام به ملكوت اعلي پيوست. او كه معلم اخلاق، فلسفه، عرفان و مسائل اقتصادي بود در تمامي اين زمينهها كارهاي تحقيقاتي و بنيادي شايستهاي انجام داده است. به همين مناسبت 12 ارديبهشت، سالروز شهادت اين معلم نمونه و اسوه تقوا در نظام جمهوري اسلامي ايران، به عنوان روز معلم نامگذاري شده است تا همواره و همه ساله ضمن بزرگداشت خاطره آن رادمرد بزرگ و مجتهد و فيلسوف بلندآوازه، از زحمات بيشائبه و ايثارگرانه طبقه عظيم معلمان كه وظيفه سنگين آموزش و پرورش كودكان، نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم را برعهده دارند، قدرداني گردد.
تنظیم:سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j