eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز3 خرداد 1400 خورشیدی برابر با 12 شوال 1442 هجری و 24 می 2021 میلادی میباشد. ۱_ درگذشت شيخ الفُقهاء،رئيس الاُدبا، شيخ الاسلام و المسلمين، شيخ بهاءالدين محمد بن عزالدين حسين بن عبدالصمد حارثی هَمْدانی جَبعی عاملی معروف به شيخ بهايی ، دانشمند بزرگ عهد صفوی.(1030قمری) ۲_اعدام رهبر گروهك ضاله فرقان و فروپاشی اين گروه.(1359 شمسی) ۳_ آزادسازی خرمشهر«خونین شهر» پس از 578 روز اسارت در جريان عمليات بيت‏المقدس.(1361شمسی) ۴_ مانور بزرگ ولايت با حضور مقام معظم رهبری حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏ای. (1375شمسی) ۵_ 🌸روز مقاومت و پیروزی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خرمشهر در ساعت ۱۱ صبح روز در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیروهای عراقی در شمال نهر «خین» جریان داشت و دشمن در فکر شکستن حلقه محاصره خرمشهر بود، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند. ناحیه در کنار اروند اندکی مقاومت کرد که آن هم به سرعت در هم شکسته شد. در ساعت ۱۲ ایران از سمت شمال و وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی که ۲۴ ساعت در محاصره کامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته شدن نداشتند. بدین جهت واحدهای عراقی گروه گروه به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در ساعت ۲ بعد از ظهر روز ۳ خرداد ۱۳۶۱ پس از ۳۴ روز نبرد بی‌امان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد و عملیات بیت‌المقدس که در دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، به پیروزی رسید. در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد. خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز و در چهار آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) ، شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
، محقق و جنگ درباره خرمشهر این طور می‌نویسد: دنیا یک باور تاریخی به ما تحمیل کرده بود. می‌گفتند کشور ایرانیان در هر جنگی تجزیه می‌شود و ایرانی‌ها نمی‌توانند از سرزمینی که در آن زندگی می‌کنند دفاع کنند. اما وقتی آزاد شد این باور رنگ باخت. این مسئله مهمی بود. ما باور کردیم می‌توانیم از خاکمان دفاع کنیم. دشمن اراده کرده بود خرمشهر را برای همیشه از خاک ایران جدا کند. روی دیوارهای هم نوشته بودند: آمده‌ایم تا بمانیم. در این جمله یک اراده توأم با کینه است. برای همین است وقتی خرمشهر آزاد شد ، داماد ، گفت در ۲۴ ساعت اول یک پزشک دائماً بالای سر صدام بود؛ آنقدر فشار روحی روی صدام زیاد بود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 4 خرداد 1400 خورشیدی برابر با 13 شوال 1442 هجری و 25 می 2021 میلادی میباشد. ۱_زادروز زين‏الدين بن علی شامی معروف به شهيد ثانی،مؤلف شرح لمعه. (911 قمری) ۲_ درگذشت عالم بزرگ مسلمان آيت‏اللَّه شيخ محمد طه نجف. (1323 قمری) ۳_ قيام اسلامی ملت عراق عليه استعمار انگليس به رهبری آيت اللَّه شيرازی. (1338 قمری) ۴_ درگذشت مرجع بزرگ تقليد حضرت آيت ‏اللَّه العظمی سيدحسين بروجردی.(1380قمری) ۵_ سقوط شلمچه در منطقه شرق بصره توسط رژيم بعث عراق.(1367 شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 7 ⬜️طبق روایت موجود در خود منابع اهل سنت، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: "علی (علیه السلام)با قرآن است و قرآن با علی(علیه السلام) است و این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا بر حوض کوثر بر من وارد شوند" 📃متن روایت: اَخْبَرَنَا اَبُو بَکْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَفِیدُ، ثنا اَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ نَصْرٍ، ثنا عَمْرُو بْنُ طَلْحَةَ الْقَنَّادُ الثِّقَةُ الْمَاْمُونُ، ثنا عَلِیُّ بْنُ هَاشِمِ بْنِ الْبَرِیدِ، عَنْ اَبِیهِ، قَالَ: حَدَّثَنِی اَبُو سَعِیدٍ التَّیْمِیُّ، عَنْ اَبِی ثَابِتٍ مَوْلَی اَبِی ذَرٍّ، قَالَ: کُنْتُ مَعَ عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ یَوْمَ الْجَمَلِ، فَلَمَّا رَاَیْتُ عَائِشَةَ وَاقِفَةً دَخَلَنِی بَعْضُ مَا یَدْخُلُ النَّاسَ، فَکَشَفَ اللَّهُ عَنِّی ذَلِکَ عِنْدَ صَلاةِ الظُّهْرِ، فَقَاتَلْتُ مَعَ اَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، فَلَمَّا فَرَغَ ذَهَبْتُ اِلَی الْمَدِینَةِ، فَاَتَیْتُ اُمَّ سَلَمَةَ، فَقُلْتُ: اِنِّی وَاللَّهِ مَا جِئْتُ اَسْاَلُ طَعَامًا وَلا شَرَابًا وَلَکِنِّی مَوْلَی لاَبِی ذَرٍّ، فَقَالَتْ: مَرْحَبًا فَقَصَصْتُ عَلَیْهَا قِصَّتِی، فَقَالَتْ: اَیْنَ کُنْتَ حِینَ طَارَتِ الْقُلُوبُ مَطَائِرَهَا؟ قُلْتُ: اِلَی حَیْثُ کَشَفَ اللَّهُ ذَلِکَ عَنِّی عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ، قَالَ: اَحْسَنْتَ، سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: "عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ". در روز جمل، وقتی چشمم به «عایشه» افتاد که ایستاده بود، پاره‌ای از خیالات که در دل دیگران وارد می‌شود، در دل من پدید آمد، هنگام نماز ظهر، خداوند شک و تردید را از دل من برطرف ساخت و سرانجام به پشتیبانی از حضرت علی (علیه‌السّلام) با دشمنان او نبرد کردم. پس از پایان جنگ به مدینه بازگشتم. و به خانه «امّ‌سلمه» رفتم و به او گفتم: به خدا سوگند! به منظور درخواست خوراکی و آشامیدنی به خانه تو نیامده‌ام. من آزاده شده «ابوذر» هستم. ام‌سلمه، به من خوش آمد گفت و من حکایت حال خود را در روز جمل بازگو کردم. «ام‌سلمه» گفت: آنگاه کجا بودی که دل‌ها به سوی منطقه پرواز خود می‌رفتند؟ در پاسخ گفتم: تا آنجا پرواز کردم که خداوند پرده شک را از چشم دل من برطرف کرد و در هنگام ظهر، دروازه حقیقت به روی من گشوده شد و در راه حقیقت، از جان گذشته و عاشقانه با دشمنان نبرد کردم. ام‌سلمه، از شنیدن سخنان من، شادمان گشت و به من آفرین گفت و اظهار داشت: از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) شنیدم که فرمود: علی همراه قرآن است و قرآن نیز همراه با علی (علیه‌السّلام) است. هیچگاه علی (علیه‌السّلام) از قرآن و قرآن از علی (علیه‌السّلام)، جدا نمی‌شوند تا این‌که کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. 📖:الحاکم النیسابوری، ابوعبدالله محمد بن عبدالله (متوفای۴۰۵ ه)، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۳۴، تحقیق:مصطفی عبد القادر عطا، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة:الاولی، ۱۴۱۱ه - ۱۹۹۰. ⤵️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نوشت: ◻️با رویکرد عقلی و در برداشت از متن گزارش ▫️پس اگر در قرآن احتمال خطا وجود ندارد طبق معیت در معنای لغوی و اصطلاحی ،این گزاره بر وجود مبارک امام علی علیه السلام و عمل کرد ایشان نیز بار می شود و حاکی از عصمت ایشان است. ▫️در بررسی همین عامل به تنهایی در پیدا کردن درجه ی بدون تردید کسی که طبق نص صریح رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم همواره با قرآن است و لحظه ای از قرآن جدا نبوده است برتر از دیگر صحابه. خصوصا این که دراخبار احوال دیگر صحابه گزارشاتی وجود دارد که کلمات قرآن را نمی دانستند و یا یادگیری روخوانی یک سوره سال ها طول کشیده است. ▫️اولویت قرآن در تصدی مقام خلافت و معین کنندگی قرآن برای حقیقت در مبانی فکری اهل سنت حتی صرف نظر همیشه به چشم می خورد ،حال به راستی قرآن ناطق برای خلیفه شدن و کفایت حتی در دیدگاه خود آن ها کدام است؟ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
_علی علیه السلام ⤴️ تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 5 خرداد 1400 خورشیدی برابر با 14 شوال 1442 هجری و 26 می 2021 میلادی میباشد. ۱_ درگذشت قطب الدین راوندی،محدث و متکلم.(573قمری) ۲_ اولين اكتشاف نفت در ايران.(1287 شمسی) ۳_ آغاز مجدد جنگ شهرها از سوی عراق در اوج جنگ تحمیلی. (1364شمسی) ۴_ شهادت عباس صابری از نیروهای گروه تفحص در منطقه فكه. (1375 شمسی) ۵_ پیروزی حزب اللَّه لبنان بر رژيم صهیونیستی اسرائيل. (1379 شمسی) ۶_ آغاز هفته بدون دخانیات ۷_ درگذشت استاد رحیم موذن زاده اردبیلی موذن مشهور ایران. (1384 شمسی) ۸_ بزرگترین نیروگاه گازی جهانی در شهر ری آغاز به کار کرد. (1357شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی: بخش پنجم سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۴) سرایت مسائل اجتماعی به آیندگان (سوره نساء / آیه 9) «وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً .» «آنها كه اگر فرزندان ناتوانى از خود به یادگار بگذارند از آینده آنان مى ترسند باید (از ستم در باره یتیمان مردم) بترسند،پس از (مخالفت)خدا بپرهیزند و (با یتیمان مردم) با نرمى و محبت سخن بگویند.» 📝اصولا مسائل اجتماعى همواره به شكل یك سنت از امروز به فردا و از فردا به دو آینده دور دست سرایت مى كند، آنها كه سنت ظالمانه اى در اجتماع مى گذارند و مثلا رسم" آزار به یتیمان" را در جامعه رواج مى دهند، در حقیقت خود عاملى هستند كه در آینده با فرزندانشان نیز چنین شود، بنا بر این نه تنها به فرزندان دیگران ستم مى كنند، بلكه راه ستمگرى رابه فرزندان خود نیز هموار مى سازند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۵) پیروزی حق ونابودی باطل (سوره أنعام / آیات 25 -26 ) «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْكَ وَ جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ یفَْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ یرَوْاكُلَّ آیَةٍ لا یؤُْمِنُوا بِها حَتَّى إِذا جاؤُكَ یجَُادِلُونَكَ یقَُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطِیرُ الْْأوَّلِینَ. وَ هُمْ ینَْهَوْنَ عَنْهُ وَ ینَْأَوْنَ عَنْهُ وَ إِنْ یهُْلِكُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُون.» «پاره اى از آنها به تو گوش فرا مى دهند ولى بر دلهاى آنان پرده ها افكنده ايم تا آن را نفهمند و در گوش آنها سنگینى قرار داده ايم و (آنها بقدرى لجوجند) كه اگر تمام نشانه هاى حق را ببینند ايمان نمى آورند، تا آنجا كه وقتى به سراغ تو مى آیند با توبه پرخاشگرى برمى خیزند و كافران مى گویند اینها افسانه هاى پیشینیان است. آنها دیگران را از آن باز مى دارند و خود نیزاز آن دورى مى كنند، آنها جز خود را هلاك نمى كنند ولى نمى فهمند.» 📝 در این آیه اشاره به وضع روانى بعضى از مشركان شده كه در برابر شنیدن حقائق كمترین انعطاف از خود نشان نمى دهندو حتی به دشمنى با آن نیز برمى خیزند و با وصله هاى تهمت ، خود و دیگران را از آن دور نگاه مى دارند بى خبر از اینكه هر كس با حق در افتد تیشه بر ریشه خود زده، و سرانجام طبق سنت ثابت آفرینش، چهره حق از پشت ابرها نمایان مى گردد و با جاذبه اى كه دارد پیروز خواهد شد و باطل همانند كفهاى بى ارزش روى آب نابود مى گردد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۶)دفع برخی بواسطه برخی دیگر (سوره بقرة / آیات 251،252 ) « فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ و الحِْْكْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ وَلَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بعَْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الأَْْرْضُ وَ لكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمِینَ . تِلْكَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْكَ بِالَْْحقِّ وَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ.» «سپس به فرمان خدا، آنها سپاه دشمن را به هزيمت واداشتند. و" داوود" (نوجوان نیرومند و شجاعى كه در لشكر" طالوت" بود)،" جالوت" را كشت، و خداوند، حكومت و دانش را به او بخشید، و از آنچه مى خواست به او تعلیم داد. و اگر خداوند، بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نمى كرد، زمین را فساد فرا مى گرفت، ولى خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد. اینها، آیات خداست كه به حق، بر تو مى خوانیم، و تو، از رسولان (ما) هستى" . خداوند نسبت به جهانیان لطف و مرحمت دارد كه جلو همه گیر شدن و همگانى شدن فساد را در روى زمین مى گیرد.درست است كه سنت پروردگار بر این قرار گرفته كه در این دنیا اصل آزادى اراده و اختیار، حكومت كند و انسانها در انتخاب راه خیر و شر آزاد باشند ولى هنگامى كه طغیان ستمگران، جهان را در معرض فساد و تباهى عمومى قرار دهد خداوند جمعى از بندگان خود را برمى انگیزد و یارى مى كند كه جلو طغیان آنها را بگیرند و حالت اهريمنى آنها رادر هم بكوبند و این یكى از الطاف پروردگار بر بندگان است. شبیه همین معنى در (آیه 40 سوره حج) نیز آمده است، مى فرماید: «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بعَْضَهُمْ بِبَعْضٍ لهَدُِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ. «اگر خداوند به وسيله بعضى از بندگان خود، بعض ديگر را دفع نكند، صومعه ها و كليساها ومعابد يهود و مساجد مسلمين ويران مى گردد.» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
(سوره مائدة / آیه 13 ) «فَبِما نقَْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبهَُمْ قاسِیَةً یحَُُرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّاذكُِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُُِحبُّ الْمُحْسِنِین.» « اما بخاطر پیمان شكنى، آنها را از رحمت خویش دور ساختیم و دلهاى آنها را سخت و سنگین نموديم (تا آنجا كه) سخنان (خدا)را از مورد خود تحریف مى كنند و بخشى از آنچه را به آنها گوشزد شده بود فراموش كردند و هر زمان به خیانتى (تازه)از آنها آگاه مى شوى، مگر عده كمى از آنها، ولى از آنها در گذر و صرف نظر كن كه خداوند نیكوكاران را دوست مى دارد.» 📝در آیه مورد بحث میخوانیم كه خداوند سنگدلى جمعى از یهود را بخود نسبت مى دهد و میدانیم كه این سنگدلى و عدم انعطاف در مقابل حق سرچشمه انحرافات و گناهانى میشود، در اینجا این سؤال پیش مى آید با اینكه فاعل این كار خدااست چگونه این اشخاص در برابر اعمال خود مسئولند و آیا این یك نوع جبر نیست؟ با دقت در آیات مختلف قرآن و حتى در آیه مورد بحث روشن میشود كه در موارد بسیارى افراد بر اثر اعمال خلافشان ازلطف خداوند و هدایت او محروم میشوند و در حقیقت عملشان سرچشمه یك سلسله انحرافات فكرى و اخلاقى میگردد،كه گاه نمى توانند خود را به هیچ وجه از عواقب آن بر كنار دارند، اما از آنجا كه هر سببى اثرش به فرمان خدا است اینگونه آثار در قرآن بخداوند نسبت داده شده است، مثلا در آیه مورد بحث میفرماید: چون پیمان شكنى كردند دلهاى آنها را سخت و غیر قابل انعطاف ساختیم . آثار سوء كه از عمل خود انسان سرچشمه میگیرد هیچگونه منافاتى با روح اختیار و آزادى اراده ندارد، زیرا مقدمات آن بوسیله خود آنان فراهم شده است و آگاهانه در این وادى گام نهاده اند و اینها محصولات قهرى اعمال خود آنها است واین درست به آن مى ماند كه كسى از روى عمد مشروبات الكلى بخورد و به هنگامى كه مست شد دست ب جنایاتى بزند،درست است كه در حال مستى از خود اختیارى ندارد ولى چون آگاهانه مقدمات آن را فراهم ساخته و مى دانسته كه درحال مستى ممكن است چنین اعمالى از او سرزند مسئول اعمال خود خواهد بود، آیا اگر در اینجا گفته شود چون آنهاشراب خوردند ما عقلشان را گرفتیم و آنها را بر اثر اعمالشان بجنایات افكنديم، آیا این تعبیر اشكالى دارد و یا مفهومش جبر است . خلاصه اینكه: تمام هدایتها و ضلالتها و مانند آن كه در قرآن بخداوند نسبت داده شده است حتما بخاطرمقدمات و اعمالى است كه قبلا از بندگان سرزده است و به دنبال آن استحقاق هدایت و یا ضلالت پیدا كرده اند، وگرنه هیچگاه عدالت و حكمت خدا اجازه نخواهد داد كه بدون جهت یكى را به راه راست هدایت كنند و دیگرى را درگمراهى سرگردان سازند. (تفسير نمونه، ج 4، ص 315) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا