eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
علیه السلام 4⃣ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ec4beed1c5e1d1b453b1234441a90cb779ef00b4_۲۰۲۲_۰۴_۰۲_۱۳_۲۵_۳۷_۹۳۲.mp3
532.7K
🎙 توصیه‌ای کارساز در شب اول ماه مبارک رمضان!🌙 ✔️ برای درک شب قدر این فرصت را از دست ندهیم! ☆ تاکید بر دعای جوشن‌کبیـر، در شب اول ماه رمضان، بیش از شبهای قدر است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شلیک توپ ماه رمضان به روایت اسناد آرشیو ملی ایران درجه علمی: علمی-پژوهشی نویسندگان: الهام ملک زاده منبع: مطالعات تاریخ اسلام سال نهم زمستان 1396 در دوران معاصر، شلیک توپ رمضان از بهترین روش های اطلاع دادن وقت سحر و افطار، کار سخت و پرهزینه ای بود. در دوره ناصری، هزینه ها توسط حاکمان ولایات و با پیروزی انقلاب مشروطه توسط وزات داخله تأمین می شد. در دوران نابسامان حکومت احمدشاه، این هزینه ها معضل وزارتخانه های داخله، مالیه و جنگ شد و هیچ یک هزینه های شلیک توپ را نمی پذیرفتند. در دوره رضاشاه، شلیک توپ و هزینه هایش ابتدا بر عهده ارکان حرب کل قشون و سپس از دی1310ش. بر عهده وزارت داخله قرار گرفت و سامان یافت. به مرور این شیوه منسوخ و از رمضان 1319ش. عملاً انجام نشد و از 1322ش. پخش اذان از رادیو ایران، جای شلیک توپ را گرفت. این مقاله با روش اسنادی- تحلیلی مبتنی بر داده های اسناد آرشیو ملی ایران، در پی پاسخ دادن به این سؤالات است که اساساً شلیک توپ رمضان چه معنایی داشته، از چه زمانی مرسوم گردیده و دلیل منسوخ شدن بوده است؟ لذا روند اقدامات دولت در خصوص شلیک توپ ایام رمضان و تحولات منجر به تغییر روش آگاه کردن مردم، همچنین آسیب ها و مشکلات مربوط به این موضوع را شناسایی می کند و آنها را مورد تحلیل قرار می دهد. نتیجه اینکه بالا بودن هزینه های شلیک توپ و کمرنگ شدن مناسک دینی در خلال حکومت رضاشاه، موجب نادیده گرفتن این وظیفه از سوی دولت شد و اعلام وقت روزه داری به مؤمنان سپرده شد تا به شیوه سنتی عمل کنند. این روند تا سال 1322 که برای اولین بار اذان از رادیو پخش شد ادامه یافت. https://b2n.ir/z55306 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسى صدور ادعیه ماه رمضان بر اساس مصباح المتهجد نویسندگان: مهدى مهریزی مریم ایمانی جو منبع: سفینه سال دهم زمستان ۱۳۹۱ کتاب مصباح المتهجد نخستین کتاب جامع و روشمند در زمینه گردآورى کتاب ادعیه شیعى به شمار مى رود. در این کتاب ادعیه ماه رمضان از میان ماههاى قمرى جایگاه ویژه اى دارد. انتخاب نُه دعا از ادعیه ماه رمضان، و تحلیل آن از نظر سند بر اساس کتاب مصباح، محور این نوشتار است. ادعیه مذکور به علّت مرسل بودن در کتاب مصباح، در مهم ترین کتابهاى معتبر شیعه مورد بررسى قرار گرفت. با بررسى اعتبار سند و راویان، از مجموعه دعاها، شش دعا با دلایل ضعیف بودن راوى، موقوف و مرفوع و یا مرسل بودن، باعث ضعف سند گردید؛ که این ضعف را کثرت نقل، متنى محکم و متین که عدم مغایرت با قرآن کریم و احادیث و سیره قطعى معصوم ع را شامل مى شود، جبران کرده است. https://b2n.ir/n76462 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این میل به سال ۵۰۵ هجری قمری به دستور تاج الدوله ابوالقاسم بن سعید مصادف با حکومت سلجوقیان احداث شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ارتفاع آن به ۳۸ متر می‌رسد و در بالای آن دو رشته کتیبه کوفی و تزئینات لوزی شکل دیده می‌شود. تاریخ کتیبه به سال ۵۰۵ هجری قمری است. قدمت این مناره به حدود ۹۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، یکی از قدیمی‌ترین و مرتفع‌ترین مناره‌های تاریخی ایران درعهد خود بوده‌است. بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی، مناره خسروگرد میل تک و منفردی است که به منظور راهیابی کاروانیان بر سر راه جاده موسوم به ابریشم احداث شده و همچون فانوس دریایی در کویر نقش راهنمای کاروانیان را برعهده داشته‌است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
خسروجرد شهری باستانی در ولایت بیهق بوده است. خسروجرد در دوره های مختلف تاریخی مرکز ولایت بیهق بوده و در کتب تاریخی نامش ذکر شده است. شمس‌الدین مقدسی جغرافی‌دان قرن چهارم در توصیف ربع نیشابور مینویسد: نام قصبه ایرانشهر است و شهرهایش: ریوند ، خوجان ، سابزوار (ساندوان)، خسروجرد، آزاذوار ، اسفراین ، طرثیث ، بوزجان است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کتیبه های روی دیوار خسرو گرد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قرنی که گذشت در آستانه ورود به قرن جدید هجری شمسی کانال گذرگاه در نظر دارد نظر همراهان کانال را درباره قرن گذشته جویا شود. به نظر شما عزیزان تلخ‌ترین و شیرین ترین در قرن گذشته چه بوده است؟ منتظر نظرات شما هستیم نظرات شما آخر هفته بعد انعکاس داده می‌شود. پل ارتباطی: @tarikh_jz -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 با آرزوی قبول طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان در این ماه با دو بخش امام _علی علیه السلام (به شکل عنوانی و مختصرتر) و در خدمت شما هستیم.
⭕️ طی دوسال گذشته کم و بیش نمایی از تمرکز و برجسته سازی،فضیلت تراشی و... ازسویی و از سوی دیگر از حذف و تغییر و تحریف داده های تاریخی در مشاهده کرده ایم . اما اکنون به سراغ نقاطی می رویم که شاید گواه از سیالیت جریان تاریخ است،چرا که همچنان رخ حق در شیب و خم های این مجرا نمایان خواهد شد. پس سعی داریم با گشودن زاویه ی دیدمان در در حد مختصر به گزارش های که خود ایشان از افرادی که از نظر شیعیان شخصیت های سیاه تاریخ اسلام هستند. نام بخش جدید 🎞انتخاب شده است. بوکه اصطلاحی است در عکاسی و نامی برای مناطق خارج از فوکوس یا تاری عکس است.... .
احمدبن حنبل در کتاب مسند خود روایتی ثبت کرده است که صراحت دارد به: شراب خواری عبدالله بن بریده می گوید: من و پدرم به دربار معاویه رفتیم ،ما را بر فرشی نشاند،بعد دستور داده برایمان خوراک آوردند و خوردیم و سپس دستور داد شراب آوردند و خودش نوشید و از آن جامی به پدرم تعارف کرد،..... کتاب مسنداحمدبن حنبل،ط الرساله ب نویسنده:احجدبن حنبل جلد:38 صفحه:26،روایت شماره 22941⭕️