#سفرنامه
♦️🔷توصیف مازندران
توصیف مازندران در جنوب دریاچه خزر به سمت چپ آن واقع شده و در نتیجه از شمال به دریاچه خزر و از مشرق به استرآباد محدود میشود، پس به تشریح اطراف دریاچه خزر، مازندران و مردم مازندران که دارای چشم و ابروی سیاه و موهای مشکی هستند و از خصلت و خوی آنها گفتگوی میکند. وی درباره این مکان مینویسد، زیباترین نقطهای است که تا به حال در آسیا دیدهام و مردم آن متمدنترین و باادبترین مردمی هستند که ممکن است، در دنیا وجود داشته باشد. سپس به توصیف فرح آباد که با ساحل دریا تقریبا دو میل فاصله دارد، میپردازد. به نظر میرسد این سیاح ایتالیایی اولین جهانگردی است که از فرح آباد و اشرف دیدار کرده است. شاه عباس در صدد پرجمعیت و زیبا نمودن مازندران و فرح آباد بوده و برای همین، اشخاصی را که قبلا ساکن مناطقی بودند که یک موقع به دشمنای شاه تعلق داشت، آنها را به زور تصرف و مردمان آن جا را که از محل و مذاهب مختلف بودند، به این منطقه کوچ داده است. سپس در رابطه با معماری، خانه سازی، و مصالح مورد استفاده در این مورد و موقعیت فرح آباد گزارش جامعی ارائه دهد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🤴دیدارباشاه
در این سفرنامه، یکی از جاهای خواندنی همین بخش است که پیترو دلاواله برای دیدن شاه به اشرف که در مشرق فرح آباد واقع شده، عازم و از اشرف و چگونگی دیدار خود با شاه و مراسمی که در حضور شاه در حال انجام شده است و از باغی که دیدار ما در آن انجام میشود، گزارش جامعی ارائه کرده است و دیگر گفتگوهای انجام شده، بین این دو میباشد. شاه از علت آمدن جانگرد به ایران شروع میکند.و سپس از چه راهی و از کجا حرکت کرداند سؤال مینماید و جهانگرد تمام ماجرا را برای شاه تعریف میکند. سپس شاه، از شخصیت پاپ و چگونگی انتخاب او سوال میکند و بعد از اوضاع روحانیت مسیحیت سوال مینماید و بعد از آداب و رسوم مختلف فرقههای عیسوی و طرز روزه گرفتن و تشریفات مذهبی شاه با او گفتگو میکند. سپس شاه از اینکه چرا مسیحیان با ترکهای عثمانی به جنگ نمیپردازد و چرا پاپ رهبری آنها را در این راه عهده نمیگیرد، سؤال نمود؟ که جهانگرد جواب میدهد که پاپ در امور مذهبی به تمام عیسویان امر و نهی میکند، منتهی در امور سیاسی کشورها دخالت نمیکند.و هر پادشاهی درباره امور مملکت خود آزادانه تصمیم میگیرد و در صورت لزوم به جنگ میپردازد که شاه ادامه میدهد، جنگ با ترکها امری است که نفع مذهب مسیحی تمام میشود و دلایلی هم برای آن بیان میکند که از جمله آنها این است که۷ وظیفه هر مسیحی است، ارض مقدس (اورشلیم) را آزاد کند و به پیش گوییهای انجیل تحقق بخشند و در ادامه میگوید که اگر پادشاهان کشورهای مسیحی در این مورد از پاپ پیروی نمیکنند، دلیل این است که به مذهب خود علاقه مند نیستند و باید همان کاری را انجام دهند که توسط قزلباشهای خود میکند؛ یعنی جنگ پی گیر با ترکها که در این جا جهانگرد مینویسد. واقعا برای مسیحیان شرم آور است که خارجیان نه مناسبت سهل انگارهای خود، چنین سرزنشهایی بشنوند.» و این گفتگوها ادامه مییابد تا اینکه شاه باز سؤال میکند، چرا شاه اسپانیا با ترکها نمیجنگد؟ که شاه جوابهای سیاح ایتالیایی را قانع کننده نمیداند و علت اصل آن را این میداند که شاه اسپانیا روح سلحشوری ندارد و سرباز نیست و در ادامه شاه از نحوه و آداب جنگیدن و ضربه زدن به دشمن سخن میگوید و در ادامه از جهانگرد سؤال میکند، چرا پادشاهان مسیحی در مقابل ترکها عثمانی با یکدیگر متحد نمیشوند؟ و جهانگرد پاسخ میدهد که پادشاه با یکدیگر اختلاف دارند و خیلی مشکل است که بتوانند در امری وحدت نظر به دست آورند. پس این گفتگوها ادامه مییابد و خواننده میتواند برای دانستن بیشتر به سفرنامه ص۱۷۳ تا ۲۰۸ مراجعه کند.
♦️🔷 و در آخر جهانگرد ایتالیایی پیشنهادی به شاه ایران میدهد و آن اینکه شاه ایران محبت قزاقها را به صدمه زدن به ترکها جلب کند، زیرا قزاقها در دریای سیاه به ترکها صدماتی را وارد نمودهاند، بعد از این دیدار جهانگرد به فرح آباد برگشته و بعد از دو روز اقامت همراه بقیه اردو شاه عازم قزوین میشود
.-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏇🏇 مسیرسفرها
این سفر با گذشتن از شهرهای ساری، فیروزکوه و تهران همراه است که جهانگرد به توصیف این شهرها پرداخته، در مورد تهران مینویسد. تهران شهر بزرگی است ولی عده کمی در آن ساکن هستند، تمام شهر از باغهای بسیار بزرگی پوشیده شده و همه رقم میوه در آن یافت میشود. خیابانهای این شهر پر از درختان چنار است. در مورد قزوین مینویسد.قزوین شهر بزرگی است که مرکز قسمت بزرگی از ایالت آذربایجان محسوب میشود، این شهر قبل از این که شاه عباس از آن متنفر شود، پایتخت بود. در این مکتوب مطالبی دیگر؛ از جمله طرز زندگی شاه، اطعام صوفیها از طرف شاه، حرکت حرام برای شاه در موقع شکار رفتن شاه، دیدار جهانگرد از قصر شاه در اشرف و توصیف این قصر، مراسم محرم و... آمده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔹🔸مکتوب پنجم
بعد از رسیدن به قزوین و توقف چند روزه در آن همراه شاه برای جنگ و سرکوبی عثمانیها راهی اردبیل میشود. این سفر که از طریق سلطانیه، زنجان و خلخال صورت گرفته است. بعد از رسیدن به سلطانیه قوای ایران به دو دسته تقسیم شدند.عده زیادی از قوای نظامی ایران تحت فرماندهی قرچقای خان عازم تبریز و عده کمتری ماندند تا با شاه به اردبیل بروند. با ورود شاه به اردبیل در آخر ماه اوت، شاه سفیر عثمانی را به حضور پذیرفت، این ملاقات که نزدیکترین افراد شاه هم در آن حضور نداشتند و دو به دو انجام گرفته، شرایط صلح در آن مطرح شد که عبارتند از: اولا شاه همه ساله، دویست تا سیصد بار ابریشم به عنوان هدیه بفرستد و در عوض ترکها، مقداری پارچههای متنوع به ایرانیان هدیه بدهند. دوم اینکه شاه همه زمینهایی را که از ترکها گرفته؛ (یعنی تبریز، شوماخی و تمام شیروان، نقاطی از آذربایجان، دمیرقاپو، نخجوان و تمام ارمنستان) را پس و گرجستان را تخلیه کند و دیگر اینکه به عنوان گروگان، یکی از فرزندان خود را به آنها بسپارد. شاه جواب داد که مایل به جنگ با ترکها نیست، بنابراین آنها (ترکها) میتوانند، پیش بیایند و او عقب نشینی خواهد کرد و همه چیز را خواهد سوزانید و از بین خواهد برد و وقتی آنان خوب پیش روی کردند و موقع لازم فرارسید، دست به کار خواهد شد و نخواهد گذاشت، حتی یکی نفر از ترکها به وطن خود مراجعت کند. و بعد شاه با صدایی بلند به نحوی که همه؛ از جمله سفیر عثمانیها شنیدند، دستور داد که همه، شهر را (یعنی اردبیل) تخیلیه و به جای امن تری منتقل شوند. به شاه خبر رسید که ترکها وارد تبریز شدهاند و در روز دوشنبه ۱۰ سپتامبر یکی از جاسوسان برای او خبر آورد که دسته قوای نظامی ترکها به سوی اردبیل روان است تا آنجا را منهدم سازند. بعد از این شاه دستور داد تا همه فردا با او از اردبیل خارج شوند و به سربازان دستور داد بعد از ترک اردبیل، آن شهر و تمام آبادیهای اطراف آن را آتش زدند تا به دست دشمن نیفتد. در روز سپتامبر که دیگر چیزی به آتش زدن شهر نمانده بود، به شاه خبر رسید که پیروزی بزرگی علیه عثمانیها بدست آمده است که گزارش این مطلب از طرف فرستاده قرچقای بیگ به شاه رسید؛ در حالی که او هنوز در تعقیب ترکها بود.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚📖 وضعیت کتاب
ترجمه حاضر، قلمی روان و قابل فهم نوشته شده است و نشان دهنده اهتمام آقای شعاع الدین شفا در این ترجمه ارزنده است. از ویژگیهای این ترجمه آن است که ضمن تطبیق نسخه خطی با نسخه چاپی، ملاحظه شده که سافسور وقت بعضی مطالب نامهها را به علل سیاسی و مذهبی حذف کرده و در نتیجه آن قمستها در هیچ یک از چاپهای کتاب منعکس نشده است. تمام آنها با دقت مورد مطالعه قرار گرفته و در ترجمه فارسی اضافه شده تا معلوم شود، سانسور زمان نسبت به چه مباحثی حساسیت داشته است و این موارد اضافه در پاورقیها تذکر داده تا خواننده از آنها اطلاع یابد. از دیگر ویژگیهای این ترجمه، پاورقیهایی است که مترجم در مورد اشتباهاتی است که مؤلف سفرنامه در مورد تلفظ نامهای اماکن و اشتباهاتی که در مورد بام اماکن و درست درج نکردن آنها صورت داده است، آورده که به خواننده کمک شایانی در این خصوص مینماید.
در آغاز سفرنامه، فهرست، مطالب و در آخر کتاب، فهرست اعلام گنجانده شده است.
تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسینپور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔴🔵 ترکیب قشون ایران
این مکتوب علاوه به گزارش این جنگ، اطلاعاتی از ترکیب قشون ایران در زمان صفوی دربر دارد. و آن اینکه قشون ایران مرکب از چهار دسته است: تفنگچیان که شاه اینها را به توصیه آنتونی شرلی انگلیسی تشکیل داده است، آنان از نژاد اصیل ایرانی و ساکن شهرها و دهات و در تمام سال حقوق میگیرند. دسته دوم غلامان شاه هستند که از نژادهای مسیحی خود را آزاد کنند. این عده سوار جنگ میکنند و اسلحه آنان نیزه، تنفنگ ، تبر زرین و شمشیر هلالی است. سومین دسته، قزلباشها هستند که از لحاظ مقام و اصالت بالاتر از غلامان هستند. قزلباشها از ۳۲ طایفه مختلفند. تعداد آنها به ۷۰ هزار نفر میرسد. قزلباشها سواره به جنگ میروند، زیرا ایرانیان به پیاده نظام توجهی ندارند. چهارمین دسته، که معتبرترین سپاهیان شاه به شمار میآیند، قورچیها هستند. نگهبانان مخصوص قصر شاهی و چادرهی خاص سلطنتی از میان آنان انتخاب میشود. قورچیها و قزلباشها در اختیار هیچ یک از خانها یا سلطانها یا کسان دیگر نیستند و خدمات خود را منحصرا در اختیار شاه قرار میدهند، مستقیما از او حقوق و مستمری میگیرند. تعداد قورچیان ۱۲ هزار نفر و اسلحه آنها مانند سایر قزلباشیها میباشد. این چهار دسته اساس قشون را ایران را تشکیل میدهند. اطلاعاتی دیگر هم در خصوص حقوق افراد قشون، نحوه پوشش آنها و شیوه جنگ شاه عباس با ترکها بدست میدهد.نحوه پذیرش و شرفیابی سفراء کشورها؛ از جمله سفراء مسکو، هند ،... و مراسمی که در این خصوص انجام میگیرد، من جمله آنها هدایا سفیر و هدایای دیگر را که بیش از ۵۰۰ نفر حمل میکند؛ در جایی که از نظر شاه میگذرانند و نحوه پوشش سفیران و اشخاصی را که در آن مراسم شرکت میکنند و نحوه پوشش آنها بطور مفصل بازگو شده است.و در آخر گزارش سفر بازگشت او، از اردبیل که از طریق ساوه، قم و کاشان به اصفهان صورت گرفته آمده است، در رابطه با شهرهایی که در زمان رفتن به اردبیل و چه در زمان برگشتن و اصفهان صورت گرفته، توضیحات مفصل و مبسوط از آنها، مردمان و آداب، رسوم آنان میدهد.-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حل بحران کاهش فرزندآوری، نیازمند فرهنگسازی
🔺 رهبرانقلاباسلامی: امروز یکی از مشکلات جامعهی ما مسالهی جوانهاست، مسئلهی اشتغال جوانها، ازدواج جوانها. دختران و پسران جوان فراوان، [امّا] ازدواج دشوار و گاهی ناممکن است. خب باید کمک کنند؛ باید افراد در این زمینهها کار کنند، تلاش کنند، باید فرهنگسازی بشود. وقتی با تبلیغات چندجانبه و همهجانبه روی فرزندآوریِ کمتر تبلیغ میشود، میرسیم به وضعیّت فعلی که آدمهای وارد، هشدار میدهند نسبت به بیست سال دیگر، سی سال دیگر، از لحاظ پیر شدن کشور، پیر شدن جامعه. جامعهی پیر نمیتواند به آن قلّهها برسد؛ همهی پیشرفتهای ما تا امروز به برکت حضور جوانها بوده. بنده گفتهام که پیرها بلاشک نقش ایفا میکنند، امّا موتور، جوانهایند. اگر این جامعه محروم بماند از یک جمعیّت قابلِ جوان، دشمن بر این جامعه مسلّط خواهد شد. خب این #فرهنگ_سازی لازم دارد؛ فرهنگسازی دست شما است.
🔸بیانات در دیدار با مداحان اهلبیت(علیهمالسلام)
🗓 ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
گفتی شب تیره ماه را گم نکنیم
در ظلمت، خیمهگاه را گم نکنیم
هرگاه که راه و چاه ناپیدا شد
مصباح شدی که راه را گم نکنیم
📚 سید محمد مهدی شفیعی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
زندگی و سیره حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی سبک زندگی دینی
نویسنده: بهاءالدین قهرمانی نژاد شایق
🌱🌱🌱🌱🌱
منبع: راهبرد اجتماعی فرهنگی سال چهارم تابستان ۱۳۹۴ شماره ۱۵
در مقاله پیش رو به ارائه برخی از مهم ترین زوایای زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان یکی از مهم ترین الگوهای سبک زندگی دینی به خصوص در میان شیعیان و ایرانیان معتقد به مکتب اهل بیت (ص) که همان اسلام ناب است، پرداخته می شود. سؤال اصلی این مقاله عبارت است از: مهم ترین ویژگی های زندگی پر برکت حضرت زهرا (س) که نسل امروز می توانند یا باید به آنها تأسی جویند، کدامند؟ به عبارت دیگر، الگوهای رفتاری و عملی که از سیره و زندگی آن حضرت در دوران مدرن قابل استفاده است، کدامند؟
https://b2n.ir/j59307
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نقش راهبردی حاج قاسم سلیمانی در شکل گیری محور مقاومت و مدیریت توحیدی آن
نویسنده: علی عرفانی فر
منبع: حکمرانی متعالی سال اول بهار ۱۳۹۹ شماره ۱ 63 - 80
نقش حاج قاسم سلیمانی در پیروزی های جبهه مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی، صهونیسم بین الملل و ارتجاع منطقه یک نقشی اثرگذار می باشد که موجب شد خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه از بین رود و از وی به عنوان نمادی از مبارزه به تروریسم در جهان مطرح شود. این تحقیق به روش مروری با هدف بررسی نقش سردار سپهبد قاسم سلیمانی در محور مقاومت با استفاده از جستجوی اینترنتی و مرور سایر منابع مرتبط صورت پذیرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که فرمانده شجاع و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داشتن تفکری نظامی، اندیشه استراتژیک و به مانند یک دیپلمات زیرک، به عنوان نیروی فعال در سیاست خارجی کشورمان نقشی مهم ایفا می کرد. قاسم سلیمانی برای جمهوری اسلامی تنها یک فرمانده نظامی نبود، او نماد «محور مقاومت» بود که پایه های جمهوری اسلامی بر آن بنا شده است.
https://b2n.ir/r66737
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
دولت های شیعی - 18.mp3
27.12M
#دولتهای_شیعی
فایل صوتی استاد محترم مهدی مستقیمی
#علویان
آخرین امیر رسمی علویان طبرستان
#داعی_صغیر
#معاصر با اوایل قرن ده میلادی
#ناصر_کبیر
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
انجمنعلمیتاریخ جامعةالزهراء(س)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
با آرزوی قبولی عزاداری شما
#ویژگی_امام_علی علیه السلام24
#برتری_صحابه
در
کتب اهل سنت:
پیامبر صل الله علیه (و آله)و سلم
خطاب به (امیرالمومنین امام )علی (علیه السلام )فرمودند:
♣️بزودی بعد از من اختلافاتی رخ خواهد داد،اگر توانستی با صلح کار را پیش ببری این کار را انجام بده.
📓مسند الامام احمدبن حنبل،للامام احمد بن محمد بن حنبل(متوفی 241ه) جلد 1،ص 469،روایت شماره 695،المحقق :احمد محمد شاکر،الناشر :دارالحدیث_القاهره،الطبعه الاولی ،1416 ه_1995م
➕در مواجهه با تاریخ گاه آن قدر حوادث عظیم و وحشتناکی رخ می دهد که خواننده ی تاریخی به طور ناخودآگاه سعی در نپذیرفتن و تردید آن می کند،شاید همان مکانیسم دفاعی در روان شناسی به نام " انکار "است .در هر صورت حدیث حاضر از
# کتب_ اهل_ سنت پاسخ به سوالی است که به راستی ممکن است که امام علی علیه السلام فاتح خیبر در چنین واقعه ی وحشتناکی که همسرش را به شهادت رساند هیچ گونه عکس العملی نشان ندهد؟
به علاوه این که در شرح واقعه ی هجوم به خانه و آتش زدن آن در برخی از نقل ها از شیعه آمده است که حتی امام علیه السلام درگیری فیزیکی با عمر بن خطاب پیدا می کنند و او را به زمین می زنند تا جایی که ذکر کرده اند بینی او را به زمین می رسانند و خاطر نشان می کنند که اگر عهد رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم از من نبود...که پرداختن به آن فراتر از بستر این پست است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#فاطمیه
#مثلت_دید
ضلع اول:
¤قرآن کریم
🖊
إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا
ضلع دوم:
¤صحیح بخاری
🖊
فاطمه دختر رسول خدا صل الله علیه (و آله)و سلم از دست ابوبکر خشمگین شد با او قهر کرد و تا هنگام وفات قهرش پایان نیافت.◼️
ضلع سوم:
¤صحیح بخاری
🖊
رسول خدا صل الله علیه (و آله )و سلم :
فاطمه پاره ی تن من است هرکس او راخشمگین کند مرا خشمگین کرده است.⬜️
➕:در روایت های دیگر با همین هدف از عبارت" اذیت کردن" استفاده شده است اما به دلیل این که ،آن روایت دستخوش تفسیرهایی متاخر و تحریفاتی شده که جالب توجه و دارای توضیح است و بخاطر دوری از طولانی شدن در پست این هفته از آن صرف نظر کردیم و به طور قطع و یقین به خشم آوردن رسول خدا و خود خدا از آثار اذیت کردن آن ها است و نشان از مرحله ی نهایی است .
#کتب_اهل_سنت
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j