eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
308 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
SKH_Volume 10_Issue 23_Pages 7-32.pdf
376K
| مناسبتی🔺 📌جایگاه اصحاب ایرانی امام علیه السلام در علم حدیث؛ با تأکید بر کتب اربعه شیعه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استخلاف در قرآن دو کاربرد دارد: کاربرد عام و کاربرد خاص. استخلاف در کاربرد عام به معنای خلیفه و جانشینی انسان از سوی خداوند بر روی زمین است که شامل حال همه انسان‌ها _ اعم از مسلمان و غیرمسلمان _ می‌شود. در کاربرد خاص نیز به معنای جانشینی انسان‌های صالح بر روی زمین است که در فرجام تاریخ بشر با رسیدن روز موعود و ظهور حضرت مهدی(عج)به وقوع می‌پیوندد. (قمی، 1367: ج1، 15). -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در قرآن آیه ۵۵ سوره نور به آیه استخلاف معروف است. آیه استخلاف در ادامه آیات قبل که سخن از اطاعت و تسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله) بود، آمده و نتیجه این اطاعت را که همان حکومت جهانی است، بیان میکند. در شأن نزول آیه آمده است، زمانی که پیامبر گرامی اسلام و مسلمانان به مدینه هجرت کردند و در پناه انصار قرار گرفتند، تمامی کفار بر ضد آنها دست به شمشیر بردند؛ به صورتی که آنها ناچار بودند حتی شب‌ها را با سلاح به سر برند و تحمل این وضعیت برای آنان سخت بود. بعضی از مسلمانان این سوال را داشتند که تا کی این وضعیت ادامه خواهد یافت؟ آیا زمانی خواهد رسید که اطمینان و آرامش بر ما حکم فرما گردد و جز از خدا از هیچ‌کس نترسیم؟ که آیه فوق نازل شد و به آنها بشارت داد، چنین زمانی فرا خواهد رسید. عنایه، أسباب النزول القرآنی، ۱۴۱۱ق، ص۲۹۰؛ واحدی، اسباب النزول القرآن، ۱۴۱۱ق، ص۳۳۸؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۷، ص۲۳۹. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مصداق در تاریخ و روایات : در جوامع حدیثی شیعه روایات متعددی در تعیین مصداق برای حکومت موعود آمده است. در این روایات  امامان شیعه(ع) و حضرت مهدی(ع) و اصحابش از مصادیق حکومت موعود قرار گرفته‌اند. در برخی از روایات با استناد به آیات قرآن خلافت از جانب خداوند را برای آدم  و داود(علیهم السلام)ثابت می‌داند و (علیه السلام) را مصداق آیه استخلاف و جانشین پیامبران قرار می‌دهند. با وجود روایات فراوان درباره جانشینی امامان شیعه ، اما متاسفانه در بستر تاریخ عملکرد نادرست مردم، مانع از تحقق این سنت شده و بسیاری تحقق این سنت را به ظهور حجت خدا پیوند زده‌اند. حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۹۷؛ مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۶، ص۹۶. تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر ----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 13 🌾در گرماگرم این سه شنبه از ماه تمور و در نزدیکی 🌕عید بزرگ غدیر خم پست این هفته در دو بخش ارائه می گردد. بخش اول: بازنمایی یکی از روایت های خلافت امام علی علیه السلام پس از پیامبر صل الله علیه و آله وسلّم بخش دوم: مطابق قرار هفته ی گذشته به ذکر اشکالات اهل سنت پیرامون حدیث« یوم الدّار» و پاسخ های عقلی آنان می پردازیم که با توجه به حجم بالای مطالب در این پست و پست بعدی ارائه می گردد . این هفته به وجود فعل و انفعالاتی مثل تحریف و سانسور در کل یا بخشی از حدیث که از نکات تأمّل برانگیز نیز است و بیش تر ذهن ها را به این حدیث متوجه می کند اشاره خواهیم کرد. 🖍به راستی چرا حدیث یوم الدار به سلب و ایجاب این چنین مورد اقبال واقع شده است؟ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بخش اول 🔻 پیامبر صل الله علیه (و آله )و سلم خطاب به (امام )علی (علیه السلام فرمودند: ♦️ وأنت خليفتي في كلّ مؤمن من بعدي. تو خليفه­ ي پس از من بر همه­ ي مؤمنين هستي 📕كتاب السنة، ابن أبي عاصم، صفحه 565 ⬇️⬇️ 🔖البانی درباره­ ی این روایت می­ گوید: سندش حسن است. 🔻 هم چنین حاکم نیشابوری و البانی سلفی، در کتبشان نقل کرده­اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به حضرت علی علیه السلام فرمودند: ♦️لا ينبغي ان اذهب الا وأنت خليفتي. قال الألباني: صحّحه الحاكم الذهبي وهو كما قالا. پيامبر صلي الله عليه واله وسلم به اميرالمؤمنين فرمودند: شايسته نيست که من بروم به جز اين که تو جانشينم باشي. 📕السلسلة الصحيحة، ج5، ص222 و المستدرك علی الصحیحین، ج3، ص133 الباني مي­گويد: 👥حاکم و ذهبي اين روايت را تصحيح کرده­اند و همان گونه که اين دو گفته­اند: 🗞 سند روايت صحيح است. 🔎این روایت نیز به خلافت حضرت علی علیه السلام پس از پیامبر نسبت به همه مؤمنین تصریح دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بخش دوم ⭕️اشکالات مطرح شده به حدیث«یوم الدّار » که در دو نوع قرار می گیرند: ⛔️نوع اول:واکنش هایی مثل حذف و تحریف ♦️۱. طبری با این که همان گونه که نقل شد در🔺 تاریخش حدیث را درست نقل کرده است؛ ولی در تفسیر خود [ آن را به این صورت نقل می‌کند: «فَاَیکُمْ یؤَازِرُنِی عَلَی هَذَا الْاَمْرِ عَلَی اَنْ یکُونَ اَخِی وَ کَذا وَ کَذا ثُمَّ قالَ اِنَّ هذا اَخی وَ کَذا وَ کَذا فَاسْمَعُوا وَ‌ اَطیعُوه» وی کلمه وصیی و خلیفتی را حذف کرده و به جای آن «کذا و کذا» گذاشته است؛ 🔺طبری، محمد بن جریر، تفسیر طبری، ج۱۹، ص۴۱۰ ولی توجه نداشته است که کلمه «فَاسْمَعُوا وَ اَطیعوهُ» در حدی بر مسئله امامت و پیشوایی دلالت دارد. ♦️۲. اسماعیل بن کثیر شامی در سه کتابش (🔻تفسیر، 🔻 البدایة والنهایة، و 🔻السیرة النبویة، ) نیز روش نامقبول طبری را در پیش گرفته است. 🔺ابن کثیر، اسماعیل، تفسیر، ج۳، ص۳۵۱. 🔺ابن کثیر، اسماعیل، البدایة والنهایة، ج۳، ص۴۰. 🔺 ابن کثیر، اسماعیل، السیرة النبویة، ج۱، ص۴۵۹. ♦️۳. محمدحسین هیکل در کتاب خود به نام 🔺حیاة‌ محمد، چاپ اول، بخش اول را «فَاَیکُم یؤَازِرُنِی...» و بخش دوم را ناقص آورده است؛ ولی 🔺در چاپ دوم، سال ۱۳۵۴، کاملاً مطالب مربوط به علی (علیه‌السلام) را حذف کرده است. جالب است که این شخص، خود را روشن‌فکر نیز می‌خواند. 🔺 هیکل، محمدحسین، حیاة‌ محمد، ص۱۰۰. 🔺هیکل، محمدحسین، حیاة‌ محمد، ص۱۳۹، چاپ دوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j