مسجد جامع اصفهان که به مسجد جامع عتیق و مسجد جمعه اصفهان هم معروف است، یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که قدمت آن به قرن دوم هجری قمری بازمیگردد. این مسجد در سال ۱۵۶ هجری قمری/۷۷۷ میلادی ساخته شد؛ مسجدی که کوچک و متناسب با جمعیت شهر اصفهان ساخته شدهبود و باعث رشد شهرنشینی اصفهان شد. در سال ۲۲۶ ه.ق/۸۴۶ م به فرمان خلیفه معتصم عباسی، مسجد پیشین تخریب شد و بنایی ستوندار به همراه سقفی چوبی ساخته شد که هماکنون هم قسمتی از ستونها و دیوارهای آن باقی ماندهاست. اما مهمترین تغییرات مسجد در دوران سلجوقی انجام شد؛ معماران این دوره از الگوی «مسجد عربی» فاصله گرفتند و با ساخت چهار ایوان در ضلعهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی، سبکی جدید پدیدآوردند که به «مسجد ایرانی» معروف شد. در ماه ربیعالاول سال ۵۱۵ ه.ق این مسجد توسط اسماعیلیان به آتش کشیدهشد که در دورانهای بعد دوباره ترمیم شد. در سدههای بعد و در دورههای ایلخانی، مظفری، تیموری، صفوی و قاجار نیز این مسجد تغییرات مهمی داشته است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مسجد جامع اصفهان ابتدا از خشت خام ساخته شدهبود اما به خاطر پایداری آجر، سرعت ساخت بالا و عوامل دیگر، در بازسازی آن از آجر استفاده شد. طاقهای چشمهای، ایوانهای چهارگانه، سردرها، جرزهای آجری و تزئینات متفاوتی که متناسب با معماری هر دوره از تاریخ ایران و در سبکهای خراسانی (یا عربی) و رازی در این مسجد به کار برده شده، اثری را پدید آورده که الگویی برای مساجد ایران و حتی مناطق مسلماننشین دیگر شدهاست.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ضلع شمالی مسجد از ایوان درویش، مدرسهٔ مظفری، گنبد تاجالملک یا گنبد خاکی، چهلستون، شبستان و کتیبههای مختلفی که از دورانهای سلجوقی و صفوی بهجا مانده، تشکیل شدهاست. این کتیبهها با استفاده از گچ و آجر ساخته شده و با خطهایی چون کوفی، ثلث، نستعلیق و بنایی و آیاتی از قرآن تزئین شدهاست. ضلع جنوبی مسجد، ضلعی است که ساختمانهای اساسیِ بنا در آن به سبک عربی و به وسیلهٔ خشت خام ساخته شدهبود. در دوران نظامالملک با تخریب شبستان، گنبدی به صورت دوپوسته ساخته شد که باعث میشد ترکبندیها پوشیده بماند و گنبد بزرگتر نشان دادهشود. در دوران آل مظفر، آق قویونلو و صفوی نیز کتیبههایی به این قسمت اضافه شد و بنای ضلع جنوبی کمی تغییر کرد. کتیبهٔ شاه طهماسب مبنی بر بخشش مالیات و توبهنامهٔ وی، کتیبهٔ شاه اسماعیل برای صدور حواله به نام افراد اصفهان، کتیبهٔ سنگفرش و کتبیهٔ آب مباح مسجد از جمله آثار این ضلع است. ضلع غربی از شبستان زمستانی، مسجد مصلی، مسجد و محراب الجایتو، کتیبههای شاهان صفوی و محمد امین اصفهانی ساخته شدهاست.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
قسمتی از دیوار این ضلع باقیماندهٔ دیوار خشتی ساخته شده در قرن هشتم هجری است. الجایتو، محمد بن بایسنقر تیموری و شاه سلطان حسین صفوی از جمله افرادی بودند که باعث تغییراتی در این قسمت شدند. تازهترین قسمت مسجد، ضلع شرقی است که متعلق به دوران سلجوقی است. این قسمت به مرور زمان تخریب و در دوران شاه سلیمان صفوی دوباره ساخته شد و کتیبهای مربوط به این بازسازی نیز در ایوان شرقی قرار دارد. کتیبههایی از دوران هوتکیان، آل مظفر و شاه طهماسب صفوی نیز در این قسمت باقی ماندهاست.
هم اکنون، مسجد جامع در میدان قیام، خیابان مجلسی و در آخر بازار بزرگ قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۹۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی نیز به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
تنظیم مطالب و تهیه عکسها:
سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
دولت های شیعه - 21.mp3
28.44M
با عرض سلام و آرزوی توفیقات روز افزون همراهان همیشگی
فایل جدید دولت های شیعی قسمت ۲۱
این فایل آخرین مبحث مربوط علویان طبرستان است. ان شاء الله از جلسه ی آینده بحث حکومت آل بویه توسط استاد محترم، مطرح خواهد شد.
در پناه حق باشید.
#طبرستان
#علویان
#دولتهای_شیعی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
جریان شناسی عصر فاطمی .mp3
24.19M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: جریان شناسی عصر فاطمه زهرا سلام الله علیها
🆔https://eitaa.com/jz2602
چارچوبی برای تحلیل انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی
نویسنده: نجمه کیخا
(به مناسبت سالروز ورود امام خمینی رحمه الله علیه )
منبع: مطالعات انقلاب اسلامی سال چهاردهم زمستان ۱۳۹۶ شماره ۵۱ 185-202
مقاله حاضر درصدد است با نگاهی به آرای امام خمینی & و به منظور تحلیل انقلاب اسلامی بحثی را طرح نماید که نگاهی جامع به مهم ترین پدیده قرن بیستم است. شهرت امام خمینی & به فقاهت و مرجعیت سبب شده است نگاه های حکمی فلسفی، اخلاقی عرفانی و قرآنی تفسیری در تحلیل انقلاب اسلامی کمتر مورد توجه قرار گیرد و مغفول واقع شود. سؤال اصلی این است که چگونه می توان در چارچوبی پژوهشی، ابعاد مختلف تحلیل انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی & مورد بررسی قرار گیرد تا محقق دچار نگاه تک بعدی نشود؟ مدعا این است که می توان در تحلیل انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی & نگاهی جامع را شاهد بود. چارچوب سه لایه ای که در آثار امام خمینی & نیز مورد توجه است می تواند تحلیل جامعی نسبت به پدیده انقلاب اسلامی ارائه نماید."
https://b2n.ir/p67917
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
امام هادی(ع) و زمینه سازی برای عصر غیبت نویسنده: سعید نجفی نژاد
(به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام به روایتی )
منبع: سخن تاریخ سال یازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۶ شماره ۲۶ 7 - 24
در آستانه غیبت دوازدهمین امام شیعیان امامیه، سخت گیری های فوق العاده ای از سوی عباسیان برای شیعیان اعمال می شده است. در این شرایط، یکی از مهم ترین اقدامات امام هادی(ع)، زمینه سازی برای غیبت حضرت مهدی(عج) بوده است. روایات فراوانی از پیامبر(ص) و امامان پیش از امام هادی(ع) در مورد غیبت امام دوازدهم نقل شده است؛ اما در عصر امام هادی(ع)، فرآیند زمینه سازی برای غیبت، وارد عرصه عملیاتی شد. امام هادی(ع) با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داشت، در کنار اطلاع رسانی این واقعه مهم، سازوکاری برای بهره مندی شیعیان از وجود امام غائب در دوران غیبت صغری و از فقهای جامع الشرائط در عصر غیبت کبری فراهم نمود. در این پژوهش، سعی می شود با تحلیل داده های کتابخانه ای، ضمن بررسی اقدام های انجام شده توسط امام هادی(ع) در مورد زمینه سازی برای غیبت، نتایج حاصل از این فعالیت ها درباره معرفی فقها به جامعه شیعیان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
https://b2n.ir/e24815
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📣📣فراخوان دریافت مقاله
🔰انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا (سلام اللهعلیها) با فراهم آوردن بستر مناسب جهت ثبت آثار پژوهشی پژوهشگران حوزه تاریخ اسلام، اقدام به چاپ دوفصلنامه علمی تخصصی" جستارهای تاریخ اسلام" نموده است.
✅از استادان، پژوهشگران و طلاب محترم جامعه الزهرا سلام الله علیها و سایر مراکز حوزوی و دانشگاهی جهت ارسال مقاله در این نشریه، دعوت به عمل می آید.
👈 آدرس ایمیل جهت ارسال آثار:
anjoman.pajohesh@jz.ac.ir
👈ایدی ایتا جهت ارسال آثار:
@salehi6
❇️شماره تماس 32112189-025
🆔https://eitaa.com/jz2602
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j